Rajat hukassa viihteellä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neuvoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neuvoton

Vieras
Olen eronnut pitkästä suhteesta ja heti eron kynnyksellä tapasin uuden miehen, joka täyttää kaikki toivomukseni mitä mieheltä haluan. Olemme tapailleet muutaman kuukauden ajan ja hän vaikuttaa myös olevan hyvin ihastunut minuun. Meillä on kummallakin hyvät työt ja elämä tasapainossa.Olen hyvin onnellinen hänen kanssaan ja kaikki suhteen osa-alueet toimivat liiankin hyvin ollakseen totta. Ongelma on että silloin kun lähdemme ulos pitämään hauskaa/ baariin, käyttäydyn (kuulemma) alkoholin vaikutuksen alaisena kuin eri ihminen. Olen mieheni mukaan keskustellut läheisesti muiden miesten kanssa, huomioimatta häntä ollenkaan, antanut koskettaa itseäni ( en ole pettänyt häntä, suudellut tms.) ja loukannut häntä useita kertoja. Itse en ikinä muista seuraavana päivänä mitään, rehellisesti en mitään enkä ymmärrä miksi olen niin flirtti humalassa kun muuten en ole tippaakaan muita kuin häntä kohtaan. Tiedän että olen noina kertoina juonut liikaa ja luvannut ettei käytös toistu, mutta kerta toisensa jälkeen alkoholin käyttö on riistäytynyt käsistä ulkona ollessamme. Muuten en ikinä juo alkoholia muuta kuin ollessamme lähdössä viihteelle, joskus lasin viiniä. Hän on osoittanut minulle olevansa loukkaantunut minulle ja olen huomannut merkkejä siitä että hän pohtii haluaako hyväksyä minua ollenkaan elämäänsä. Pitäisikö olla loppuelämä kotona eikä käydä ulkona ollenkaan? Onko muilla kokemuksia siitä ettei ymmärrä omaa toista loukkaavaa käytöstään/ syitä sille? Olemme alle 3kymppisiä.

Ero vaikuttaa meihin aina ja vähintään vuoden ajan. Itsellä kesti kauemmin. Sinuna jättäisin viihteellä käymisen pois tai ainakin miettisin vakavasti onko siitä tullut ongelma. Huumaantukaa toisistanne. Miksi pitää juoda?

Alkuperäinen kirjoittaja Neuvoton:
Olen eronnut pitkästä suhteesta ja heti eron kynnyksellä tapasin uuden miehen, joka täyttää kaikki toivomukseni mitä mieheltä haluan. Olemme tapailleet muutaman kuukauden ajan ja hän vaikuttaa myös olevan hyvin ihastunut minuun. Meillä on kummallakin hyvät työt ja elämä tasapainossa.Olen hyvin onnellinen hänen kanssaan ja kaikki suhteen osa-alueet toimivat liiankin hyvin ollakseen totta. Ongelma on että silloin kun lähdemme ulos pitämään hauskaa/ baariin, käyttäydyn (kuulemma) alkoholin vaikutuksen alaisena kuin eri ihminen. Olen mieheni mukaan keskustellut läheisesti muiden miesten kanssa, huomioimatta häntä ollenkaan, antanut koskettaa itseäni ( en ole pettänyt häntä, suudellut tms.) ja loukannut häntä useita kertoja. Itse en ikinä muista seuraavana päivänä mitään, rehellisesti en mitään enkä ymmärrä miksi olen niin flirtti humalassa kun muuten en ole tippaakaan muita kuin häntä kohtaan. Tiedän että olen noina kertoina juonut liikaa ja luvannut ettei käytös toistu, mutta kerta toisensa jälkeen alkoholin käyttö on riistäytynyt käsistä ulkona ollessamme. Muuten en ikinä juo alkoholia muuta kuin ollessamme lähdössä viihteelle, joskus lasin viiniä. Hän on osoittanut minulle olevansa loukkaantunut minulle ja olen huomannut merkkejä siitä että hän pohtii haluaako hyväksyä minua ollenkaan elämäänsä. Pitäisikö olla loppuelämä kotona eikä käydä ulkona ollenkaan? Onko muilla kokemuksia siitä ettei ymmärrä omaa toista loukkaavaa käytöstään/ syitä sille? Olemme alle 3kymppisiä.

Alkoholi vapauttaa estoista pieninäkin annoksina.

Minulle kävi usein ex-avioliitossani kuin jossakin telkkarin mainoksessa. Siinä mies astuu sisään myrtsin näköisenä. Vaimo tarjoaa ruokaa ja juttu loppuu sanoihin "mitäs jo lähdettäisiin teatteriin". Miestä esittää kaksi eri ihmistä. Konkretiaa. Ruoka muuttaa ihmisen ja varmasti viina muuttaa vieläkin radikaalimmin. Vieläkö taivutan lisää rautalangasta.

Kerran anno viime vuosisadalla olimme hotellimatkalla. Lapsi oli kuumessa ja mies häipyi alakerran baariin. Suutuspäissäni jätin alle kouluikäiset lapset hotellihuoneeseen ja kipaisin katsomassa miehen perään. Siellä hän oli kuin Euroopan omistaja iloisesti naureskeleva naislauma ympärillä. Kun tulin näkökenttää mies muuttui silmissäni tympeän ja äkäisen näköiseksi. Ihan kuin tuossa telkkarimainoksessa. En osaa vieläkaan sanoa oliko syynä minä vai viina. Oletan edellistä. Ei viina voi muuttaa käytöstä sekunnin sadasosassa laidasta laitaan.

Olen absolutisti, mutta osaan olla hauska selvinpäinkin. En hakeudu miesseuraan.
Jos miehesi on mustasukkainen, suosittelen täysraittiutta. Silloin olet aina tuttu ja turvallinen itsesi. Mukava tietää, että juovuksissa oleva ei muista mitään. Olisi ihana tava ta ex. Muistaakseni olen tavannut hänet selvinpäin joskus 90-luvun loppupuolella ja silloinkin aina erittäin huonolla tuulella kädet täristen krapulassa.
Ai niin, näinhän minä hänet keväänä selvinpäin koulun juhlassa. Mutta hänellä oli silloinkin seuraa. Nykyisen vaimon äiti eli nykyinen anoppi. Hänestä pidetään hyvää huolta. Aina anoppi peesissä. Jos minä olin pallo jalassa, niin mikähän nyt on....

Alkoholi poistaa estot ja pelot. Haluatko sinä sydämessäsi olla vapaa likka ja mennä kuten haluat? Tunnetko olevasi rakasttettu tässä suhteessa?

Käytöksesi humalassa loukkaa miestäsi, aivan varmasti. Ongelma että juot liikaa, et muista tapahtumia. Jos haluat jatkaa juomista, niin kontrollia on löydyttävä. Ihan jo itsesikin takia. Ei ole normaalia vetää alkoholia niin että vintti pimenee, siinä voi käydä myös hullusti jos on väärässä seurassa noin humalassa.

Miksi juot noin paljon? Miksi kontrolli häviää?

Sinuna kyllä lopettaisin alkoholin käytön kokonaan.Ei tunnu sopivan sinulle ollenkaan kun et osaa pitää rajoja.Mitään et menetä vaikka et juo ollenkaan, päinvastoin.

Ehkä sinun oikeasti kannattaa miettiä humalahakuista juomistasi, ehkä kannattaa rajoittaa baari-iltoina juomistasi korkeintaan viiteen alkoholiannokseen. Siitä et voi tulla sekaisin että et muistaisi mitä teet. Mutta onko miehesi sinusta liiankin mustasukkainen? Oletko huomannut hänessä muitakin mustasukkaisuuden merkkejä, vai onko mustis-aika vain silloin kun olet liian kännissä?
Myös hormonit vaikuttaa naisilla siihen, millainen illasta tulee. Jos syöt pillereitä, olet ailahtelevampi.

Jos et osaa ottaa alkoholia fiksusti (itsellesi sopivaa määrää) ja se vaikeuttaa ja haittaa parisuhdetta sekä puolisoa, SINULLA ON ONGELMA. Silloin voit valita joko a) itsensä sekaisin juomisen tai vaihtoehtoisesti b) lopetat alkoholin käytön, tai opettelet käyttämään sitä miehesi seurassa maltillisesti ja fiksusti.

Todellakin jos vedät örvelökännejä ja flirttaat vieraille miehille, etkä muista seuraavana päivänä näistä asioista mitään, miehelläsi on mielestäni oikeus miettiä, haluaako sinua elämäänsä ja luottaako sinuun ollenkaan.

Kysyit lapsellisesti, pitäisikö olla koko loppuelämä käymättä viihteellä / juomatta. Vastaus on kyllä, jos haluat pysyä yhdessä miehesi kanssa. Jos viina ja ryyppääminen taas tuntuu mukavalta, niin todennäköisesti miehesi jättää sinut ennemmin tai myöhemmin, jos kyseinen örvelökännääminen jatkuu.

Taitaapi sinustakin olla hyvää vauhtia tulossa alkoholisti, jos kerran tuntuu ihan normaalilta vetää tuollaisia umpikännejä, joista ei seuraavana päivänä ole muistikuvan muistikuvaa.

Voisiko olla kuitenkin niin, että olet sitoutunut liian nopeasti? Ehkä olisi ollut parempi olla sinkkuna vähän pidempään, jotta jaksaisit sitoutua paremmin parisuhteessasi. Olisiko jo valinnan paikka kumpaa haluat enemmän a) käyttäytyä kuin sinkku b) olla parisuhteessa? Tuntuuko, että tuo mies on sellainen, joka on muutakin kuin ns. välivaiheen laastarisuhde, joka lievittää eron aiheuttamaa kipua.

Jos olet vakuuttunut siitä, että tämän miehen kanssa haluat olla jatkossakin, niin kannattaisikohan miettiä, miten sitä juomista saisi kuriin. On ikävää, jos vannot jotakin ja petät aina lupauksesi. Voisitko olla esim. selvinpäin kuskina tai voisitko jättää lompakon kotiin ja juoda siten, että pyydät erikseen mieheltäsi rahaa, jotta hän voi kontrolloida juomistasi kun et itse sitä osaa. Tai otat rahaa vain sen verran, että se riittää esim. kolmeen juomaan ja kieltäydyt sitten tarjotuista juomista. Sinun täytyy itse miettiä, mikä on se keino, mihin pystyt sitoutumaan.

Äärivaihtoehto on sitten se, että ette mene sellaisiin paikkoihin, joissa on pakko juoda. Tipaton tammikuu tekee monelle terää ja auttaa huomaamaan, onko juomisesta todellakin riippuvainen. Tipattomuus auttaa myös keksimään muuta tekemistä kuin baarikärpäsenä pörräilyä.

P.S. Itselläni muuten 1 siideri on normaali ravintolaillan annos, koska olen yleensä kuskina. Jos en ole kuskina, normaalisti juon maksimissaan kolme siideriä. Jos tunnen humaltuvani, vaihdan limuun. Yksi hyvä konsti on myös se, että joka toinen juoma, jonka otat on iso limu tai vesi.

"Äärivaihtoehto on sitten se, että ette mene sellaisiin paikkoihin, joissa on pakko juoda. Tipaton tammikuu tekee monelle terää ja auttaa huomaamaan, onko juomisesta todellakin riippuvainen. Tipattomuus auttaa myös keksimään muuta tekemistä kuin baarikärpäsenä pörräilyä."

Kirjoitit nimimerkki Tössykkä hyvän viestin. Leikkasin eilen City-lehdestä irti tammikuun kalenterin tipattomasta kuukaudesta. Meidän taloudessa kävi tänä uutena vuotena ihmeellinen käpy. Emme saaneet joululahjana seinäkalenteria mistään.
Pärjäämme pienellä jääkaapin ovessa olevalla läpyskällä. Olisin laittanut tuon tammikuun kalenterin jonnekin piiloon, mutta en saanut lupaa. Niin kai se on kotoa pois aikoinaan häipyneen alkoholistin perheessä. Meidän perheessä tuo ogelma käveli pois omin jaloin.

Minusta tuo kalenteri oli hauska. Raittius alkaa selvästikin olla in-juttu.
Kadulta löydetyn korkin avulla olisi päässyt taidenäyttelyyn lauantaina ja sunnuntaina.

Sinnitelkää nuoret itsenne viinasta vapaaksi. Ei kannata luisua viinan lumoihin. Siitä on äärettömän vaikea päästä eroon. Olkoon meidän perheen tragedia siitä kauhuesimerkkinä.

Riittää kun on vain tämän päivän ottamatta. Siitä se lähtee.

Jatka Tössykkä kirjoittelua. Sinulla on oikea ote tähän ja moneen muuhunkin asiaan.
Minulle tämä alkoasia on onneksi jo jäänyt taaemmaksi. En enää jatkuvasti paasaa asiasta kuin palosireeni.