Purkautumista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Purkaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Purkaus

Vieras
Lapseni (2,5v) käy aina joskus isovanhemmillaan yökylässä (parisen yötä kerralla). Useimmiten nimenomaan anoppini aloitteesta, vaikka muotoileekin sen "että säkin saat vähän levähtää". Aluksi musta tuntuikin ihan kivalta, että näin oli, mutta nyt olen jo alkanut vähän epäröimään onko lopulta kovin hyväksi, että näin toimitaan. Lähinnä sen vuoksi, että meillä on anopin kanssa täysin eri käsitys siitä, miten meidän poikaa tulisi kasvattaa.

Poikamme on hyvin vilkas ja tällä hetkellä aika paljon uhmaakin. On jopa niin vilkas, että epätoivon hetkillä pohdin onko se enää normaaliakaan. Erityisesti tämän vuoksi meillä on myös rajat ja pidetään kuria. Samaa ei voi sanoa anopistani. Olenkin tässä viime aikoina alkanut huomaamaan ihan selvän eron siinä miten poika käyttäytyy esimerkiksi meillä kotona ruokapöydässä kuin miten sitten tuolla mummolassa. Siellä kun asettaudutaan ruokapöytään, poika aloittaa välittömän passuuttamisen ja armottoman huutokitkuilun, jos ei sais mitä tahtoo. Ja kun mä siinä vieressä sitten sanon jotain tyyliin, että syöt sen mitä sulle nyt tarjotaan ja sen pitää riittää, tai että jos ei ruoka maita, niin sitten pitää lähteä pois pöydästä, sillä ruokapöytä ei ole riehumista varten, niin anoppi tulee siihen "voi voi, mummo antaa täältä vaikka mehua, tai entäs tämä tai tämä". Ja poika tietysti sitten vetkuaa kun ei nekään meinais riittää, mitä mummonsa siihen eteen kiikuttaa.

Paras olikin tässä muutama päivä takaperin, kun vein pojan sinne yökylään. Anoppi oli siellä tehnyt ruokaa ja poika pääsikin heti pöytään syömään. No anoppi istuutui sitten siihen pojan viereen ja alkoi syöttämään (!) poikaa. Mä sitten katsoin pöydän toisella puolella hetken aikaa ja sanoin, että ei sun tarvi poikaa syöttää, kun osaa se itsekin syödä. Anoppi jatkoi edelleen ruoan laipoimista pojan suuhun, kunnes mä sitten toistin sanomani tällä kertaa käskien "älä nyt syötä sitä poikaa". Syöttäminen loppui, mutta kun mä käänsin selkäni ja hetken kuluttua käännyin takaisin pöytään päin, huomasin, että anoppi oli tasan just lappanu pojan suuhun taas lusikallisen ruokaa. Voi huokaus...

Anoppia aina silmin nähden kauhistuttaa, kun me komennetaan poikaa. Muutenhan tää koko arki olis yhtä sirkusta, ja sitä se on muutenkin jo vaikka kuinka komennettaisiin. No tässä sitten menin mainitsemaan, että ollaan otettu käyttöön jäähypenkki omassa huoneessa jäähyilemisen sijaan. Anoppi oli heti, "ei se poika meillä ollessaan vaan koskaan ole mitään jäähyjä tarvinu". Juu ei varmaan, kun antavat sen varmaan tehdä siellä mitä vaan. Tai ainakin anoppi antaa.

Sata kertaa varmaan ollaan tästä asiasta sanottu (myös mieheni), että ei saa passata poikaa ja paapoa. Anoppinihan antoi poikani nukkua vieressään kerran, ja nyt poika kuulemma nukkuu sitten siellä aina anopin vieressä, vaikka olis omakin sänky siellä. Sanoin sitten viime kerralla ihan suoraan, että nyt sä sitten näät ne seuraukset, kun totutit sen tuohon. Eipä kuulemma haittaa vaikka poika vieressä nukkuu.

Sen silmissä me ollaan varmaan joitain natsi-vanhempia, kun meillä on se kuuluisa kuri. Eikä varmaan ole toivoakaan, että saatais joku yhteinen linja tässä asiassa. Tuntuu vähän, että ajattelee itse tietävänsä paremmin kuin me (tai minä). Onhan se ollu pph joskus aikoinaan ja hoitanu kymmenenkin kersaa kerralla.

Jopas helpotti.

Tuollainen on varmasti rasittavaa. Meillä vähän vastaavaa 2v pojan kanssa. Mua se ei sinänsä ahdista. Aika hyvin lapset oppii sen niinkuin jo joku yllä sanoikin. Kotona eri säännöt kuin mummolassa.

[QUOTE="vieras";25159392]Kotona kodin säännöillä ja mummolassa mummon säännöillä.[/QUOTE]

Ootko sä koskaan pohtinu, että tällainen ristiriitaisuus voi sekoittaa rytmiä myös kotioloissa? Erityisesti, kun kyseessä on vielä noin pieni lapsi. Kyllä poika meitäkin kokeilee passuuttaa, ja erityisesti aina silloin, kun on ollut mummolassa yökylässä. Siinä sitten ollaan ihan helisemässä niiden raivareiden edessä, kun kappas ei yhtäkkiä saakkaan kaikkea mitä tahtoo.

Ilmeisesti noita vierailuja on suht usein? Me käymme mummuloissa n. kuukauden välein ja vaikka mummolassa on eri säännöt kuin kotona, niin lapsi sen tajuaa. Asia olis eri, jos vierailuja olisi viikottainkin. Jos anoppi ei ymmärrä hyvällä, niin kannattaa harventaa vierailuvälejä

[QUOTE="vieras";25159480]Ilmeisesti noita vierailuja on suht usein? Me käymme mummuloissa n. kuukauden välein ja vaikka mummolassa on eri säännöt kuin kotona, niin lapsi sen tajuaa. Asia olis eri, jos vierailuja olisi viikottainkin. Jos anoppi ei ymmärrä hyvällä, niin kannattaa harventaa vierailuvälejä[/QUOTE]

Ei mielestäni kovin usein. Kerran kuussa, tai kerran kahdessa kuussa. Ja korkeintaan sen kaksi yötä. Joskus ollut yhdenkin, mutta en mielellään vaan yhdeksi yöksi veisi, kun on välimatkaa kuitenkin aika paljon.

Arvostan kyllä sitä, että saan itse välillä levähtää. Ja olen siitä anopille kiitollinen. Mutta voi kumpa voisi olla edes jossakin seikassa se yhteinen linja, ettei pullataikina paisuisi ihan mahdottomaksi. Jos meillä olis rauhallisempi lapsi, niin tuskin mä tässä suutani louskuttaisin. Mutta kun kyseessä on vilkas ja pää kolmantena jalkana menevä lapsi, jolla tempperamenttia riittää, niin ei musta asioita voi vaan katsoa sormien välistä ja antaa lapsen passuuttaa aikuisia.

Ootko sä koskaan pohtinu, että tällainen ristiriitaisuus voi sekoittaa rytmiä myös kotioloissa? Erityisesti, kun kyseessä on vielä noin pieni lapsi. Kyllä poika meitäkin kokeilee passuuttaa, ja erityisesti aina silloin, kun on ollut mummolassa yökylässä. Siinä sitten ollaan ihan helisemässä niiden raivareiden edessä, kun kappas ei yhtäkkiä saakkaan kaikkea mitä tahtoo.
Olen. Meillä lapsi on ihan oikea ADHD, joka kävi "lepäämässä" anoppilassa. Kotona on pakko pitää tiukkaa kuria ja strukturoitua päiväohjelmaa, jotta paletti pysyisi kasassa useamman lapsen kanssa. Anoppilassa lapsella oli kokoajan käytössään yksi aikuinen, joka huomioi vain häntä ja oli vain häntä varten. Tosi nopeasti lapsi oppi, että näin toimitaan kotona ja näin isovanhempien kanssa.
Kotona on pakko yehdä asioita toisella tavalla, koska on esim. kotityötkin tehtävä. Mutta meillä anoppi ei ikinä jättänyt esim. siivousta tai ruuan laittoa niille päiville, kun tenava oli siellä. Tehtiin vain kivoja asioita ja valmiiksi tehty ruoka (lapsen lemppareita) lämmitettiin.
Minusta on ihan oikein, että mummolassa on eri säännöt kuin kotona. Itsekkin aioin antaa lastenlasteni olla "vauvoja" niin kauan kuin haluavat. Silloin kun omat lapseni olivat pieniä, niin esikoisen oli "pakko" kasvaa isoksi ehkä liian varhain, koska äidin kädet eivät vaan riittäneet.
Nykyään lapset ovat jo isoja ja mummolassa ollaan ihan kuten muullakin, nätisti ja normaalisti, ei pyydetä enää syöttämään tms.
Sinulle on hetken rankempaa, kun lapsi taas muistelee sääntöjä, mutta toisaalta lasten tulee oppia, että on olemassa erilaisia sääntöjä ja käyttäytymismalleja. Kotona, päiväkodissa, mummolassa, kylässä, kaupassa, kaikissa on omat säännöt.

Vieraalle, jolla ADHD lapsi,

Mäkin teen pojan kanssa päivän mittaan kivoja asioita, ihan arkihommien vierellä. Olen kuitenkin vielä kotiäitinä, joten lapsen hoitaminen on sitä minun ns. työtäni. Ei meillä arki koostu pelkästä kurista ja komentamisesta. Sitä on vain silloin, kun sitä tarvii olla. Vilkkaan lapsen kanssa valitettavasti varmasti useammin mitä rauhallisemman lapsen kanssa, mutta ei se musta ole millään lailla pois siitä, että voidaan silti puuhastella päivän mittaan kivojakin asioita yhdessä. Lapsella on silloin ihan perusmukava päivä, eikä se myöskään opi, että huonosta käytöksestä palkitaan. Mun mielestä nää on ihan perusjuttuja. Enkä sen vuoksi ymmärrä, miksi mummolassa pitää sitten lipsua oikein olan takaa. Eikö lapsella voi muka olla mukavaa, ellei anna sen tehdä aina just prikulleen kuin se haluaa? Siinä vaiheessa, kun mummolassa tapahtuneet lepsuilut tulee meidänkin arkeen, niin mä näen asian häiritsevänä. Ja musta on myös samalla äärimmäisen loukkaavaa, että anoppi kävelee toistuvasti mun ylitse oman poikani silmien edessä.

Jos koet anopin toiminnan vääränä, niin sinun on istuttava alas anoppisi kanssa ja sovittava selvät pelisäännöt. Jos, ette pysty toimimaan samoilla säännöillä, niin et anna lasta anopille. Toisaalta, nakkaa muksu oven raosta anoppilaan ja sulje ovi. Silloin anoppi ei kävele ylitsesi.
Vakavasti puhuen, ymmärrän ongelmasi, mutta se ei selviä muuten kuin puhumalla ja perustelemalla.
Itse olen jo aikoja sitten ymmärtänyt, että minun tapani asioissa ei ole aina oikea ja lapsillani on oikeus nähdä ja kokea muutakin. Jos on vaan suljettava silmät ja anettava asioiden tapahtua. Ja kärsittävä itse seuraukset ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Se adhd:n äiti;25159626:
Jos koet anopin toiminnan vääränä, niin sinun on istuttava alas anoppisi kanssa ja sovittava selvät pelisäännöt. Jos, ette pysty toimimaan samoilla säännöillä, niin et anna lasta anopille. Toisaalta, nakkaa muksu oven raosta anoppilaan ja sulje ovi. Silloin anoppi ei kävele ylitsesi.
Vakavasti puhuen, ymmärrän ongelmasi, mutta se ei selviä muuten kuin puhumalla ja perustelemalla.
Itse olen jo aikoja sitten ymmärtänyt, että minun tapani asioissa ei ole aina oikea ja lapsillani on oikeus nähdä ja kokea muutakin. Jos on vaan suljettava silmät ja anettava asioiden tapahtua. Ja kärsittävä itse seuraukset ;)

On mulla kyllä kieltämättä mielessä käyny, että seuraavalla kerralla kun poikaa yökylään pyytää, mä sanoisinkin että ei tarvise tällä kertaa. Varmaan, kun poika tuosta kasvaa ja "viisastuu" ei tartte tällasiakaan miettiä, mutta nyt on jotenkin vielä niin herkässä vaiheessa, että mun mielestä tällainen ristiriitaisuus ei tee kuin hallaa.

Anopillehan on asiasta sanottu useaankin kertaan. Mä olen joskus jopa ihan kunnolla perustellutkin, mutta sieltä suunnalta tulee vaan sellaista hiljaista tuijottamista, hyvä ettei suukin ole auki. Tällä tarkoitan, että se varmaan kyllä kuuntelee, mutta ajattelee omassa mielessään "no tee sä noin, mähän teen niinku mä haluan".

Mun mielestä myös sekään ei vaan voi olla kenenkään edun mukaista, että lasta joka osaa syödä itsekin, aletaan syöttämään. Ellei sitten tarkoituksena ole taannuttaa takaisin vauvaksi. Kotonaankin kokeilee sitten yökylien jälkeen, että joskos se äiskä vähän syöttäisi ja kun en syötä, niin huutohan siitä seuraa ja ruoka jää syömättä. Että ollaan sitten nälissään parisen päivää, ennen kuin taas uskotaan että itsekin voi syödä. Ja sehän ei palvelis taas ketään, jos mä lähtisin leikkiin mukaan ja alkaisin syöttämään, että poika ees jotain söis.

Anopilla on kyllä taipumusta paapomiseen ihan omankin poikansa kohdalla. Mieheni on hänen ainoa lapsensa ja edelleen välillä kohtelee kuin pikkupoikaa.

Yhteistyössä