puudutukset vie tunnon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja emmami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

emmami

Vieras
Minulla on kolme synnytystä takana. Kahdessa ensimmäisessä oli kohdunkaulapuudutus, viimeisessä spinaali. kaikissa oli se ongelma että ne vei kokonaan ponnistustarpeen koska supistuksia ei edes tuntunut.
Jokaisesta synnytyksestä jäänyt huono maku sen takia että vauvan on saanut väkisellä äheltämällä työntää ulos. Vatsan päältä kokeilla että tulikohan nyt supistus pitäsköhän nyt yrittää ponnistaa vaikka ei minkäänlaista tarvetta. Puudutukset ei kuitenkaan vaikuttanut itse ponnistuskipuun. Järkyttävä kipu kun vauva on tulossa ulos.
Nyt kun neljäs synnytys on edessä, mietin mitä tehdä. uskallanko synnyttää luomuna sen takia että saisin ponnistustarpeen, vai onko joku puudutus olemassa, joka ei sitä veis minulta, kun jopa spinaali sen vei.
Ja kumminkaan sekään ei auttanut itse ponnistuskipuun.

itse synnytin ilman puudutteita, koska niitä ei keretty laittamaan...en olisi uksaltanut muuten mutta ei ollut vaihtoehtoja...todella hyvä kokemus jäi tunsin selkeästi mitä tehdä eika tullu mitään sivuvaikutuksia ja muita, nyt yrityksessä toinen raskaus enkä usko että haluan epiduraalia koska en halua että tunto katoaa haluan kuitenkin kokea ja tuntea mitä teen, vaikka se sattuukin...ajattelin jos saisi vaikka spinaali puudutuksen puolella annoksella jos se veisi pahimman kipukärjen pois tai sitten en...mutta ilman mitäänkin on siis mahdollista ja siitä selviää... ei nyt ehkä ihan ajankohtaista mulle vielä... ;)

Mie sain esikkoa tehessä epiduraalin, ja tuntemukset vähä samat kun alottajalla. Reilu tunti meni ponnistellessa, en oikeen tienny mitä ois pitäny tehdä kun ei tosiaan tuntoa ollu. Kipuja puudutus ei vieny, vaan tunnon. Nyt oon miettiny etten ottas ainakaan epiduraalia, vaan koittasin selvitä vaikka ilokaasun ja niitten lämmitettävien tyynyjen voimin, josko tällä kertaa tuokin ponnistusvaihe sujuis nopeemmin kun tunto tallessa. Laskettuun aikaan täällä kolme viikkoa, vähä jännittää...

Neljästä synnytyksestä viimeisessä en saanut mitään puudutuksia.... eipä silti ollut sanottavaa ponnistamisen tarvetta, vaan väen vängällä oon kaikki ulos ponnistanu.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2006 klo 15:28 iiris kirjoitti:
Neljästä synnytyksestä viimeisessä en saanut mitään puudutuksia.... eipä silti ollut sanottavaa ponnistamisen tarvetta, vaan väen vängällä oon kaikki ulos ponnistanu.

Minäkään en tuntenut mitään ponnistamissupistuksia esikoista synnyttäessäni. Avautumisvaiheen supistukset eivät olleet kovinkaan kivuliaita, joten en puudutusta kokenut tarvitsevani. Silti supistukset olivat "tehokkaita" ja synnytys eteni nopsasti. Mutta minkäänlaista ponnistamisen tarvetta en tuntenut. Joten ponnistusvaiheessa olin ihan pihalla, ilman kätilöiden ohjausta siitä ei olisi kyllä tullut yhtään mitään. Puoli tuntia ponnistelin hampaat irvessä.

Neljä kertaa oon synnyttänyt ilman puudutteita ja ponnistuskipua en ole mitenkään pahana pitänyt. Ponnistamisen tarve on aina ollut tosi voimakas, että ei ole kyllä mitään epäselvyyttä jäännyt, mitä pitää tehdä.
Nyt odotan viidettä rv 39+1 ja jos ei mitään ihmeellistä tule, tämäkin tulee luomuna.

Öööö... eikös puudutusten ole tarkoitus nimenomaan vaikuttaa avautumis- ei niinkään ponnistuskipuihin? Tai siis, jos puudutus saadaan ajoitettua oikein, sen vaikutuksen tulisi alkaa laantua, kun ponnistusvaihe alkaa, jotta synnyttäjä tuntee supparit.
Itse sain epiduraalin ja kohdunkaulan puudutteen, joista ei ollut mitään apua. Epiduraali vei kivun muutamaksi tunniksi, joiden aikana synnytys ei edennyt ollenkaan. Uudesta annoksesta ei ollut apua kun alkoi tapahtua taas niin vauhdilla. Kun vihdoin pääsin ponnistamaan, niin se tuntui jo mukavalta aiempaan kipuun verrattuna - tuntui, että alkaa oikeesti tapahtuakin jotain. Ainoastaan pään syntyminen tuntui sitten vähän enemmän.
Eli: ensi kerralla luomuna kiitos. Parhaita kivunlievityksiä kun tällä kertaa olivat lämpöpussilla hierominen ja huutaminen (voi kätilö raukkaa...mulla on kova ääni ;) )

Olen ajatellut mennä ilman puudutteita niin pitkälle vaan kun mahdollista, kun ei minua ainakaan se kipu pelota. Sitä vain olen miettinyt, että mahtaako hidastaa synnytystä jos ei pääse sitten kunnolla rentoutumaan. Mutta mottonani on kun on ennenkin ilman puudutteita selvitty niin miksei nytkin.

Yhteistyössä