raha-asiat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi kökkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voi kökkö

Vieras
Moi vaan! ja taas raha-asioista

Mitä mieltä te olette tästä? Mä teen pienipalkkaistä työtä josta maksan kaikki lasten vaatteet, kengät yms..lapsia kaksi. Mulla on tosi tiukkaa enkä oikeestaan koskaan saa itselleni ostettua mitään. Mies ei anna käyttää lapsilisiä lasten vaatteisiin vaan joka sentti menee lasten tileille. Mies maksaa asuntolainan koska talo on hänen. meillä on avioehto mikä takaa sen että talo myöskin jää hänelle eron tullessa. mulla vaan välillä meinaa tulla surupuseroon kun ei ole vara ostaa mitään kivaa itselleen vaan kaikki menee ruokaan ja lapsiin.

Pyydä mieheltäsi rahaa lasten vaatetukseen. Hän on yhtä lailla elatusvelvollinen lapsilleen ja luonnollisesti hänen kuuluu myös osallistua taloudenpitoonkin rahallisesti. Ei se oman lainan lyhennystä vähennä velvollisuuksia.

[QUOTE="tööt";24545667]Pyydä mieheltäsi rahaa lasten vaatetukseen. Hän on yhtä lailla elatusvelvollinen lapsilleen ja luonnollisesti hänen kuuluu myös osallistua taloudenpitoonkin rahallisesti. Ei se oman lainan lyhennystä vähennä velvollisuuksia.[/QUOTE]

Hänestä nähen lapset saa kuulkaa kulkea ihan minkälaisissa rytkyissä huvittaa...meillä vanhin jo koulussa joten en tahdo että hän joutuu kulkemaan ihan risoissa vaatteissa, niin helposti nykyään kiusataan..mutta kivahan se on kun lapset kulkee näteissä vaatteissa kun ÄITI maksaa

[QUOTE="a.p";24545681]Hänestä nähen lapset saa kuulkaa kulkea ihan minkälaisissa rytkyissä huvittaa...meillä vanhin jo koulussa joten en tahdo että hän joutuu kulkemaan ihan risoissa vaatteissa, niin helposti nykyään kiusataan..mutta kivahan se on kun lapset kulkee näteissä vaatteissa kun ÄITI maksaa[/QUOTE]

Tuossa kohtaa on syytä harkita osoitteenmuutosta mikäli ei ala talouden yhteinen ylläpito kiinnostaa.

Miehellesi ja sinullekin tiedoksi lapsilisien osalta seuraavaa; toivottavasti ette ohjaa niitä suoraan lasten tileille, koska siitä kiinnostuu verottaja lasten joskus tehdessä hankintoja täysi-ikäisinä.

Nehän on tarkoitettu lasten "ylläpitoon". Se on sitten eri juttu, jos omalla tililläsi säästelet niitä lapsille tai mihin vaan...

No kyllä täytyy sanoa et pahamieli on ollut viimeaikoina, mulla oli tili miinuksella ja mun piti salaa lainata lasten tililtä rahaa että sain ostettua pienemmälle ehjän haalarin..entinen oli ihan risa :( maksan sit tilistä takaisin

[QUOTE="a.p";24545711]No kyllä täytyy sanoa et pahamieli on ollut viimeaikoina, mulla oli tili miinuksella ja mun piti salaa lainata lasten tililtä rahaa että sain ostettua pienemmälle ehjän haalarin..entinen oli ihan risa :( maksan sit tilistä takaisin[/QUOTE]

ja en mitään pikavippejä halua ottaa kun lasten tileillä on useampia tonneja

Miehellesi ja sinullekin tiedoksi lapsilisien osalta seuraavaa; toivottavasti ette ohjaa niitä suoraan lasten tileille, koska siitä kiinnostuu verottaja lasten joskus tehdessä hankintoja täysi-ikäisinä.

Nehän on tarkoitettu lasten "ylläpitoon". Se on sitten eri juttu, jos omalla tililläsi säästelet niitä lapsille tai mihin vaan...

Suostuuko Kela edes maksamaan lapsilisää lasten tilille? Mutta ei asia kiinnosta verottajaa jos säästettävä summa on vaan lapsilisän suuruinen.

Aika järjetön järjestely. Miehellä kartuu kiinteä omaisuus (talo) ja sinä maksat elämiskulut. Olet hyväksikäytetty. Jos haluat päästä pois alistetusta asemasta, niin talo molempien nimiin ja elämiskulut puoliksi.

Et voi olla tosissasi. Siis ovatko lapset myös miehesi. silloin hänenkin velvollisuutensa on osallistua heidän elatukseensa. Nyt lopetat tuollaisen tyrannin kitupiikin tossun alla elämisen ja alat käyttää lapsilisiä siihen, mihin ne on tarkoitettukin eli ostat niillä rahoilla lapsille vaatteita ja tarvikkeita.

Sinuna muuttaisin lasten kanssa muualle asumaan. Saisit varmasti asumistukea ja kaikki yksinhuoltajakorotukset. Olisi lapsillekin varaa ostaa kunnollisia vaatteita. Eihän tuollainen ole normaalia elämää, eikä normaali parisuhde.

[QUOTE="a.p";24545746]Sitä ei aina kaikkea tajua ennenkuin on liian myöhäistä tajuta :([/QUOTE]

No, parempi myöhään, kuin ei milloinkaan.

Voisit aloittaa siitä, että otat lapsilisät siihen käyttöön kun ne kuuluvat. Lisien käyttö ei ole missään muotoa miehesi yksittäisessä päätäntävallassa. Jos mies haluaa lapsien tilille jatkaa säästämistä, hän voi sen tässä vaiheessa laittaa omasta pussistaan. Voit sanoa, että jatkatte lapsilisien säästöä lapsille, sitten, jos kokonaistaloudellinen tilanne siihen antaa myöten.

Kyllä olet todella pienipalkkaisessa työssä jos 2 lapsen vaatetukseen menee lähes kaikki rahat? Itse vaatetan aina kaikki 3 lasta ja ostan mielestäni todella paljon esim. kirpputoreilta, alennusmyynneistä vaatteita eikä mene edes hirveästi rahaa. Miten paljon oikein ostat ja minkähän hintaisia?

Et kai vaan maksa ruokiakin?

Miehesi omaisuus karttuu, mutta sinulle jää vain luu käteen. Ei mene ihan oikein. Onneksi nykyään laissa on kohtuullistamispykälä avioehdosta huolimatta. Voit siis vaatia itsellesi korvausta avioeron tullessa.

[QUOTE="vieras";24545732]Suostuuko Kela edes maksamaan lapsilisää lasten tilille? Mutta ei asia kiinnosta verottajaa jos säästettävä summa on vaan lapsilisän suuruinen.[/QUOTE]

Kyllä vaan oli kiinnostanut tuttavapiirissä. Osti jotakin isompaa (auton vai asunnon, en muista) jolloin tiedusteltiin rahojen alkuperää....mätkyjä sai. Jos koko lapsuuden ajalta säästetään lisät lapsen tilille, VOI käydä noin.

En tiedä kelan nykykäytännöstä sitten.

[QUOTE="uskomatonta";24545801]Et kai vaan maksa ruokiakin?

Miehesi omaisuus karttuu, mutta sinulle jää vain luu käteen. Ei mene ihan oikein. Onneksi nykyään laissa on kohtuullistamispykälä avioehdosta huolimatta. Voit siis vaatia itsellesi korvausta avioeron tullessa.[/QUOTE]

ei se nyt ihan noin mene. Sitä käytetään jos esim. nainen on ollut vuosia hoitamassa lapsia kotona ja mies on tienannut jne. Tässä tapauksessa yhdessä tehty avioehto + maksujärjestelyt perheessä, joten eihän siihen mitään kohtuullistamispykälää käytetä.

Yhteistyössä