Rahanmeno on tasaista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten teillä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten teillä?

Vieras
Usein täällä käsketään säästämään esim. joulua varten.

Meillä on säästöt ajalta jolloin ei ollut asuntolainaa, lapset olivat pienempiä ja opiskeluaikanakin säästin. Eli muutama tonni on aina säästössä joihin emme koske.

Mutta tällä hetkellä kun lapset isompia emme saa mitään säästöön.

Rahaa kuluu täysni tasaisesti ympäri vuoden. Syksyllä pitää ostaa kouluvaatetta ja reppua ja kenkää ja maksaa harrastukset. jouluna hankitaan jokunen lahja ja maksetaan kuusi ja pukki ym. (ruokaa syömme muulloinkin, jouluruokaa ostamme vain sen minkä syömme eik se maksa sen enempää kuin ruokamme yleensäkään). Alkuvuonna on auton katsastus josta taas seuraa ehkä koko vuoden kallein piikki, auton huoltoa jne. ja monet muutkin laskut sijoittuvat alkuvuoteen. Kesällä taas tulee ylimääräistä rahanmenoa niistä muutamista lomamatkoista wasalandiaan ym. suomeen. ( 2-3 yhden yön reissua/kesä)

Tällä hetkellä ei jää säästöön mitään. Ja siis kun aina näitä köyhiä jotka kertovat että lasten lahjoihin ei ole rahaa, käsketään säästää vuoden aikana, niin tällä aloituksella vaan ajattelin osoittaa sympatiat heille. Ymmärrän että sitä rahaa kuluu.
Ja vielä, jos me molemmat kävisimme töissä niin rahaa jäisi meillä myös täläl hetkellä säästöön. Mutta kun vain toinen käy töissä ja toinen on opiskelija, niin mitään ei jää. Onneksi on säästöjä ajalta kun ei ollut asuntolainaa eivätkä lapset vielä kuluttaneet paljon mtiään.

Olin itse juuri 1,5 vuotta opiskeluvapailla ja sen aikana opin ymmärtämään,että ei sitä ole pakko shoppailla koko ajan.Rahaa kului yllättävän vähän! Starttaan huomisesta lähtien taas uuteen työympäristöön ja kah,kun on kiva taas tuhlata..vaikka oikeasti sitä sais ihan kivats ummat säästöön,kun elelis nuukemmin :(
Mulla ollut tällänen "opiskelijalook" jo pidempään ja nyt,kun aloitan työt, niin kävin uusimassa silmälasit..Uusin hiuskuontalon..ostin vaatteita..hohhoijaa..Nyt on aika lopettaa tuhlaaminen..ja tuskinpa se enää onnistuisikaan,kun joudun kulkemaan junalla edestakas työmatkat, niin eihän mulle jää yhtään ylimääräistä aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Karuski:
Olin itse juuri 1,5 vuotta opiskeluvapailla ja sen aikana opin ymmärtämään,että ei sitä ole pakko shoppailla koko ajan.Rahaa kului yllättävän vähän! Starttaan huomisesta lähtien taas uuteen työympäristöön ja kah,kun on kiva taas tuhlata..vaikka oikeasti sitä sais ihan kivats ummat säästöön,kun elelis nuukemmin :(
Mulla ollut tällänen "opiskelijalook" jo pidempään ja nyt,kun aloitan työt, niin kävin uusimassa silmälasit..Uusin hiuskuontalon..ostin vaatteita..hohhoijaa..Nyt on aika lopettaa tuhlaaminen..ja tuskinpa se enää onnistuisikaan,kun joudun kulkemaan junalla edestakas työmatkat, niin eihän mulle jää yhtään ylimääräistä aikaa.

Niin, no minä en ole koskaan osatnut muuta kuin ihan pakollisen. sellaisen periaatteen opin jo lapsuudenkodissa ja ihan tämän maapallonkin puolesta. Eli ylimääräisestä shoppailusta ei ole meillä kyse.

vaan noista mitä tuossa yllä mainitsin. eli syksyllä edellsen vuoden farkut ovat pienet ja kuluneet ja kun ne hankkii kahdell alpaselle ja uudet puserot ja reput molemmille ja maksaa molempien harrastukeset, niin se maksaa.

jouluna pari lahjaa molemmille maksaa, samoin kuusi ja pukki,

ja alkuvuonna vakuutuslaskut, ja auton huolto joka on meillä vuoden kalleinta aikaa.

ja kesällä tulee ylimääräistä muutamasta suomen reissusta.

en harrastsa shoppailua enkä saa siitä mitään nautintoa. rahan tuhlauksesta siis. ostan vain kun on pakko.

Ymmärsinkö oikein, että teillä on jo kouluikäisiä lapsia ja teillä käy pukki. No meillä tuskin koskaan tulee käymään pukki, lahjat voivat tulla toisellakin tavalla, turhaa rahanmenoa, etenkin jos hankkii maksullisen pukin.
tarviiko noita kesälomamatkoja tehdä noin monta, mitkä maksaa paljon, kyllä sitä lähimaastossakin keksii tekemistä ja ei tarvi olla mitään hintavia matkoja.
Toisekseen kyllä sitä jokaisella on se kymppi tai kaksi varaa pistää kuukaudessa säästöön, nipistää sitten jostain muusta, eihän sitä tarvikaan satasia pistää säästöön.

Eihän tuota rahaa ihan oikeasti paljoa jää ylimääräistä, mutta minä yritän kuitenkin vähän pistää, tietysti joskus tulee pakollisia menoja ja ne säästöt menee, mutta sitten taas yritetään säästää edes se pieni summa.

Tätä minä en ymmärrä, kun omat lapseni ovat vielä pieniä: mihin kouluikäisten vanhemmilla katoaa se raha, jonka alle kouluikäisinä joutuu maksamaan päikkään? Me maksetaan kahdesta lapsesta 440 euroa, ja jotenkin tuntuu, että kyllä 200 euroa kuussa lakouluikäisen vaatteisiin ja harrastuksiin pitäis riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja myö:
Tätä minä en ymmärrä, kun omat lapseni ovat vielä pieniä: mihin kouluikäisten vanhemmilla katoaa se raha, jonka alle kouluikäisinä joutuu maksamaan päikkään? Me maksetaan kahdesta lapsesta 440 euroa, ja jotenkin tuntuu, että kyllä 200 euroa kuussa lakouluikäisen vaatteisiin ja harrastuksiin pitäis riittää.

No meillä ei ollut asuntolainaa vielä kun molemmat lapset olivat pieniä. Ja alakouluikäisten lasten iltapäivähoito maksaa noin puolet tuosta päivähoitomaksusta. ja monet alakouluikäiset saavat jo kännykän, ym.

ja kuten sanoin, me elätämme koko perheenyhdellä palkalla. siinä varmaan olisi tekemistä itse kullakin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No meillä ei ollut asuntolainaa vielä kun molemmat lapset olivat pieniä. Ja alakouluikäisten lasten iltapäivähoito maksaa noin puolet tuosta päivähoitomaksusta. ja monet alakouluikäiset saavat jo kännykän, ym.

ja kuten sanoin, me elätämme koko perheenyhdellä palkalla. siinä varmaan olisi tekemistä itse kullakin.

toisekseen oma moka on se, että pienempänä lapset söivät mitä tarjosimme ja nyt isompana kalliit murot ym. on tullut kuvaan.

Samaa olen miettinyt. Ymmärrän kyllä että teinin vaatteet maksavat enemmän, mutta monella on kyllä aika tainnut kullata muistot sen suhteen, paljonko päiväkoti-ikäisen elämiseen menee rahaa. Moni maksaa hoitomaksuja juuri yli 400 euroa kuussa, ja on sillä leikki-ikäiselläkin vaatekuluja. Kyllä sillä summalla vaatetetaan teini ja maksetaan harrastukset ja viikkorahat (ellei ihan järkyttävän kallista harrastusta ole).

toisekseen oma moka on se, että pienempänä lapset söivät mitä tarjosimme ja nyt isompana kalliit murot ym. on tullut kuvaan.

No tarviiko niitä kalliita muroja ostaa, ilmoitatte lapsille, että jos nuo ei kelpaa niin olkaa sitten ilman ruokaa, toisia muroja ei osteta, piste. Toisekseen miksi teillä elätetään vain yhden palkalla, onko ap tarkoituksella kotiäiti, kun lapset kuitenkin ovat jo noin isoja, niin eikö silloin äidinkin pitäisi jo mennä töihin tai ainakin yrittää saada töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Samaa olen miettinyt. Ymmärrän kyllä että teinin vaatteet maksavat enemmän, mutta monella on kyllä aika tainnut kullata muistot sen suhteen, paljonko päiväkoti-ikäisen elämiseen menee rahaa. Moni maksaa hoitomaksuja juuri yli 400 euroa kuussa, ja on sillä leikki-ikäiselläkin vaatekuluja. Kyllä sillä summalla vaatetetaan teini ja maksetaan harrastukset ja viikkorahat (ellei ihan järkyttävän kallista harrastusta ole).

Minusta kyllä leikki-ikäisen vaatteisiin ei kulunut rahaa ollenkaan. Esim koululainen kuluttaa housut jopa viikossa/päivässä. Kerran kaatuu ja housunpolvet ovat rikki. Kun taas jos leikki-ikäinen kaatuu ei tapahdu mitään koska leikki-ikäinen on vielä niin kevyt.

Leikki-ikäisille löytyy vielä halpoja vaatteita ja kuin uusia kirppiksiltä, ksoka kulutus on pientä tai lähes olematonta. sen sijaan koululaiselle ei löydy vaatteita kirppiksiltä, jos ei ole mtiään suhteita (ei lasten mummo varaamassa parhaita vaatteita)

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:

No tarviiko niitä kalliita muroja ostaa, ilmoitatte lapsille, että jos nuo ei kelpaa niin olkaa sitten ilman ruokaa, toisia muroja ei osteta, piste. Toisekseen miksi teillä elätetään vain yhden palkalla, onko ap tarkoituksella kotiäiti, kun lapset kuitenkin ovat jo noin isoja, niin eikö silloin äidinkin pitäisi jo mennä töihin tai ainakin yrittää saada töitä.

En ole kotiäiti.

Ja meillä siis raha-asiat ovat tasapainossa. Aina on voitu hankkia kaikki tarpeellinen. Koskaan emme kuluta enempää kuin on tulot.

Tällä aloituksella vain halusin antaa sympatiat niille,, joilla on huonompi tuuri.

Minusta kyllä leikki-ikäisen vaatteisiin ei kulunut rahaa ollenkaan. Esim koululainen kuluttaa housut jopa viikossa/päivässä. Kerran kaatuu ja housunpolvet ovat rikki. Kun taas jos leikki-ikäinen kaatuu ei tapahdu mitään koska leikki-ikäinen on vielä niin kevyt.

Leikki-ikäisille löytyy vielä halpoja vaatteita ja kuin uusia kirppiksiltä, ksoka kulutus on pientä tai lähes olematonta. sen sijaan koululaiselle ei löydy vaatteita kirppiksiltä, jos ei ole mtiään suhteita (ei lasten mummo varaamassa parhaita vaatteita)

Mutta jos reilun 200 euron hoitomaksu siirretään koululaisen vaatebudjettiin, niin kyllä sillä vaatteita ostaa vaikka kuinka. Teini-ikäinen ei enää tarvitse edes uusia talvikenkiä joka talvi, koska jalka ei enää kasva samaan tahtiin. Leikki-ikäiselle niitä pitää joskus ostaa paritkin talvessa.

Ja jos koululainen kuluttaa housut viikossa, niin paikkaisin housut. Jos lasta hävettää kulkea paikatuissa housuissa, niin oppii ehkä olemaan rikkomatta säännöllisesti housujaan...

Yhteistyössä