puurosämpylät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mami-81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mami-81

Vieras
Onko kukaan koskaan kuullutkaan?!

Jäi aamupalalta puuroa tähteeksi ja meinasin tehdä siitä sämpylöitä. Mutta ohjeen olen näköjään johonkin kadottanut. Pitkään aikaan en ole puurosämpylöitä tehnyt joten en tarkkaan muista. tais olla aika lailla vehnäsämpylä ohjeen mukaan paitsi et siihen tulee sitten lisäksi puuroa sen verran kuin on jäänyt.

Olisiko jollain sämpylä ohjetta johon puuroa tulee? Olen joskus sen joltain saanut kun oli ihan käsin kirjotettu paperi lapulle, joten en tiedä onko itse kehitelty vai löytyiskö jostain kirjasta ym.

Kovasti oli nämä sämpylät lastenkin mieleen. Olen tehnyt sitä kaura-, riisi- ja mannapuurostakin.

Juu löysinkii ohjeen! Oli lähempänä kuin luulin!

Olin ite sen ylös kirjoittanut ja sen mistä löysin! Eli kaksplus lehestä 3/2003. Oli juttu koti-isästä ja siinä oli hänen sämpylä ohje.
Alkuperäinen isän ohje:

5dl vettä
25g hiivaa
2-3rkl siirappia
0,75 tl suolaa
0,5dl ruokaöljyä
aamupuuron loppu
7,5dl vehnäjauhoja
2,5dl ruis- tai kaurajauhoja
3rkl pellava- tai vehnärouhetta
2rkl mantelirouhetta
1dl rusinoita
unikon- tai seesaminsiemeniä koristeluun

Alusta taikina normaalisti. Kohota liinan alla 40 minuuttia. Leivo n. 20 sämpylää. Paista 225 asteessa noin 20min.

Minun sävellys:

5dl vettä
1pss kuivahiivaa
2-3rkl siirappia (tai sokeria ja hunajaa)
1tl suolaa
0,5-1dl öljyä
puuron loppu
10-13dl vehnäjauhoja (tai osan vaihdan sämpyläjauhoihin)

Taas 3 vuotias mussuttaa sämpylää sellaisenaan ilman rasvaa tai mitään. Tosi hyviä!

tuota noin, mina leivon oikeastaan kaikki leivat ja sampylat itse ja sinne hulahtaa aina vanhat puurot joukkoon... muttei kannata ottaa niin suurta stressia tuosta reseptiasista.

Rohkeasti kulautat vaan sopivan maaran kadenlampoista vetta (riippuu miten monta sampylaa haluat tehda) , sekaan nokareen hiivaa ja ripauksen sokeria (parantaa hiivan toimintaa) ja heitat joukkoon puurot ja muut, ja lisailet jauhoja (+esim.kaurahiutaleita, leseita, myslia, siemenia ja ripaus suolaa seka tilkka oljya pehmikkeeksi) kunnes taikina sopivan topakkaa ja annat kohota lamposessa paikassa.
Jos olet laittanut liikaa hiivaa, taikina kohoaa nopeasti (ja sampyloista tulee luultavasti vahan lassahtaneita), jos liian vahan niin kohoaminen kestaa kauan.

Sitten vaan pyoraytat niista sampyloita, jos taikina on liian loysaa niin lisaat vaan jauhoja. Kannattaa aina yrittaa jattaa taikina vahan liian loysaksi, kohoaa helpommin ja niita jauhoja on helpompi lisata kun ottaa pois...

Lampimat sampylat on kylla yksi maailman hienoimmista asioista! :)

Nuo puurosämpylät ovat kyllä ihanuus, niitä tulee syötyä ihan lian kanssa. Tuosta reseptiasiasta olen sitä mieltä, että joskus kyllä kannattaa kokeilla ihan reseptin mukaan, varsinkin sydänystävän kauralesepaketin sämpyläohje on ihan taivaallinen! En olisi itse summassa osannut laittaa leseitä oikeassa suhteessa ja maku on ihan erilainen kuin kaurahiutaleista leivottaessa.

Yhteistyössä