Pph tekee kotitöitä, jouluvalmisteluja, pihahommia jne jne samalla kun lapset touhuavat keskenään. Oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
Ymmärrän, että perhepäivähoito on kodinomaista hoitoa, mutta kyllä lapsella on oikeus saada myös laadukasta hoitoa päiväohjelmineen eikä pelkkää päiväsäilytystä siksi aikaa kun vanhemmat töissä! Laadukkaaseen päivähoitoon kuuluu muutakin kuin ruoka ja päiväunet sekä pieni ulkoilu. Täytyy olla suunniteltua ja suunnitelman mukaista toimintaa eri ikävuodet huomioon ottaen. Olen huomannut, että useat tuntemani pph:t pelkästään soljuvat päivän läpi ilman sen kummempia ponnisteluja. Kunhan ollaan vain...

Joulu lähestyy ja miten helppoa onkaan tehdä kaikki jouluhommat siinä kotona kun lapset... Niin, mitähän ne lapset sillä aikaa tekevät? :whistle:

Mitä ajattelette?

No voi jee,eipä mua kyllä haittaa jos pph laittelee jouluhommiaan samalla kun lapset hoidossa,tuskinpa sentään hoitamatta jättää ja ihan varmasti on lapsillekkin asianmukaista ohjelmaa,joten huoli pois ja keskity omiin töihisi.

Niin. Kyllä pph pitää asua pph talossa, käydä vain siinä pph kaupassa, pukea omat pph kurahousut, ostaa oma pph lapio&ämpärisetti, kuunnella pph musiikkia, syödä pph leipää, käyttää pph tamponeja, nähdä vain pph unia, valita aito pph aviomies, tehdä pph tyyliin pph lapsia, ajaa pph autoa ja ympäröidä naapurustonsa pph milelisillä ihmisillä!!
Joku raja niiden silitysbraissailuun on kyllä saatava........

• Tykkää
Reactions: Nuri
Eikö sekin ole hyvä, että lapset ovat osana tavallista arkea ja kotia? Että elämä soljuu eteenpäin niinkin, eikä koko ajan ole mieletön sirkus ympärillä täynnä jännittäviä elämyksiä ja vauhdikkaita käänteitä.

Naapurin pph ei ole yhtään tuon kummoisempi. Kovasti sinne perheet havittelevat hoitopaikkoja, koska pph:lla on iso piha, vanhanaikainen talo, siistiä ja lapset esim. haravoivat hänen kanssaan yhdessä pihaa- jos lapsia huvittaa. Lapset seuraavat, mitä aikuiset tekevät ja matkivat heitä. Kun moikataan pph:n kanssa nousee sieltä myös kasa pieniä käsiä mukana moikkaamaan :) MIelestäni lapset vaikuttavat ihan tasapainoisilta ja iloisilta kaikesta tavallisuudesta huolimatta.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään;30470262:
Ymmärrän, että perhepäivähoito on kodinomaista hoitoa, mutta kyllä lapsella on oikeus saada myös laadukasta hoitoa päiväohjelmineen eikä pelkkää päiväsäilytystä siksi aikaa kun vanhemmat töissä! Laadukkaaseen päivähoitoon kuuluu muutakin kuin ruoka ja päiväunet sekä pieni ulkoilu. Täytyy olla suunniteltua ja suunnitelman mukaista toimintaa eri ikävuodet huomioon ottaen. Olen huomannut, että useat tuntemani pph:t pelkästään soljuvat päivän läpi ilman sen kummempia ponnisteluja. Kunhan ollaan vain...

Joulu lähestyy ja miten helppoa onkaan tehdä kaikki jouluhommat siinä kotona kun lapset... Niin, mitähän ne lapset sillä aikaa tekevät? :whistle:

Mitä ajattelette?

Mitäkö ajattelen? Sitä että sinä et sittenkään ole ymmärtänyt... ;)

Tiedän tästä hoitajasta valitettavasti sellaisiakin asioita, että varmaan olisi hänen esimiehenkin hyvä tietää... Joten ehkäpä tämä kärjistys oli vain jäävuoren huippu :)

Ehkä suurin osa näistä tekee työnsä hyvin, mutta joidenkin kohdalla vaan ihmettelen eikö niille lapsille voisi kuitenkin tarjota muutakin ohjelmaa kuin ne kotityöt. Ikähaarukka kuitenkin alle 1v - 6v.

En juuri tuon takia veisi lastani pph:lle. Ja kovin eri tasolla on lähes aina pph:lta päiväkotiin siirtyvät lapset kun saman ikäiset pk:ssa olleet. Sanonpa ääneen vaikka tästä moni hermostuu. Ei ne panosta samalla tavalla lasten ohjaamiseen.

Tiedän tästä hoitajasta valitettavasti sellaisiakin asioita, että varmaan olisi hänen esimiehenkin hyvä tietää... Joten ehkäpä tämä kärjistys oli vain jäävuoren huippu :)

Ehkä suurin osa näistä tekee työnsä hyvin, mutta joidenkin kohdalla vaan ihmettelen eikö niille lapsille voisi kuitenkin tarjota muutakin ohjelmaa kuin ne kotityöt. Ikähaarukka kuitenkin alle 1v - 6v.

No niinpäs tietenkin,arvasin että ap laittaa seuraavaksi jotain "että tiedän siitä pph:sta muutakin,mikä ei kestä päivänvaloa" ym paskaa,hohhoijaa,keskyty ap tosiaan vaan omiin asioihisi,hyvää joulua!

No niinpäs tietenkin,arvasin että ap laittaa seuraavaksi jotain "että tiedän siitä pph:sta muutakin,mikä ei kestä päivänvaloa" ym paskaa,hohhoijaa,keskyty ap tosiaan vaan omiin asioihisi,hyvää joulua!

Kaikkea en voi tähän laittaa, mutta sanotaanko näin että siellä lasten kohtelu on TODELLA eriarvoista riippuen siitä onko lapsen vanhemmat hoitajalle mieluisia tyyppejä vai ei. Eikä takuulla ole ainoa asia, joka siellä (ja muutaman muun pph:n kotona) mättää :(

Miksi sitten tuot keskustelun alussa esille jotain täysin turhanpäiväistä kuin kotihommien teko, jos siellä oikeasti tapahtuu jotain järisyttävää?

(Minulla ovat lapset olleet kahdella perhepäivähoitajalla ja kumpikin olivat aivan ihania. En ymmärrä tätä pph-lynkkäystä täällä aina.)

Eikö sekin ole hyvä, että lapset ovat osana tavallista arkea ja kotia? Että elämä soljuu eteenpäin niinkin, eikä koko ajan ole mieletön sirkus ympärillä täynnä jännittäviä elämyksiä ja vauhdikkaita käänteitä.

Naapurin pph ei ole yhtään tuon kummoisempi. Kovasti sinne perheet havittelevat hoitopaikkoja, koska pph:lla on iso piha, vanhanaikainen talo, siistiä ja lapset esim. haravoivat hänen kanssaan yhdessä pihaa- jos lapsia huvittaa. Lapset seuraavat, mitä aikuiset tekevät ja matkivat heitä. Kun moikataan pph:n kanssa nousee sieltä myös kasa pieniä käsiä mukana moikkaamaan :) MIelestäni lapset vaikuttavat ihan tasapainoisilta ja iloisilta kaikesta tavallisuudesta huolimatta.

Tää kuulostaa aivan taivaalliselta paikalta. Tuollaiseen mielelläni laittaisin omankin lapseni. Mua perhepäivähoidossa huolettaa se, että lapset ovat siellä keskenään sen yhden aikuisen kanssa. Kukaan ei tiedä mitä tapahtuu kun ovet ovat kiinni. Sen vuoksi olen aina ajatellut, että haluan lapseni tarhaan jossa on aina useita aikuisia paikalla.

Mutta nyt kun on oikeasti mietittävä mistä saamme hoitopaikan, näyttää asia erilaiselta.

Jos kerran et tykkää perhepäivähoitajasta, ja tiedät hänestä jotain mikä tekee hänestä huonon, voit sitten valittaa siitä varsinaisesta asiasta. Jos et halua valittaa täällä ("tunnistamisen pelossa") niin sitten valittanet jossain minne asia kuuluu.

Kumminkin tuo aloituksessa mainittu asia on typerä valituksen aihe. Pikkulapsille ihan hyvää hoitoa on tavallinen turvallinen arki. Ruokailut, ulkoilut ja kodin laittelu vaikkapa jouluun. Joskin se nyt sitten on tietysti sen hoitajan koti (vai olisko parempi että hoitajat tekis jouluvalmistelut jokaisen LAPSEN kodissa?)

Ah, toi ihana suomalainen kateus.Ettäkö ihan työajalla joulua laittaa, tälle on laitettava stoppi heti paikalla eihän kodinomaiseen hoitoon nyt sentään tollanen kuulu :-D

Minä soittelin kuntaan joitakin vuosia sitten kysyäkseni onko mahdollisuutta aloittaa perhepäivähoitajana.
Olisi ollut muuten, mutta hevosille olisin joutunut ottamaan hoitajan päiväksi (taloudellisesti olisi ollut ihan plus miinus nolla).
Eikä siis ollutkaan tarkoitus hoitaa hevosia samalla kuin lapsia, vaan hevosilla oli ns. vapaa heinä ja vesi.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Mä olin aikanaan pph:lla ja kyllä oltiin siellä olkkarissa aika keskenämme.. Käytiin tädin kanssa terkkarissa kun sen piti käydä jotain veriarvoja mittauttamassa jne.. Mut haettiin yleensä vikana noin klo 17 ja silloin olin jo ainoana siellä olkkarissa kun pph ja sen perhe söi iltaruokaa...

Oma lapseni on kyllä pienessä päiväkodissa...

Kyllä minäkin juuri tuon vuoksi lapseni pph:lle laittaisin, jos en voisi itse kotona hoitaa. Toihan on ihan parasta. Lapsi elää kodinomaisessa paikassa, ei aikataulutetussa laitoksessa jossa täti leikittää. Ei se pieni oikeasti tarvi eikä kaipaa mitään sen ihmeellisempää kuin ne kaverit ympärille ja kodinomaista toimintaa, kuten halutessaan haravointiin osallistuminen. Ja itsekin olen päiväkodissa töissä... Ihan höpö höpöä että pph:lta tulevat lapset olisi jotenkin hitaammin kehittyneitä :D antakaa mun kaikki kestää..

Lapsi ei kasva kieroon, jos näkee aikuisia arkiaskareissaan. Päin vastoin nämä puuhat ovat lapsellekin tärkeitä oppia ja samalla näkee työtä tekevän aikuisen mallin. Lasta taas parhaiten kehittää vapaa leikki. Aikuisen ei aina pidä ohjata leikin kulkua. Vapaa leikki kehittää lapsen ajattelua ja ongelmanratkaisukykyä sekä luovuutta. Turvallinen ympäristö pitää lapselle luonnollisesti taata ja estää vaarallisiin paikkoihin meneminen.

No mitä siellä pitäisi tehdä? Entä kotona, onko sulla illat ja vapaapäivät itselläsikin ohjelmoitu kaikkea lasta kehittävää täyteen, vai teetkö kotihommia, jouluvalmisteluja ja pihahommia lapsesi kanssa?

Uusimmat

Yhteistyössä