Purnausta Osuuspankista - ootteko saaneet lainaa muista pankeista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meritähti (ei muista kirjautua)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Meritähti (ei muista kirjautua)

Vieras
Eli,

Onko kenellekään käynyt niin, että OP ei oo myöntänyt lainaa mutta vaikka Nordeasta onkin lainalupaus annettu?

Eilen oltiin lainaneuvottelussa Osuuspankissa, haettiin 129.000 euroa rivarikolmion ostoa varten.
Lyhennykseksi olisi 25 vuoden laina-ajalla tullut 570 euroa, johon meillä ei pankin mukaan ole varaa?!?!

Meillä on tilanne se, että miehellä loppuu koulu vasta kesäkuussa ja siihen saakka mä olen ainoa tienaava.
Mun palkka vaihtelee hulluna kun oon provikalla, mutta yleensä nettoan vähintään 2000 euroa. Keskiansio niitä ei kiinnostanut OP:ssä ollenkaan, vaan kaiken laskivat minimillä.

Pitäisi kuulemma olla miniminetto yhteensä 2900 euroa ennen kuin myöntäisivät lainaa?!?!
Mitä ihmettä, laskettiin että ns. kiinteisiin kuluihin meillä menisi 1200 euroa kuussa (vastike, sähkö, vesi, lainanlyhennys, vakuutukset, netti, puhelin, bussikortit jne) Mihin hittoon me siis tarvitaan minimi 1700 euroa kuussa kahden hengen taloudessa?

eri pankkia kannattaa ottaa..op tosiaan tiukka usein..me ei saada mistään ite kyllä talolainaa..myöntävät vaan duunareille keskikokoisesta kaupungista kerrostaloa..

Ilmeisesti lainaa ei kauhean helposti enää heru. Meillä nettotulot tällä hetkellä 2600 euroa ja lainaa saatiin 158 000 Osuuspankista. Tämä tosin pari vuotta sitten, tilanne varmasti muuttunut sen jälkeen. Ja meidän nettotulot oli tuolloin 3200 euroa.

Sinänsä kyllä outoa, ettei noilla tuloilla lainaa heltynyt. Toisaalta tuo 25 vuotta laina-aikaa on tosi pitkä, koska korot varmasti nousee vielä.

me oltas saatu 107 000 euroa lainaa osuuspankista jos olis ollu kaks takaajaa... sampossa sama homma... nordeasta saatiin naps vaan omatakauksella, josta piti maksaa n. 1300 euroa. paitsi että pankki ite teki mokan ku ei kysyny onko mulla töitä... eli ne joutuki antaan sen sitten ihan vaan muuten vaan... vain tää osake takuuna. olin kotihoidontuella ja mies töissä.

kannattaa käydä nordeassa ehdottomasti. entinen osuuspankin tyytymätön asiakas olen ja jo 10 vuotta nordeassa. just tämän takia vaihdoimme pankkia,laina tuli kivuttomasti nordeasta.

Tuntuu kyllä hullulta nuo minimit, että 2900 netto vähintään ennen kun edes harkitsevat lainan antoa. Kyllä musta tuntuu että soitan Nordeaan, sieltä on kyllä kaveripariskunnat saaneet lainaa vaikka toinen on ollut koulussa vielä.

Osuuspankissa sanoivat mun maksukyvykseni 80 euroa kuukaudessa. Mä siihen, että no millä mä sit nyt maksan jo vuokraakin 600 euroa kuussa?

me saatiin kivuttomasti op:sta, ei takaajia tai mitään. Nordeassa surkea virkailija ja olisi pitänyt olla 2 takaajaa lainaan. Op:ssa kerrottiin tulot niin sanoi samantien että ihan niin paljon kuin tarvitte mutta Nordeassa laina meni käsittelyyn :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tuntuu kyllä hullulta nuo minimit, että 2900 netto vähintään ennen kun edes harkitsevat lainan antoa. Kyllä musta tuntuu että soitan Nordeaan, sieltä on kyllä kaveripariskunnat saaneet lainaa vaikka toinen on ollut koulussa vielä.

Osuuspankissa sanoivat mun maksukyvykseni 80 euroa kuukaudessa. Mä siihen, että no millä mä sit nyt maksan jo vuokraakin 600 euroa kuussa?

ne laskennat hieman eriä entä todellinen rahan käyttö, tietty rahamäärä varataan elämiseen, huvitteluun, vakuutuksiin yms.

as.lainaa saadaakseen oliko max 30 vai 40 % saa mennä kokonaisuudessa asumiskuluihin.. ei riitä selitykseksi muut..esim.mekin maksetaan vuokraa lähes 900 euroa, mutta lainaa ei tipu senkään vertaa..ja meillä ei ole edes tiukkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

ne laskennat hieman eriä entä todellinen rahan käyttö, tietty rahamäärä varataan elämiseen, huvitteluun, vakuutuksiin yms.

Ymmärrän sen että näihin varataan, mutta jos kahden hengen taloudessa pitäisi jäädä 1700 euroa kuukaudessa ruokaan ja huvituksiin, niin eikö se ole jo liioittelua.
Meillä olisi tosiaan olleet kiinteät kustannukset 1200 ja siinä on kaikki mukana, niin 2900 pitäisi heidän mukaan olla nettotulo.

MÄ sain yksin Nordeasta asuntolainan, vaikka oon osa-aikatyössä- Ainoa ehto oli, että koska otin omatakauksen, että kaikkien olemassaolevien lainojen hoitokuluihin saa mennä kuin korkeintaan 50% bruttotuloista.

Kyllä musta tuntuu että soitan Nordeaan, sieltä on kyllä kaveripariskunnat saaneet lainaa vaikka toinen on ollut koulussa vielä.quote]

Ei ne pankit ihmisten kiusaksi jätä lainoja myöntämättä. Nykyään kun tuntuu olevan joku älytön villitys ottaa 250 tonnia lainaa niin, että toinen vielä opiskelee. Ehkä pankeissa vähän jarruttavat tätä "kun kaveritkin sai"-meininkiä. Hyvä niin, ihan teidän parhaaksihan se on.

hyvä, että juu rajottavat ettei nuoriso ota 250 tonnin uusia taloja, mutta kun ei edes keskituloiset saa vanhempaa taloa monen lapsen kanssa, niin on kireyden menoa ..

Onhan sillä minimillä merkitystä, että pankki saa JOKA kuukausi teiltä varmasti rahaa. Tällä palstalla on normaalia, että tili näyttää nollaa kuun lopussa, joten puskureista ei ole tietoakaan...

Mutta en ota hirveämmin kantaa pankin määrittelemään minimiin. Minulle tuo henkilököhtaisesti on kyllä ihan järkevä vaatimus lainan kokoon nähden. Nythän ovat korot alhaalla ja sinunkin maksusummasi varmasti nousee jonkin ajan kuluttua (pankit eivät aina halua antaa pidempää maksuaikaa vuosina, ainakaan 30v yli).

Se että talous on todella tiukoilla ja ei salli pesukoneen ostoa sen hajotessa, ei minusta ole normaalia ja tavoiteltavaa. Pankki voi olettaa, että normaalikulutuksella teillä menee ihan ok (jos haluaa elää säästäväisemmin niin toki sen saa tehdä). En siis itse ottaisi satojen tuhansien lainaa, vaikka olenkin hyvätuloinen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
-jonttu- olet aivan oikeassa. ja btw, turha pankeista purnata, eri konttoreissa eri "säännöt" ja jo virkailijalla paljon vaikutusta.

Tää on totta. Mun lainan hoiti Nordeassa virkailija yksin, hänellä oli tiettyyn summaan asti valtuudet myöntää laina itse. Eli kaikki lainahakemuset ei mene penkinjohtajan kautta,vaan virkailija voi myöntää

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Ei ne pankit ihmisten kiusaksi jätä lainoja myöntämättä. Nykyään kun tuntuu olevan joku älytön villitys ottaa 250 tonnia lainaa niin, että toinen vielä opiskelee. Ehkä pankeissa vähän jarruttavat tätä "kun kaveritkin sai"-meininkiä. Hyvä niin, ihan teidän parhaaksihan se on.

Juu no en olekaan hakenut 250 000 euron lainaa enkä todella sellaista rahaa tarvitse.
Kyse on siitä että vähintään 2000 euron nettotulolla mulla ei muka ole varaa maksaa 570 euroa kuukaudessa lainaa.
Ja että kiinteiden kulujen jälkeen kahdella ihmisellä pitäisi muka jäädä 1700 euroa kuukaudessa muihin menoihin?

Yhteistyössä