Raaka, ehdoton, julma älykkyystestiketju!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Deleted member 149094
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nonnih, on aika palata lauantaiseen kysymykseen.
Lähdin siltä pohjalta, että kysymyksessä on äly, eikä keinoäly. Eli joudut älyämään kysymyksen jujun ennenkuin voit sitten käyttää keinoälyä varsinaisen vastauksen saamiseen.
Asetin kysymyksen tarkoituksellisesti harhaanjohtavaksi, eli loin mielikuvan siitä, että palkintojenjaossa olisi tehty poikkeus. Näin ei kuitenkaan ole.
Kyseessä on nimittäin Munchenin olympialaiset vuonna 1972.
Siellähän kullan, hopean ja pronssin lisäksi jaettiin nikkeliä.
Joku terrori-isku, en muista tarkemmin.
Tämä oli hieno kysymys. Ja kyllä noi tuommoiset visa-testit on mielestäni aivan hyviä mittaamaan ihmisen älykkyyttä. Ei pelkästään sillä, että osaa käyttää googlea, vaan myös yleissivistyksen aspektilla asiaa tarkasteltaessa.

Jos muistaa/ tietää tällaisia visakysymyksiä, saattaa osata yhdistellä näitä asioita muullakin tavalla. Esimerkiksi tässä nikkelikysymyksessä... miksi juuri nikkeli, miksi ehkä-terrori-isku aiheuttaa tällaista muutosta, ->yhteiskunnallisia vaikuttetia jne.

viides TESTI!!!

Dio paljastaa oman visaisen vastauksensa ajallaan ja neljänteen TESTIIN!! saa kirjoittaa kysymyksen, jos jokin ovela tulee vielä mieleen.

Aloitetaan viikko filosofisella pohdiskelulla!

-Kumpi on älykkäämpi, ihminen vai eläin?

Tähän vaaditaan esseevastausta, eli vähintään viisi lausetta.
Niille, joilla saattaa olla esseekirjoitusajoista vaikkapa yli kymmenen vuotta, niin kirjoitan tukikysymyksiä, joita voi pohtia. Asiaa voi lähestyä muistakin kulmista.
-Mitä on äly/ älykkyys? (Mistä se tulee, miten se näkyy, miten se koetaan..?)
-Mikä on ihminen, mikä on eläin, ja näiden suhde toisiinsa?
-Voit vaikka eläimellistää ihmisen ja ihmillistää eläimen, ts verrata rooleja.
Tuohon en oikein voi vastata suoraan, sillä mielestäni jo itse kysymys on asetettu liian "ihmismäisesti".
Mielestäni suora vertaaminen on väärää vertaamista. Eihän eläimen älyn pitäisikään riittää muuhun kuin eläimenä elämiseen ja toimeen tulemiseen.
Samoin ihmisen älyä ei voi latistaa eläimen vaatimuksien tasolle.
Sikäli kun tiedän, on delfiiniä mainittu eläinkunnan (poislukien homo sapiens) älykkäimmäksi lajiksi.
Siltäkin varmaan menisi muutamia satojatuhansia sukupolvia päästäkseen sille tasolle, mitä ihmiseltä nykyään vaaditaan. Edellyttäen tietysti, että sen älyä alettaisiin kehittää.
Älykkyyshän on ominaisuus, jonka olosuhteet luovat ja pistävät kehittymään. Kukapa osaisi sanoa, millaiseksi mikin eläinlaji älyltään kehittyisi, jos niiden elinolosuhteita vaikeutettaisiin ja vain älykkäimmät selviäisivät hengissä.

Tähän testiin tulikin kivat vastaukset!

Pisteet saa jakaa sen mukaan, kuinka paljon kysymys herätti ajatuksia.
Ei pelkästään sen mukaan, kuinka ajatuksia heräsi itse aiheesta, mutta ylipäätään.
Älykkäiden ihmisten ajatukset tietenkin lähtevät liikkeelle, kun niille antaa sytykkeen! :D

Mä ajattelin touhua siltä kantilta, et ihminen ja eläin on eri lajit. Jos toinen laji määrittää jotain, ihan mitä tahansa, niin onhan se vähän kyseenalaista tousen kannalta?
Jos vaikka saapuis avaruusolioita, ja ne ajattelis, ettei voida olla älykkäitä ollenkaan, koska ei kuljeta kädet heiluen ja lauleskella poppadaa, pomppadaa.

Seuraava pohdinta!!!!!

Millainen olisi täydellinen murha!
Täydellinen murha... jopas myrkyn lykkäs.
Muuten, ihan uteliaisuudesta ja kiva tietää- mielessä, onko sinulla joku henklökohtainen rojekti meneillään asian tiimoilta...?
Vaikka mitäpä siitä, näin olen asiasta pähkäillyt.
Normaalisti ajattelevalle ihmiselle lajikumppanin lähettäminen ajasta ikuisuuteen ei kai ole ihan jokapäiväistä ja kuin ohimennen suoritettua puuhastelua muun kiiruun ohessa.
Jotkut sanovat tällaista jopa rikolliseksi toiminnaksi.
Siksi onkin jo suunnittelun alkuvaiheessa otettava huomioon, että rikos ei koskaan saavuta tekijäänsä. Sen lisäksi, että vältetään nämä maalliset oikeustoimet, pitää huoli siitä, ettei omatunto ala kolkutella joskus jälkeenpäin. Tai jos tuo "omatunto" tuntuu vieraalta ilmaisullta, pitää muistaa olla jälkeenpäin mitenkään syyllistymättä asiasta.
Tämän vuoksi suunnittelupuoli pitää hoitaa ehdottoman täsmällisesti ja kaikki mahdolliset riskit minimoida.
Oletetaan, että olet kyllästynyt johonkin itseään ystäväksesi kutsuvaan tyyppiin. Siinä määrin, että olet päättänyt poistaa hänet elämästäsi lopullisesti.
Pidä siis nuo kaksi sanaa kirkkaina mielessäsi: elämästäsi lopulliseti.
Suunnittelet toimenpidettä huolellisesti ja käytät aikaa tarpeeksi. Syystä, että sinulle ehtii varmasti varmistua, ettet ole tekemässä elämäsi virhettä.
Teet laskelmia, aikatauluja, mietit tapahtumapaikan topgrfiaa ja varmistelet näkymättömyyttäsi noihin aikoihin siellä. Toisaalta taas varmistelet näkyvyytesi jossakin muualla samoihin aikoihin.
Kun sitten lopultakin olet varma, että kaikki on kunnossa, ryhdyt itse toimintaan.
Houkuttelet hänet, tietysti kenenkään näkemättä ja kuulematta, ennalta suunnittelemaasi paikkaan. Samoihin aikoihin paras kaverisi soittaa sinulle, mutta puhelimesi oletkin vienyt muutaman sata kilometriä jonnekinpäin ja myöhemmin televalvonta paljastaa, että olet ollut ihan josskin muualla kuin tapahtumapaikalla. Ja tietysti peitetarinat ja muut sensorttiset ovat kunnossa ja vedenpitäviksi tarkistetut.
No sitten vain lyhyesti ja ytimekkäästi käsket tuon tyypin painua helvettiin. Mutta jos hän onkin ateisti, eikä näinollen usko moisen paikan olemassaoloon, voit käskeä hänen painua sinne missä pippuri kasvaa. Jos hän ei kutenkaan siedä liikoja mausteita voit käskeä hänen yksinkertaisesti painumaan suolle. Jos hän ei kuitenkaan usko edes vihreisiin arvoihin, potkaiset häntä persuksille ja toteat, että häivy nyt edes johonkin yleistä ilmatilaa pilaamasta.
Näin hän poistuu elämästäsi lopullisesti, eikä kukaan osaa aavistaa mitään, tiedosta puhumattakaan.

Täydellinen murha... jopas myrkyn lykkäs.
Muuten, ihan uteliaisuudesta ja kiva tietää- mielessä, onko sinulla joku henklökohtainen rojekti meneillään asian tiimoilta...?
Vaikka mitäpä siitä, näin olen asiasta pähkäillyt.
Normaalisti ajattelevalle ihmiselle lajikumppanin lähettäminen ajasta ikuisuuteen ei kai ole ihan jokapäiväistä ja kuin ohimennen suoritettua puuhastelua muun kiiruun ohessa.
Jotkut sanovat tällaista jopa rikolliseksi toiminnaksi.
Siksi onkin jo suunnittelun alkuvaiheessa otettava huomioon, että rikos ei koskaan saavuta tekijäänsä. Sen lisäksi, että vältetään nämä maalliset oikeustoimet, pitää huoli siitä, ettei omatunto ala kolkutella joskus jälkeenpäin. Tai jos tuo "omatunto" tuntuu vieraalta ilmaisullta, pitää muistaa olla jälkeenpäin mitenkään syyllistymättä asiasta.
Tämän vuoksi suunnittelupuoli pitää hoitaa ehdottoman täsmällisesti ja kaikki mahdolliset riskit minimoida.
Oletetaan, että olet kyllästynyt johonkin itseään ystäväksesi kutsuvaan tyyppiin. Siinä määrin, että olet päättänyt poistaa hänet elämästäsi lopullisesti.
Pidä siis nuo kaksi sanaa kirkkaina mielessäsi: elämästäsi lopulliseti.
Suunnittelet toimenpidettä huolellisesti ja käytät aikaa tarpeeksi. Syystä, että sinulle ehtii varmasti varmistua, ettet ole tekemässä elämäsi virhettä.
Teet laskelmia, aikatauluja, mietit tapahtumapaikan topgrfiaa ja varmistelet näkymättömyyttäsi noihin aikoihin siellä. Toisaalta taas varmistelet näkyvyytesi jossakin muualla samoihin aikoihin.
Kun sitten lopultakin olet varma, että kaikki on kunnossa, ryhdyt itse toimintaan.
Houkuttelet hänet, tietysti kenenkään näkemättä ja kuulematta, ennalta suunnittelemaasi paikkaan. Samoihin aikoihin paras kaverisi soittaa sinulle, mutta puhelimesi oletkin vienyt muutaman sata kilometriä jonnekinpäin ja myöhemmin televalvonta paljastaa, että olet ollut ihan josskin muualla kuin tapahtumapaikalla. Ja tietysti peitetarinat ja muut sensorttiset ovat kunnossa ja vedenpitäviksi tarkistetut.
No sitten vain lyhyesti ja ytimekkäästi käsket tuon tyypin painua helvettiin. Mutta jos hän onkin ateisti, eikä näinollen usko moisen paikan olemassaoloon, voit käskeä hänen painua sinne missä pippuri kasvaa. Jos hän ei kutenkaan siedä liikoja mausteita voit käskeä hänen yksinkertaisesti painumaan suolle. Jos hän ei kuitenkaan usko edes vihreisiin arvoihin, potkaiset häntä persuksille ja toteat, että häivy nyt edes johonkin yleistä ilmatilaa pilaamasta.
Näin hän poistuu elämästäsi lopullisesti, eikä kukaan osaa aavistaa mitään, tiedosta puhumattakaan.
Kirjoittelen jonkun verran, mut nyt ei just ole menossa täydellistä murhaa :) niitähän suunniteltiin teineinä ja joskus 90-luvulla. Oliko joku buumi tai trendi. Salapoliisihommat kiinnosti.
Ja, jos minä olisin niin kovin katkeroitunut jollekulle, enhän murhaisi tätä, vaan koko tämän lähipiirin. Hmm. Katkeransuloinen ultimate-kosto. Mut sitä varten tarttis kyl olla joko sosiopaatti tai psykopaatti. Ja mä en usko, että olen paatti. Olen vain tavallinen tavis, joka joutuu etsimään jännitystä elämään. Olen se "mies jonka ympäriltä tuolit viedään"..

Tosi hyvä pointti tuo, et jos omatunto alkaa kolkuttaa, niin homma lässähtää siihen. Mikä antikliimaksi!
Mä yritän kehittää tuohon viel toisen tulokulman. Vaikka niin, et murhaaja olis paikalla, mut motiivi tai tekotapa puuttuisi. No, katsotaan, miten jaksan.
Pohdin tota itse vähän aikaa ja mietin, et ase on tosi vaikeeta hankkia. Ainakin Suomessa. Puhumattakaan aseaseesta, niinkuin pistoolista. Mut siellä, jos maksaa käteisellä vaikka jonkun myrkyn (jos sellaista edes saa ostettua) niin löytyy helpommin turvakameroista. Jos googlettelee kotitekoisia aseita/myrkkyjä tms. niin siinä sitten kiva hakuhistoria poliisille.
Ei oo helppoo ei. No. Onneks sen ei tarttekkaan :)

Täydellinen murha?
Murha, jossa kaikki menee edeltä suunniteltujen kaavojen mukaan.
Niin, että kaikki murhattavat tulee murhattua.

Kiinnijoutumisesta ei kannata tässä yhteydessä välittää, koska se ei ole enää murhaamista.

Algoma, post: 33777785, member: 66005"]
Minä niin haluaisin vastata tuohon kysymykseen, mutta ei ole kykyä.
Sen kuitenkin huomasin, että opin monia asioita koiraltani, mutta en osannut opettaa sille mitään.
Kumpi meistä nyt sitten on viisaampi ja kumpi älykkämpi?
Syöttekö samaa ruokaa?

Ensimmäinen TESTI!

Paistat jauhelihapullia, joita on 10 kpl. Ne vaativat kevyen ruskistuksen kuudelta "sivulta". Yhden sivun ruskistamiseen menee 20 sekunttia. Pannun halkaisija on 50 cm.

a) Kuinka kauan sinulla on aikaa siirtää lasta seuraavalle lihapullalle kääntääksesi sen?
b) Kuinka kauan aikaa toimitukseen menee?
c) Millä nopeudella sinun täytyy siirtää käsiäsi/ lastaa seuraavalle pullale?
Lihapullassa on vain yksi sivu. Et puhunut lihakuutiosta.

Toinen TESTI!

Aamulla herätessäsi aurinko paistaa todella kutsuvasti. Käyt nopeasti suihkussa, puet hellevaatteet päällesi ja nappaat piknik-korin matkaan. Suuntaat ensimmäisenä ruokakauppaan, joka aukeaa jo aamuvarhaisella. Ostat sieltä mieluisia piknikeväitä, maksat ostoksesi iloiselle myyjälle ja suuntaat läheiselle rannalle. Kuljet sinne pientä nurmikaistaletta pitkin, joka on raivattu hyvin hoidetun puualueen lomaan. Ilma on vielä raikas yön jäljiltä, kun levität pyyhkeen hiekalle ja katselet ympärillesi hetken. Ranta on rauhaisella paikalla, eikä siellä ole vielä ketään muuta. Hietikon reunalla on suurempia kivilohkareita ja metsärajalla näkyy vanha nuotiopaikka.
Asetut pyyhkeen päälle, kaivat vesipullon korista ja suunaat kateesi kohti jo aika korkealla paistavaa aurinkoa, joka heijastaa säteensä kirkkaana veden pintaan. Vettä siemaillessasi kuulet, kuinka ylitsesi lentää lentokone ja käännät katseesi sitä kohden.

Mitkä kaksi tietoa tarvitset siihen, että voit arvioida koneen lentokorkeuden?
Lennonjohdon puhelin numeron ja lentokoneen tunnuksen.

Yhteistyössä