Raha-asiaa!! Omat vai yhteiset??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmmmmmmmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmmmmmmmm

Vieras
Minä sain aika pahanmielen siskoni kommentoidessa minun ja mieheni raha-asioita. Olemme yleensä aina kaikesta avoimesti puhuneet siskoni kanssa molemmin puolin.
Mutta nyt kyllä meni yli... Mulla siis avomiehen kanssa periaate "omat rahat omiin juttuihin, yhteiset ruokiin ja asuntoon". Kun kerroin että minä saan omasta pussista kaivaa rahat esim omiin vaateostoksiin tai lapsen vaateostoksiin, sekä omiin menoihini kuten keikkoihin tai vastaavaa. Niin siskoni alkoi moralisoida että miten me voidaan elää näin, miten me voidaan elää tällä periaatteella ja että sama asia jos oltais erottu!! :O

Onko oikeasti kaikilla nykyään yhteisetrahat??? Meille tää systeemi toiminu ihan ok, toki minä joudun kituuttamaan enemmän kun tulee tilille vain KHT ja lapsilisä ja miehellä kuitenkin 1300e palkka. Mutta mies maksaa asunnon joka kk ja yleensä ruokaostokset joka kk. Mulla saattaa olla loppukuusta tili tiukasti miinuksen puolella mutta en minä mieheltä kysy rahaa koska aina oon ajatellu että omat on omia ja mies kuiten maksaa reilusti enemmän kaikesta.

Mielipiteitä?? Miten teillä on?

Omat rahat.
Mies, jolla isommat tulot, maksaa asunnon lainat yms. isommat menot ja mie sitten vaateostokset itelle+lapsille ja ruokaa, bensaa jne. ostellaan molemmat, kummalla nyt sattuu rahaa enempi olemaan. Tää on toiminu meillä oikein hyvin, en osais ees kuvitella tilannetta että samalle tilille menis rahat, tai ees osa.(Säästötili on sit erikseen, jonne tietty molemmat laitetaan jos on "ylimäärästä")

Muoks.Tosin, jos toisella alkaa rahat loppumaan niin tottakai sit lainaillaan puolin ja toisin eikä kyl olla takasinmaksuista ees puhuttu.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Meillä on omat ja hyvin toimii! Eikä mielestäni edes kuulu kenenkään (siskosi) ottaa kantaa. Meille tulee palkat omille tileille, kummallakin omat lainat ja yhteiselle tilille siirretään samat summat joka kuukausi ja siéltä maksetaan ruuat ja yhteiset maksut. Omat vaatteet ja puh.laskut ym henk koht jutut kumpikin maksaa omistaan. Eikä olla erottu eikä ihan näillä näkymillä eroamassakaan... :)

Yhteiset rahat ja yhteiset tilit. Ikinä ei ole tarvinnut miettiä tai laskea, kuinka paljon kumpikin rahaa tuo tai kuluttaa. Yhteistä perhettä elätetään ja yhteistä elämää eletään...

Itsekin kotihoidontuella. Mies maksaa vuokran, sähkön, netin, lääkärit, lähes kaiken ruoan ja kalliimmat vaateostokset lapselle. Mies saa palkkaa noin 2100 €/kk. Itse maksan kotihoidontuesta ja kuntalisästä (314+218-verot) omat vaatteeni, puhelinlaskun, opintolainan lyhennyksen, lasten vaatetta ja joskus joitain pieniä ruokaostoksia.

Miksi pitäisi olla ehdottomasti omat rahat??? Ihme ajatus.
Mä reissaan kavereiden kanssa paljon enemmän kuin mies omiensa, joten tuntuísi epäreilulta "maksattaa" omat menonsa hänellä. Nyt kun on omat rahat, saan tehdä mitä lystään, kukaan ei koskaan sano ostoksista mitään. Ja tosin mulla on parempi palkka kuin miehellä, joten maksoin hänelle Italian matkan toissa vuonna yllätykseksi. Eli OMAT RAHAT rules!

Yhteiset rahat, omat tilit, yhteinen lainanhoitotili. Nettipankkioikeus molemmilla kaikkiin tileihin.
Minä hoitovapaalla ja saan 1150e/kk käteen lapsilisineen ja mies saa palkkaa käteen n. 3000e. Laskut maksetaan miltä tililtä milloinkin. Jos mulla ei ole omalla tilillä rahaa, mies antaa käteistä tai sitten siirretään sen tililtä mun tilille. Jos tarvitsen omiin menoihin, esim. vaatteisiin ja bileiltaan, niin jos omalla tilillä ei ole, niin sitten saan mieheltä.
Yhteisesti tätä elämää elellään, yhteiset lapset ja yhteinen talous joten yhteiset rahat.

Meillä omat ja yhteinen "taloustili" Yhteiselle tilille siirretään tietty prosenttimäärä suhteutettuna palkkaan. Mies saa isompaa palkkaa niin laittaa enemmän. Tuolta maksetaan ruuat,kodin laskut ja muut yhteiset jutut. Lisäksi mies maksaa auton kulut ja bensat vaikka molemmat sitä käytetään. Nyt systeemi kyllä vähän muuttuu kun jään äitiyspäivärahalle.

Meillä toiminut hyvin :)

Meillä yhdessä maksetaan yhteiset menot, sit mitä tästä jää kumpikin käyttää parhaimmaksi katsomallaan tavalla. Eiköhän nämä rahan jaot ole loppupeleissä jokaisen perheen oma asia, monesti rahan tulo ei ole yhtä suurta molemmilla vanhemmilla, joten jonkin näköistä jakoa on pakkokin tehdä...? Ei se yhdessäoloon ja parisuhteen laatuun pitäisi vaikuttaa (?).

Meillä omat ja yhteinen "taloustili" Yhteiselle tilille siirretään tietty prosenttimäärä suhteutettuna palkkaan. Mies saa isompaa palkkaa niin laittaa enemmän. Tuolta maksetaan ruuat,kodin laskut ja muut yhteiset jutut. Lisäksi mies maksaa auton kulut ja bensat vaikka molemmat sitä käytetään. Nyt systeemi kyllä vähän muuttuu kun jään äitiyspäivärahalle.

Meillä toiminut hyvin :)

Hei toi prosenttijuttu oli hyvä vinkki!! Meillä kun mä tienaan enemmän, lasketaankin toi % palkasta, niin tulee reilumpi juttu. Nyt olen laittanut välillä ylimääräistä yhteiselle tilille, mutta laskenkin ton mukaan, niin ei tartte ilmoitella maksaneeni lisä eikä mies tunne oloaan "alemmaksi". onneksi mun miestä ei haittaa että tienaa v'ähemmän, jotain tuttuja se asian tuntuu kummasti kiinnostavan. Jotkut on tosi uteliaita!!

Kyllä se meilläkin niin menee, että "omiin menoihin" kuten juuri niihin keikkoihin, vaatteisiin, kahvilakäynteihin yms käytetään omaa rahaa. Minä työttömänä joudun siis rajoittamaan rahojeni käyttöä ja niin sen kuuluukin mennä. Mies maksaa kuluista enemmän, kun kerran tienaakin enemmän. Minä puolestani panostan työlläni eli teen enemmän kotihommia ja hoidan lasta. Yhteinen talous, mutta omat tilit. Ei miehen tarvitse minun törsäämistäni rahoittaa ja sästämillään rahoilla (jotka eivät minulta ja lapselta ole pois) saa tehdä mitä haluaa. Yleensä kyllä kysyy mielipiteeni asiaan ja arvostan sitä.

Meillä on yhteinen laskutili, jonne molemmat laittaa saman summan/kk. Sieltä sitten maksetaan yhtiövastike, sähkö, pojan päivähoitomaksut ym. Molemmat maksavat itse omat lainanhoitokulunsa ja muut omat juttunsa. Meillä toimii hyvin. Ja jos toiselta rahat loppuu, niin toki toinen antaa omistaan. Mä oon paljon tarkempi rahoistani, mies törsää enemmän ja saa tehdäkin omille rahoilleen mitä huvittaa.

Omat rahat, yhteinen lainanhoitotili. Sama summa pistetään molemmat tilille kuukausittain.
Kyllä se entisaikaan oli tavallisempaa että oli yhteiset rahat kuin nykyään.
Kun ap mietti että "onko nykyään kaikilla yhteiset rahat"

[QUOTE="Mä";23415289]Hei toi prosenttijuttu oli hyvä vinkki!! Meillä kun mä tienaan enemmän, lasketaankin toi % palkasta, niin tulee reilumpi juttu. Nyt olen laittanut välillä ylimääräistä yhteiselle tilille, mutta laskenkin ton mukaan, niin ei tartte ilmoitella maksaneeni lisä eikä mies tunne oloaan "alemmaksi". onneksi mun miestä ei haittaa että tienaa v'ähemmän, jotain tuttuja se asian tuntuu kummasti kiinnostavan. Jotkut on tosi uteliaita!![/QUOTE]

Mustakin tuo oli hyvä vinkki. Bongasin sen pari vuotta sitten jostain naisten lehdestä jossa oli artikkeli talousasioista parisuhteessa. Lisäksi tällä esimerkkiaparilla oli yhteinen säästötili johon joka kuukausi laitettiin joku summa niin oli vähän ylimääräsitä tehä joskus jotain kivaa yhdessä/perheenä. Vaikka tämä summa olisi pienikin niin sehän tekee jo vuodessa kuitenkin jotain :)

mä oon sun siskon kans aika samaa mieltä. ei oo kyllä täysin sitouduttu jos on sun rahat ja mun rahat. meillä on täysin yhteiset rahat ollu alusta asti. yhdessä yritetään ja ollaan samanarvoisia. kumpikaan ei voi ostaa mitään isompaa kysymättä toiselta. eikä mieskään haluaisi systeemiä muuttaa vaikka mies käy töissä ja mä oon ollu lasten kanssa kotona vuodesta 2007. väliaikaistahan tämä mun kotona oleminen on. yhteinen koti, yhteinen perhe, yhteinen elämä, yhteiset rahat

Omat rahat, en voi muuta kuvitellakaan. Ei mitään ongelmaa raha-asioissa ollut koskaan. Lainaa maksaa molemmat, se joka tienaa enemmän, maksaa enemmän, ruoan ostan vain minä, mies maksaa vakuutukset, sähkön, auton, sitten muut asiat (leffat, teatterit, baarit jne.) ostetaan miten sovitaan/halutaan. Sitten jos jotain tykkää ostaa ihan itselleen, sen kun vaan ostaa jos tilillä on vielä rahaa ja loput säästöön omille säästötileille.

Yhteistyössä