Rasistiksi leimaantumisesta ja maahanmuutosta keskustelemisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pirkko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mallit:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
uista olisikin varsin pieni.

Me 'hihhulit' haemme juurikin sellaista integroitumismallia, jossa mahdollisimman moni työkykyinen ja -ikäinen pääsisi mahdollisimman nopeasti integroitumaan edes jollakin tasolla ja myös työelämään kiinni.

Miten se nyt sitten tapahtuu? Kerroppa se. En ole vielä nähnyt yhtään fiksua mallia, joka olisi oikeesti jollain tapaa realistinen.

Integroituminen riippuu suuresti ihmisen tai ihmisryhmän valmiuksista. Ihmisillä on suuria eroja valmiuksissaan, mutta tämä havaitaan usein vasta kun ihminen on jatkuvasti epäonnistunut työnhaussa ja ollut jo pitkään työttömänä. Nämä valmiudet tulee siis kartoittaa heti. Opastusta työnhakuun tapahtuukin jo niille tarkoitetulla kursseilla, mutta näille kursseille ohjataan usein liian myöhään ja ne ovat myöskin työkkärin alaisia koulutuksia. Tässä esimerkiksi on mielestäni varaa parantaa -ja jopa säästää rahaa. Sen sijaan että ihmistä roikotetaan työttömyysturvan varassa pitkäänkin ennen kuin hänen työnhakuaan autetaan, tulisi aloittaa työkyvyn kartoituksella ja -kursseilla. Näiden yhteydessä myös psykologisen avun tarve voidaan usein määritellä. Samoin mahdolliset oppimishäiriöt ja muut neurologiset ongelmat.

Ensimmäisestä asuinpakaista lähtien he saavat opastuksen Suomen systeemaistä, joita tarvitsevat (koulut, opiskelupaikat, suomen kielen kurssit, työpaikat). Nimenomaan vapaaehtoiseen apuun liittyvä verkostoituminen ja sitä kautta suomalaisten tapaaminen ovat muualla erittäin tehokkaaksi todettuja keinoja.

Haluaisin hirveästi jatkaa, mutta nyt mun on lähdettävä koneelta. Jos aihe kiehuu kuumana huomennakin, jatkan silloin.

Alkuperäinen kirjoittaja niin kait se on:
Länsimaat eivät itse asiassa ole suurimpia pakolaisten vastaanottajia kehitysmaista. Naapurivaltiot vastaanottajat jokaisen sodan, nälänhädän tai etnisen vainon seurauksena satoja tuhansia -ja ajoittain miljooniakin- pakolaisia. Nämä valtiot ovat itsekin kehitysmaita eikä heillä olisi resursseja edes perusruokaan. Maailmassa elää joka hetki miljoonia ihmisiä maanpaossa, tungettuna pakolaisleireille. Karkea arvio on että tällä hetkellä 7 miljoonaa ihmistä on elänyt yli 10 vuotta pakolaisleireillä.

Suomen ei tulisi yrittääkään auttaa jokaista, vaan tärkeintä olisi olla osa avustusyhteisöä ja tehdä oman osansa suhteen parhaansa.

Ite oon tässä samaa mieltä, mutta pitää tuota valvoa, että mihin sitä rahaa syydetään. Ettei käy niinkuin Afganistanin bordellinaisvankiloille jne. RAha ja sen väärinkäyttö kiinnostaa ihmisiä, ikävä kyllä :/

Rahan väärinkäytöstä voi syyttää yksittäisiä pakolaisia ja jopa perheitä. Ei kuitenkaan kaikkia. Toisekseen on suomalaisten viranomaisten käsissä kuinka rahaa jaetaan. Samoin se mihin Suomessa pakolaiset ja/tai maahanmuuttajat kulloinkin sijoitetaan. Ja kuinka tehokkaasti heidän integroitumistaan autetaan.

Tukisysteemien väärinkäyttöä löytyy kyllä ihan kaikista väestöryhmistä, jopa ihan suomalaisistakin, kuten täällä palstallakin aina välillä huomaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Huomasin Keittiönoita jälleen kerran olevani kanssasi aika monesta asiasta samaa mieltä. :) Olen myös ihmetellyt sitä, miksi suomalaisissa kouluissa ei opeteta esimerkiksi saamelaisten tai romanien historiaa ja tapoja, paljon ennakkoluuloja ja ongelmia voitaisiin välttää kun asioista tulisi arkipäiväisempiä.

Minusta on aika hurjaa, että esimerkiksi virkavallalle pidetään koulutuksia romanihenkilön kohtaamisesta?!? Eikö yhteiskunnassa ole jotain pahasti vialla, jos ei tiedetä viranomaispuolelta miten suhtautua vähemmistöihin.

Toinen juttu on myös tuo kotouttamiskoulutus. Olisi ensiarvoisen tärkeää, että maahan muuttajat, tulevat he sitten mistä syystä tai maasta tahansa, saisivat kunnollisen kotouttamiskouluksen. Tämän tulisi tähdätä paitsi auttamaan meidän yhteiskunnassamme toimimista, myös maahan tulijan omia tarpeita eli antaa vaikka hyvät lähtökohdat omassa jo olemassa olevassa ammatissaan toimimiselle tai opiskelun aloittamiselle.
Ennakkoluulot jatkavat elämää, jos eri vähemmistöistä ei anneta oikeaa tietoa. Kummin kaiman anopin pikkuveljen kokema vääryys yhden vähemmistön edustajan taholta saattaa jatkaa ennakkoluuloisuutta - jopa vihamielisyyttä - koko vähemmistöä kohtaan useiden sukupolvien ajan.

Mä olen jo muutaman vuuoden - aina silloin tällöin - tuntenut olevani muukalainen omassa kotimaassani. Vaikka sukujuureni tutkitusti ovat Suomessa ainakin 1500-luvulle asti. Voin siis ainakin jollain tasolla kuvitella, miltä tuntuu niistä ihmisistä, jotka ovat muukalaisia jo ihonvärinsäkin perusteella. Tätä maata oppii rakastamaan vain, jos tuntee kuuluvansa tänne. Ja vaikka välillä yhteiskunnan meno ottaakin aivoon, tässä yhteiskunnassa silti haluaa olla osallisena. Mun mielestä meidän pitäisi saada maahanmuuttajat haluamaan yhteiskunnassa mukana olemista ja valtaväestö haluamaan, että maahanmuuttajat ovat mukana. Kumpikaan ryhmä ei saisi polkea toisen oikeuksia vaan meidän kaikkien pitäisi olla jokainen omien kykyjemme mukaan mukana. Syrjäytymisestä kun ei aiheudu yhtikäs mitään hyvää.

Aivan. Ja tässä ketjussa on nimenomaan puhuttu resurssipulasta..niin rahallisesta kuin henkilöstöllisestäkin. Ja tuostahan tuo koko touhu on kii ja siksi tuo malli ei tällä hetkellä toimi.

Ainahan on ihanteita, joihin pitäisi pyrkiä, mutta jos maalla on omia muitakin isoja ongelmia, niin pitäisi niihin käyttää ensisijaisesti resursseja. Mun mielestä on rasismia, jos ei auteta meidän omia kansalaisia, mutta keskitytään muihin kansalaisiin ja resurssit käytetään heihin. Me ollaan niin pieni maa, että ei me yksinkertaisesti voida vaikuttaa jonkun häläpälöö-maan politiikkaan. Jos nyt mietitään niitä maita, joissa tälläkin hetkellä jatkuvasti paukutellaan..niin tsori vaan, mutta niissä sitä on tehty niin kauan ku meitä on lähestulkoot ollut olemassa. He vaan nyt ovat sellaisia. Ehkä joku vähän isompi vaa vois tähän vaikuttaa, mutta aika huonolla menestyksellä...tälläkin hetkellä.

Ja kulttuurierot ovat niin suuria, että hyvällä tarkoitetut asiat ja kriittinen ajattelu ovat lähes kiellettyjä joissakin maissa. Miten sitten yrität vaikuttaa heidän näkemyksiinsä tai asioihin? Noh, aika huonosti.

Ei maailma pelastu, vaikka me otettais kaikki ihmiset tänne. Ei me voida heit äyhtään sen enempää auttaa, jos ei suuria muutoksia tehdä. Mun mielestä näitä malleja on hyvä kehitellä, mutta tällä hetkellä on ihan järkyttävää, että näitä ei edes ajatella. Ennemmin keskitytään siihen, että otetaan lisää vaikkapa pakolaisia, ku keskityttäis ensin kohentamaan systeemit kuntoon. Nämä mallithan ois ihan ok kokeilla..mutta ku niitä ei kokeilla. MIksi? No en tiiä. Thors etunenässä ovat sitä mieltä, että asioista ei saa keskustella..ja jos keskustellaan, niin sitten ollaan rasisteja. Mun mielestä ois erittäin fiksua, meidän ja ulkomaalaisten kannalta, käydä nämä asiat läpi ja jatkuvasti keskustella niistä.

Mun mielestä Thors on muutenkin niin huvittava. Hänen mielestään islamin uskoiset eivät saa perustaa Suomeen puoluetta, koska muuten meidän suomalaisten asenteet heitä kohtaan kiristyisi =D Eli suomennettuna suomalaiset eivät hyväksyisi heidän jyrkkiä mielipiteitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Huomasin Keittiönoita jälleen kerran olevani kanssasi aika monesta asiasta samaa mieltä. :) Olen myös ihmetellyt sitä, miksi suomalaisissa kouluissa ei opeteta esimerkiksi saamelaisten tai romanien historiaa ja tapoja, paljon ennakkoluuloja ja ongelmia voitaisiin välttää kun asioista tulisi arkipäiväisempiä.

Minusta on aika hurjaa, että esimerkiksi virkavallalle pidetään koulutuksia romanihenkilön kohtaamisesta?!? Eikö yhteiskunnassa ole jotain pahasti vialla, jos ei tiedetä viranomaispuolelta miten suhtautua vähemmistöihin.

Toinen juttu on myös tuo kotouttamiskoulutus. Olisi ensiarvoisen tärkeää, että maahan muuttajat, tulevat he sitten mistä syystä tai maasta tahansa, saisivat kunnollisen kotouttamiskouluksen. Tämän tulisi tähdätä paitsi auttamaan meidän yhteiskunnassamme toimimista, myös maahan tulijan omia tarpeita eli antaa vaikka hyvät lähtökohdat omassa jo olemassa olevassa ammatissaan toimimiselle tai opiskelun aloittamiselle.
Ennakkoluulot jatkavat elämää, jos eri vähemmistöistä ei anneta oikeaa tietoa. Kummin kaiman anopin pikkuveljen kokema vääryys yhden vähemmistön edustajan taholta saattaa jatkaa ennakkoluuloisuutta - jopa vihamielisyyttä - koko vähemmistöä kohtaan useiden sukupolvien ajan.

Mä olen jo muutaman vuuoden - aina silloin tällöin - tuntenut olevani muukalainen omassa kotimaassani. Vaikka sukujuureni tutkitusti ovat Suomessa ainakin 1500-luvulle asti. Voin siis ainakin jollain tasolla kuvitella, miltä tuntuu niistä ihmisistä, jotka ovat muukalaisia jo ihonvärinsäkin perusteella. Tätä maata oppii rakastamaan vain, jos tuntee kuuluvansa tänne. Ja vaikka välillä yhteiskunnan meno ottaakin aivoon, tässä yhteiskunnassa silti haluaa olla osallisena. Mun mielestä meidän pitäisi saada maahanmuuttajat haluamaan yhteiskunnassa mukana olemista ja valtaväestö haluamaan, että maahanmuuttajat ovat mukana. Kumpikaan ryhmä ei saisi polkea toisen oikeuksia vaan meidän kaikkien pitäisi olla jokainen omien kykyjemme mukaan mukana. Syrjäytymisestä kun ei aiheudu yhtikäs mitään hyvää.

Ja tätähän ap mun mielestä tässä ketjussa hakee, niinkuin moni muukin ihminen. Eli sitä realistista keskustelua aiheesta ja toimintapojen jne muutosta. Sehän on ihan kaikkien etu.

Tukisysteemien väärinkäyttöä löytyy kyllä ihan kaikista väestöryhmistä, jopa ihan suomalaisistakin, kuten täällä palstallakin aina välillä huomaa.

Totta kai löytyy. Ja se onkin ihan ihmeellistä, miksei ihmiset ymmärrä, että kyllä sitä löytyy myös maahanmuuttajien ja pakolaistenkin osalta ;)

Mun mielestä kaikki väärinkäyttäjät voi joko viedä sinne, mistä tulivatkin tai suomalaiset passittaa kunnon sakoille ja ehkä istumaan. Itse siis kannatan kunnon tuomioita, en näitä lössyköitä, mitä tällä hetkellä annetaan. RAngaistusasteikkoahan on, mutta tuomarit käyttävät vaan näitä alimpia rangaistuksia.

Maahanmuuttajissa ja pakolaisissa mun mielestä pitäis olla nollatoleranssi tai kahdesta rikkeestä ulos. Kyllä pitää sitä kunnioitusta löytyä, jos ilmaiseksi vaikkapa elätetään.

Alkuperäinen kirjoittaja aivan:
Ja tätähän ap mun mielestä tässä ketjussa hakee, niinkuin moni muukin ihminen. Eli sitä realistista keskustelua aiheesta ja toimintapojen jne muutosta. Sehän on ihan kaikkien etu.
Juurikin näin :) Mä olen sivusta seurannut, miten muutaman ihmisen kohdalla "ryssäviha" muuttuu suvaitsevaisuudeksi. Ei se helppoa ollut, mutta ihmisen tunteminen ja oikean tiedon saaminen auttaa asiassa himputin paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja aivan:
Juurikin näin :) Mä olen sivusta seurannut, miten muutaman ihmisen kohdalla "ryssäviha" muuttuu suvaitsevaisuudeksi. Ei se helppoa ollut, mutta ihmisen tunteminen ja oikean tiedon saaminen auttaa asiassa himputin paljon.

Mm. Toisaalta pitää muistaa, että Venäjällä päättäjät ovat ihan samanlaisia kuin kansalaisetkin. Monet unohtavat tämän.

Itse pidän venäläisistä, mutta heidän kanssaan saa kyllä olla tarkkana;) Ei ole turhaan tutkittu, että varsinkin Putinin aikana olivat peruskansalaiset hyvin vallanhaluisia. Ja olen sen huomannut ihan heidän kanssaan jutellessaankin, että ovat aika erilaisia. Mutta se ei tarkoita, etteikö heistä löytyisi hyviä työntekijöitä ja ihmisiä.

Erilaisten ihmisten kans pitää olla eri tavalla ja ottaa huomioon eri asiat. Ne negatiivisetkin. Ihan samallai ku meidän suomalaisten kanssa pitää ottaa huomioon alkoholismi ja mielenterveysongelmat. Ja toisaalta sitten työnhimo jne. On sokeutta nähdä pelkästään ne toiset puolet.

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Mm. Toisaalta pitää muistaa, että Venäjällä päättäjät ovat ihan samanlaisia kuin kansalaisetkin. Monet unohtavat tämän.

Itse pidän venäläisistä, mutta heidän kanssaan saa kyllä olla tarkkana;) Ei ole turhaan tutkittu, että varsinkin Putinin aikana olivat peruskansalaiset hyvin vallanhaluisia. Ja olen sen huomannut ihan heidän kanssaan jutellessaankin, että ovat aika erilaisia. Mutta se ei tarkoita, etteikö heistä löytyisi hyviä työntekijöitä ja ihmisiä.

Erilaisten ihmisten kans pitää olla eri tavalla ja ottaa huomioon eri asiat. Ne negatiivisetkin. Ihan samallai ku meidän suomalaisten kanssa pitää ottaa huomioon alkoholismi ja mielenterveysongelmat. Ja toisaalta sitten työnhimo jne. On sokeutta nähdä pelkästään ne toiset puolet.
No tottahan tuokin :) Mutta musta kansaa ei pidä leimata yhden yksilön vuoksi. Eikä itse asiassa usemmankaan...ollaanhan me suomalaisetkin aika käpystä kansaa |O Mitä enemmän meillä on tuttavapiirissä eri kansalaisuuksia, uskontoja yms, sitä nopeammin oppii tajuamaan, että "hei...noihan on ihan tavallisia ihmisiä" :)

Alkuperäinen kirjoittaja niinh:
Alkuperäinen kirjoittaja zariife:
annatko lähteen jos kerran tuollaista oikeasti tapahtuu?!

Juuri kirjoitin, että GOOGLETA HYVÄ IHMINEN NIOTA UUTISIA. En voi laittaa rekisteröimättömänä kuin yhden per viesti. Ja lue sitä lehteä -EDES ILTSIKKAA. Lähes joka vko tulee ilmi jokin väärinkäyttö tai väärinkäyttöepäily. Ei savua ilman tulta. Tutki noita asioita oikeasti, jos ne kiinnostavat.

http://www.kymensanomat.fi/page.php?page_id=5&news_id=200835953133# Tuossa sulle esimerkkinä "teini-ikäisiä". Meitä oikeesti huiputetaan ihan kympillä.

lehtiartikkelit eivät mielestäni ole riittäviä ns. 'objektiivisen' ja lähdekritiikin kestävään tietoon. tarkoitin kysymykselläni akateemisia kirjoja, esseitä, tutkimuksia yms. materiaalia.

luen uutiset joka päivä - en tosin suomessa, jää kotimaan uutiset ikävä kyllä vähälle. mutta ehkä juuri siksi ehkä näenkin tämän 'suomessa on kaikki huonosti' itkun vähän naurettavana.

Alkuperäinen kirjoittaja mm:

No tottahan tuokin :) Mutta musta kansaa ei pidä leimata yhden yksilön vuoksi. Eikä itse asiassa usemmankaan...ollaanhan me suomalaisetkin aika käpystä kansaa |O Mitä enemmän meillä on tuttavapiirissä eri kansalaisuuksia, uskontoja yms, sitä nopeammin oppii tajuamaan, että "hei...noihan on ihan tavallisia ihmisiä" :)

Niin olis se aika jyrkkää, jos vaikka esimerkiksi vanhoillislestadiolaisten tapojen perusteella määriteltäisiin kaikki kristinuskoiset tiettyyn kategoriaan. Tai yhden lähiökapakan kantaporukan perusteella kaikki suomalaiset miehet....

Mutta jos on tosiaan suppea kokemuspohja jostain ihmisryhmästä, niin helposti kuvitellaan niiden kokemusten edustavan koko ryhmää.

Tosiaan noiden maahan tulijoiden kohdalla olisi hirvittävän tärkeää se kattava lähtötilanteen tunteminen, jotta osattaisiin toimia oikein. Ihan yksinkertaisesti sekään ei ole aina selvää, että osataan puhua asioista samalla tasolla. Toisen iso tuntuu toiselle pieneltä ja toisen väkevä miedolta jne.

Ihmisen kokemukset ja käsitykset maailmasta muodostavat viitekehyksen koko hänen ajatusmaailmalleen toiminnalleen ja jos nämä viitekehykset poikkeavat keskenään vuorovaikutuksessa olevilla ihmisillä paljon eivätkä osapuolet edes tiedosta sitä seuraa väistämättä väärinkäsityksiä ja ongelmia.

Yhteistyössä