Rahankäytöstä: Mihin sinusta saa käyttää rahaa?

Nalkuttava Talonmies

Aktiivinen jäsen
29.08.2007
28 309
0
36
Palstalla on taas päivitelty lastenvaatteiden määriä ja ainahan rahankäyttö saa aikaan keskustelua.

Selvästi olen huomannut, että esim lastenvaatteisiin, asuntoon, sähköön :) , matkustamiseen ja ruokaan ainakaan palstalaiset eivät suvaitse rahaa laittaa - ainakin sitä paheksutaan. Myöskin säästäminen saa halveksuntaa aikaiseksi - ainakin jos rahat siirtyvä seuraavalle sukupolvelle. "Kultalusikka suussa syntyneet eivät sitten ymmärrä mitään".

Mihin sinusta SAA käyttää rahaa? Tässä ei tarvitse kertoa mitään summia - jokaisella meistä on eri tulot ja erilaiset menot. Mutta onko sinulla joku tietty asia, missä et pihistä?

Esim allekirjoittaneen perheellä pistetään surutta rahaa ruokaan (luomu, kotimainen, reilukauppa) ja vaikkapa niihin lastenvaatteisiin. Se ei tietty tarkoita ettenkö olisi tietoinen mistä ne saa edukkaasti, mutta määrästä ja laadusta ei tingitä yhtään :) Asuntolainani haluaisin maksaa pois 15 vuodessa tai alle. Mutta mulla ei ole mitään tarvetta mennä koskaan ruotsinlaivalle, lomamatkalla ulkomailla kävin viimeksi 2003, enkä omista esim autoa.

Hyvinvointiin. Olipa se sitten luomuruokaa, matka auringon lämpöön, uudet mieluisat vaatteet, uusi väri makkarin seiniin tai lahjoitus kodittomien kissojen hyväksi. Eli kaikkeen, mistä tulee hyvä mieli.

Alkoholiin ja tupakkaan menevä raha on ainakin täysin turhaa...Tupakkaan menee ikävä kyllä itselläkin. Turhia luotolla maksamisia ja lainoja en suosi korkojen vuoksi. Mutta kyllä normaaliin elämiseen saa rahaa mennä ja vähän turhuuteenkin. Kunhan elää sen mukaan mitä tuloja on.

Ruokaan ja yleiseen elämiseen, arjen pieniin luksushetkiin ja reissuihin. Myös lastenvaatteisiin, mutta en näe järkevänä ostaa pienelle lapselle niin suuria määriä vaatteita, joista ei ehdi edes murto-osaa käyttää kun jäävät pieneksi. Sen sijaan ostan mieluummin laadukkaat talvikengät jne, etenkin kun ne meillä kiertävät sitten pikkusiskon käyttöönkin. Itselleni löydän helposti käytettynä vaatteita tai ostan alesta, en raaski uutena ostaa kovinkaan usein, tosin omassa käytössäni ne kestävät vuosia. Vaatteiden sijasta ostan kuitenkin kuukausittain meikkejä ja shampoot mieluiten kampaamotuotteita. Eli jostain kun tinkii joka ei ole niin oleellista käytössä, voi panostaa johonkin muuhun.

Hedelmät meillä on sellaisia joista ei tingitä yhtään. Ruoka yleensäkkin on, mutta saatan valita halvemman vaihtoehdon jos maku on mielestäni sama. Samoiten terveydenhuolto, esim. käytämme kummatkin yksityisiä hammaslääkäreitä ja tarvittaessa myös yksityslääkäriä. Normit akuutit vaivat hoidamme TK:ssa, mutta esim. selkävaivojen kanssa menemme yksityiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Hyvinvointiin. Olipa se sitten luomuruokaa, matka auringon lämpöön, uudet mieluisat vaatteet, uusi väri makkarin seiniin tai lahjoitus kodittomien kissojen hyväksi. Eli kaikkeen, mistä tulee hyvä mieli.

Just näin. :) meinasin vastaa, että matkusteluun, ruokaan, kauneushoitoihin, jne.

Meillä menee asumiseen rahaa mielestäni aika paljon, mutta asuminen on asia josta emme halua tinkiä. Mieluummin maksamme sitten enempi vuokraa asunnosta jossa oikeasti viihdymme, kuin että maksaisimme muutaman satkun vähemmän jostakin pienestä läävästä.

Lisäksi meillä menee aika paljon rahaa lastenvaatteisiin. Laskin juuri tänään, että viikon sisällä olen ostanut uusia lastenvaatteita (käytettyjä vaatteita) noin 150 eurolla joka on meidän tulojemme mittakaavassa suuri summa. En toki joka viikko moisia summia vaatteisiin laita, mutta harvassa ne viikot ovta, ettei rahaa lastenvaatteisiin mene lainkaan.

Ulkomaanmatkoista emme puolestamme perusta ja sähköä pyrin hieman säästämään. Eli tänään pyykkään vain välttämättömimmät pyykit, huomenna kun sähkö on puoleen hintaan, niin kone soi aamusta iltaan.

Ruoan kohdalla hyödynnän (varsinkin liha ja leipä ) päiväystuotteita mutta en kyllä toisaalta taas osta muutoin halvinta mahdollista vaan sitä, mikä maistuu parhaalta.

terveellisen ruokaan, lasten harrastusvälineisiin (sukset, luistimet jne), laadukkaisiin lasten vaatteisiin (joita ei tarvitse olla yli tarpeiden), yhteisiin lomareissuihin, lasten turvaistuimiin, perheen vakuutuksiin, auton turvallisuusasioihin kuten renkaisiin, lemmikkieläimiin...jne.
Kaikkeenhan sitä rahaa menee.

Sellaiseen saa laittaa rahansa mihin on varaa. En esim ymmärrä kalliita merkkivaatteita lapsille, jos täytyy rahat niihin pyytää sossuta tai vanhemmilta. Jos taas omalla työllänsä on rahat ansainnut, mun puolesta ne voi vaikka polttaa takassa. Kaikkea rahankäyttöä en pidä järkevänä, mutta ainut minkä tuomitsen on yli varojen eläminen tai rahankäyttö joka sortaa toisia.

Siihen mihin perhe itse haluaa. Mä itse shoppaan kirjoja, mies tykkää herkutella. Lapsilla on omat kotkotuksensa joihin me vanhemmat sitten rahaa kulutamme. Remontti ja sisustus on koko perheen lempipuuhaa ja siihen menee rahaa.
Lemmikit on meillä myös yksi kulutuksen kohde, ei mikään hirveän suuri mutta kuitenkin.

Mun äitini tuhlaa rahansa lapsenlapsiin enkä siinäkään näe mitään pahaa. Omatpa on rahansa. Isoäitini vastaavasti kuluttaa kesäasuntoon.
Minusta jokainen käyttäköön rahansa kuten parhaaksi näkee mikäli ei loukkaa sillä muita tai aiheuta itselleen harmia. ( vrt. jonkun rahankäyttö baareihin tai pelikoukussa oloon)

Yhteistyössä