Pudendaali-,parakervikaali- ja paikallispuudutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puudutuksia pohtimassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puudutuksia pohtimassa

Vieras
Kerratkaa (=vääntäkää rautalangasta) mulle mitä noi pudendaali- ja parakervikaalipuudutukset on. Ainakin jompikumpi pistetään tonne alapäähän suoraan lihakseen? Sit esikoisen synnytyskertomusta (se taulukkomallinen paperi) lukiessa huomasin kivunlievitys-kohdassa erikseen vielä "paikallispuudutus". Mikäs se sitten on? Esikoista synnyttäessä sain siis ilokaasua ja epiduraalin. Epiduraali oli "ihan jees" mutta ei ehkä niin "täydellinen" mitä olin kuullu/luullu,ja nyt tokan synnytyksen lähestyessä oon miettiny jos ei ottais selkäpuudutteita,vaan jotain noita suoraan alapäähän laitettavia.. Mutta mikä niistä on mikä,ja kertokaahan myös kokemuksianne niistä!

No tuo parakervikaali on se kohdunkaulan puudute, nippas ihan kivasti kun laitettiin, mutta ei kyllä mulla toiminut lainkaan :(

Kaiken lisäksi se oli kivunlievitys jota nimen omaan olin kieltänyt itselleni antamasta. Lääkäri vaan päätti omassa suuruudessaan, että näin tehdään, ei mitään mulle sanonut, ihmettelin aan, että mitä se touhuaa kun sanoi, että saattaa vähän nipistää.

50min laitosta mulle laitettiin epiduraali, koska ei minkään näköistä tehoa tuosta piikittelystä.

Mulla taas on epiduraali toiminut kahdella enismmäisellä loistavasti.
Kolmas tuli niin vauhdilla, että siinä ei auttanut edes epiduraalit.

Viimeksi muokattu:
Kiitos nöppäri. (*huoh* Mä en tajua mistä näitä lääkäreitä/kätilöitä ym oikein riittää jotka tekee potilaalle mitä tahtoo kertomatta asiasta/kysymättä potilaan mielipidettä!)

Mulla siis epiduraali vei osan kivuista,mutta ei läheskään kaikkea.. Olin kuullu tosi paljon miten "kaikki kivut hävis","sain jopa nukuttua jonkin aikaa" ym juttuja miten epiduraali on ollu ihan mahtava apu. Sen lisäks että epiduraali ei ottanu läheskään kaikkea kipua pois,oon nyt 2,5v aina välillä miettiny oliko sillä tekemistä sen kanssa että vauva oli syntyessään veltohko ja hengitti laiskasti..

Kuten sanoin, mulla vei kyllä kaikki kivut tuo epiduraali, parakervikaali ei vienyt mitään, mutta laitto ei mua ainakaan ihan helvetisti sattunut, nipisti vaan sillein kivasti, kun sitä muutamaan eri kohtaan piti laittaa.

Epiduraali ei vienyt multa myöskään jalkoja alta tmv.

Kuopuksen kohdalla auttoi kahteen supistukseen hyvin vähän ja sitten alkoi taas kivuliaat supparit, liekö sitten sillä tekemistä asian kanssa, että ensin puhkaistiin kalvot, sitten sain homeopaattista lääkettä (pulsadilla), ja siitä vielä hetken päästä tipan käteen.
Tipan laitosta vartti, eikä mikään ollut kuin ennen, mun avautumiskäyrä putoaa ihan pystysuoraan alas, joten ei ihme, että oli muutama kirosana siinä suunpieliä kutittamassa :)

Mulle laitettiin nuo Pudandeli/parakervikaali puudutukset, sis ne, jotka pistetään tuonne alapäähän. Ja voin sanoa, etten enää ikinä ota, jos joskus vielä lapsen teen. Epiduraalia en halunut, koska yksi epäonnistunut kokemus (kivut ei lähtenyt ja en voinut lievittää liikkumalla), mutta myös yksi onnistunut jolloin ei kipuja. Yksi synnytys pelkällä ilokaasulla jossa ponnistuvaie oli kamala ja sitä nelosen kanssa pelkäsin.

Joten sovittiin nuo puudutteet jo etukäteen, jos tarvitsen. Käynistetty synnytys, jossa 7cm jälkeen olin valmis ihan mihin vaan, kun tuntui, että puukon kanssa toinen yrittää tietä kaivaa ulos =D

Auttoi ponnistuvaiheen kipuun, muttei supistuksiin niinkään. Tosin mua ei sattunut muualle kun helkkaristi siihen kohdunsuulle.

Jokatapauksessa olin HAlpolilla seuranassa, koska sain liikaa pisteitä ADUIT testissä (koskaan en ole kuitenkaan edes kokeillut huumeita) ja päättivät ottaa lapsesta pihkakakka testin (josta ei kerrottu, ei edes kerrottu, että oli lapsi kakannut, kuin vasta kotiin lähtötarkistuksessa) ja yllätys tuli 2vko synnytyksestä. Lastensuojelu ilmoitus, kun pihkakaksta oli löytynyt Metadonia ja Metamfetamiinia. Itse tiesin, että en ole koskenut moisiin myrkkyihin ja lapsi ei ainakaan, kun mahassa oli mokoma ollut ;) Vaadin hiusnäytettä itestäni otettavaksi, sillä en todellakaan ollut edes alkuvaiheessa (vko 12 lähtien, jolloin ilmeisesti jää näkyviin lapseen?) huumeisiin koskenut. Testi suostuttiin ottamaan vasta 5kk synntyksen jälkeen, kun sitä vaatimalla vaadin ja se näytti omaltaosaltani 8kk päähän. Ja puhdas, ei mitään aineita.

Kukaan ei osaa kertoa eikäs elittää, miksi ja miten ja ainoastaan 1 lääkäri on myöntänyt, että toinen saamani puudute on jomman kummana ineen johdannaista tms. joka selittäisi ainakin toisen aineen näkymisen lapsessa. Ja oma pääni ei keksi muuta, kuin että ne puudutteet on muuntuneet aika myrkyksi oman poikani kehossa.

Ja tuosta syystä, jos joskus vielä synnytän, niin kivunlievityksenä otettakoon sitten kaulin mukaan, jolla ukko saa vetästä muta tajun kankaalle, jos meinaa järki mennä ja kroppa shokkiin :)

Ja kyllä, puudutteet saattavat aiheuttaa vauvassa oireita, mutta se on kai aika harvinaista, muttei mahdotonta.

Paracervikaalipuudutus = kohdun kaulaosa puudutetaan. Laitetaan sisätutkimuksen yhteydessä (lääkäri laittaa) ryuskuttamalla pitkän neulan (PCB-neula) kautta puudutetta kohdun napukkaan muutamaan eri pisteeseen. Auttaa paremmin uudelleen synnyttäjillä.

Pudendaalipuudutus = pudendaalihermon puudutus laitetaan myöskin sisätutkimuksessa (lääkäri tai kätilö laittaa). Pudutusainetta ruiskutetaan neulalla emättimen takaseinään pudendaalihermon kohdalle. Pudendaalipuudutuksen etu on se, että se yleensä helpottaa ponnistuvaiheen aikaista venytyskipua jonkin verran.

Kumpikaan näistä puudutuksista ei ole yhtä tehokas kuin epiduraalipuudutus.

Paikallispuudutus tarkoittaa välilihaan laitettua puudutetta. Eli jos sinulle on tehty episiotomia (välilihan leikkaus), niin väliliha on paikallispuudutettu ensin. Jos epparia ei ole tehty, mutta on tullut ommeltavaa (repeämä) tai kun episiotomia on ommeltu, niin silloin käytetty paikallispuudutusta.

[QUOTE="Jotain";26062597]
Kukaan ei osaa kertoa eikäs elittää, miksi ja miten ja ainoastaan 1 lääkäri on myöntänyt, että toinen saamani puudute on jomman kummana ineen johdannaista tms. joka selittäisi ainakin toisen aineen näkymisen lapsessa. Ja oma pääni ei keksi muuta, kuin että ne puudutteet on muuntuneet aika myrkyksi oman poikani kehossa.

.[/QUOTE]

Puudutteet eivät ole amfetamiinin johdannaisia, eivät sisällä amfetamiinia tai johdannaisia tai muitakaan huumausaineita, joten tässä lienee nyt jonkinlaisesta väärinymmärryksestä kyse! Jos et ole aineista raskausaikana käyttänyt, niin ainoa selitys asialle on, että näytteesi on sekaantunut jonkun muun näytteen kanssa.

Tätä vaihtoehtoa myös on pohdittu, niin sossun kuin A-klinikan ihmisten toimesta ja jopa sairaalan, mutta asia on kielletty ehdottomasti, koska näytteitä tulee "niin vähän". Jommassa kummassa puudutteessa on samaa ainetta kuin metadonissa tai metamfetamiinissa, löysin itse googlella samat tiedot, joista lääkäri puhui. Jolloin toinen testitulos voisi selittyä sillä.

Kuten em. unikon siemenissä on jotain ainetta, joka antaa pikahuumetestissä heroiinille positiivisen tuloksen (tuli myytin murtajissa muutama kk sitten).

Mä sydämestäni toivon, että mun näytteeni ei ole sekaantunut kenenkään muun näytteen kanssa, koska muutoin tuolla jossain on lapsi, jonka äidillä on paha ongelma.

Tätä vaihtoehtoa myös on pohdittu, niin sossun kuin A-klinikan ihmisten toimesta ja jopa sairaalan, mutta asia on kielletty ehdottomasti, koska näytteitä tulee "niin vähän". Jommassa kummassa puudutteessa on samaa ainetta kuin metadonissa tai metamfetamiinissa, löysin itse googlella samat tiedot, joista lääkäri puhui. Jolloin toinen testitulos voisi selittyä sillä.

Kuten em. unikon siemenissä on jotain ainetta, joka antaa pikahuumetestissä heroiinille positiivisen tuloksen (tuli myytin murtajissa muutama kk sitten).

Mä sydämestäni toivon, että mun näytteeni ei ole sekaantunut kenenkään muun näytteen kanssa, koska muutoin tuolla jossain on lapsi, jonka äidillä on paha ongelma.

Missä puudutteissa? Ei ainakaan niissä, mitä raskauden aikana yleensä käytetään :O Sitäpaitsi tuo meconiumnäyte otetaan nimenomaan siitä alkupihkasta, joka on kertynyt jo raskauden aikana, ei synnytyksen. Pissastahan katsotaan lyhyen aikavälin tilanne, mutta meconiumista selvitetään nimenomaan se koko raskausajan käyttö. Eli vaikka äiti olisi ollut kuukausia kuivilla, niin meconiumnäytteestä saadaan selville se alkuraskauden aikainen käyttö. Teoriassakin se, että olisit synnytyksen aikana saanut puudutetta, jossa olisi amfetamiinin johdannaista, mikä olisi levinnyt niin laajalti verenkiertoosi että olisi siirtynyt istukan kautta lapseen ja siellä imeytynyt lapsen suolistoon siellä jo kuukausia oleeseen ulsosteeseen, on silkka mahdottomuus. Yhä edelleen olen sitä mieltä, että näytteesi on seonnut jonkun muun kanssa (kyllä niitä näytteitä vaan silloin tällöin sekoaa). Tai sitten haluat kieltää itseltäsi käytön (enkä todellakaan sano että olisit käyttänyt). Siinä on nuo kaksi mahdollista todellista vaihtoehtoa.

En ole käyttänyt huumeita, koskaan, en edes kokeillut pilveä. Ja jyrkästi on kiistetty näytteiden sekottuminen. Ja se on kiistetty todella ehdottomasti. Omalla tavalla, en ymmärrä sitä, etteikö mekonomiumiin voisi kertyä synnytyksen aikana synnytyksessä saatuja aineita. Samalla tavalla ne kai menee sen lapsen kehossa. Jos em. olisin sinä päivänä käyttänyt, niin eivätkö ne samoin tavoin näkyisi mekonomiusta? Vai lopettaako se imeytyminen ennen synnytystä jotenkin omituisesti?

Ja ei, en ole käyttänyt huumeita, muutoinhan en olisi heti vaatinut hiusnäytettä, josta nähtiin 8kk päähän kaikki huumeiden käyttö. Tähän tosin suostuttiin vasta, kun lapsi oli 5kk ja vaadin sitä ensimmäisen kerran ja useesti, kun lapsi oli 2vko ja siitä eteenpäin. Mutta se suostuttiin ottamaan vasta tuolloin.

Ja koska itselleni ei ole varmaa kummasta on johtunut, niin varmaa on se, että jos uskaltaudun vielä lapsen yritykseen (mitä luultavasti en enää tee, koska oli aika kokemus tämä raskaus), niin synnytän luomusti, vaikka henki menis. Itselläni ei ole mitään syytä altistaa omaa lastani myrkyille siksi, että oma olo helpottuisi, koska sillä lapsella on taatusti yhtä kurja olo, kun sen ahtaan käytävän läpi tunkeutuu.

Yhteistyössä