L
liinu.
Vieras
Mulla on huono omatunto, kun korotan ääntä tuolle uhmikselle liian usein
Tiedän, että hän vasta harjoittelee elämistä ja omaatahtoa, mutta välillä on niin vaikeaa, kun näen kyllä kasvoistaan, että ymmärtää kiellon varsin hyvin, mutta päättää olla noudattamatta sitä. Esimerkiksi tänään vei kupin pöydältä ja minä käskin hänen antaa sen heti takaisin. Säikähdin toki itsekin, että menee rikki. Menin kuitenkin ihan rauhallisesti lapsen luo ja pyysin antamaan, niin katsoi oikein silmiin ja heitti kupin minusta pois päin
Sitten komensin taas kovalla äänellä, vaikkei kuppi mennytkään rikki. Tämän jälkeen otin syliin ja juteltiin, että miksi ei saa heittää (voi mennä rikki, äitiä harmittaa, pitää siivota, voi mennä sirpale jalkaan ja sattuu). Tätä lapsi ei kykene vielä ymmärtämään, kun on niin pieni vielä kuitenkin, mutta olen yrittänyt kertoa sanallisesti. Pyysin anteeksi, että huusin ja kehoitin lasta pyytämään anteeksi, ettei totellut.
Mutta taas se huono äiti-fiilis nostaa päätään. Tuntuu, etteivät monet muut hermostu lapsilleen koskaan. Mutta sitten jos siltä kantilta miettii, niin naapurinkin lapsi sitten aina mätkii meidän 2v nuorempaa lasta päähän nyrkillä aina kun äitinsä silmä välttää. Minä kyllä sitten sanon tuolle naapurin lapsellekin, että ei noin saa tehdä. En kuitenkaan haluaisi olla liian ankara, mutta en liian lepsukaan. Haluan, että lapseni oppii oikean ja väärän sekä hyvät käytöstavat, mutta joskus sorrun huutamaan lapselle, kun olen kieltänyt ja silti lapsi vain tekee uhmallaan.
Täällä mennään siis rv 33 ja uskon, että se vaikuttaa aika lailla käytökseeni - lähinnä siihen, miten pitkään jaksan kestää rauhallisena.
Miten teillä muilla?
Mutta taas se huono äiti-fiilis nostaa päätään. Tuntuu, etteivät monet muut hermostu lapsilleen koskaan. Mutta sitten jos siltä kantilta miettii, niin naapurinkin lapsi sitten aina mätkii meidän 2v nuorempaa lasta päähän nyrkillä aina kun äitinsä silmä välttää. Minä kyllä sitten sanon tuolle naapurin lapsellekin, että ei noin saa tehdä. En kuitenkaan haluaisi olla liian ankara, mutta en liian lepsukaan. Haluan, että lapseni oppii oikean ja väärän sekä hyvät käytöstavat, mutta joskus sorrun huutamaan lapselle, kun olen kieltänyt ja silti lapsi vain tekee uhmallaan.
Täällä mennään siis rv 33 ja uskon, että se vaikuttaa aika lailla käytökseeni - lähinnä siihen, miten pitkään jaksan kestää rauhallisena.
Miten teillä muilla?