Alkuperäinen kirjoittaja endie:
mä en täysin allekirjoita tätä suomi-dissausta

en mä ole tuollaiseen törmännyt etteikö lapsille puhuttaisi tai heitä ei kunnioitettaisi.
tää on taas osoitus osiltaan kai suomalaista meininkiä, että se oma maa maalataan mustikaks ja muut maat mansikaks :xmas:
Mä en ole huomannut, että lapsille yleisesti puhuttais kauheasti. Vähän hymyillään. USA:sssa oli aivan eri meininki, en edes muistanu ennen ku käytiin siellä nyt. Samoin monessa etelän maassa. Lapset ovat ihmisiä, eivät vanhempien omaisuutta.
Ja suomessa kunnioituksen puute näkyy just siinä, että oletetaan lapsen vanhemman kokoajan kontrolloivan lapsen käytöstä eikä mielellään itse oteta minkäänlaista kontaktia lapseen. Ei suvaita sitä, että joskus lapset ovat ärsyttäviä

Puhutaan sitten pahaa selän takana.
Olen kuullu suomessa seuraavia juttuja: Lapsia ei sais tuoda ruuhka-ajan busseihin, se on ärsyttävää. Lapsia ei sais olla kahviloissa, ravintoloissa, ruokakaupoissa, kirjastoissa tai vaatekaupoissa. Lapset yritetään ikäänkuin eristää sellaisiin lapsipaikkoihin, leikkipuistoihin, päiväkoteihin ja kotiin. Sitten kun ovat tarpeeksi isoja, saavat näyttäytyä julkisilla paikoilla
Kun mä kävelen julkisilla paikoilla, yleensä ainoastaan muutama ihminen hymyilee tytölle ku tyttö hymyilee heille. Mun mielestä olis tosi epäkohteliasta olla vastaamatta ku joku moikkaa

Mutta lapselle näin voi tehdä. Jos tyttö tulee vaatekauppaan, myyjät yleensä katsovat nyrpeästi. Tyttö ei ilmeisesti sais olla siellä, ainakaan lattialla. Pitäis olla nätisti sidottuna rattaisiin. USA:ssa myyjät tuli ihastelee kilpaa ku käveltiin lasten kanssa vaatekauppaan
Ku joku lapsista kiukutteli ravintolassa, saattoi jopa naapuripöydästä joku auttaa lapsen viihdyttämisessä. Ja saatiin myötätuntoisia katseita ja sanoja, ei nyrpeyttä ja kuiskimista selän takana.
Sellasen vaikutuksen mä vaan oon saanu =)