Pyysinkö liikaa? Lastenhoitoasiaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vadelma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jotkut perheet tekevät itse rahaa ja vaativat isovanhemmat paapomaan lapsiaan. Kohta ollaan tilanteessa jossa perheen kakarat ovat päivähoidossa mummolassa, niin säästyy rahaa ja hermoja, kun mummo tulee ja hoitaa kotona tai ei ole niin minuutin tarkkaa milloin haetaan.

Ja mummot eivät jaksa edes nähdä toisia lapsenlapsiaan.

Eli jos lähtötilanne on se, että lasten isän ei tarvitse muuttaa toisen lapsen synnyttyä elämäntapaansa. Käy vaan töissä ja nukkuu ja tienaa rahaa kuin olisi sinkku, niin ei ole oikein.

Mielestäni isovanhemmat toimivat oikein jos yrittävät saada lasten isän mukaan perheen huoltamiseen. Jos on 2 lasta, niin elämä on muutaman vuoden työtä ja kotitöitä ja lastenhoitoa, molemmilla. Miehelle potku perseelle jakantamaan vastuunsa!!!

Jos isovanhemmat ovat kerran kuussa hoitaneet, niin ei voida vaatia jatkuvaa hoitoa, jos lasten isä ei hoida.

suuri osa vanhemmista ei tuon ikäisiä hoitoon vie.

Meillä on ihan sama tilanne. Mummot auttaa kyllä, jos on jotain neuvolaa, lääkäriä jne, mutta ei jos olen väsynyt. Meillä on kolme lasta 2v ikäerolla, joiden kanssa jaksaisin vallan mainiosti, jos ei nuorimmainen kärsisi pahasta refluksista ja korvakierteestä, joten unen on mitä on. Lääkärissä hypätään alvariinsä yksityisellä, mutta mitään pitkävaikutteista apua ei olla vielä löydetty. Viikonloppuisin nukutaan miehen kanssa vuorotellen.

Et todellakaan pyytänyt liikoja! Ihan pöyristyttävää ettei apua tuollaisessa tilanteessa anneta. Varsinkaan kun pyydetään vain 1-2 tunnin lasten ulkoilutusta, että äiti saisi vähän levätä. Ne sun läheisesi on varmasti just niitä jotka täälläkin huutelee, että "kun niitä lapsia tekee niin ne pitää itse jaksaa hoitaa"...

Hae neuvolan kautta apua. Sitä kautta pitäisi saada perhetyöntekijä (tms.) joka voisi tulla avuksi. Ainakin minulle tarjottiin sitä mahdollisuutta kun olin väsyneimmillään lasten kanssa. Onneksi on kuitenkin sen verran hyvä ja avulias tukiverkko, appivanhemmat ja sisko, että pärjättiin ihan oman suvun voimin. Meillä ei onneksi tarvitse anella, sitä apua tarjotaan ihan itsekseenkin.

Eihän toi ole edes pieni ikäero ja lapsiakin on vain kaksi. Mulla on lapset 3 kk, 1v 5 kk ja 3 v. Hyvin pärjään niiden kanssa. Mies käy töissä ja opiskelee iltaisin.

Kyllä siinä on totuuden siemen, ettei lapsia pidä tehdä jos ei niiden kanssa pärjää ilman isovanhempia. Miehes on velvollinen nyt ekana auttamaan sua eikä sukulaiset. Neuvolasta ei perhetyötä varmaankaan saa, se on tarkoitettu niille joilla on oikeasti vaikeaa eikä tuollaisille, anteeksi vaan, asennevammaisille. Ihan varmasti pärjäät kahden kanssa, niin ne muutkin pärjäävät.

Mua risoo tää että tehdään lapsia isovanhempien hoidettaviksi ja luotetaan siihen että ne ryntää hätiin auttamaan. Eihän niin mene, vaan vanhemmat on vastuussa.

Meidän muksuilla on vaan yhdet isovanhemmat, miehen puolelta, molemmat yli 70. Heille ei voi lapsia jättää hoitoon, mummi on itsekin autettava. Silti pärjätään. Asennekysymys.

[QUOTE="Vadelma";24010126]Eli meillä tilanne tämä: Vauva 2kk(nukkuu huonosti, vaativa vauva myös päivisin) ja isoveli 3 v( rauhaton tapaus/nyt hyvin mustasukkainen ja kiukkuinen vauvan takia), näistä syistä olen ollut jo pidemmän aikaa hyvin väsynyt.
Mies paljon töissä, auttaa kyllä kotona ollessaan, mutta nyt ollut siis viikon töissä ja käynyt vain kotona nukkumassa. Tänään oli sitten aivan hirveä päivä, takana huonosti nukuttu yö(taas) ja vauva huutanut/kitissyt koko aamupäivän.

No pyysin sitten äidiltäni ja siskoiltani apua tunniksi tai pariksi että veisivät vaikka edes isomman pihalle leikkimään ja vauvan vaunulenkille tms. Äitini aina sanoo että apua pitää pyytää jos on väsynyt tai ei jaksa. Tänään kaikki sitten ohittivat pyyntöni täysin. Siskot sanoivat esim. että itsehän halusit lapsia ja äitini ei ottanut mitään kantaa vaikka useaan kertaan sanoin että tarvitsisin apua. Lopulta kun kysyin asiasta niin äitini sanoi että pitäisi miettiä jaksaako ne lapset hoitaa ennenkuin niitä alkaa tekemään.

Olin ihan järkyttynyt tästä! Olenko ihan kohtuuton kun tällaista pyysin? He eivät siis hoida isompaa lasta kovinkaan usein( ehkä 2krt/kk tunnin tai parin ajan max.) ja vauva ei tietenkään ole ollut vielä hoidossa ollenkaan. Tuli aika hirveä olo ja väsymyksen takia tuntuu varmasti vielä pahemmaltakin.[/QUOTE]

Toisaalta siskosi ja äitisi hoitaa aika paljon lasta/lapsianne joten joskus se stoppi heillekin tulee kuitenkin kun kyse on sinun lapsistasi.
Ehkä heilläkin oli huono päivä,ja ainahan apua saa pyytää mutta pyytäjäkään ei saa loukkaantua jos kukaan ei sillä palavalla sekunnilla jaksa ottaa hoitovastuuta.
Eli kyllä, molemmissa syy.
Ja muutenkin, pyydä lasten isää ottamaan vapaata töistä jos ei onnistu kannattaa miettiä sitten muita vaihtoehtoja.
Ajatteles niitä yh vanhempia jotka joutuu tuota rumbaa pyörittämään 24/7 ei ole ehkä 2kertaa viikossa paikkaa minne lapset työntää hoitoon.

Hirveitä haahkoja täällä vastailee. Vai että asennevamma? Ja että jos isovanhemmat hoitaa 2krt/kk tunnin pari niin se on paljon. Ei tod ole paljon! Toivon vaan, että sitten kun te joskus oikeasti apua tarvitte, niin kukaan ei teitä auta.

Ja ap:lle sanoisin, että minun mielestäni et todellakaan pyydä liikoja. Jos on väsynyt kun ei saa nukuttua, niin sillon on väsynyt. Ja siihen auttaa vain lepo. Meillä isovanhemmat hoitaa lapsia ehkä viikottain 4-6 tuntia. Joskus jopa yökylään ottavat. Eikä tuokaan ole mitenkään kamalan paljoa. Ja tämä kaikki ihan isovanhempien omasta tahdosta. Sen lisäksi lasten täti hoitaa muksuja silloin tällöin. Sekin omasta tädin tahdosta.

Tuosta perhetyöntekijästä. Se on tarkoitettu juurikin tuollaisille väsyneille vanhemmille. Ei siihen sen enempää tarvita kuin väsynyt äiti jolla ei ole turvaverkkoja, tai jos on niin samanlaisia tunteettomia haahkoja kuin ap:n, ja silloin perhetyöntekijä astuu kuvioihin. Yhdellä tutulla kävi vastaavanlaisessa tilanteessa perhetyöntekijä kerran viikkoon ulkoiluttamassa lapset, että äiti sai nukkua.

Kyllä muakin vähän ihmetyttää, että miten ei omia lapsiaan jaksa hoitaa? Ellei siis taustalla ole jotain sairautta yms.
Mulla kaks lasta 2v8kk ikäerolla,ja molemmat vieläpä tosi huonoja nukkujia, terveitä onneksi. Mutta ei tasan meillä nukuta samaan aikaa päikkäreitä eli eipä ole mullakaan siihen mahdollisuutta.
Mies töissä pitkiä päiviä, lähtee aamulla viim. Ysin aikaan ja tulee illalla seiskan maissa aikasintaan,on myös viikonloppuja töissä, eli lastenhoito on mun vastuulla.
Enkä mä silti ole kokenut tarpeelliseksi viedä noita hoitoon, isompi ollut ehkä reilun kahden vuoden aikana hoidossa n10 kertaa ja pari tuntia kerrallaan, pienempi oli nyt pari viikkoa sitten 1,5 h mun äidin kanssa, kun oli pakko pankissa käydä.
Eli on se ehkä myös asenteesta kiinni? Jaksaa kun on pakko ja asennoitunut oikein. Ja kun valmiiksi tiennyt mitä se elämä on oienten kanssa.

Jotkut perheet tekevät itse rahaa ja vaativat isovanhemmat paapomaan lapsiaan. Kohta ollaan tilanteessa jossa perheen kakarat ovat päivähoidossa mummolassa, niin säästyy rahaa ja hermoja, kun mummo tulee ja hoitaa kotona tai ei ole niin minuutin tarkkaa milloin haetaan.

Ja mummot eivät jaksa edes nähdä toisia lapsenlapsiaan.

Eli jos lähtötilanne on se, että lasten isän ei tarvitse muuttaa toisen lapsen synnyttyä elämäntapaansa. Käy vaan töissä ja nukkuu ja tienaa rahaa kuin olisi sinkku, niin ei ole oikein.

Mielestäni isovanhemmat toimivat oikein jos yrittävät saada lasten isän mukaan perheen huoltamiseen. Jos on 2 lasta, niin elämä on muutaman vuoden työtä ja kotitöitä ja lastenhoitoa, molemmilla. Miehelle potku perseelle jakantamaan vastuunsa!!!

Jos isovanhemmat ovat kerran kuussa hoitaneet, niin ei voida vaatia jatkuvaa hoitoa, jos lasten isä ei hoida.

suuri osa vanhemmista ei tuon ikäisiä hoitoon vie.

Mä oon tästä kyllä aivan samaa mieltä. Ennemmin siän asia se olisi hoitaa työaikansa ja menonsa niin että äiti saa levätä, ei todellakaan mummon tai tädin! Jos ei muuten onnistu, niin vaikka ottamalla palkatonta tai sit hoitamalla lapsia useampi ilta ja yö niin, että äiti voi mennä vaikka toiseen huoneeseen tai kokonaan muualle nukkumaan. Tää onnistuu kyllä työssäkäyvältäkin.

Mun täytyy kanssa olla sitä mieltä, että itse olette lapsenne tehneet. Mies sitten vaan vähentää töitään, jollet yksinäsi jaksa. Tosin mä olen kyllä sitäkin mieltä, että yksinäänkin on jaksettava, koska mkään mahti maailmassa ei takaa sitä, että se toinen ihminen on siinä sun apuna huomennakin.

Ymmärrän toki, että väsyy, kaikki väsyy. Mutta kyllä mua ketuttaa esim sisko, joka nyt odottaa neljättä lastaan ja edellistenkin kanssa hoitaminen on sitä ja tätä. Ja sit suututaan, kun toiset ei hoida ja auta! Minä ainakin olen ihan tasan tarkkaan laskenut omat voimavarani ja tehnyt lapsia just sen verran, että ne jaksan vaikka yksinäni hoitaa. Se kun ei ole kenenkään muun velvollisuus minun lapsiani hoitaa enkä mä halua, että esim. siskoni odottaa sitä sitten minultakaan.

[QUOTE="Vieras";24014425]Kyllä muakin vähän ihmetyttää, että miten ei omia lapsiaan jaksa hoitaa? Ellei siis taustalla ole jotain sairautta yms.
Mulla kaks lasta 2v8kk ikäerolla,ja molemmat vieläpä tosi huonoja nukkujia, terveitä onneksi. Mutta ei tasan meillä nukuta samaan aikaa päikkäreitä eli eipä ole mullakaan siihen mahdollisuutta.
Mies töissä pitkiä päiviä, lähtee aamulla viim. Ysin aikaan ja tulee illalla seiskan maissa aikasintaan,on myös viikonloppuja töissä, eli lastenhoito on mun vastuulla.
Enkä mä silti ole kokenut tarpeelliseksi viedä noita hoitoon, isompi ollut ehkä reilun kahden vuoden aikana hoidossa n10 kertaa ja pari tuntia kerrallaan, pienempi oli nyt pari viikkoa sitten 1,5 h mun äidin kanssa, kun oli pakko pankissa käydä.
Eli on se ehkä myös asenteesta kiinni? Jaksaa kun on pakko ja asennoitunut oikein. Ja kun valmiiksi tiennyt mitä se elämä on oienten kanssa.[/QUOTE]

Niin, onko ikinä käynyt mielessä, että kaikki ihmiset eivät ole samasta muotista tehtyjä? Se että sinä jaksat, niin ei tarkoita sitä että naapurin maija jaksaisi. Eikä se tee maijaa yhtään sen huonommaksi ihmiseksi. Eikä todellakaan ole häpeä pyytää apua jos siltä tuntuu. Kyllä minusta enemmän on asennevammaa tuollainen empatiakyvytön oman navan ympärillä pyöriminen. Asennevammaa on se, että jos toinen väsyneenä apua pyytää, ja sitä ei anneta. Varsinkin jos se on vain pari tuntia elämästä, ei nyt sentään kymppitonnien vekseli.

Mikähän asennevamma ja empatiakyvyttömyys ap:n miehellä sitten on, jos ei tuossa vaiheessa havahdu, että jotain tarttis tehdä ettei vaimo uuvu? Luulis, että jos mies tosissaan on oikeasti töissä niin että käy kotona vaan nukkumassa, olis rahaa sen verran että vois palkata vaikka mll-hoitajan viemään sitä isompaa lasta ulos pariksi tunniksi. Ettei vaan mies jäisi "ylitöihin", kun ei itse jaksa kuunnella lasten kitinää ja töissä pääsee helpommalla?

Ootko samaan sävyyn ap kuin äidillesi itkenyt miehelle väsymystäsi? Itkenyt, kun hän lähtee töihin? Se se oikeampi osoite musta olisi.

Niin, onko ikinä käynyt mielessä, että kaikki ihmiset eivät ole samasta muotista tehtyjä? Se että sinä jaksat, niin ei tarkoita sitä että naapurin maija jaksaisi. Eikä se tee maijaa yhtään sen huonommaksi ihmiseksi. Eikä todellakaan ole häpeä pyytää apua jos siltä tuntuu. Kyllä minusta enemmän on asennevammaa tuollainen empatiakyvytön oman navan ympärillä pyöriminen. Asennevammaa on se, että jos toinen väsyneenä apua pyytää, ja sitä ei anneta. Varsinkin jos se on vain pari tuntia elämästä, ei nyt sentään kymppitonnien vekseli.

Mutta pitääkö sitä apua aina vaan antaa, vaikka se väsynyt ihminen tekisi niitä lapsia koko ajan lisää?
Ja sitäpaitsi, se on pakko jaksaa, joscei oikeast jaksa sitten täytyy ottaa järeämmät keinot käyttöön, jos jaksaminen on siitä kiinni " että olisi kiva saada nukkua", niin eiköhän kaikilla poentenlasten vanhemmilla ole sama?
Ja mun mielestä vaan on paljon, jos lapsi on useamman kerran kuukaudessa hoidossa vaan siksi että äiti ei jaksa. Mitäs sitten kun ei saakkaan sitä apua, romahtaako kokonaan?

no kyllä minusta sun lapsia hoidetaan tosi paljon, jos pari kertaa kk on hoidossa vaikkakin sen pari tuntia!
meillä 3 lasta tehty 4 vuodessa ja ovat max kerran vuodessa ehkä pari tuntia mummilla hoidossa, ei siis koskaan käydä edes kaupassa ilman lapsia, ei missään!
Enkä kyllä kaipaakkaan sitä et lapset ois tunnin pari jossain hoidossa.
Että ymmärrän kyllä sun äitiäs ja siskojas, jos noin paljon hoitavat jo.

Et todellakaan pyytänyt liikoja! En tajua yhtään näitä vastauksia,että kyllä pitäisi jaksaa ja isovanhemmathan hoitavat jo paljon jos pari kertaa kuussa hetken katsovat isomman lapsen perään. Oikeasti ei ole yhtään ihme,että vanhemmat väsyvät ja masentuvat,kun nyky-yhteiskunnassa mentaliteetti on että mahdollisimman vähällä avulla parasta ja suorastaan mitalin arvoista pärjätä, ja lähiverkostot ovat ihan olemattomat. Meillä isovanhemmat ovat osa PERHETTÄ ja haluavat nähdä lapsenlastaan usein.Eläkkeellä oleva isovanhempi ei kahta päivää pidempää yleensä malta pysyä poissa vaan tulee kyläilemään vaikkei mitään menoa meillä vanhemmilla olisikaan. Kyläillään paljon puolin ja toisin, minkä koen suurena rikkautena kaikkien kannalta. Pidän kyllä myös huolen etten rasita isovanhempia liikaa,esim. joka viikonloppu ei tulisi mieleenkään pyytää lasta heille yökylään,tällöin kyllä väsähtäisivät vilkkaan lapsen kanssa liikaa.

Ap.lle toivotan voimia ja jaksamista! Pyydä neuvolasta rohkeasti apua,lapset voivat taatusti paremmin levänneen kuin katkeran marttyyriäidin kanssa...

[QUOTE="Vieras";24014594]No voihan sitä kyläillä mummoloissa, ilman että sysää hoitovastuun heille. Käydään mekin useamman kerran viikossa mummolassa, mutta mä olen mukana.[/QUOTE]

Olen myös itse usein kyläilyissä mukana,mutta miksei voisi "sysätä" hoitovastuuta välilä kokonaan isovanhemmille?? Etenkin kun itse niin haluavat. Tuloksena pirteämmät vanhemmat:)Ja kyllä vauvaiän ohittaneille lapsillekin tekee hyvää olla välillä hetken kokonaan erossa omista vanhemmista,yleensä myös nauttivat siitä. Tuntuu että narinat isovanhemmille liikaa hoitovastuuta antavista vanhemmista ovat paljolti kateellisten narinaa... Toki näitäkin liikaa lapsia isovanhemmilla hoidattavia on,vaikka itse en suoranaisesti tunne kyllä ketään. Mikäli kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä on kaikki hyvin...

[QUOTE="Vieras";24014514]Mutta pitääkö sitä apua aina vaan antaa, vaikka se väsynyt ihminen tekisi niitä lapsia koko ajan lisää?
Ja sitäpaitsi, se on pakko jaksaa, joscei oikeast jaksa sitten täytyy ottaa järeämmät keinot käyttöön, jos jaksaminen on siitä kiinni " että olisi kiva saada nukkua", niin eiköhän kaikilla poentenlasten vanhemmilla ole sama?
Ja mun mielestä vaan on paljon, jos lapsi on useamman kerran kuukaudessa hoidossa vaan siksi että äiti ei jaksa. Mitäs sitten kun ei saakkaan sitä apua, romahtaako kokonaan?[/QUOTE]

Hetkinen, kuka tässä on sanonut, että ap alkaisi saman tien väsäämään lapsia lisää? Vähän taas vedetään mutkia suoriksi. Ja kyllä, kyllä on kiva nukkua jos on isot univelat niskassa. Sen lisäksi, että se on kivaa niin se on myös aika välttämätöntä, että ihminen jaksaa toimia sekä fyysisesti että henkisesti.

Sittenkö se hoitaminen pari kertaa kuussa ei olisi paljon jos se hoitaminen on ns. hupihoitamista? Että jos äiti on väsynyt, niin sitten ei ainakaan hoideta. Hushus pois apua pyytämästä. Sitten taas hoidetaan mielellään jos äiti haluaa lähteä virkeänä shoppailemaan? Ihan sairas ajatusmalli.

Ja edelleenkään pari kertaa kuussa isovanhemmilla hoidossa oleva lapsi ei ole paljon. Jos jotkut haluaa pitää mukulansa metrin päässä 24/7 niin siitä vaan, mutta on olemassa perheitä ja sukuja, joissa useammat sukupolvet viihtyvät toistensa seurassa ilman, että joku ruutuvihkon ja kynän kanssa räknää, että hyihyi, liikaa ovat lapset olleet isovanhempien seurassa ilman äiskää ja iskää. Nyt pääsee äiskä ja iskä liian helpolla!

Sitä en kiellä etteikö tässä ap:n tapauksessa perheen isän olisi nyt syytä pistää töitä vähän syrjemmälle ja tarttua tilanteeseen, mutta saattoihan olla akuutti pakkorakotilanne, että isä oli vaikka työreissussa ja äidillä monta valvottua yötä takana. Siihen hetkeen kaksi tuntia lepoa olisi auttanut pahimman yli.

Et pyytänyt liikoja, mutta kyllä äidilläsi ja siskolasi on oikeus kietäytyä. Ehkä he kokevat hoitavansa lastasi paljon? Aika moni elää kiireistä elämää ja aikaa ei ehkä ole tarpeeksi edes omalle levolle ja harrastuksille vaikka ei pieniä lapsia olisikaan. Yritä ymmärtää myös heidän näkökantansa.

Ymmärrän että olet väsynyt ja tarvitset hoitoapua että saat nukuttua. Ensisijaisesti miehesi tulisi järjestellä työkuvionsa niin, että sinä saat levättyä. Lapset ovat kuitenkin teidän.

Aika tylyjä vastauksia ap on saanut.... Ja ei ole mun mielestä paljon hoitoapua saanut jos KERRAN KK NOIN 2TUNTIA ? Ja isällä on nyt ollut paljon töitä joiden takia ei ole ehtinyt olla kotona perheensä kanssa. Näin voi olla oikeassa elämässä. Varsinkin jos on yrittäjä.... mutta ihan tavallisessa palkkaduunissakin voi olla hetki jolloin työ vie kaiken ajan. Asiat sitten palautuvat normaaliksi.

Yhteistyössä