Purnausta Osuuspankista - ootteko saaneet lainaa muista pankeista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meritähti (ei muista kirjautua)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jolla sitä rahaa on, sanelee ehdot... ;)

Juu, on vaan outoa miten paljon ne ehdot voi eri pankeissa poiketa.
Nordeassa on käsittääkseni yleinen käytäntö, että kolmasosa tuloista saa mennä lainamenoihin, ja laskevat tulot keskiansion mukaan.

OP taas katsoo minimituloja ja ilmoittaa että ruokaan teillä menee 1100 euroa kuukaudessa (2 ihmistä?!?!) ja muuhun kuten harrastuksiin ja yllättäviin mehoihin 600 euroa kuukaudessa (siis täh?!?!)

Olisi oikeesti kiinnostavaa tietää, millä hiton perusteella ne olettaa ruokaan kuluvan 1100 euroa kuukaudessa?

Ehkä ne laski teille kaksi lasta varmuuden vuoksi, jos olette vielä alle nelikymppisiä.

Meille tuli myös osuuspankista kieltävä vastaus. Muutenkin jäi jotenkin tyly kuva, kun varasin oikein ajan pankkiin ja marssin sinne kaikkien lippujen ja lappujen kanssa, niin ensimmäiseksi vastaus oli:"tee hakemus netissä!" No netissä sitten täyttelin sitä hakemusta ja joka paikkaan piti laittaa lisähuomautuksia ja joissakin kohdissa en edes ymmärtänyt, miten olisi pitänyt vastata. Meillä oli siis tilanne, että olin jäämässä äitiyslomalle, mutta kuitenkin palaamassa sen jälkeen työelämään ja tulot kuitenkin olisivat muuttuneet useamman kerran laina-aikana. No parin päivän päästä tuli sitten puhelu, että lainaa ei myönnetä. Siinä vaiheessa olin jo itse niin kypsänä, että oli oikeastaan helpotus, ettei enää tarvinnut sen puljun kanssa takuta.

Säästöpankkissa kun kävimme, pankinjohtaja itse laski kaikki lippujeni ja lappujeni perusteella eikä lainan saannissa ollut mitään ongelmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

Nordeassa on käsittääkseni yleinen käytäntö, että kolmasosa tuloista saa mennä lainamenoihin, ja laskevat tulot keskiansion mukaan.

OP taas katsoo minimituloja ja ilmoittaa että ruokaan teillä menee 1100 euroa kuukaudessa (2 ihmistä?!?!) ja muuhun kuten harrastuksiin ja yllättäviin mehoihin 600 euroa kuukaudessa (siis täh?!?!)

Olisi oikeesti kiinnostavaa tietää, millä hiton perusteella ne olettaa ruokaan kuluvan 1100 euroa kuukaudessa?

Ehkä ne laski teille kaksi lasta varmuuden vuoksi, jos olette vielä alle nelikymppisiä.

Sanoivat ihan selkeästi, että kahden taloudessa pitää jäädä tuo.
En tiedä miten laskevat, mutta ei käy minun matikkapäähän, joten pitäköön rahansa, otetaan muualta :)

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

Sanoivat ihan selkeästi, että kahden taloudessa pitää jäädä tuo.
En tiedä miten laskevat, mutta ei käy minun matikkapäähän, joten pitäköön rahansa, otetaan muualta :)

Siis kahden TULEVAISUUDEN lapsen..

Meidän tuttava haki talonrakennukseen lainaa op:sta, ei saanut. Nordeasta sai. Nyt onkin sitten maksuvaikeuksien takia talo huutokaupassa :( Kyllä tuo minusta on ihan oikein että pankit laskevat sen tarkkaan onko varaa maksaa ja miten käy töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa :
Meidän tuttava haki talonrakennukseen lainaa op:sta, ei saanut. Nordeasta sai. Nyt onkin sitten maksuvaikeuksien takia talo huutokaupassa :( Kyllä tuo minusta on ihan oikein että pankit laskevat sen tarkkaan onko varaa maksaa ja miten käy töissä.

Juu on tosi hyvä että laskevat tarkkaan, mutta jos kahden ihmisen ruokiin pitää varata 1100 euroa kuukaudessa, niin kyllä sillä rahalla pitää syödä ulkona joka päivä että saa sen menemään.

Ja tiedoksi aiemmalle epäilijälle, että tässä 1100 euroa kuussa ruokiin laskelmassa ei oltu huomioitu tulevaisuuden perheenlisäystä.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa :

Tämä on ihan huomioitava juttu...

Alkuperäinen kirjoittaja op:n omistaja-asiakas:
Kyllä olen tyytyväinen omaan pankkiini!

Miksi? Siksi että he eivät myönnä lainaan jos ruokaan ei muiden menojen jää kahdelle ihmiselle vähintään 1100 euroa kuukaudessa.
Siksi että jos muuten on homma kunnossa mutta ruokaan olisi laittaa vaikka "vain" 800 euroa kuussa niin lainaa ei anneta?

Tuossa joku aikaisemmin mainitsikin. Ja ystäviltäkin olen kuullut. Että miksi pankit ei tunnu ottavan ollenkaan huomioon paljon joku lainan hakia sillä hetkellä maksaa esim. Vuokraa?? Koska jos lyhennys ois kuussa sama siihen lainaankin. Eikä ole vuokran maksussa ikinä mitään ongemia ollut, niin miksi sitä lainaa ei sitten voisi myöntää. Oli se sitten suuruudeltaan mikä tahansa. Koska sehän on sille lainan ottajalle ihan sama mihin se sen summan pistää.

Alkuperäinen kirjoittaja kuhan mietin:
Tuossa joku aikaisemmin mainitsikin. Ja ystäviltäkin olen kuullut. Että miksi pankit ei tunnu ottavan ollenkaan huomioon paljon joku lainan hakia sillä hetkellä maksaa esim. Vuokraa?? Koska jos lyhennys ois kuussa sama siihen lainaankin. Eikä ole vuokran maksussa ikinä mitään ongemia ollut, niin miksi sitä lainaa ei sitten voisi myöntää. Oli se sitten suuruudeltaan mikä tahansa. Koska sehän on sille lainan ottajalle ihan sama mihin se sen summan pistää.

Samaa olen ihmetellyt!

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:

Samaa olen ihmetellyt!

vuokrakämppä on helpompi vaihtaa halvempaan kuin omistusasunto. Kaikki ihmiset eivät osaa hallita rahojaan jolloin joku kontrolli on oltava. Nykyään vissiin rima on korkealla

Lyhennyksen lisäksi tulee paljon muitakin aumiskuluja, jotka taas yleensä sisältyvät jo valmiiksi vuokraan. Näissä voi olla tuhansien eurojen ero vuositasolla. Jopa kymmenien tuhansien, kun puhutaan remonteista.

Lyhennys ja vuokra eivät siten ole suoraan vertailukelpoisia.

Osuuspankki olisi antanut meille 160 000 euron lainan. Mä opiskelen kesään 2012 asti, enkä tee töitä opintojen ohella. Mies on töissä, ei suuripalkkainen vaan keskivertopalkkaa saava. Lapsia meillä on kaksi.

Eli en osaa pitää OP:tä mitenkään tiukkana lainanantajana :)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Osuuspankki olisi antanut meille 160 000 euron lainan. Mä opiskelen kesään 2012 asti, enkä tee töitä opintojen ohella. Mies on töissä, ei suuripalkkainen vaan keskivertopalkkaa saava. Lapsia meillä on kaksi.

Miten on mahdollista että toiset saa lainaa paljon helpommin? tuntuu hullulta...esim. verrattuna ap:n tilanteeseen...

Mä sain ekan asuntolainani kun olin yh, toinen lapsi mahassa ja työsopimusta voimassa 2 kk eteenpäin. Takaajana mun vanhemmat.

Miehen kanssa saatiin reilusti yli 200 000 euroa, mä kotiäitinä ja mies keskipalkkaisessa työssä. Laskettiin siis pelkästään miehen tulojen mukaan. Eikä tarvittu edes takaajia, omat vakuudet riitti.

Että mäkään en kyllä osaa ajatella että mitenkään tiukka olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja OT:

Miten on mahdollista että toiset saa lainaa paljon helpommin? tuntuu hullulta...esim. verrattuna ap:n tilanteeseen...

No mä oon varmaan niin kiltin ja luotettavan näköinen :saint:
En tiiä. Oliskohan virkailija- tai konttorikohtaista?

No hullumpaa se olisi kaikille myöntää lainaa samalla tavalla tuijottaen vain tuloja. Kun elämäntilanteet on niin erilaisia. Mulla on ikäni ollu kaikki tilit op:ssa ja kyllähän ne katsoo työ- ja koulutushistoriaa, miten on raha-asiansa hoitanut, mitä muita lainoja on (asuntolainat, opintolainat, autot, luottokortit), ostettava asunto vaikuttaa (vuosi, kunto, sijainti), muu omaisuus/varallisuus vaikuttaa... Tietenkin, niin sen pitääkin olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:

No hullumpaa se olisi kaikille myöntää lainaa samalla tavalla tuijottaen vain tuloja. Kun elämäntilanteet on niin erilaisia. Mulla on ikäni ollu kaikki tilit op:ssa ja kyllähän ne katsoo työ- ja koulutushistoriaa, miten on raha-asiansa hoitanut, mitä muita lainoja on (asuntolainat, opintolainat, autot, luottokortit), ostettava asunto vaikuttaa (vuosi, kunto, sijainti), muu omaisuus/varallisuus vaikuttaa... Tietenkin, niin sen pitääkin olla.

Joo, mutta aikalailla tuntuu vaihtelevan...
ja todellakin on pankkikohtaista, kokemusta on!

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:

Ihan totta. Miten paljon kiinteää vakuutta? Mikä koulutus, millä alalla, miten vakaa työtilanne alalla todennäköisesti on, palkkakehitys..? Ja tosiaan, mihin ne rahat sijoittaa. Onko tulossa väistämättä kalliita remppoja ehkä jo lähitulevaisuudessa jne..

Miten paljon on omaa pääomaa laittaa vai rahoitetaanko koko ostos lainarahalla? Jos ei ole kovin paljon omaa pääomaa, on aina riski, että asunnon arvo laskee alle lainasumman.

Itse olen ollut tosi tyytyväinen OP:n toimintaan. Myös laina-asioissa.

Yhteistyössä