Raha-asiaa!! Omat vai yhteiset??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmmmmmmmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Omat rahat ja omat tilit sekä yhteinen lainanhoitotili johon kumpainenkin siirtää rahaa lainaa varten. Laskut maksaa se jolla sattuu olemaan enemmän rahaa. Kaupassa käyn minä. Toimii meillä.

Jösses. Mikä tässä on hyvää?

no kyllä mä muutaman kympin voin laittaa menemään tai voin ostaa satasen ruokaostokset. mutta en osta esim uusia rattaita lapselle keskutelematta miehen kanssa. keskuteltiin ja uudet rattaat tilattiin. meillä kun sitä rahaa ei ole, niin en mä tykkäsi jos mies laittas satasen menemään johonki omaan hömpötykseen tosta vaan ja sit sais miettiä mitä syödään sen jälkeen. toimii köyhässä perheessä että kumpikaa ei sooloile :)

Meillä omat tilit ja yksi yhteinen tili, jolle kumpikin siirtää rahaa joka kk tietyn summan. Mies enemmän, koska hänellä suurempi palkka. Yhteiseltä tililtä hoidetaan talolainan lyhennys ym. yhteiset kulut. Omista rahoista kumpikin maksaa omat bensat, vaateostokset ym. henk.koht.kulut. Vaatteet ja kengät lapselle ostan pääsääntöisesti minä ja mies ostaa sitten harrastusvälineet ym. "isommat". Meillä toimii tämä parhaiten.

meillä kun sitä rahaa ei ole, niin en mä tykkäsi jos mies laittas satasen menemään johonki omaan hömpötykseen tosta vaan ja sit sais miettiä mitä syödään sen jälkeen. toimii köyhässä perheessä että kumpikaa ei sooloile :)

Mutta jospa et sitten tekisi yleistyksiä siitä sitoutumisesta perheeseen sen perusteella että onko rahat yhteiset vai eivätkö ole. Katsos kun joillain perheillä sitä rahaa on käytössä enemmän ja molemmat voivat hyvin ostaa omilla rahoillansa mitä parhaaksi katsovat ilman että sen on millään tavalla pois perheeltä.

Mutta jospa et sitten tekisi yleistyksiä siitä sitoutumisesta perheeseen sen perusteella että onko rahat yhteiset vai eivätkö ole. Katsos kun joillain perheillä sitä rahaa on käytössä enemmän ja molemmat voivat hyvin ostaa omilla rahoillansa mitä parhaaksi katsovat ilman että sen on millään tavalla pois perheeltä.

joo no meillä olis yhteiset rahat vaikka rikkaita oltaskin. sit vaan vois vapaammin laittaa pari sataa menemään tosta vaan.

tunsin mä perheen jolla oli oamt rahat. äiti kahen lapsen kans kotona muutaman vuoden, isä hyväpalkkasessa työssä. isä reissas ja rällästi rahansa. maksoi toki lainaa yms. äiti sai pienistä tuloistaan maksaa puolet kaikesta ja yrittää ostaa lapsille vaatteita kun isä ei yhtään tullut vastaan vaan piti kiinni puoliks kaikki systeemistä. taitaa olla turha mainita että tuo pari on eronnut.

no kyllä mä muutaman kympin voin laittaa menemään tai voin ostaa satasen ruokaostokset. mutta en osta esim uusia rattaita lapselle keskutelematta miehen kanssa. keskuteltiin ja uudet rattaat tilattiin. meillä kun sitä rahaa ei ole, niin en mä tykkäsi jos mies laittas satasen menemään johonki omaan hömpötykseen tosta vaan ja sit sais miettiä mitä syödään sen jälkeen. toimii köyhässä perheessä että kumpikaa ei sooloile :)

huh, teillä ei pahemmin käydä ulkona tai reissata? meillä omat juuri siksi, että molemmat voi halutessaan laittaa rahaa omaan ajanviettoon. usein se ajanviettokin on yhteistä, mutta mahdollisuus on kuitenkin :)

tunsin mä perheen jolla oli oamt rahat. äiti kahen lapsen kans kotona muutaman vuoden, isä hyväpalkkasessa työssä. isä reissas ja rällästi rahansa. maksoi toki lainaa yms. äiti sai pienistä tuloistaan maksaa puolet kaikesta ja yrittää ostaa lapsille vaatteita kun isä ei yhtään tullut vastaan vaan piti kiinni puoliks kaikki systeemistä. taitaa olla turha mainita että tuo pari on eronnut.

Ja lisää johtopäätöksiä, jotka koskevat murto-osaa ihmisiä...

[QUOTE="vieras";23415472]huh, teillä ei pahemmin käydä ulkona tai reissata? meillä omat juuri siksi, että molemmat voi halutessaan laittaa rahaa omaan ajanviettoon. usein se ajanviettokin on yhteistä, mutta mahdollisuus on kuitenkin :)[/QUOTE]

ei reissata, ei oo varaa eikä kumpikaan haluaisi. mies käy jonkin verran ulkona. minä en, kun en halua.. me vietetään laatuaikaa kaksin kotona. ollaan aika kotihiiriä molemmat. oltiin jo ennen lapsia

ja mä tiedän että on pari asiaa joissa oon tosi vanhanaikainen. muuten meillä mitään ei tehdä niin ku ne on enneki tehty ihan vaan siks ku se on tapana :) uskokaa tai älkää vaikka tuossa oon noinkin vanhanaikainen niin muuten oon tosi suvaitsevainen ja yleensä se jonka toimia ihmetellään kun teen asiat vähä omalla tavallani. esim meillä ei lapsia kastettu tavan vuoksi ja mitään muuta syytä kasteelle ei nähty niin sitä ei tehty.. kirkossa ei ole naimisiin menty.. mielestäni homoille pitäs antaa täysi adoptio-oikeus yms..

Yhteiset rahat. Tulot ei ole yhteensäkään suuren suuret, mut sopivasti napsahtelee vuoronperään meille fyffet, ja laskut maksetaan sen tililtä (rahoista) missä sitä on sillä hetkellä. Mies tienaa enemmän, mut meidän mielestä on ihan täysin selviö et yhteiset rahat. Pikkuostoksia kumpiki tekee itsenäisesti, mut isompia jos halajaa ostaa ni sellaisesta ilmoitellaan toiselle etukäteen..
Musta olis ihan kamalaa ajatella et eläisin sillai et jos multa loppuu rahat kesken kuun, pitäis pyytää "lainaan" mieheltä. Tiedän yhden pariskunnan jossa toinen töis, toinen opiskelee.... ja ku opiskelijalla tili miinuksel ja töissä käyvä haluis baaritella, jää opiskelija kotiin ja toinen lähtee yksin hillumaan ku hällä viel massia tilillä on... Huh huh.. Mut kellä toimii, ni hyvä niin :) Minä oon sitä mieltä et talous on yhteinen ku sama katto pään päällä, jos halutaan kaks taloutta (vink vink sampopankin mainos baitövei :D), hankitaan omat kodit :)

yhteiset rahat, yhteiset tilit. Minusta on reilua, että mies kustantaa myös minun elämistä, kun hoidan meidän yhteisiä lapsia kotona ja kumpikin ollaan sitä mieltä, että ne on hyvä hoitaa pieninä itse.

Meillä on täysin yhteiset rahat. Omat tilit on tosin molemmilla, lisäksi yhteinen lainahoitotili. Molemmilla on käyttöoikeus toisen tiliin, verkkopankin kautta pääsen esim siirtämään miehen tililtä rahaa itselleni, jopa hänen master card -tililtään. Meillä tämä systeemi on toiminut jo yli 10 vuoden ajan loistavasti, siitä huolimatta, etten koskaan tule tienaamaan yhtä hyvin kuin mieheni. Elämme kuitenkin perheenä ja menotkin on sitten perheen menoja. Isommista hankinnoista keskustelemme aina yhdessä, mutta molempien toiveita ja tarpeita tietysti kunnioitetaan. Ulkona käymme usein syömässä, joskus matkustelemme ym. Emme koe, että tämä systeemi olisi kummaltakaan pois, päinvastoin, elämme tasavertaisina kumppaneina ja haluamme jakaa elämämme lisäksi rahamme :)

Siitä huolimatta, että tämä systeemi toimii meillä paremmin kuin hyvin, ymmärrän kyllä, että jotkut haluavat pitää rahansa parisuhteessa erillään. Muutaman läheisen elämää läheltä seuranneena olen todennut, että joillekin se systeemi toimii vaan paremmin :) Pääasia on, että raha-asioista vallitsee parin välillä yhteisymmärrys, ei sillä ole väliä mitä mieltä muut ovat :)

1 yhteinen tili, johon kumpikin siirtää oman osuutensa lainasta. Muuten omat. Mies maksaa kotiin liittyvät laskut, mä pääasiassa ruuat, hoitomaksut ja lasten ruuat. Mies pistää omistansa sitten säästöön mitä hältä ylimääräistä jää.

Toimii meillä, ei lasketa senttejä tai euroja. Se maksaa kummalla on.

mä oon sun siskon kans aika samaa mieltä. ei oo kyllä täysin sitouduttu jos on sun rahat ja mun rahat. meillä on täysin yhteiset rahat ollu alusta asti. yhdessä yritetään ja ollaan samanarvoisia. kumpikaan ei voi ostaa mitään isompaa kysymättä toiselta. eikä mieskään haluaisi systeemiä muuttaa vaikka mies käy töissä ja mä oon ollu lasten kanssa kotona vuodesta 2007. väliaikaistahan tämä mun kotona oleminen on. yhteinen koti, yhteinen perhe, yhteinen elämä, yhteiset rahat

Kumpikaan ei voi ostaa mitään isompaa kysymättä toiselta? Siis lapsiako olette??? Ettekö osaa rahaa käyttää saamatta lupaa joltakin?

Meillä on yhteinen lainanhoitotili, jolta menee asuntolainanlyhennykset ja mahdolliset isommat remonttilaskut tms. Sitten on yhteinen käyttötili, jolta maksetaan yhteiset menot, kuten ruoka ja joskus esim. leffalippuja tms. jos mennään yhessä. Noille yhteisille tileille laitetaan rahaa sama prosenttimäärä nettopalkasta, eli enemmän tienaava laittaa enemmän, mutta toisaalta enemmän tienaavalle myös jää enemmän "omaa rahaa" käyttöön. Sitten on omat säästökohteet molemmilla ja omat tilit joille tulee palkat. Ja omista rahoista maksetaan omat menot kuten vaatteet ja huvitukset, jos käy syömässä ulkona yksinään/omien kavereiden kanssa jne. Mutta ei olla ehdottomia noiden kaikkien kans, monesti tulee molempien maksettua omalta tililtään jotain toiselle tai yhteisiä juttuja, eikä niitä niin tarkasti lasketa. Mutta noin suurin piirtein. Ja on ollut hyvä systeemi meidän mielestä.

Kumpikaan ei voi ostaa mitään isompaa kysymättä toiselta? Siis lapsiako olette??? Ettekö osaa rahaa käyttää saamatta lupaa joltakin?

No jos mies haluaa ostaa tonnin pyssyn, niin kyllä se jo kuukauden budjetti heilauttaa sen verran että siitä asiasta on syytä keskustella..

Ei meilläkään tehdä mitään isoja hankintoja ilman että asiasta keskustellaan.

Omat tilit, yhteiset rahat. Tällä hetkellä minä kotona lasten kanssa ja saan noin 1500 kuussa käteen, mies tienaa noin 1800. Mies maksaa palkastaan lainan ja minä käyn useimmiten ruokaostokset. Muut maksaa se, jolla on rahaa. Säästöön laitan töissä ollessa noin 400-500 kuussa, mies satunnaisesti. Säästötili on yhteinen ja sieltä maksetaan isot ostokset, kuten viime vuonna pesutorni, sohva ja sänky.

Omat rahat tai yhteiseen hyvään niitä käytetään, mutta omat tilit ja toisella ei ole mitään asia toisen tilille. Omilla rahoilla saa ostaa mitä haluaa eli lupaa ei tarvi kysellä isoihin ostoksiinkaan.

Yhteistyössä