Raskaaksi pyhästä hengestäkö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Simpukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Simpukka"

Vieras
Olemme vähän päälle kolmekymppinen, avoliitossa elävä pariskunta. Meillä on hauskaa ja mutkatonta yhdessä, läheisyyttäkin on päivittäin, mutta järisyttävää intohimoa tai arjen ylittävää romantiikkaa suhteemme ei juurikaan sisällä. Tämä ei suuremmin haittaa, koska emme kumpikaan ole yltiöromantikkoja luonteeltamme.

Ongelmaton ei parisuhteemme kuitenkaan ole. Harrastamme seksiä vain n. 1-3 kertaa kuukaudessa, ja itseäni seksin vähyys vaivaa aika ajoin. Nautin yhteisistä petipuuhista, mutta en ole koskaan kokenut että libidoni olisi kovin korkea; kerta tai korkeintaan kaksi viikossa riittää mainiosti. En myöskään herkästi itse tee aloitetta, koska haluni syttyy nimenomaan siitä, että mies haluaa minua ja osoittaa sen. Mies on nuorempana ollut varsin villi tällä saralla, mutta nyt hänelle tuntuisi riittävän vähempikin. Hän on meistä kyllä se joka kaipaa enemmän hellyyttä ja kosketusta, mutta harvoin tuo lähekkäin olo johtaa varsinaiseen seksiin. Pahinta on, että häntä ei edes tunnu haittaavan, jos tauko venyy usean viikon mittaiseksi.

Tämän tilanteen kanssa olemme tasapainoilleet nyt kaksi ja puoli vuotta, paljoakaan asiasta puhumatta. Todelliseksi ongelmaksi tilanne on muuttunut viimeisen puolen vuoden aikana, kun nostin pöydälle jo hyvän aikaa tuntemani tarpeen: perheen perustamisen ja lasten hankinnan. Vauvakuume tuli minulle yllättäin ja niin voimakkaana, että tarve tuntuu olevan hyvin perustavanlaatuinen. Kerroin tästä miehelleni ja viritin keskustelun mahdollisesta lapsen hankinnasta. Mies suhtautui asiaan positiivisesti ja yhteisellä päätöksellä päätimme aloittaa yrittämisen. Kovin syvällisesti emme asiasta keskustelleet, mutta hyvässä yhteishengessä kuitenkin.

Nyt on kulunut lähes puoli vuotta, ja olemme ”yrittäneet” lasta tasan yhden kerran. Aina kun kerron lähestyvästä ovulaatiosta, mies toteaa, että ei seksiä voi harrastaa ilman tunnetta, eli toisin sanoen sen pitäisi olla täysin spontaania. Minä yritän vain vihjata että seksiä ja yhteistä kivaa olisi luvassa ko. ajankohtana, ja yritän viritellä miestä asiaan jo etukäteen. Jos en kertoisi ovulaatiosta, menisi jokainen arkipäiville osuva ovulaatio hukkaan, koska emme koskaan ole harrastaneet seksiä viikolla, jolloin molemmilla on muita kiireitä. Tuntuisi täysin teennäiseltä esittää, että mitään ovulaatiota ei ole, kunhan yritän arki-iltana vietellä miestä petipuuhiin.

Ilmeisesti oma toimintani on täysin vääränlaista, koska tämän lapsen ”yrittämisen” myötä seksi on vähentynyt lähes olemattomiin. Lisäksi mies torjui minut viimeksi aloitteen tehdessäni. Tämä aiheuttaa valtavaa turhautumista tilanteessa, jossa en malttaisi hetkeäkään odottaa raskaaksi tulemista. Asiasta on tullut nyt parina viime kertana riitoja, kun yritän puhua tilanteesta ja mies hermostuu ja väittää että syyllistän häntä koko tilanteesta. Tämä johtaa pattitilanteeseen, jossa emme puhu oikeista asioista vaan väittelemme epäolennaisuuksista ja siitä, kuka on syyllinen mihinkin. Tämä ei todellakaan edesauta lapsen hankintaa tai lisää seksihaluja, saati paranna suhteemme tilaa.

Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa, miten ratkaisitte asian? Tai osaako joku minua viisaampi ja kokeneempi kertoa, mitä voisin tehdä omalta osaltani tilanteen parantamiseksi? Itse en asian tunnepitoisuuden vuoksi enää näe metsää puilta, ja keskusteluyhteys asian tiimoilta on tukossa. En missään nimessä halua erota miehestäni, mutta haluaisin muuten hyvin toimivaan suhteeseemme enemmän seksiä ja eroottista läheisyyttä, jotta kokisimme suhteen paremmaksi ja myös tämä jälkikasvun saaminen joskus onnistuisi.

Meilläkin ahdisti tuo ajankohtien kyylääminen. Otimme muumimukin ja apteektin ruiskun. Kun ei ollut pakollista seksiä, alkoi ollaa enemmän sitä rauhallista ja turhaa seksiä. Kerran tulin raskaaksi, mutta se meni kesken. Ehkä vielä joskus uudelleen onnistuu? Tässä on nyt kakeinlaista yrittämistä jo muutama vuosi takana. Koita jaksaa ja itse en ainakaan jaksa sitä surra, että puoliskolla voi olla helpompaa mukin kun minun kanssani jos on kiirettä ja muuta.

Tutulta kuulostaa. Aihe tuntuu olevan jonkin asteinen tabu tässä vauvakuume-porukassa. Ainakaan siitä ei puhuta, ja jos nostaa aihetta esiin, joku vetää herneet nokkaan ja hermostuu, että hoitoihin ei tartte mennä, jos ei ensin itse yritä tarpeeksi (toiset ilmeisesti paukuttavat pakkoseksiä vuoden päivät vaikka väkisin)!

Meillä on myös ongelmana tuo "harvat yhdynnät", kuten asia varmaankin lääketieteellisesti ilmaistaisiin. Näistähän pitää lapsettomuuspolilla kuitenkin puhua eli ennen kuin hakeudutte hoitoon, kannattaa yrittää saada asiat jotenkin puhuttua halki. Meillä on siis edessä tuo polikäynti vuoden yrityksen jälkeen. Meillä lisänä mun kiertohäiriöt eli varmaankin pitäisi olla erityisen ahkerana petipuuhissa, kun ei tiedä milloin se ovulaatio voisi olla (kun ei ne ovistestit mun tapauksessa toimisi ja se ovis saattaa tosiaan olla vaikka kerran vuodessa...).

Väittäisin kuitenkin, että jos pariskunta on ollut lapseton vaikkapa 5 vuotta, ei siinä ole todella aktiivista (siis tyyliin 5 kertaa viikossa) yritystä voinut olla koko viittä vuotta. Kyllä se lapsettomuus vie halut ja himot jossain vaiheessa.

Meillä on kai käynyt niin, että arki (stressiä töistä, yt:tä ja tympeitä työpaikkoja) on tullut vastaan (aluksi oltiin kaukosuhteessa ja silloin oli kiihkeämpää) ja seksiä on tosiaan vain viikonloppuisin, jos silloinkaan. Asia vaivaa enemmän minua kuin miestäni (!), mutta minkäs teet, ei toista voi pakottaakaan. Enkä itsekään ole kovin aloitteellinen ja innokas. Olen yrittänyt selittää miehelle näitä hedelmällisyyden aikaikkunoita, mutta ehkä mies ei ymmärrä täysin vieläkään, että pitäisi olla aktiivinen ja mahdollisuudet raskauteen ovat aika pienet näin harvalla yrittämisellä (kun on vielä se kiertohäiriökin)... Kerran jo sovittiin, että nyt ollaan seuraava kierto ahkeria ja joka toinen päivä yritetään. Lopputuloksena oli melkein 3 viikon tauko seksissä...

Läheisyyttä ja hellyyttä on, mutta seksiä ei (riittävästi). "Sikisi pyhästä hengestä..." Niinpä.

Eli vastaus on, ettei meillä ole ratkaisua. Puhuminen on yksi vaihtoehto, meillä se on vähän alkutekijöissä. Voisiko syynä olla hormoniheitot (miehellä mm. testosteronin puute aiheuttaa heikkoa libidoa, naisilla esim. kilpirauhasen vajaatoiminta), stressi (töistä, elämästä, mistä vaan), alitajuinen pelko vanhemmuudesta, lapsesta (haluaako todella isäksi/äidiksi)...? Luulen (tai enemmänkin toivon), että puhuminen ja lähete lapsettomuuspolille vapauttaa tätä meidän tilannetta sen verran, että stressi ja epätietoisuus (onko meissä jotain vikaa?) helpottaisi ja seksiä olisi useammin ("no meissä on vikaa, mutta emme voi tehdä asialle mitään itse juuri nyt, joten nautitaan vaan tästä itse seksistä") ja ehkä sen kautta onnistaisi joskus...

Niin, Sexpo-säätiö ja Väestöliittohan auttavat tällaisissa asioissa. Niillä on kai joku neuvontapuhelin, voisitko soittaa sellaiseen ja kysyä neuvoa?

Jaksamista ja onnea pyhän hengen pyydystämiseen (sallitakoon pieni huumori tässä vaiheessa, muuten käy turhan raskaaksi!)!

Mies saattaa tuntea itsensä siitoskoneeksi eli halut menee suorituspaineesta. Täytyy haluta ja kyetä tiettyyn aikaan. Minusta teidän kannattaisi yrittää aktivoida seksielämäänne ilman raskautumistoivetta ja sitten jättää ehkäisy pois. Enpä usko teidän hoitoihinkaan pääsevän tuolla seksimäärällä. Muumimuki vaikka sitten käyttöön, jos ette halua "heittää kiertoja hukkaan".

Yhden lapsen äitinä ja reissutyöläisen vaimona tiedän, ettei se seksi voi aina kovin spontaania olla. Itsekin sitä spontaanisuutta kaipaan, mutta monesti innostuu antaessaan vain mahdollisuuden asioiden edetä läheisyydestä ja hellyydestä seksiin. Kilpirauhasen vajaatoiminta ja PCO-syndroomaa sairastavana kärsin myös haluttomuudesta, raskauttakin yritetään jo neljättä vuotta, mutta kyllä meillä silti säännöllisesti (vaihteleva määrä viikoittain vuotoaikaa lukuun ottamatta) seksiä on.

Viimeksi muokattu:
Saanko kysyä sulta macy gray, ihmetyttää kun kirjoitit että yritätte lasta jo neljättä vuotta, että oletko käyttänyt mitään lääkkeitä tai käynyt hoidoissa vai yritättekö ihan luomusti? Kauheeta olisi jos noin pitkään menisi. Saanko kysyä minkä ikäinen olet?

nainen87 > Ikää on 32 ja hoidoissa ollaan. Ei minulla tällä hetkellä ole mahdollisuuksia luomusti raskautua, mutta emme tietenkään ehkäise taukokierroillakaan. Monenlaisia lääkkeitä on tarvinnut käyttää, mutta toivottuun lopputulokseen ei olla päästy. Kyllähän tämä voimille ottaa, mutta periksikään ei halua antaa eikä tälle tilanteelle itse mitään voi. Rankinta on tämä odottelu. Tällä hetkellä epäonnistuneen ivf-hoidon jälkeinen taukokierto, että munasarjat saavat toipua stimulaatiosta ja punktiosta. Seuraavaan kiertoon PAS, jos joulutauko ei sotke suunnitelmaa.

Tiedätkö mitkä ovat mahdollisuudet vielä raskautua? onko anettu mitään ennustetta? niinkuin jo tuolla jossain ketjussa kerroin, mulla on kanssa kilpirauhasen vajaatoiminta ja pcos. Minulla ei ole vielä yhtään lasta ja ikää kohta 26v. Kyllä ahdistaa, kun ajattelee että jos lapsia en koskaan saakaan, en oikein tiedä mitkä ovat mahdollisuudet. Syön nyt metuja ja ajattelin että syön niitä nyt ainakin sen 3kk ja menen sitten uudestaan lääkäriin, ehkä jollekin joka tietää molemmista sairauksista, jos sellaisen löydän.

Ei niistä mahdollisuuksista voi tietää. Sellainen oletus on, että kilpirauhaslääkityksen hoitotasapainon löydyttyä hoidoilla sama mahdollisuus kuin terveillä luomuna. Mitään takeitahan ei ole.

Tällaista elämä joskus on. Ei kannata ajatella kuinka kamalaa olisi, jos raskautuminen vie näinkin kauan. Ei myöskään kannata murehtia liikoja sitä, jos raskautuminen kestää. Varsinkin jos vika on tiedossa, on hyvä asennoitua tilanteeseen ja jo valmiiksi valmistautua odottamaan tavallista kauemmin.

Raskautuminen ja lapsen saaminen ylipäätään ei ole itsestäänselvyys. Itselläni jaksamista on varmasti helpottanut se, että en ole koskaan ajatellut lapsen saannin olevan helppo ja selvä asia. Esikoinen sai alkunsa helposti ollen positiivinen yllätys. (Kyllä, yllätys raskauden suunnitelmallisuudesta huolimatta. En osannut ajatella, että raskautuminen voisi onnistua niin nopeasti vaikka vajaatoimintaa ei siloin ollut ja pco-syndroomaakaan en tiennyt sairastavani) Sekään ei saanut uskomaan, että toinenkin onnistuisi helposti. Oikeastaan ajattelin, että tällä kertaa varmaan menee kauemmin ja pcos:n toteamisen myötä olin siitä melko varma. Olin kyllä toiveikas ja uskoin luomuraskautumisen olevan mahdollista. Olinhan raskautunut aikaisemminkin, enkä kokenut minkään asian ratkaisevasti muuttuneen. Vajaatoiminnan toteamisen myötä tiesin, että luomusti emme voi onnistua ainakaan toistaiseksi.

Hyvin näitä ongelmia pystytään hoitamaan. Tärkeintä on noudattaa lääkärin ohjeita mahdollisimman tarkkaan eli ottaa lääkkeet kuten ohjeessa sanotaan ja malttaa odotella vaikutuksia. Keholla menee oma aikansa sopeutua. Kilpirauhaslääkityksen kanssa itselläni on kotrolliväli 2kk, Metuilua suositellaan jatkamaan 4-6kk ennen kuin tekee vaikutuksesta johtopäätöksiä. Lapsettomuushoidoilla voidaan ohjailla ovulaatiota ja auttaa hedelmöittymistä. Hoitotasapaino kilpirauhasasioissa palauttaa hedelmällisyyttä sille tasolle mitä se olisi kilpirauhasen toimiessa normaalisti.

Voimme vain odottaa ja toivoa. Muista pitää huolta itsestäsi ja koita välttää ylimääräisiä huolia. Kuuntele itseäsi ja tee valintoja sen mukaan. Huomioi siis jaksamisesi ja tee asioita, jotka voimauttavat sinua. Niin jaksat paremmin käydä tätä kokemusta läpi ja selviydyt myös elämän muilla osa-alueilla. Asioita on hyvä pohtia ja käsitellä, puhuakin niistä. Välillä kannattaa kuitenkin jättää murheet ja pelot taka-alalle ja keskittyä mukaviin asioihin. Niin elämä pysyy kivemman tuntuisena.

Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksesta!:) mutta en ajattelekaan että kamalaa kuinka kauan voi kestää että raskautuu, vaan pelkään etten voi koskaan raskautua. Ai sinulla seurataan kilpirauhasen arvoja 2kk välein, mulla noin vuoden välein. Mulla oli myös kohdun limakalvon paksuus kp 12 vain 4,3mm. Olen syönyt nytten helokkiöljy kapseleita kun olen kuullut että ne auttavat. On kuulemma myös jotain vaihdevuosilääkkeitä joilla saisi limakalvoa paksuuntumaan, muttei gyneni halunnut sellaista minulle määrätä, ei kertonut kyllä syytä. Clomit siis määräsi, mutten ole niitä vielä aloittanut. Olen kyllä aika tietämätön näiden asioiden suhteen, mietityttää vain kun gyne on kirjoittanut mun papereihin että kp 12 folliikkeli suurimmillaankin vain 10,2mm, mutta eikös se ole hyvä asia että sellainen on kehittynyt kumminkin? :D ha, apua en kyllä tiedä näistä mitään :/ enkä oikeestaan tiedä mikä on folliikkeli. Mutta Kiitos kun olette jaksaneet auttaa :)

Follikkeli on se munasarjassa oleva rakkula, jonka sisällä on munasolu. Ovulaatio tapahtuu follin ollessa n.18-22mm. Jos siis folli on ollut kp12 n.10mm ja kasvuvauhti on 1-2mm/vrk, niin ovulaation ajankohta on luultavimmin lähempänä kp20, jopa yli.

Mulla on kontrollit 2kk välein, koska lääkityksen kanssa joudutaan vielä säätämään. Ei se annos eikä välttämättä lääkekään kerralla osu. Kahdesti on vaihdettu annosta, tällä kertaa vaihtuu lääke. Kun hoitotasapaino löytyy, tulee kontrollit 6kk välein tai jopa harvemmin. Raskausaikana kontrolloidaan 2kk välein ja annos tarkistetaan heti testin näyttäessä plussaa.

Mutta eikös se ole niin että joillakin se follikkeli ei kasva ja tarvitaan lääkehoitoa? Minulla ei ole ovulaatiota siis tapahtunut lainkaan, ainakaan mitä olen ovulaatiotesteillä testaillut. Mulla on kanssa kilpirauhasen arvot heitelly aika lailla. Mihin lääkkeeseen sulla vaihdetaan? tietääkseen ei ole muita kun se amour thyroid.

Onhan se follikkeli kasvanut, kun kerran kp12 ollut sen 10mm. Voi toki olla, ettei kypsäksi asti kasva ja jää kystaksi seuraavan kierron ajaksi. Ovulaatiotestit eivät pco-syndroomaa sairastavilla välttämättä ole luotettavia ja kilpirauhasen toimintahäiriökin häiritsee hedelmällisyyttä. Pelkästään negatiivisten testien perusteella et voi olla varma siitä, ettei ovista tapahdu. En minäkään ole koskaan saanut plussaa ovistestillä, mutta ovuloinut olen todistetusti.

Kilpirauhaslääkkeitä on kyllä muitakin kuin Thyroxin ja Amour Thyroid. Riippuu ihan siitä mitä kilpirauhashormonia tarvitaan ja mikä on ongelma. Amour Thyroid tai rinnaikkaismerkki tulee näillä näkymin olemaan uusi lääkkeeni. Vaihto tapahtunee asteittain, joten mielenkiinnolla odotan kuinka nopeasti oireet alkavat helpottaa.

Jospa siis jotain toivoa minullakin olisi. Olen kanssa miettinyt vaihtoa Amour thyroidiin.

Tuo kyseinen lääke on erityiskorvattava, joten sitä ei ihan pyytämällä saa. Lääkkeen vaihtoon pitää olla painava peruste. Vaikka Thyroxinissa on laktoosia, jota vatsani ei siedä yhtään, ei se ollut riittävä peruste lääkkeen vaihdolle. Kilpirauhasarvot on mulla lääkityksen myötä parantuneet, mutta koska oireita ei olla saatu juurikaan helpottamaan, on nyt lääkkeen vaihdon aika. Oireeni ovat siis sitä luokkaa, että ne häiritsevät normaalia elämää merkittävästi. En esimerkiksi kykene työskentelemään täysipäiväisesti ja arjenhallintakin on vähän niin ja näin. Masennusta minulla ei ole. Jos vointini olisi parempi, ei lääkettä vaihdettaisi vieläkään.

Sitä en tiedä miksi erityislupa on niin kiven alla. Eihän se ajatus biologisen lääkkeen käytöstä houkuta, mutta antaa se kohdallani toivoa normaaliin elämään palaamisesta. Yksi edellytys lääkkeen vaihdolle on lääkärini mukaan myös se, että tiedetään millä annoksella Thyroxinia arvot ovat ok. Se helpottaa uuden lääkkeen annostuksen määrittelemistä. Näissä asioissa ei kannata tehdä hätiköityjä ratkaisuja, sillä hoitotasapainon löytyminen vie aikaa. Monilla oireet saadaan kuriin Thyroxinilla, mutta annosta saatetaan joutua säätämään moneen kertaan ja hyvinkin pienillä muutoksilla. Toivottavasti sinullakin saadaan hoitotasapaino kuntoon.

Joo tiedän kyllä tuosta lääkkeestä aika paljon. Samoin on kovin kalliskin. Minulla ei arvoja oikein ole saatu kuntoon, heittelevät paljon. Samoin oireita on aika lailla, väsymys on ihan tolkuton. Vaikea on saada tuota lääkettä, mutta yhden yksityisen lääkärin kanssa olen jo tuosta puhunut.

nainen87 > Onko sulla vitamiini- ja kalsiumlisien osalta asiat kunnossa? Heitteleekö arvot samalla lääkeannoksella vai annoksen muuttumisen myötä? Onko vuodenaikojen vaikutus huomioitu? (eri vuodenaikoihin kilpirauhashormonin tarve on erilainen ja se täytyy huomioida lääkityksessä)

Tuohon lääkkeeseenhän haetaan erityislupa Fimealta ja käytännössä se menee niin, että viet lupahakemuksen reseptin kanssa apteekkiin ja sieltä lähetetään eteen päin. En tiedä onko joillakin lupa evätty, mutta perusteet lääkkeen saamiselle täytyy olla. Lääkkeen saa sitten, kun lupa on hyväksytty. Siihen menee muutamasta päivästä pariin viikkoon, riippuen lähteekö pikana. Ammattitaitoinen lääkäri on oikea ihminen arvioimaan tilanteen. Olethan asioinut sisätautilääkärin luona tuossa kilpirauhasasiassa? Yleislääkäreillä ei ole riittävästi tietoa. Mitkä kaikki arvot sulla on kontrolleissa katsottu?

Kallis tuo lääke tosiaan on eikä ole edes kelakorvattava. Jospa siihen tulisi muutos jossain vaiheessa, kun ei tälle sairaudelle mitään mahdeta ja hoitaa on pakko.

Mitä tarkoitat tuolla vitamiineilla ja kalsiumilla? Ovatko ne yhteydessä jotenkin kilpirauhaseen? ei ole minulta ainakaan verikokeilla mitattu. Mulla saattaa pysyä arvot puolikin vuotta-vuoden hyvänä, mutta sitten ne yhtä äkkiä muuttuukin. Olen kanssa miettinyt noita vuodenaikoja tai liikunnan muuttumista, että sekö voisi vaikuttaa, mutta lääkäri ei ainakaan tähän ole ottanut kantaa, tai en varmaan ole tästä edes yksityisen lääkärin kanssa puhunut. Muutetaanko sinulla sitten lääkitystä aina eri vuodenaikoihin? Yksityisellä olen käynyt sisätautilääkärillä joka nimenomaa on perehtynyt kilpirauhasasoihin. Nyt en ole vähään aikaa käynyt yksityisellä, olen vähän antanut sen asian olla, mutta olen kyllä miettinyt itsekseen lääkkeen vaihtoa ja sen hyötyjä. Mutta tuskin saan aikaseksi :D inhottaa vaa tää tolkuton väsymys. Tietty voi johtua muustakin.
Kävin muuten tänään taas yksityisellä gynellä, eri millä olen yleensä käynyt. Mietityttää tää koko pco juttu. Tämä gyne määräsi mulle Femar -lääkkeen. Onko sinulle tuttu tai oletko käyttänyt? Hieman kyllä mietityttää kun sitä käytetään rintasyövän hoitoon. Ostin sitä kuitenkin apteekista.

Vitamiinit ja kalsium on tärkeä osa vajaatoiminnan hoitoa, jotta ehkäistään osteoporoosi. Mulle määrättiin kalsiumia 1000mg/vrk, D-vitamiinia 2800IU/vrk sekä B-vitamiinivalmiste. Lisäksi käytän monivitamiinia ja omega3-kapseleita. D- ja B-vitamiinitasot mitataan kontrollikokeissa välillä, mutta ei joka kerta.

Tyroksiiniannosta voi hieman muuttaa itsekin ilman lääkärin erillistä lupaa, jos tiedetään miten oma keho reagoi. Mulle lääkäri lupasi 25mikrog kokoiset muutokset oman voinnin mukaan. En kylläkään ole vielä tehnyt muutoksia omin päin ja biologisen annostuksesta täytyy sitten keskustella erikseen. Tarve on eri vuodenaikoihin hieman erilainen, mutta on myös yksilöllistä tarvitseeko annosta säätää tai minkä verran muutokselle on tarvetta.

Femar on mulle tuttu lääke. Sitä käytettiin OI-hoidoissa kierron alkuun ennen pistoshoitoa, jotta yksi tai kaksi munasolua valikoituisi johtoon. Lääke toimi hyvin eikä sillä ollut mulle pahoja sivuvaikutuksia. Ainoa suurempi ongelma oli mulle se, että kyseinen lääke sisältää laktoosia, joka ei minulle sovi. Vaste kuitenkin oli hyvä ja laktoosittomia lääkkeitä vaikea tai mahdoton löytää, joten käytimme sitä.

Sinun kannattaa nyt keskittää kaikki gyne-asiat yhdelle lääkärille ja vajisasiat toiselle. kannattaa lääkärin kanssa keskustella omista toiveista ja kertoa avoimesti tuntemuksista. Lääkityksen suunnittelu on sitten lääkärin heiniä. Saat parhaan hyödyn, kun maltillisesti katsot mitä tuleman pitää ja annat lääkärin päättää kuinka edetään. Hätiköinti voi sotkea asioita.

Kilpirauhaslääkityksen vaihtaminen on keholle rasite, eikä sitä kannata ajoittaa luteaalivaiheeseen. Minua lääkäri varoitteli myös arvojen huononemisesta, mutta se jäänee väliaikaiseksi vaikutukseksi. Hoitotasapainon löytyminen vie aikaa. Tässä on nyt jahkattu huhtikuulta lähtien ja nyt aloitellaan uuden lääkkeen kanssa tasapainoilu. Kannattaa asennoitua siihen, että vajaatoiminnan aiheuttama hedelmättömyys saattaa korjaantua vasta hoitotasapainon löytyessä. Siinäkin mielessä kärsivällisyys ja maltillisuus ovat hyvästä, ettei tule tehtyä hätiköityjä ratkaisuja jotka saattavat vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Vähissähän se kärsivällisyys on, kun on oireista kauan joutunut kärsimään. Pakko vain purra hammasta, sillä muuta ei tässä tilanteessa voi kuin noudattaa lääkärin antamia ohjeita ja odottaa milloin tavoite saavutetaan.

Siitä olen kuullutkin että osteoporoosi on vaarana, mutta lääkäri on sanonut että vain silloin jos arvot eivät ole kunnossa, onko se siis näin? Nyt työterveyslääkäri on aina hoitanut minua, hän sanoi ettei suosittele mitään vitamiineja. Mulla ei ole ikinä mitattu vitamiiniarvoja :O kerran kysyin, sanoivat ettei sellasia voi edes mitata. Kiva! Onko yksityinen sitten sinulla mitannut vai ihan kunnallisella puolella? Johtuukohan tämä minun väsymys sittenkin jostain vitamiinin puutteesta.
Eilen gynekologi sanoi ettei näy mitään ovulaation merkkejä ja kehoitti että kannattaa siirtyä jo tuohon Femar lääkkeeseen. On vissiin aika uusi lääke? Mietityttää kun se on tosiaan syöpälääke että onko tutkittu miten se vaikuttaa vuosien päästä. Itse olisin ehkä halunnut katsoa vielä jonkun aikaa ja sanoinkin tästä mutta gyne oli sitä mieltä että tarvitsen lääkkeen.

nainen87, täällä myös yksi jolla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja PCOS. Meillä raskaaksi tulo kesti 3,5 vuotta ja tapahtui alkionsiirrolla. Nyt olen raskaana viikolla 35 =) Minulla on tosin myös endonetrioosi ja hyperprolaktinemia jotka aiheuttavat nekin lapsettomuutta. PCOS:aan söin metformiineja ja yritin tiputtaa painoa (ylipainoa n. 10 kg). En kyllä juurikaan onnistunut laihduttamaan :ashamed: Ennen alkionsiirtoja käytiin läpi 3 inseminaatiota, ja niissä minulla oli munarakkulan kasvattamisessa apuna juurikin tuo Femar. Se oli tehokas ja mitään sivuvaikutuksia en havainnut.

Kilpirauhasen vajaatoiminnasta muistuttaisin, että kunhan arvot ovat saatu normaalialueelle eli sairaus on hoidossa, niin sillä ei ole enää mitään vaikutusta mihinkään, ongelmia tulee ainoastaan jos tauti on hoitamatta.

Ketjun aloittajallesanoisin, että muuta vaihtoehtoa ei taida olla kuin hetkeksi pistää yritys jäihin ja yrittää nauttia spontaanista seksistä. Kannattaa kuitenkin yrittää puhua asiasta kunnolla, vaikka psykologin avulla jos ei muuten onnistu rauhallinen ja avoin keskustelu. Muuten olette samassa tilanteessa heti uudestaan kun taas aloitatte yrityksen. Voin kokemuksesta suositella psykologilla/terapeutilla käyntiä, mekin kävimme mieheni kanssa kun suhteessamme oli lapsettomuuskriisi, ja ammattiauttajasta oli todella paljon apua, hän kuunteli ja auttoi meitä itse oivaltamaan toisistamme ja itsestämme aivan uusia asioita joita emme itse olisi koskaan kahdestaan keksineet. Kävimme juttelemassa ehkä kolme kertaa, ja koimme molemmat että olemme sen jälkeen pystyneet keskustelemaan ja lähentymään aivan uudella tavalla. Itselläni on myös seksin suhteen ollut osittain samanlainen tilanne kuin sinulla, siltä osin että mieheni haluaa/tarvitsee seksiä vain muutaman kerran kuussa, ja hän on aina ollut samanlainen. Koskaan meillä ei ole ollut seksiä useammin kuin viiden päivän välein. Itselläni oli suhteen alussa hiukan enemmän tarpeita, mutta olen sopeuunut eikä asia minua häiritse. Läheisyyttä meillä on kuitenkin paljon muutenkin, ja seksi on melko intohimoista silloin kun sitä harrastamme. Kun ryhdyimme yrittämään lasta keskitimme ne kuukauden muutamat seksikerrat ovulaation aikaan, ja muuten olimme ilman jottei mieheni stressaantuisi. Tämä toimi meillä ihan hyvin. Toki lasta emme saaneet luomusti aikaan mutta se johtui sairauksistani. Voimia sinulle vaikeaan tilanteeseesi!

Viimeksi muokattu:
nainen87 > Osteoporoosin vaara on, jos keho ei saa kalsiumia riittävästi. D-vitamiini puolestaan tehostaa kalsiumin imeytymistä, joten sen käyttäminen on siksi tärkeää. Kilpirauhaslääkitys "syö" kalsiumvaroja, joten ravintolisä on tärkeää. Juuri lääkärini kontrollikäynnillä varmisteli, että olen määrättyjä lisäravinteita tunnollisesti käyttänyt, sillä ne ovat tärkeä osa hoitoa. Hänellä on pitkä kokemus ja erikoistunut kilpirauhasasioihin, joten hän varmasti tietää kuinka asia on. Näkemyksiä voi olla monia, mutta ei ravinteista ainakaan ahaittaa ole. Muistaa vain ottaa eri aikaan vuorokaudesta kuin kilpirauhaslääkkeet, sillä kalsium heikentää kilpirauhaslääkkeiden imeytymistä. Itse otan lisäravinteet päivällisen yhteydessä ja lääkärin mielestä se on hyvä aika. Aterian yhteydessä otettaessa lisäravinteet imeytyvät paremmin kuin yksikseen otettuna.

Saan labralähetteet yksityiseltä, mutta käytän kunnallista labraa. Nain maksan tutkimuksista omakustannehinnan eli on edullisempaa kuin yksityisen labran käyttäminen. Kahden kilpirauhasarvon sekä B- ja D-vitamiinin mittaus maksoi käsittelymaksun kanssa noin 65€. Tutkimusten hinta riippuu siitä mitä arvoja tutkitaan. Käsittelymaksu on aina sama ja se tulee yhtä tutkimuspakettia kohden. Kannattaa siis teettää useampi labrakoe kerralla.

Mitä ap:lle kuuluu?

Vastaan myöhemmin teidän kirjoituksiin. Mutta apua, mulla on vihlonut alavatsaa ja ajattelin tehdä ovulaatiotestin ja se näyttikin plussaa. Olen kerennyt syömään 2 tablettia teroluteja, voiko ovulaatio siis tapahtua vai näyttääkö digitaalinen mittari väärin? Pitäiskö terot lopettaa? En ole tietääkseni aikaisemmin ovuloinut.

Tein aamulla raskaustestin ja se näyttikin positiivista, ihan käsittämätöntä. Mutta pelottaa vain kun viikko sitten kävin gynellä ja hän näki munasarjan vai kohdun vieressä jonkun nestekystan, mutta entä jos se olikin se alkio vai mikskä sitä nyt kutsutaankaan, eli jos onkin kohdun ulkopuoleinen raskaus? Vai näkyiskö se erinlailla? harmittaa, että miksi gyne ei siitä sanonut, eikö halunnut etten harmistuisi. Vai näkeekö edes ultaralla jos olisikin alussa raskaus? mutta tuo kysta juttu mietityttää.

Munasarjassa on voinut näkyä keltarauhanen, joka kehittyy puhjenneen folllin tilalle. Tuossa vaiheessa raskautta ei voi todeta ultralla, mutta voit varata varhaisultran noin rv7. Follia ja keltarauhasta on vaikea erottaa. Voi näyttää (laitetesta riippuen) kystan kanssa samalle. Munasarjakysta on yleensä ovuloimaton folli, joka on jäänyt kummitelemaan vielä seuraavaan kiertoon. Jatka vain Teroluteja kuuri loppuun, sillä ne tukevat raskautta. Jos kyseessäö onkin ovis, niin kyllä se tulee Teroista huolimatta.

Mikä kp sulla on?

Yhteistyössä