Puolison osallistuminen vauvanhoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uupelo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä myös mies todella innoissaan lapsista ja haluaa ehdottomasti viettää aikaa heidän kanssaan ja hoitaa heitä. Vain imetys oli homma, joka jäi kokonaan mun vastuulle. Enkä olisi ikinä alkanut yrittää vauvaa miehen kanssa, joka ei itse ole innoissansa aiheesta.

Meidän lapsilla on kaksi vanhempaa,ei äiti ja hoitaja,kumpikin osallistuu lasten kasvatukseen ja hoitamiseen ihan yhtälailla.Ei meillä lasketa kakkavaippoja 50/50,vaan se hoitaa kumpi on vieressä.

Ei,mielestäni ei ole normaalia että isä ei moneen päivään ole koskenut vauvaan.En osaa kuvitella tilannetta jossa minun pitäisi sanoa miehelleni että hei vauva itkee otatko syliin.

Meillä on puolivuotias vauva.. pääosin minä häntä hoidan:
-isä on kerran syöttäny vauvalle kiinteää ruokaa (kohta 2kk syöty kiinteitä.. ja sen yhden kerrankin pyysin syöttämään..)
-nukuttanut vauvan ehkä kaksi kertaa (itse lähdin molemmilla kerroilla kapungille ja olin siellä pitkään..vauva on jostain 4kk ikäisestä asti saanut iltamaidon ja myöhemmin vellin pullosta, joten siitä ei ole kiinni..)
-vaihtaa vaippaa...no, aika harvoin.. viimeksi taisi vaihtaa lauantaina ja nyt on keskiviikko.. ehkä kerran-pari viikossa tavallisesti vaihtaa (ja harvemmin oma-alotteisesti..)

Mutta juu, jos pyydän jotain tekemään/auttamaa, tekee khyl mukisematta..ja jos lähden käymään vaikka kaupungilla tai haluan ottaa päikkärit, niin ukko on vauvan kanssa ilman mitään vikinöitä (harvakseltaan missään tosin käyn ja päikkäritki yleensä saan pojun vieressää nukuttua)..
ei se sinänsä mua haittaa, vaikka nämä hoitohommat mun harteille enimmäkseen kaatuukin..ukko käy töissä ja mun puolesta saa lepäillä sit kotiin tultuaan (vois olla eri ääni kellossa, jos olis useampi lapsi tai tämä yksi olis vähänki hankalampi tapaus..:D mutta kun poju nyt ainaki toistaiseksi on niin helppo vauva ku kuvitella saatta, ni jaksan hoitaa itteksenikin..)

Kumminki isä juttelee pojan kanssa, pitää sylissä, kutittelee ja nostelee kooooooorkealle ilmaan päivittäin..eli tavallaan isä saa vissiin rusinat pullasta tässä hommassa: hoitaa tarvii vähän, mutta leikkiä saa vapaasti..:D pitäisin kyllä aika erikoisena, jos ei mitään kontaktia ottaisi lapseensa, kun ollanhan me samaa perhettä ja silleen..:O

Tosin ongelmallista on se, että isä ei oikein tahdo keksiä, että mitä tällaisen vauvan kanssa voi pidemmän päälle puuhata( no, en kyllä minäkään, kun ei 6kk vanha kamalasti osaa leikkiä, pelata tai tehdä muutakaan "järkevää"..:D)
Varmasti siinä vaiheessa, kun lapsi lähtee liikkelle, isä alkaa olemaan hänen kanssa entistä enemmän, kun voi lapsen kanssa potkia palloa, käydä luistelemassa tms...

[QUOTE="sini";23983526]Meillä mies opetteli ja teki sairaalassa vauvan kylvetykset ym. ja ensimmäisenä päivänä kotona "jätti" minulle vain imetykset muuten ryntäsi tekemään kaiken itse. Nyt on tahti hieman rauhoittunut kun mies tietysti töissä.
Mies vaihtaa vaippoja, syöttää(lapsi nyt 11kk), leikkii, hoitaa ihoa eli tekee kaikkea mitä minäkin. Tietysti itse teen enemmän kun mies on töissä, välillä koko päivän. Mutta miehen ja vauvan "isä-poika"-juttu on alusta asti ollut kylvetys; itse kylvetin vauvan ensimmäisen kerran n.2kk sitten :)
Samoin jos ollaan koko perhe ns.ihmisten ilmoilla niin mies "omii" vauvan eli huolehtii kaiken vauvaan liittyvän.
Nyt on toinen vauva tulossa ja mies ei malta odottaa että on taas ihan pieni vauva jota saa hoitaa. Meillä mies kärsii jatkuvasta vauvakuumeesta ja haluaisi vain lisää vauvoja eli tietty tuokin vaikuttaa omalta osaltaan miehen vauvanhoitoon.[/QUOTE]

Kuulostaa aivan meidän perheeltä :) tosin poika on vasta 7viikkoa !

Mun mielestä isän ei pidä myöskään osallistua vauvan hoitoon siksi, koska vaimo käskee tai vaimonsa takia, vaan VAUVAN takia.

Musta kuulostaa siltä, ettei ap:n mies tiedosta, kuinka tärkeää tunnesiteen kehittymiselle molemminpuolisesti on se, että mies esim. kylvettäisi vauvaa, pitäisi sylissä, juttelisi vauvalle, jne.

Musta ei ole normaalia tuollainen "Sitten kun se kasvaa, niin mä touhuan sen kanssa kaikkea"- asenne. Ei lapsi ole mikään lelu, mikä laitetaan syrjään ja otetaan sitten esille, kun ollaan tarpeeksi vanhoja leikkimään sillä!

Yhteistyössä