Rakkaus on sokeaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja S.R.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

S.R.

Vieras
Olen tuntenut nykyisen miesystäväni muutaman vuoden ja suhteemme on vakavalla pohjalla, olemme kaksi aikuista jo elämää jonkin verran nähnyttä ihmistä. Rakastan miestä hulluna, kirjaimellisesti. Eli ongelmana on hänen mustasukkaisuutensa ja omistushaluisuutensa.

Olen nainen joka todella omistautuu suhteelle eikä haikaile muuta. Toki elämääni kuuluu myöskin työ ja liikuntaharrastus, mutta ei juuri muuta. Nyt tuntuu ettei miehelleni mikään riitä! Rakastelemme usein, haluamme molemmat toisiamme intohimoisesti. Jos olemme rakastelleet aamulla, ja olen illalla myöhempään liian väsynyt niin en kuulemma halua häntä niinkuin ennen. Sitten hän loukkaantuu jos olen ""liian huolitellusti"" pukeutunut töihin, haluan kuulemma pelata muiden miesten kanssa jotain pelejä, vaikka sellaiseen ei todellakaan ole ollut tarvetta. Ravintolaan minulla ei ole mitään asiaa ilman häntä ja jos yhdessä ollaan menty niin todella harvoin ilta on sujunut hyvin ilman riitoja. Milloin olen hänen mielestään katsonut liian pitkään jotain miespuolista tai milloin en ole osoittanut hänelle avoimesti tunteitani hänen mielestään tarpeeksi, vaikka roikkuisinkin koko illan käsipuolessa kiinni.

Ja niinkun kuviohin kuuluu, muutenhan hän on miltein täydellinen mies. Hellä, huolehtivainen, komea ja hyvän ammatin omaava. Jonkin verran hän tunnistaa oman mustiksensa, muttei näe sitä sellaisena ongelmana kuin minä.

Auttakee ystävää tai puhukaa vaikka järkeä! Auttaako esim. pariterapiaan meno näihin ongelmiin?

Olet todella vaikean ongelman edessä. Miehesi kahlitsee sinut mustasukkaisuutensa vuoksi.. Aivan ensimmäinen askel olisi saada hänet myöntämään mustasukkaisuutensa. Sen jälkeen sinun tulisi saada annettua hänelle referenssejä siitä että sinuun voi todella luottaa. Voisit hänen läsnäollessaan esimerkiksi puhua vieraan miehen kanssa jolloin hän näkisi ettei siinä tapahdu mitään muuta..

Ei tule mitään, tuosta altistus hoidosta, mistä mies 47 puhui.

>>>Jos olemme rakastelleet aamulla, ja olen illalla myöhempään liian väsynyt, niin en kuulemma halua häntä niinkuin ennen. Sitten hän loukkaantuu jos olen ""liian huolitellusti"" pukeutunut töihin, haluan kuulemma pelata muiden miesten kanssa jotain pelejä, vaikka sellaiseen ei todellakaan ole ollut tarvetta. Ravintolaan minulla ei ole mitään asiaa ilman häntä ja jos yhdessä ollaan menty niin todella harvoin ilta on sujunut hyvin ilman riitoja. Milloin olen hänen mielestään katsonut liian pitkään jotain miespuolista tai milloin en ole osoittanut hänelle avoimesti tunteitani hänen mielestään tarpeeksi, vaikka roikkuisinkin koko illan käsipuolessa kiinni>>

MIehesi on antanut itselleen periksi, ja antaa lapsellisen taantumuksen vallata mielensä. Kaikkihan pohjimmiltaan pelkäävät hylätyksitulemista, se ei riitä selitykseksi.
Se, että sinä keskityt niin kovasti suhteeseen ja pidät miestä maailman napana, antaa hyvän maaperän pompottamiselle. Teet kaikkesi, että miehesi pitäisi sinua luotettavana.
Se taas vahvistaa tunnetta, että rakkauskin pitää ""ansaita"" joka päivä uudestaan. Pian et enää oikeasti rakasta miestäsi, koska sinun tunteillesi ei jää tilaa kehittyä. Aina löytyy miehestä uusi reikä joka sinun pitää paikata rakkaudellasi. Silloin hänenkin pahin pelkonsa toteutuu, ja alat epäröimään koko suhteen mielekkyyttä

Taitaa mies olla ""äitin poika"". On saanut käsityksen, että naisen pitää olla pyhä madonna, ja jo huulipunan käyttökin on vehkeilyä miehen pään menoksi. Hän pelkää sinun valtaasi häneen, kokee että ei hallitse tilannetta.
Ehkä hän myös kokee, että hän ei hallitse omaa haluaan naiseen, ja kuvittelee että sinäkään et hallitse omaa haluasi miehiin.
On myös mahdollista, että koska nainenhan on miehelle tavallaan arvoitus, se alkaa pelottaa. ""Miksi tuollaisella pienellä kauniilla otuksella on niin suuri valta minuuun"", kysyy mies itseltään. ""Kuinka ""äiti"" aina tietää kaiken, vaikka en ole sanonut mitään?""
Koska arvoitus ei koskaan hänelle ratkea, hän yrittää muuttaa naisen mieleisekseen. Kun reagoit hänen toivomallaan tavalla, hän ainakin tietää mitä tapahtuu ja miksi. Virittämällä mustisepäilyt, mies saa naisen selittelemään ja näyttämään kuinka kiltti hän on. Mies on siis löytänyt ainakin yhden narun, josta vetämällä tapahtuu jotain ennustettavaa, ja siksi turvallista.

Asia on niin, että on vaikea opettaa vanhaa koiraa uusille tempuille. Saattaa olla liian suuri tehtävä alkaa toisen terapeutiksi, ja ajan myötä alkaa ehkä jopa hakkaaminen kun pelkkä sanominen ei riitä miehen vakuutukseksi.

Kun minun mieheni (silloinen poikaystäväni)pelkäsi, että minulla on toinen(oli nähnyt minut baarissa keskustelemassa toisen miehen kanssa) hän häipyi eikä soittanut minulle pitkään aikaan. Sain lähteä hänen peräänsä kysymään mikä mättää, ja vasta pitkän ajan perästä hän tunnusti olevansa mustasukkainen, ja varma että minulla on toinen. Sanoin, että hänellä on oikeus selvittää olenko uskollinen vai en,, mutta ennenkuin tekee päätelmänsä, hänen pitää kysyä minulta miten asia on. Asia ratkesi.

Ex-mieheni taas, jonka tarkoitus oli alistaa minut, istui kokoajan minun vieressäni tarkkailemassa silmieni liikkeitä, ja huomautti vaativaan äänensävyyn joka kerta, kun en hänen mielestään osoittanut HÄNELLE tarpeeksi aitoa rakkautta.

Ero oikean terveen mustasukkaisuuden ja alistamisen välillä on se, että aito mustis ei vaadi ja marise, vaan häipyy jos ei koe olevansa tervetullut. Vaikka hän on surullinen, hän ei silti koe voivansa pakottaa toista olemaan pettämättä, vaan pitää pettämistä toisen valintana jota hän kunnioittaa poistumalla suhteesta. Alistaja taas tahallaan haluaa aiheuttaa huonon omantunnon, ja osoittelee toista sormella, eikä tajua että rakkaus on ihmisestä syntyvää, ja sitä ei voi pakottaa.
Alistaja luulee voivansa pakottaa ja manipuloida ihmisen rakastamaan itseään, mutta ei ole koskaan tyytyväinen. Tajuaa varmaan alitajuisesti kuitenkin pelätä, että pakotettu rakkaus ei pitkälle kanna.

Tuhannet kiitokset teille vastanneille kun näitte vaivaa pohtia asiaa. Sain paljonkin ajatuksia ja pohdittavaa sekä uutta näkökulmaa. Jatkaakko suhdetta vai ei, sen aika näyttää.

Rauhallista joulunaikaa teille kaikille!!!

Yhteistyössä