Puolitoistavuotias hoitoon,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän poika aloitti tammikuussa 1,5v iässä päiväkodissa. On osapäivähoidossa (max 5h/päivä) ja ei joka päivä edes joka viikko. Ihan kohtalaisen hyvin on hoito lähtenyt käyntiin. Edelleen joka kerta itkut tirauttaa kun viedään. Mutta on kavereita löytynyt joiden seurassa viihtyy. Iloisena menee hoitoon mutta eron hetkellä itku tulee. Itku loppuu heti kun häviän näkyvistä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
huh. teidän porukasta ei sitten kukaan ole ajatellut koskaan tehdä töitä? yhteiskunnan elättejä.
teitä on 2 aikuista siellä kotona ja silti viette lapset hoitoon... laiskureita. kahdestaan lastenhoito olisi lomaa.

Mistä sä tiedät kuinka paljon ja milloin me tehdään töitä muuten? Mä olen just pistämässä omaa yritystäkin pystyyn.

Ja mä hoidan omaa lastani kyllä kotona. Siskolta kolmen (joista vanhin 3v) hoitaminen 24/7 just tällä hetkellä on ehkä kuitenkin liikaa pyydetty.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja ahdistus:
Onko muilla kokemusta, miten 1,5 -vuotias pärjä hoidossa? Pakko lapsi on sinne hoitoon viedä, koska lakisääteiset hoitovapaanhaut on käytetty. Mutta kauhistuttaa, ehdistaa ja pelottaa, miten lapsi hoitoonviennin ottaa!

En nyt kaipaa miltään Nina TT:ltä ja kavereita ylilyöviä kotihoidon puolestapuhumispuheita. Vaan uranaisten, hoitajien + muidenkin aitoja kokemuksia asiasta.

:laugh:

Kiitos tuosta.

Siskon 1,5 aloitti juuri osa-aika hoidon, 2 pv viikosta, ja ihan hyvin on sujunut. Asiaa tosin ehkä helpottanut samassa pk:ssa oleva isoveikka 3v..

Hyvä ja kiireetön tutustuminen hoitopaikkaan on mun mielestä tärkeetä. Samoin se, että äiti osais ottaa rennosti! Lapsi kuitenkin aistii äidin tuntemuksia. Ja mahdollisimman lyhyet hoitopäivät tietty...

Eiköhän tuo ihan hyvin suju, tsemppiä!

Jaahas, mulla onkin ehkä liian kärjistynyt kuva sinusta. Pahoittelen asiaa! Uskon myös tuohon lapsentahtiseen + kiireettömään totutteluun. Ja yritän koota itseni, että vaikuttaisin mahd. rennolta hoitoasian suhteen...

Ei minuu ainakaan kovin paljoa ahdistanut pojan vieminen hoitoon, koska tiesin, että saa hyvää ja yksilöllistä hoitoa. Ymmärrän kyllä ap:n kannankii. Taasen olen samassa tilanteessa ensi keväänä, et lapsi pitää viedä hoitoon 9-10kk, koska miulla alkaa sillon työt.

Alkuperäinen kirjoittaja äippäkans:
meillä tyttö alotti pph:lla kun oli 1 v ja 3 kk. Nyt ollu 4 kk hoidossa, eikä itkun itkua ole siellä itkenyt. Kaikki on menny paaaaaljon paremmin, kun kukaan ois voinut ajatellakaan.... ja tässä tapauksessakin äitillä oli kaikkein vaikeinta! Eli hyvin se menee teilläkin!!!

Yritän ajatella näin!!!!!! :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Minerva McGarmiwa:
Meillä tirppa meni hoitoon 1v 10kk ikäsenä ja oli pienten puolella heti vanhimmasta päästä - hyvin on sujunut koko hoitoura (kohta vuosi takana ) ja on viihtynyt hyvin. Ihan ne pikkuset n. 10 kk itkee enemmän äidin perään mitä oon siinä havainnu kulkiessani. Mä en enää saa välttämättä enää edes vilkutusta ku tirpalla on niin kiire leikkimään kavereiden kans.

Luonteestahan toi on paljon kiinni mut kyl ton ikänen varmasti pärjää hyvinkin.

Lohduttavaa kuulla...! Tyttö on sosiaalinen ja rohkea, tarhaan tutustumiset on menneet hyvin. Itseasiassa itku tuli, kun lähdettiin viimeksi kotiin tarhasta. Mutta huoli on kuitekin iso:/

Ainahan huoli on iso. Ei varmaan sellasta äitiä ole joka ei sit portin toisella puolella kerää itseään kasaan hetken jos toisenkin.
Hyvät hoitajat auttaa paljon ja jos teillä on nyt jo sujunut toi tutustuminen hyvin niin kyl se hoitokin menee - ekat kerrat tietty tulee itku mut se kuuluu asiaan.

Kiitos tsemppauksesta:) Hoitajat ovat tosiaan ihania ihmisiä, ja lapsikin heistä tuntuu tykkäävän. Naapuri sanoi, että hoitoonvienti voi olla äidille vaikeampaa kuin lapselle. Toivottavasti meidän kohdalla asia on niin.
Tuo pitää niin paikkansa. meilä esikoinen oli 1v10kk kun aloitti kuntouttavan päivähoidon 3h/pv ja olin alkuun ihan paniikissa. :D Siis ennen hoidon alkua. Kun sitten tutustui pojun omaan hoitajaan ja koko ryhmään ja näki miten lapsi viihtyi niin tuo alkoikin tuntua hyvältä idealta.

Kun tyttö sitten 1,5v iässä aloitteli suhtauduin jo asiaan ihan positiivisesti.

Jaahas, mulla onkin ehkä liian kärjistynyt kuva sinusta. Pahoittelen asiaa! Uskon myös tuohon lapsentahtiseen + kiireettömään totutteluun. Ja yritän koota itseni, että vaikuttaisin mahd. rennolta hoitoasian suhteen...

Tulipa just vielä mieleen yks juttu: Onko siellä joku hoitajista sellanen, kenen kanssa sä tuut toimeen hyvin? Jos lapsi näkee sun juttelevan ja tulevan hyvin toimeen hoitajien kanssa tulee hällekin luottavaisempi olo. Me tunnetaan yksi noista poikien tädeistä ihan muutenkin, on ollu meillä kylässä pari kertaakin ja kaikkea. Ei tietty niin pitkälle tarvii mennä :D Mutta jos kuitenkin pyrkisi juttelemaan enemmänkin kun "päivää" ja "moi" sillä tavalla, että lapsi sen jotenkin huomioisi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
huh. teidän porukasta ei sitten kukaan ole ajatellut koskaan tehdä töitä? yhteiskunnan elättejä.
teitä on 2 aikuista siellä kotona ja silti viette lapset hoitoon... laiskureita. kahdestaan lastenhoito olisi lomaa.

Mistä sä tiedät kuinka paljon ja milloin me tehdään töitä muuten? Mä olen just pistämässä omaa yritystäkin pystyyn.

Ja mä hoidan omaa lastani kyllä kotona. Siskolta kolmen (joista vanhin 3v) hoitaminen 24/7 just tällä hetkellä on ehkä kuitenkin liikaa pyydetty.

Minkäs yrityksen meinasit laittaa pystyyn, jos udella saa? :)

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Meillä tirppa meni hoitoon 1v 10kk ikäsenä ja oli pienten puolella heti vanhimmasta päästä - hyvin on sujunut koko hoitoura (kohta vuosi takana ) ja on viihtynyt hyvin. Ihan ne pikkuset n. 10 kk itkee enemmän äidin perään mitä oon siinä havainnu kulkiessani. Mä en enää saa välttämättä enää edes vilkutusta ku tirpalla on niin kiire leikkimään kavereiden kans.

Luonteestahan toi on paljon kiinni mut kyl ton ikänen varmasti pärjää hyvinkin.

Lohduttavaa kuulla...! Tyttö on sosiaalinen ja rohkea, tarhaan tutustumiset on menneet hyvin. Itseasiassa itku tuli, kun lähdettiin viimeksi kotiin tarhasta. Mutta huoli on kuitekin iso:/

Ainahan huoli on iso. Ei varmaan sellasta äitiä ole joka ei sit portin toisella puolella kerää itseään kasaan hetken jos toisenkin.
Hyvät hoitajat auttaa paljon ja jos teillä on nyt jo sujunut toi tutustuminen hyvin niin kyl se hoitokin menee - ekat kerrat tietty tulee itku mut se kuuluu asiaan.

Kiitos tsemppauksesta:) Hoitajat ovat tosiaan ihania ihmisiä, ja lapsikin heistä tuntuu tykkäävän. Naapuri sanoi, että hoitoonvienti voi olla äidille vaikeampaa kuin lapselle. Toivottavasti meidän kohdalla asia on niin.
Tuo pitää niin paikkansa. meilä esikoinen oli 1v10kk kun aloitti kuntouttavan päivähoidon 3h/pv ja olin alkuun ihan paniikissa. :D Siis ennen hoidon alkua. Kun sitten tutustui pojun omaan hoitajaan ja koko ryhmään ja näki miten lapsi viihtyi niin tuo alkoikin tuntua hyvältä idealta.

Kun tyttö sitten 1,5v iässä aloitteli suhtauduin jo asiaan ihan positiivisesti.

Juu, minäkin toivon, että mahd. pikkukakkosen kohdalla asiat eivät tuntuisi niin älyttömän haastavilta...:)

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Minkäs yrityksen meinasit laittaa pystyyn, jos udella saa? :)

Sellasen nettihärpäkkeen, en kehtaa kertoa tarkemmin ainakaan vielä :ashamed: :D Jos joku lukee palstaa hyvin aktiivisesti, ehkä osaa arvata... Mutta ei siis liity äitiyteen tms mitenkään.

Yritän opetella just sellasen ohjelmahömpän ku Joomla!n käyttöä, menee hermo :kieh: Seuraavaks sitte patentti ja rekisterihallitukseen toiminimeä hakemaan.

Tulipa just vielä mieleen yks juttu: Onko siellä joku hoitajista sellanen, kenen kanssa sä tuut toimeen hyvin? Jos lapsi näkee sun juttelevan ja tulevan hyvin toimeen hoitajien kanssa tulee hällekin luottavaisempi olo. Me tunnetaan yksi noista poikien tädeistä ihan muutenkin, on ollu meillä kylässä pari kertaakin ja kaikkea. Ei tietty niin pitkälle tarvii mennä :D Mutta jos kuitenkin pyrkisi juttelemaan enemmänkin kun "päivää" ja "moi" sillä tavalla, että lapsi sen jotenkin huomioisi.

No, mun mies on kahden kansallisuuden edustaja. Ja tämä päiväkoti on suomalais - xxkansallinen. Mies juttelee paljon niiden hoitajien kanssa asioista toisella äidinkielellään, koska ko etninen ryhmä kokee kait tiettyä yhteisöllisyyttä keskenään. Lapsi on seurannut tätä jutustelua, koska mieskin on ollut mukana pk -tutustumisissa. Toiv. siitä asiasta on apua!

Meillä pojalla oli kotona hoitaja puoli vuotta (todella kallista mutta hyvä vaihtoehto), sit 1,5 v lähti perhepäivähoitoon. Ihan todella hyvin on mennyt, ei itketä ollenkaan, viikonloppuna kysyy joskus että eikö mennä hoitoon :) Nyt vuosi hoitoa takana.
Suosituksen mukaanhan kotihoito olisi paras alle 3 vuotiaalle lapselle, tietenkin jos kotiolosuhteet on ok. Jos se ei ole mahdollista, niin pph tai mahdollisimman pienet ryhmäkoot, jo yli 6 lapsen ryhmät aiheuttaa lapsissa rauhattomuutta (oli hesarissa joku tutkimus kuukausi sitten).
Me äidithän ollaan, ainakin minä, sitä sukupolvea, että hoitoon on menty todella aikaisin. Minä jouduin päiväkotiin vasta 8 kk, sisaret jo aiemmin, ja kaikki ollaan hengissä. Että näilläkin eväillä siis pärjää kai :D

Onko kukaan huomannut, että lapsen käytös/ persoonallisuus olisi muuttunut aikaisen hoitoonviennin myötä? Tämäkin askarruttaa...

Meidän tyttö aloitti 5.5kk päiväkodissa, eikä ole tähän mennessä ainakaan persoonallisuus muuttunut. Juuri täytti vuoden.

Alkuperäinen kirjoittaja puddighinu:
Onko kukaan huomannut, että lapsen käytös/ persoonallisuus olisi muuttunut aikaisen hoitoonviennin myötä? Tämäkin askarruttaa...

Meidän tyttö aloitti 5.5kk päiväkodissa, eikä ole tähän mennessä ainakaan persoonallisuus muuttunut. Juuri täytti vuoden.

Kuinkas niin aikaisin aloitti? En arvolatauksella kysy, vaan ihan uteliaisuudeta.

Hyvä kuulla, että ei ole vaikuttanut lapseen muuten!

Alkuperäinen kirjoittaja sunnuntailapsi:
Meillä pojalla oli kotona hoitaja puoli vuotta (todella kallista mutta hyvä vaihtoehto), sit 1,5 v lähti perhepäivähoitoon. Ihan todella hyvin on mennyt, ei itketä ollenkaan, viikonloppuna kysyy joskus että eikö mennä hoitoon :) Nyt vuosi hoitoa takana.
Suosituksen mukaanhan kotihoito olisi paras alle 3 vuotiaalle lapselle, tietenkin jos kotiolosuhteet on ok. Jos se ei ole mahdollista, niin pph tai mahdollisimman pienet ryhmäkoot, jo yli 6 lapsen ryhmät aiheuttaa lapsissa rauhattomuutta (oli hesarissa joku tutkimus kuukausi sitten).
Me äidithän ollaan, ainakin minä, sitä sukupolvea, että hoitoon on menty todella aikaisin. Minä jouduin päiväkotiin vasta 8 kk, sisaret jo aiemmin, ja kaikki ollaan hengissä. Että näilläkin eväillä siis pärjää kai :D

Ollaan harkittu hoitajaa kotiin, mutta todettu, että on liian riskaabelia. Kukaan ei valvo tätä yhtä aikuista, tapahtua voi mitä vaan, eikä lapsi välttämättä osaa kertoa:/

Itse en ole pienenä ollut päivääkään hoidossa. Eikä mies. Siksikin epäilyttää tekemämme valinta...

Kuinkas niin aikaisin aloitti? En arvolatauksella kysy, vaan ihan uteliaisuudeta.

Pakko oli laittaa, äippäloma loppui kun typy oli 4kk, siihen sitten vielä kesälomat päälle niin sain sitä vähän venytettyä. Ja ennen kuin kukaan älähtää, niin tiedoksi vain että täällä etelässä ei saa minkään valtakunnan tukia jos jää kotiin. Tiukkaa teki täytyy sanoa, mutta tädit on aivan ihania ja lapsi on viihtynyt todella hyvin.

Pakko oli laittaa, äippäloma loppui kun typy oli 4kk, siihen sitten vielä kesälomat päälle niin sain sitä vähän venytettyä. Ja ennen kuin kukaan älähtää, niin tiedoksi vain että täällä etelässä ei saa minkään valtakunnan tukia jos jää kotiin. Tiukkaa teki täytyy sanoa, mutta tädit on aivan ihania ja lapsi on viihtynyt todella hyvin.

Suomessa onkin ylihyvä lainsäädäntö perheiden kannalta koskien äitiyslomaa ja lasten kotihoitoa...! Hieno homma, että teillä on mennyt kaikki hyvin ja on löytynyt ihanat hoitotädit:)

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja suhmura-81:
Meillä poika meni hoitoon 10kk ja kaikki on menny ihan täydellisesti. Ei haluttu laittaa päiväkotiin, eikä ryhmikseen vaan perhepäivähoitajalle. On ollut todella ihana paikka. Lapsi kysyykin nykyisin, et millo pääsee hoitoon ja leikkii kavereiden kaa. Poika on nyt 2v 7kk.

Aika surullista.

Mistäköhän vauva-lehdestä luin just arvostelevista äideistä...

Yhteistyössä