Raskaana enkä tiedä mitä teen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en osaa päättää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiitos onnitteluista :) Vähän hassua, kun ei edelleenkään tunnu olo siltä että olisi raskaana. Kai se sieltä tulee sitten kun maha alkaa kasvaa, tai kun pääsee ultraan :) Nyt olo on suht normaali, mitä nyt väsyttää ja ruokahalut on huonot kun about joka ainoa ruokalaji tuntuu yököttävän. Unikaan ei meinaa oikein tulla koska vatsaa kivistää tai maha on sekaisin.. Siksi tuntuu hassulta kun mies kyselee jo olenko miettinyt nimiä ja kattoo niitä asuntojakin ja minä taas mietin yhä että onko siellä mahassa ihan oikeasti joku?? :D

Sitä ekaa neuvolaa ootellessa, voi kun se aika olisi jo :) Ja toivottavasti mieskin pääsisi sinne, voi vaan olla että hän ei töistä saa siihen vapaata :/

Ihanaa, onnea vauvasta! Ihanaa että päätit pitää lapsen. Selasin tän ketjun nyt kerralla läpi. Heti ajattelin ettei missään nimessä kannata tehdä aborttia kun sanoit että haluaisit lapsen pitää. Olisit varmasti tullu katumaan sitä. Musta on karmivaa kuinka täällä ihmiset kannustaa toisia abortteihin.

Mä itse olin 20-vuotias tullessani raskaaksi. Mulla oli opiskelut kesken ja mä asun miehen osaomistuskämpässä ja yritän hoitaa oman osani lapsen tarpeista ja ruokaostoksista. Mä en näe että ennen lapsen tuloa pitäis olla kaikki mahdollinen, omakotitalo, koira, ammatti, säästöjä kymppitonni ja kuukausitulot 2500 euroa. Lapsi tarvitsee rakkautta!! Tietysti taloudellinen turva auttaa mutta uskon että tuutte pärjäämään. On ne muutkin pärjänny!

Meidän raskaus ei ollu vahinko mut silti mä mietin että miten pärjään ja mäkää en ollu paljo yhtään tottunu olemaan lapsien kanssa. Nyt sitte enemmän jo. Kyllä ne asiat siitä ajan kanssa lutviutuu.

Oli järkyttävää lukea sun miehen mielipiteestä mutta hyvä et hän leppyi. Itse tein omalle miehelle selväks jo alkuunsa että olen todella abortinvastanen ja jos jotain käy niin lapsen pitäisin. Kaikkien parien pitäis jutella näistä asioista ensin.

Meille tulee toinen vauva joulukuussa :)

Valmistuinkin nyt keväällä viimein. Ei yhtään haittaa ettei ollu ammattia ennen lapsen tuloa. Nyt ei tietysti ole mitenkää överisti rahaa mut hoitovapaa on ollu mun oma valinta. Hyvin pärjätään kun mies on töissä ja vaikka ei oliskaan niin pärjättäis varmasti silti.

Joo, parempihan se on tietysti hyvissä ajoin muuttaa. Mutta kun ei ole edes eka kolmannes takana, pelottaa että jos sieltä masusta ei edes mitään elollista löydykään :O Joo ei pitäisi manailla mutta siis haluan vain ensin edes saada selville että pienellä on kaikki OK. Kuten sanoin niin vielä koko raskaus ei edes tunnu hirveän todelliselta. Mitenkähän muuten on, eikö koko raskauden aikana saa painavia kanniskella? Mietin sitä että muutto on kuitenkin edessä, mitenhän se hoituu.. Pitää kai ystäviä ottaa muuttoavuksi jos minä en voi kantaa painavia.

Ja juu olihan se miehen mielipide aluksi aika karu. Mutta toisaalta ymmärrän häntä, koska hänen mielipiteensä oli sen takia kielteinen, että hän olisi vain toivonut että olisi parempi elämäntilanne. Häntä huolettaa miten selvitään rahallisesti jne. eli hän vain haluaa että olisi mahd. hyvät puitteet lapselle. Mutta kyllä hän lapsia haluaa ja eiköhän tämä tilanne varmasti hyväksi käänny, niin moni on pärjännyt.

Me muutettiin kun oli kuudennella kuulla, ja kannoin tavaroita kuten muutkin. Ei mulle ainakaan kukaan sanonut, ettei saisi mitään painavaa nostella :D

Kaveri kävi bodypumpissa synnytykseen saakka, ainoa mitä ei tehnyt oli vatsalihakset.

Minä oon aina kuullut sitä, että "raskaana ei saa nostella painavia" :D Tässä yks päivä kannoin painavia kauppakasseja ja en tiedä johtuiko siitä, mutta alkoi alavatsaa juilimaan. Mutta kun olin yksin liikenteessä niin pakko oli homma hoitaa. Muutossa meillä ei sinänsä hirveästi painavia huonekaluja ole mutta esim. täyspuinen telkkaritaso on sellanen mihin en tod. haluais enää koskea vaikka en olis raskaanakaan, taso on kauhea järkäle ja painaa kuin synti. Jos vaikka neuvolasta sanotaan ettet kanna painavia niin tottakai sitten toimin käskyttäjänä ja pakkaajana..

Miten musta tuntuu, että tää koko tarina on provo? Eikö muka löydy ketään, jolle voi puhua luottamuksellisesti?
En oo koskaan tajunnut niitä, jotka suoltaa koko elämänsä palstalle kymmenien tuhansien ihmisten pällisteltäväksi.

Ei ole provo. Ja ihan anonyymistihän minä täällä puhun, kukaan tuskin minua tästä jutusta tunnistaa. Mikäli en haluaisi puhua anonyymisti niin voisin kyllä ihan nimeni ja naamanikin paljastaa mutta en sellaista halua tehdä juurikin siksi että täällä pyörii paljon porukkaa.

Suurin osa kavereistani on sellaisia jotka ovat sinkkuja ja lapsettomia, niin että heistä tuskin olisi hirveästi puhekumppania ollut tällaiseen asiaan. Ja esim. vanhempieni kanssa en voisi puhua myöskään, meidän perheessä ei ole koskaan ollut sellaista "puhekulttuuria" ja olisi vaikeaa ja noloa yrittääkään heidän kanssa luontevasti jutella jostain tärkeästä ja isosta asiasta.

Niin että päätin suunnata tänne, kun täällä sattuu muita odottajia ja perheellisiä olemaan, sellaisiakin joilla varmaan on ollut joskus samanlainen tilanne kuin mulla. Mitä pahaa siinä on?

Alkuperäinen kirjoittaja en osaa päättää;30141522:
Joo, parempihan se on tietysti hyvissä ajoin muuttaa. Mutta kun ei ole edes eka kolmannes takana, pelottaa että jos sieltä masusta ei edes mitään elollista löydykään :O Joo ei pitäisi manailla mutta siis haluan vain ensin edes saada selville että pienellä on kaikki OK. Kuten sanoin niin vielä koko raskaus ei edes tunnu hirveän todelliselta. Mitenkähän muuten on, eikö koko raskauden aikana saa painavia kanniskella? Mietin sitä että muutto on kuitenkin edessä, mitenhän se hoituu.. Pitää kai ystäviä ottaa muuttoavuksi jos minä en voi kantaa painavia.

Ja juu olihan se miehen mielipide aluksi aika karu. Mutta toisaalta ymmärrän häntä, koska hänen mielipiteensä oli sen takia kielteinen, että hän olisi vain toivonut että olisi parempi elämäntilanne. Häntä huolettaa miten selvitään rahallisesti jne. eli hän vain haluaa että olisi mahd. hyvät puitteet lapselle. Mutta kyllä hän lapsia haluaa ja eiköhän tämä tilanne varmasti hyväksi käänny, niin moni on pärjännyt.

En ole tollasta kuullutkaan ettei saisi kanniskella. Mutta siis kai miehesi voi kantaa jos sinä et voi?

En ole tollasta kuullutkaan ettei saisi kanniskella. Mutta siis kai miehesi voi kantaa jos sinä et voi?

Tottakai voi eikä varmana minua pistäisi mitään painavia kantamaan mutta apujoukkoja kyllä tarvitaan kantajiksi kans sitten :D Minä vaan olen kuullut että joka paikassa hoetaan, ettei raskaana ollessa saa painavia nostella, ettei tulisi keskenmeno tai jotain vaurioita.. :O

Alkuperäinen kirjoittaja en osaa päättää;30142534:
Tottakai voi eikä varmana minua pistäisi mitään painavia kantamaan mutta apujoukkoja kyllä tarvitaan kantajiksi kans sitten :D Minä vaan olen kuullut että joka paikassa hoetaan, ettei raskaana ollessa saa painavia nostella, ettei tulisi keskenmeno tai jotain vaurioita.. :O

Mulla on kaksi lasta enkä ikinä ole kuullut moista. Mikä on tuo "joka paikassa"? Ketkä tuollaista hokee?

Juu sieltä pitää kysyä.. Eipä tässä kyllä nyt ole tarvettakaan mitään painavia ole nostella. Mm. kauppakassit menee tarvittaessa esim. pyörän kyydissä.

Minulle tuli nostelukielto, kun todettiin etinen istukka eli istukka oli kodun suun päällä. Se lisää vuotojen ja keskenmenon riskiä. Istukan paikka kuitenkin muuttui ja nostelukielto kumottiin. Eikä toisessa raskaudessa (istukka takana) mitään kieltoja ollut. Vatsalihasliikkeitä ei suositella. Mutta tosiaan liikkua saa ja pitääkin. Toki jos tulee kipuja tai vuotoja niin on heti lopetettava. Esikoiseni painaa 15 kiloa ja ihan normisti sitä olen nostellut monta kertaa päivässä ja kantanut kohtuu pitkiä matkojakin koko raskauden ajan ja nyt enää pari viikkoa laskettuunaikaan. Noissa tvsarjoissa usein liioitellaan ja saadaan raskaus näyttämään suunnileen sairaudelta ja sitten naiset odottavat erityiskohtelua puolisoltaan ja lähipiiriltään. Raskaus on kuitenkin maailman luonnollisimpia asioita ja se on tehty kestämään normaali ja vähän raskaampikin elämä. Toki poikkeustilanteita on, mutta noin niinkuin yleensä niin ihan normaalisti saa elää ja toimia. Ja mies ja lähipiirikin jaksaa odotusajan paremmin kun ei ole mikään erityiskohtelua odottava "prinsessa" :D

Olen 16 vuotias tyttö ja 2-4 viikolla raskaana. En voi kertoa kenellekkään läheiselleni ja lapsen isä ei tiedä mitään. Emmin kanttisko lapsi pitää vai tehdä abortti ilman vanhempien tietoa. Saisinko vastauksia nopeasti...

Alkuperäinen kirjoittaja 16v tyttö;30307383:
Olen 16 vuotias tyttö ja 2-4 viikolla raskaana. En voi kertoa kenellekkään läheiselleni ja lapsen isä ei tiedä mitään. Emmin kanttisko lapsi pitää vai tehdä abortti ilman vanhempien tietoa. Saisinko vastauksia nopeasti...
Onko sulla varaa maksaa 30 euron pkl-maksu kolmeen kertaan, sekä tk-lääkärin käyntimaksu ennen sitä? Vai kertoisitko sittenkin vanhemmillesi? Missään tapauksessa en suosittelen nuorta elämääsi pilaamaan vauvanhoidolla.

Täällä yksi kuumeilija jo parit kyyneleet tirautti! Hienoa lukea että homma meni ap:n osalta positiivisesti :hug:

16v tyttö: Kannatan sinua miettimään asiaa ihan perusteellisesti, en ole kummankaan vaihtoehdon puolella vaan teet juuri niinkun parhaaksi näät! Oletko kauan seurustellut poikaystäväsi kanssa? Onko sulla opinnot kesken?
En minäkään mikään mestari ole näitä juttuja neuvomaan mutta kerron oman mielipiteeni :) t. kohta 19v

Yhteistyössä