Pph on kyllästynyt lapseeni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
jos jopa oma äiti väsyy nikopetteriinsä niin kyllä hoitajakin saa väsyä. Silloin äidin pitää ymmärtää siirtää lapsipäiväkotiin. Vika ei ole hoitajassa vaan lapsessa ja hänen vanhemmissaan, kasvatus hukassa.

[QUOTE="vieras";25946170]Mua aina niin puistattaa, kun sanotaan, että siitä sitä palkkaa maksetaan, kun jotain joutuu tekemään.. Minun mielestäni ammattilainenkin voi myöntää väsyneensä työhön.[/QUOTE]
Tottakai, varmaan ihan jokainen väsyy välillä työhönsä. Mutta sitä väsymystään ei saa näyttää. Ja nimenomaan, lapsen hoitajalle maksetaan palkkaa siitä, että tekee työnsä hyvin. Muussa tapauksessa pitää vaihtaa alaa.

Vaikka kuin pph on ammattilainen ja tykkää työstään, niin kyllä hänkin voi väsyä, jos ryhmässä on tosi vaativa lapsi. Siinä ei sitä vastuuta ja työtä voi jakaa toisen kanssa niin kuin päiväkodissa, vaan työtä on tehtävä yksin (tiedän ammatinvalinta kysymys, mutta silti ) ja pärjättävä, vaikka millainen tilanne olisi. Ja yksi vaativa lapsi vie paljon aikaa siltä muulta toiminnalta ja toisilta lapsilta.
Miettikää joskus asiaa näinkin päin!! Ihmisiä me ollaan kaikki, niin vanhemmat kuin hoitajat =)

Pph on ihminen, ja ihminen voi väsyä. Etenkin jos hoidossa on haastava lapsi.

Mutta ammattitaitoinen pph puhuu tästä väsymyksestään esimiehelleen (sille mikälie päivähoidosta vastaava henkilö) sekä ko. lapsen vanhemmille. Eikä ainakaan pura sitä lapseen. Ja hyvä pph osaa antaa myös positiivista palautetta lapsesta, eikä toista aina samoja negatiivisia juttuja.

Kyllä lapsen kasvattaminen on pääasiassa vanhempien vastuulla. Oma poikani on todella vilkas ja kova liikkumaan. En ikinä laittaisi häntä vieraalle hoitoon, olisi kurja jos "muut kasvatuksen ammattilaiset" näkisivät poikani vilkkaan luonteen rasitteena. Monesti vilkkaus nähdään kurittomuutena.
Nyt kun itse hoidan hänet kotona osana lapsiryhmää, pystyn tarjoamaan hänelle lähes rajattomasti virikkeitä ja liikunta-aktiviteetteja. Myös pojan isä vie häntä harrastamaan päivän aikana (hän käy vuorotöissä).

En siis sinuna ap lähtisi syyttämään perhepäivähoitajaa. Vaan katsoisin peiliin..mitä sinä itse voit tehdä helpottaakksesi omaa, hoitajan ja ennenkaikkea lapsen taakkaa. Lapsesta on varmasti kurja olla "se ilkeä lapsi hoidossa".

Joo-o. Lähipiirissäni on "tempperamenttinen" lapsi. Vinkuu, suuttuu,itkee ihan tavallisista asioista, jotka ei mene mielensä mukaan. Ymmärrän, että lapsia on erilaisia, MUTTA vanhempansa toteuttavat kasvatustapaa,joka ruokkii tätä vinkumista. Esim. lapsi itkee kun ei pääse paikasta a paikkaan b jonkun mukana. Joku kieltää ja kieltää,sanoo että jäät tänne. Lapsen itku ja kiukku yltyy, vanhempi kieltää,mutta minuutin kieltojen jälkeen luovuttaa ja lapsi saa tahtonsa läpi. Seuraavaksi kun tulee sama tilanne, annetaan vielä varmuuden vuoksi herkku hiljentämään lapsi ja se paha mieli.

Anteeksi ihan oikeasti,mutta minusta tässä tilanteessa vanhemmilla ei ole oikeutta valittaa, että lapsi on tempperamenttinen. Vai onko?

Ja kyllä,minulla on lapsi,joka saa raivareita,mutta pystyn ne käsittelemään lapsen kanssa järkevästi.

[QUOTE="hoitsu";25945294]Ja yleensä siinä ryhmässä on enemmän kuin 1 "häirikkö" :|
Se väsyttää, v**taa ja vie energiaa koko ryhmältä ja henkilökunnalta.[/QUOTE]

NO NIINPÄ! vi***us ei heijastu lapseen eikä kummemmin niihin kusipäisiin vanhempiinkaan, mutta silti. Jos joku olisi minulle ennen koulutusta kertonut miten sairaita vanhempia ja sairaita lapsia päivähoidon piirissä on, niin olisin varmaan säikähtänyt.

Pph on ihminen, ja ihminen voi väsyä. Etenkin jos hoidossa on haastava lapsi.

Mutta ammattitaitoinen pph puhuu tästä väsymyksestään esimiehelleen (sille mikälie päivähoidosta vastaava henkilö) sekä ko. lapsen vanhemmille. Eikä ainakaan pura sitä lapseen. Ja hyvä pph osaa antaa myös positiivista palautetta lapsesta, eikä toista aina samoja negatiivisia juttuja.

Oi kun tietäisitkin millaisia esimiehiä on olemassa.

Meillä taas kävi niin, että tempperamenttinen lapsi sai pk:ssa hankalanlapsenleiman otsaan. Vaihdettiin paikkakuntaa ja olin ihan ihmeissäni kun uudella paikkakunnalla vaan kehuttiin. Mitään negatiivista ei tullut ja aluksi luulin, että valehtelevat minulle. Mutta lapsikin rupesi voimaan paremmin ja käyttäytymään, koska leima oli poistunut ja joku näki hähet hyvänä.

Järkyttäviä vastauksia ap on saanut :O. Pph on ammattinsa valinnut ja hänelle maksetaan palkkaa siitä, että hän suhtautuu kaikkiin lapsiin ja vanhempiin tasapuolisesti ja ystävällisesti. Se, että väsyy lapseen ei saa näkyä ulospäin. Sitä on ammatillisuus. Äitinä ottaisin asian puheeksi pph:n esimiehen kanssa ja hakisin lasta päiväkotiin.

Olen kanssasi täysin samaa mieltä.

[QUOTE="vieras";25947176]Meillä taas kävi niin, että tempperamenttinen lapsi sai pk:ssa hankalanlapsenleiman otsaan. Vaihdettiin paikkakuntaa ja olin ihan ihmeissäni kun uudella paikkakunnalla vaan kehuttiin. Mitään negatiivista ei tullut ja aluksi luulin, että valehtelevat minulle. Mutta lapsikin rupesi voimaan paremmin ja käyttäytymään, koska leima oli poistunut ja joku näki hähet hyvänä.[/QUOTE]

Näin on käynyt munkin tutulle. Eivät vaihtaneet paikkakuntaa vaan hoitopaikkaa. Siksi suosittelenkin hoitopaikan vaihtoa, kun se tässä tapauksessa olisi varmasti molempien osapuolien etu.

Mulla ainakin väsyminen tähän yhteen lapseen johtuu myös siitä, että en saa vanhemmilta tukea asioissa. Ohittavat vain kaikki pyyntöni ja ovat välinpitämättömiä. Tuovat ja hakevat lapsen miten sattuu. Nukutuksessa on ongelmia minulla, pahempia kotona. Lapsi pompottaa vanhempia ihan miten haluaa. Vanhempien mielestä on ok, jos mulla on yksi hyvä nukutus kuukaudessa ja loput huonoja niin onhan siellä se yksi hyväkin. Kotona nukuttavat autoon päiväunet kun eivät viitsi sänkyyn nukuttaa ja iltanukuttamiseen menee 2 h... Heidän lapsen huono käyttäytyminen johtuu toisista lapsista kun on saanut huonoa mallia... Mun asiahan se on saada hoitopäivän aikana lapsi "kuriin", mutta vaikeaa se on kun on kaksi ihan eri maailmaa. Hoitopaikka, jossa on säännöt, koti missä ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja kusipää vanhemmat pahimpia;25946763:
NO NIINPÄ! vi***us ei heijastu lapseen eikä kummemmin niihin kusipäisiin vanhempiinkaan, mutta silti. Jos joku olisi minulle ennen koulutusta kertonut miten sairaita vanhempia ja sairaita lapsia päivähoidon piirissä on, niin olisin varmaan säikähtänyt.

Toisaalta outoihin ihmisiin törmää joka ammatissa, jossa on tekemisissä ihmisten kanssa. Näin se vaan on.

Alkuperäinen kirjoittaja Myös pph.....;25946443:
Kyllä lapsen kasvattaminen on pääasiassa vanhempien vastuulla. Oma poikani on todella vilkas ja kova liikkumaan. En ikinä laittaisi häntä vieraalle hoitoon, olisi kurja jos "muut kasvatuksen ammattilaiset" näkisivät poikani vilkkaan luonteen rasitteena. Monesti vilkkaus nähdään kurittomuutena.
Nyt kun itse hoidan hänet kotona osana lapsiryhmää, pystyn tarjoamaan hänelle lähes rajattomasti virikkeitä ja liikunta-aktiviteetteja. Myös pojan isä vie häntä harrastamaan päivän aikana (hän käy vuorotöissä).

En siis sinuna ap lähtisi syyttämään perhepäivähoitajaa. Vaan katsoisin peiliin..mitä sinä itse voit tehdä helpottaakksesi omaa, hoitajan ja ennenkaikkea lapsen taakkaa. Lapsesta on varmasti kurja olla "se ilkeä lapsi hoidossa".

eli olet pph jotta oma lapsi saa hemmottelua ja muut siinä vieressä katsovat kun yhtä viedään parempiin juttuihin kesken päivän. Yök.

eli olet pph jotta oma lapsi saa hemmottelua ja muut siinä vieressä katsovat kun yhtä viedään parempiin juttuihin kesken päivän. Yök.

Eiköhän pph:n perheelläkin ole oikeus elää normaalia elämää isin vuorotyön ehdoilla. Jos isillä on vapaaata niin miksi ei voi omaansa viedä vaikka uimahalliin. Muut perheet voi mennä sinne illalla, kun tämä vuoro-isi on töissä. Eri asia on tehdä eriarvoisia juttuja kotona hoitolasten aikana. Mutta toki isi voi viedä lastansa harrastuksiin muualle.