Rahaa tulee ja mua vain surettaa ja huolestuttaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja egw
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

egw

Vieras
Olemme mieheni kanssa saaneet lähiaikoina paljon ylimääräistä rahaa. Ei nyt puhuta mistään isoista perinnöistä, mutta bonuksia töistä ja odottamatonta "ennakkoperintöä" isovanhemmilta. Tässä neljän kuukauden aikana ylimääräistä rahaa on tullut n. 8000 e. Osa on käytetty, osa makaa tilillä.

Olin jo kuukausi sitten huolestunut, että miten tästä tottuu siihen normaaliin elämään, että tulee vain ne normaalit palkat joka kuukausi. Äsken kuulin, että mies saa taas pari tonnia bonusta. Ilahduin, mutta nyt stressaan jo siitä, että mites kun tuo pari tonnia joskus loppuu. Eikä meillä ole ollut rahahuolia vuoteen, tosin about kaikki menee mitä tuleekin.

Miksi pitää olla tällainen? Eikö voi nauttia siitä, että saa velkoja maksettua ja eleltyä vähän leveämmin? Pidettyä pesämunaa? Joo ei voi, kun pitää vain ajatella, miten pystyy ikinä enää elämään sillä pelkällä nettoliksalla...

Voi kun voisi vain syödä leivoksia ja shoppailla luksusliikkeissä joka päivä. :P

Juu rahat ei tilille ehdottomasti, muuten ne menee jokapäiväiseen elämiseen pikkuhiljaa. Sieltä otetaan sitten tarkoin harkiten koko perheen juttuihin, vaikkapa uudet vaatteet kaikille tai reissuun.

[QUOTE="vieras";25779172]Pistä rahat säästötilille ja elätte niin kuin ennenkin.[/QUOTE]

Tämä voisi olla ihan hyvä idea. Olen ikävä kyllä sellainen ihminen, jolla raha polttaa näpeissä. Sitten vasta hermostuisinkin, kun miettisin tilillä olevia tonneja, jotka ei muuta tee kuin kasva korkoa...

No, olemme ainakin lähdössä ekaa kertaa kahteen vuoteen matkalle keväällä.

Samaa miletä, että eikös nyt olis aihetta sitten laittaa sinne "pahan päivän varalle", ettei tarvi sitten tällä itkeä, kun se paha päivä on, että milläs nyt saadaan ruokaa... ;) Käyttötilillä ne menee ihan hukkaan ajatuksella, että no jos mä nyt sitten vielä tuon ostan ja tuon ja säästetään sitten loput... tai jos mä vielä sittenkin ostan vielä tuon... Ja hups! Sitten niitä rahoja ei enää olekaan missään, kun niitä OIKEASTI tarvittais.

Voisihan tuota yrittää. Jos rahat alkaa säästötilillä ahdistaa, niin käyttöön vain. Heh. Yleensä ihmisiä kai ahdistaa, jos säästössä ei ole rahaa "pahan päivän varalle".

Olen vain itse tottunut siihen, että pahana päivänä (vuokratakuu, hajonnut kodinkone, you name it) soitetaan vanhemmille, ja viiden minuutin päästä rahat on tilillä.

Tää mun suhtautuminen rahaan on ihan pervoa.

Lähden nyt kauppaan, enkä osta muuta kuin ruokaa.

Voisihan tuota yrittää. Jos rahat alkaa säästötilillä ahdistaa, niin käyttöön vain. Heh. Yleensä ihmisiä kai ahdistaa, jos säästössä ei ole rahaa "pahan päivän varalle".

Olen vain itse tottunut siihen, että pahana päivänä (vuokratakuu, hajonnut kodinkone, you name it) soitetaan vanhemmille, ja viiden minuutin päästä rahat on tilillä.

Tää mun suhtautuminen rahaan on ihan pervoa.

Lähden nyt kauppaan, enkä osta muuta kuin ruokaa.

No juu, eihän tuollaset "pappa betalar" - tyypit mitään osaakaan ajatella etukäteen, mutta ei ne sunkaan vanhemmat ikuisesti elä ja joskus joudut sinäkin tulemaan toimeen omillasi... ;) Nyt olis varmaan aika ja hyvä sauma alkaa harjoitella? :whistle:

No laita koko summa kerralla vaikka asuntolainan lyhennykseen niin menee hyvää tarkoitukseen ja sitten voitte unohtaa rahaa koskaan saaneennekaan ja jatkaa elämäänne normaaliin rytmiin. Pääset sitten aikanaan stressaamaan asuntolainan loppumista jokusen vuotta aiemmin.

Tai sit mä voin antaa oman tilinumeroni, mihin voit laittaa mokomat stressin aiheuttajat. Lupaan kohdella niitä kuin omiani ja ilman stressiä!

Yhteistyössä