Hae Anna.fi-sivustolta

1. Anna.fi:n keskustelut siirtyvät Kaksplus.fi:n alle 1.12.2020.

Tästä syystä käyttäjätunnukset lakkaavat toimimasta. Voit luoda uudet tunnukset Kaksplus.fissä osoitteessa keskustelu.kaksplus.fi/register

Tervetuloa edelleen keskustelemaan kiinnostavista aiheista osoitteeseen keskustelu.kaksplus.fi

Ystävällisin terveisin,

Annan toimitus
    Dismiss Notice

Psykologiset testit

Viestiketju osiossa 'Kahvitunnilla' , käynnistäjänä chloe, 28.11.2006.

1. chloe Vierailija

Olen menossa päivän kestävään psykologiseen testiin, jossa todennäköisesti mm. testataan persoonallisuuttani sekä kykyäni esimies- ja johtotason tehtäviin, joista minulla ei vielä ole kokemusta mutta jotka tulevaisuudessa jossain vaiheessa ilmeisesti sisältyisivät työhöni. Onko teillä kokemusta tai vinkkejä miten voin varustautua päivään? Mahdollisuuteni ovat mielestäni erittäin hyvät, mutta esim. "jatka piirrosta"-testit pelottavat. Mitä ihmettä voisin piirtää ja mitä kuviot kertovat? En ole koskaan ollut hyvä piirtämään tai loistanut muutenkaan kuvaamataidollisissa asioissa, joten en ole niissä kovin luovakaan. Kirjallisesti ja suullisesti kun varmasti pärjään haastatteluissa hyvin.
    Millaisia kokemuksia ja näkemyksiä teillä on ja millaisia tuloksia olette saaneet?

2. Juulia2 Vierailija

Nuku hyvin. Siitä iso ilo, sillä päivä on paikoin kiireinen ja vaatii siten jaksamista.

"Jatka piirrosta" ei testaa piirrostaitoasi: tikku-ukot ovat samanarvoisia kuin taideteokset! Siinä katsotaan mm missä järjestyksessä lokerot täytät, millaisia nimiä töillesi annat, miten täydennät kuvaa (esim sen kaarikuvan ylä/alapuolelle asettamiasi asioita), missä roolissa kuvan alkuaihio on valmiissa kuvassa... Eri kuvilla mitataan eri asioita mm suhdettasi auktoriteettiin sekä minäkuvasi rakennetta ns projisiointimenetelmin. Riippuen mihin testiä käytetään saatat tehdä sen jopa 3 kertaa: ensin vapaasti aikaa käyttäen, sitten 10 min aikarajoituksella ja vielä 3 minuutin testinä...

Johtotason testissä on mukana on varmaan yleissivistystä mittaava osio, tyyliin kuka on USA:n ulkoministeri, kuka Ranskan presidentti, minkä maan pääkaupunki on Bukarest, mikä on Venezuelan pääkaupunki, mitä tarkoittaa lyhenne FIA...

Mukana on varmaan myös assosiaatiotestejä (miten lause jatkuu), rinnastustestejä (jos neula ja kangas ovat parit niin mikä on lankun pari), tarkkuustestejä (ympäröi kaikki s-kirjaimet sivulta määräajassa). Sekä hurja määrä persoonallisuusväittämiä (oletko enemmän ulospäinsuuntautunut kuin sosiaalinen) eri muodoissaan: ole niissä itsesi useamman testin kesken verrataan poikkeamiasi !

Johtotehtävissä saattaa olla myös ryhmähaastattelu, missä eri henkilöille annetaan roolit ja seurataan miten siinä toimii (itse olen ollut sekä autiolle saarelle tarvittavien tavaroiden päätöstestissä että neuvottelemassa annetussa roolissa yhtiön ensi vuoden budjetin leikkauksista: kummassakin piti omia ajatuksia saada läpi mutta myös vaikuttaa siihen, että annetussa ajassa päästään ehdottomasti sopimuseen).

Olet oikeutettu saamaan testistäsi palautteen. Yleensä sovitaan soittoaika jolloin kuulet, mitä tulkintoja sinusta haettavaa tehtävää vasten on tehty.

Ole oma itsesi. Ja nauti. Minusta ne ovat ainakin oleet hauskoja, ja olen oppinut paljon itsestäni. Kun sinut on testiin kutsuttu, päätös on pienestä kiinni: etsitään nyt testeissä ryhmään sopivinta, ei enää välttämättä pätevintä, sillä sitä yleensä testattavat kandit jo ovat. Päivä on yritykselle kallis investointi, koko päivän testiä ei alle 5.000 euroa/henkilö saada!

3. chloe Vierailija

kiitos, hurjasti vinkkejä. yleistietoni on mielestäni erittäin hyvä, joten siinä ei liene ongelmia. ryhmätestiä puolestaan epäilen, sillä olen tavallaan kai hiukan hätätapaus, ts. sopivaa ei ole löytynyt ja rekrytoinnissa jo kiire. paikalla siis tuskin on lisäkseni muita saman paikan hakijoita. olen selviytynyt jo kovasta karsinnasta ja toivon parasta todella kovasti, mm. nykyinen työni ei enää motivoi eikä tarjoa haasteita. toisaalta ajattelen itseäni myös etuoikeutetuksi päästessäni tekemään testit ja ehdottomasti odotan tuloksia. niistä löytyy varmasti jotain uutta tietoa ja ennen kaikkea ulkopuolisen henkilön näkemys minusta, vahvuuksistani ja seikoista, joita voin parantaa ja kehittää. jännää on, mutta nauttimaan kyllä pyrin. vaikka rankalta päivä kertomuksesi mukaan kyllä kuulostaa.
    ja otan mielelläni vastaan vielä lisää kokemuksia muiltakin!!

4. Testattu Vierailija

Muista myös, että testit eivät ole jumalan sana. Itse työskentelen vaativissa asiantuntijatehtävissä ja eräässä testissä olin sattumalta samaan aikaan toimistosihteeriksi hakevan ihmisen kanssa. Ruokatauolla hän ihmetteli, miksi oli saanut todella vaikean koordinointitehtävän, josta ei ollut päässyt alkua pitemmälle. Minä taas olin saanut tehtävän, jossa piti lukea pitkä tekstinpätkä ja bongata sieltä jotain kirjainyhdistelmiä tai kirjoitusvirheitä tms. Epäilemättä tehtävämme olivat menneet sekaisin :)

Eräässä toisessa testausfirmassa taas psykologinnulkki ilmoitti minulle, että olen matemaattisesti ja loogisesti keskitasoa heikompi. No, olen valmistunut yliopistosta matemaattisluonnontieteellisestä ja lukenut mm. cumun verran matematiikkaa. Siihen aikaan olin töissä lääketieteellisessä tutkimusprojektissa tekemässä tilastoanalyyseja, projektin tuloksia julkaistiin kansainvälisissä arvostetuissa julkaisuissa. Jos olisin ollut tämä psykologi, olisin miettinyt kovasti miksi testi antoi noin väärän tuloksen, mutta eipä se tuntunut häntä lainkaan mietityttävän - kovin epäluotettava ja ammattitaidoton kuva jäi ainakin tästä firmasta.

Mutta pääasiassa olen ollut asiallisissa testeissä, toivottavasti sinullakin menee hyvin!

5. Sopii ihmetellä Vierailija

Niinpä, noiden testin luotettavuus on vähintäänkin kyseenalainen.

Ensimmäisessä loogisen päättelykyvyn testissäni tein kaikki annetut tehtävät -ja oikein. Psykologi ihasteli älykkyyttäni.

MPS:n testin -ja nuoren pimun- mukaan päättelykykyni on tusinatavallista keskitasoa.

Mensan mukaan pääsisin heidän klubiinsa mukaan :)

Jep, tuo MPS:n testi ei todellakaan vakuuttanut. Se mittasi mielestäni ennemminkin huolellisuutta kuin päättelykykyä. Terveiset vain MPS:lle. En tule koskaan ostamaan palvelua teiltä :)

6. neito- Vierailija

Paras keino valmistatua testiin, on nukkua hyvin ja syödä hyvin aamulla ja sitten päivällä tauolla. Näin väsymys ja nälkä on poistettu häiriötekijänä ja voit antaa parhaan kuvan itsestäsi. Vastaa testissä rehellisesti. Monilla testeillä haetaan myös sitä, että puhutko ristiin, joten kannattaa pitäytyä totuudessa.

Osa testeistä on asiallisia ja osa ei. Toivottavasti yritys on päätynyt asialliseen, koska muuten he hukkaavat omat rahansa ja sinun aikasi.

Mieheni tuli valituksi erääseen tehtävään, vaikka häntä ei pidetty testin perusteella parhaana mahdollisena henkilönä ko. tehtävään. Testistä huolimatta hän on pärjännyt hyvin tehtävässään (ei kylläkään esimiestehtävä). Hänen kohdallaan oli ilmeisesti, niin että testin luotettavuus oli kyseenalainen, koska testaajat eivät olleet kunnolla perillä millaisia ominaisuuksia tehtävässä tarvitaan.

Ole siis oma itsesi ja tee parhaasi ja katso mihin sillä yllät! Onnea!

7. Kokemusta on Vierailija

Olen ollut kahdesti ja toisella kertaa tulin valituksi ja toisella kertaa olin hyvä kakkonen.

Merkittävää kuitenkin tässä tuoreimmass tapauksessa, että testit eivät mitenkään erotelleet meitä, jotka sinne lähetettiin. Olen tehnyt saman havainnon myös toimiessani itse rekrytoijana.

Älä siis valmistaudu mitenkään. Ole avoin, rento, mutta asiallinen. Älä myöskään yliyritä suoriutua esim. ryhmäkeskusteluissa, se paistaa läpi. Äläkä anna kovin poikkeavia vastauksia tehtäviin, joissa saa assosioida vapaasti.

8. testaaja nro 3 Vierailija

Jotkut testit ovat harhaanjohtavia.

9. ...kerro ap Vierailija

Kerrohan ap, miten sujui, millaisia testit olivat ja millainen fiilis jäi !

10. chloe Vierailija

Uh. Olipahan testit. Ei ollut montaa osaa mitä olisi voinut jäädä testaamatta. Testiin kuului n. 5-6 oman ajan kanssa tehtävää tehtävää, joissa oli mm. n.500 psykologista kohtaa (arvioi itseäsi), työyhteisöstä ja johtajuudesta kysyttyjä kysymyksiä, aine aiheella minä jne jne. Lisäksi oli n.10 aikarajoitteista tehtävää; numerosarjojen jatkoja, loogisuustehtävä( jatka pallukkasarjaa), kirjallisen tason analysointitehtävä, kaksi "kirjoita kuvasta aine" tehtävää, kolme väittämää joiden alle piti listata erilaisia ko. väittämästä seuraavia tapahtumia tai vain ajatuksia mitä väittämä herätti, puhe videokameralle, myös lyhyesti englanniksi, ryhmäkeskustelu, psykologin haastattelu ja ja ja. Yleissivistävä osio olisi ollut hauska, sitä ei ollut.
    En saanut paikkaa, mutta sitä, juuri havittelemaani, ei saanut toinenkaan kandidaatti, se paikka jäi organisatorisista syistä kokonaan pois. Tulokset olivat ihan hyvät, aion kyllä vielä keskustella niistä psykologini kanssa. Kaikissa ns. älykkyyttä mittaavissa, (kirjallisissa, loogisissa, numeraalisissa) olin pärjännyt selkeästi yli akateemisen keskitason, mikä nyt on lohtu kuitenkin. Testipäivänä ei juuri jännittänyt ja testi oli osaltani ohi jo tuntia ennen päättymisaikaa. Sain testit tehtyä rivakasti vaikka aikataulu ns. oli tiukka tai ainakin sillä peloteltiin. Kaiken kaikkiaan suuhun jäi kuitenkin epäilevä maku. Osa tuloksista ei mielestäni vastannut minua ja jo psykologin äidinkieli, tuloksien kirjoituksissa, olisi mielestäni kaivannut hiukan parannusta, tai teksti edes kirjoittajan oikolukua.
    Tällä hetkellä en pidä testausajatuksesta. Olen toki valmis menemään koska tahansa uudelleen, mikäli hyvä työpaikka kohdalle sattuu, mutta.... Voiko yhdessä päivässä, enimmäkseen rastiruutuun-tekniikalla, todella arvioida ihmistä? Vaikuttamaan testit eivät kyenneet ja luulen vannoutuneen psykopaatinkin pääsevän niistä läpi, jos hiukan tsemppaa ulkopuolisille ja on tarpeeksi ovela. Onhan niissä puolensa ja helppoutensa mutta esimerkiksi vajaan 40min psykologin haastattelu melkein päivän alussa käsitellen ainoastaan aiempia töitäni tuntui tyhmältä. Testeihin heillä itsellään tuntui tavallaan olevan niin suuri luottamus ettei edes aikaan psykologin kanssa juuri vaivauduttu panostamaan.

11. Maan äärestä Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Pahoittelen ettet saanut hommaa, mutta kuka tahansa lukija ymmärtää miksi et juuri tuota työtä saanut. Keksitköhän itse?

12. Elviiramatleena Vierailija

Muistakaa, että kaikissa näissä "soveltuvuustutkimuksissa" ei ole edes pätevää psykologia testejä tulkitsemassa ja ihmisistä arvioita kirjoittamassa. Eli periaatteessa arvioita teistä voi heittää millä tahansa putkimiehen taustalla, putkimiehiä mitenkään aliarvioimatta tietenkään.

13. emmah Vierailija

Ja mistähän tähän perusteluja löytyy? Rekryfirmoihin on tunnetusti äärimmäisen vaikea psykologin pestille päästä, meriittejä ja ammattitaitoa täytyy lyödä tiskiin aimosti. Tienestit näillä onnellisilla on sitten ihan eri luokkaa mitä rivipsykologeilla...

14. arvioijista Vierailija

Elviiramatleena varmaan viittasi siihen, että erilaisia rekryfirmoja, jotka näitä testejä tekevät, on pilvin pimein. Ei kai ole missään laissa säädetty, että rekryfirmoissa täytyy olla psykologi testejä tekemässä, vaan todellakin vaikka putkimies kavereineen voi tällaisen firman pistää pystyyn. Eri asia sitten on se, kuinka moni työnantaja tällaiseen "lankaan" menee ja heidät palkkaa, ja millaisia testejä nämä putkimiehet (tai kuka tahansa, jolla ei testaamiseen soveltuvaa koulutusta ole) tekevät soveltuvuustestauksessaan..

15. ilman perustetta Vierailija

Isoimmat ja tunnetuimmat tämän alan yritykset kuuluvat Henkilöstöpalveluyritysten Liittoon ja se takaa tietyn laadun suorahaulle ja henkilöarvioinneille - myös sille, että niitä tekevät psykologit (kuten joku totesikin, aika hyvin palkatut sellaiset ;)

16. ^Niin, en toki väittänytkään, etteikö suurin osa ko. yrityksistä olisi aivan "kunniallisia". Ja edelleen, suurin osa tällaisten yritysten palveluja hankkivista yrityksistä turvautuu juuri näihin suurimpiin ja tunnetuimpiin yrityksiin. Tämä ei silti tarkoita, etteikö kentällä olisi myös tällaisia "villimpiä" alan yrittäjiä, ja ikävä kyllä ne eivät ole aivan harvinaisia (jos olen väärässä, hyvä niin!). Pätee paitsi rekrytointiin liittyvään henkilöarviointiin, myös erilaisiin opiskelijavalintoihin liittyviin soveltuvuustestauksiin.

17. Mr. Knowhow Vierailija

Olen its ekäynyt em. kokopäivätestin läpi Helsingissä. Sain haluamani johtotason duunin.

Homma menee näin, avustajat, jotka jakavat tehtävät arvioivat KOKO ajan suorituksiasi, käytöstäsi ja yhteistyökykyäsi. Yleinen käsitys taitaa olla, että nämä opiskelijat roudaavat vain papereita ja heitä saa kohdella miten sattuu, ja "ammattilaisille" ollaan sitten ihan mielin kielin.

Ja johtopäätökset tulevat eri osioista yleensä tietokoneanalyysin kautta, joten niiden painoarvokin kokonaisuuden kannalta on se mukainen. Tärkeimpiä osioita olivat ryhmätyö (jossa todella seurattiin jokaisen sosiaalisia taitoja, eikä vain työn tulosta) sekä psykologin haastattelua, jossa voidaan kokeilla mitä ihmeellisempiä kysymyksiä. Edelleen, suhtautuminen kysymyksiin ja vastautyyli kertoo enemmän kuin tuhat testiä!!

Työnantaja räätäilöi testin omiin tarpeisiin, joten mitään turhaa tuskin kysytään. Ja se kannattaa pitää mielessä myös omassa asenteessa.

Onnea teille jatkossakin näihin testeihin:) Niin, itse sain paikan vaikka testit tuntuivat työläiltä. Tuntuivat ehkä myös hieman palkitsevilta päivän päätteeksi..

18. Olen ensi viikolla menossa Jaakko Lehdon suorahaun testattavaksi. Onko kenelläkään sieltä kokemuksia? MPS:n ja Psykon testaukset on takana aiempiin työpaikkoihini, mutta tämä "uusi tuttavuus".

Noiden kummankin testisetti oli hieman erilainen: Psyko painoittui ryhmätyöhön ja tein siellä videonkin missä osio myös englanniksi. MPS oli enemmän lomakkeita ja rastia ruutuu...

19. itsearvio Vierailija

Osui silmiini yhden persoonallisuustestin profiilirakenne.
    Itsearvioni sanoisi minusta: kova, eloisa, opportunisti, varautunut, emot vakaa, hallitseva, sos rohkea, epäluuloinen, pohdiskeleva, suora, itsevarma, muutoksille avoin, itsenäinen, epäj sietävä, rento. Vahvin luonteenpiirre näistä: muutoksille avoin.

Vaikutanko a) mahdottomalle työkaverille? b) loistavalle sellaiselle?

Herkkätunteisuus (kova – herkkätunteinen)
    Eloisuus (vakava – eloisa)
    Sääntöjen noudattaminen (opportunistinen – sääntöjä noudattava)
    Lämpö (varautunut – lämmin)
    Emotionaalinen vakaus (herkkä reagoimaan – emotionaalisesti vakaa)
    Hallitsevuus (alistuva – hallitseva)
    Sosiaalinen rohkeus (ujo – sosiaalisesti rohkea)
    Valppaus (luottavainen – epäluuloinen)
    Hajamielisyys (käytännönläheinen – pohdiskeleva)
    Pidättyneisyys (suora – pidättäytynyt)
    Huolestuneisuus (itsevarma – huolestunut)
    Avoimuus muutoksille (perinteitä vaaliva – muutoksille avoin)
    Itsenäisyys (ryhmäkeskeinen – itsenäinen)
    Perfektionismi (epäjärjestystä sietävä – täydellisyyttä tavoitteleva)
    Jännittäminen (jännittynyt – rento)

20. Mielenkiintoinen tulkinta!

Tuohon aiempaan keskusteluun Celectucsen sivuilta vastaus, Mitä testit mittaavat?

Kykytestit
    vaativat keskittymistä ja nopeutta. Nämä usein aikarajalliset testit mittaavat mm. matemaattista tai verbaalista kykyä.

Erilaisilla persoonallisuustesteillä
    arvioidaan sinulle ominaisia luonteenpiirteitä ja toimintatapoja. Persoonallisuuden ulottuvuuksista arvioidaan mm. kunnianhimoa, motivaatiota, tarkkuutta, sosiaalisuutta ja itsenäisyyttä.

Itsearviointitehtävissä
    työnhakija arvioi itseään erilaisten väittämien pohjalta.

Projektiiviset testit
    ovat kiistelty, mutta yleinen tapa testata persoonallisuutta. Projektiivisissa testeissä, esim. kahdeksan ruudun piirrostesti Wartegg ja Rorschachin mustetahratesti, katsotaan, että ihmisen tulkinta annetusta kuvasta heijastaa hänen persoonallisuuttaan. Käyttäjän on mahdotonta päätellä mitä testillä ajetaan takaa.

Ryhmätyöt ja työsimulaatiot
    ovat yleistyviä työnhaun testausmenetelmiä. Näiden testien vahvuus on se, että ne ovat lähempänä arkitodellisuutta. Ryhmätyötehtävien avulla arvioidaan yhteistyötaitojen lisäksi mm. ongelmanratkaisutaitoja, organisointia ja johtamista. Työsimulaatioiden avulla kartoitetaan toimintatyyliäsi aidossa työtilanteessa.

21. linkkivinkki_0 Vierailija

Muutama testilinkki: tiedättekö muita?

http://www.oph.fi/etalukio/opiskelumodulit/psykologia/tutkimus/31inter.html

22. 2-vinkki Vierailija

http://alykkyystesti.net/timed.htm

23. Wartegg Vierailija

http://www.wsu.edu:8080/~converse/wartegg.html

24. Psyko on tuttu Vierailija

Mitä tarkoitat testien läpäisemisellä? kaikkihan ne läpikäyvät ja tokko sinne kovin nuijia edes lähetetään. Kyllä me, jotka sinne valikoidumme, olemme kaikki niitä, jotka ollaan loppusuoralla.

Mistä en tykännyt oli kun ne kysyivät lapuudesta ja nuoruudesta. Valehtelin niille suut ja silmät täyteen. Totuus on sellainen, ettei sitä voi kertoa. Tuolle osiolle henkilökohtaista haastattelua en näe mitään merkitystä rekrytoinnin kannalta.

25. _katri_ Vierailija

totuushan on se, että testit tuntuvat positiivisemmilta, jos saa niiden jälkeen hakemansa paikan. ylläolevalla kirjoittajallakin tämä paistaa kovasti läpi, tai sitten hän on oikeasti tuota mieltä.

itse epäilen testien kredibiliteettiä seuraavin perusteluin:
    - ihmisluonne on liian monimutkainen, jotta sitä voidaan luotettavasti arvioida ja arvoita standardisoida. luonne myös vaihtelee eri tilanteissa (vrt. käytäytymistä normaalissa toimistotilanteessa ja esim. muutostilanteen ja epävarmuuden tuoman stressin alla. stressinsietokykykään ei ole yksiselitteinen mittari, koska...)
    - testeissä voi ihan oikeasti huijata. jos päätät päivän aluksi olla esim. empaattinen ja sosiaalinen luonne, voit pitää tämän mielessä vastatessasi kysymyksiin ja täytellessäsi testejä. uskoisin, että normaalilla tunneälyllä varustetut ihmiset pystyvät feikkamaan ja arvioimaan, miten tämä empaattinen & sosiaalinen alter ego käyttäytyisi juuri tässä tilanteessa, vaikka itse toimisi aivan toisin. lisäksi esim. musteläiskätesteihin voi harjoitella kuvia etukäteen, koska ainakin se standarditesti löytyy netistä.
    - päivä on liian lyhyt aika arvioida esim. ulkoista käyttäytymistä, ja täysin luonnevikaisia henkilöitä lukuun ottamatta voi esiintyä kovinkin miellyttävästi ja sosiaalisesti, vaikka todellisuus on ihan jotain muuta.
    - useamman eri firman testeissä käyneenä tulokset ovat saattaneet vaihdella huomattavastikin. kun persoonani on kuitenkin sama enkä ole y.m. keinoin yrittänyt persoonaani muuttaa, testien johtopäätösten luonteestanihan pitäisi olla suht samanlaisia (?). välillä olin pelottavan asiantunteva, välillä helposti lähestyttävä.

ja kyllä, kaikki _läpäisevät_ testit. kaikille ei vain aina tarjota sitä paikkaa, jota on hakenut.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri