Raskaus ja Citalopram

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pieni ääni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pieni ääni

Vieras
Olen syönyt ahdistukseen 20mg Citalopramia yhden päivässä. Sitten kävi niin että harrastimme mieheni kanssa kerran suojaamatonta seksiä ja olen kuin olenkin raskaana. Jätin lääkkeet ottamatta heti aktia seuraavana päivänä enkä ole sittemmin niihin koskenut.

Citalopram-ratiopharm on kuitenkin pitkällä aikavälillä vaikuttava lääke, joten mietin tässä onko mahdollista että sikiö saa siitä kärsiä? Onko kenelläkään edes melkein tietoa?

Hävettää myöntää, mutta olin melkein doku 6 ensimmäistä raskausviikkoa. Olin myös syönyt burana 800mg ja antibioottikuurin. Röökiä kului kiiteetävästi. Kun huomasin olevani raskaana, kävin sitten gynellä. Gyne sanoi, ettei ole mitään hätää vaikka kuinka huonosti olisin käyttäytynyt, kunhan nyt lopetan heti. Lopetin heti. Kertaakaan en ole koskenut. En siis usko että tuostakaan mitään hätää on. Yleensä jos jotain on jo alkuraskaudessa pielessä, hoitaa luonto asiansa ja menee raskaus kesken.

Yleensä äidin ottamat lääkkeet, alkoholi, yms. alkavat koskettaa sikiötä vasta 5.-6.raskausviikolla, kun istukka on kunnolla muodostunut ja verenkierrot yhdistyvät. Itse erinäisten lääkitysten takia kysyin äitiyspoliklinikan lääkäriltä jo lasta suunnitellessa, että täytyykö lääkkeet lopettaa jo varmuuden vuoksi ja ohjeistus oli, että jatkan normaalisti kunnes teen positiivisen raskaustestin. Tämän jälkeen olin heti polille yhteydessä ja lääkitys vaihdettiin sikiölle turvallisiin vaihtoehtoihin.

Tuosta ahdistuslääkkeestä en tiedä mitään, mutta kannattaa ottaa yhteyttä äitiyspolille ja kysyä saako lääkettä käyttää, voiko sen vaihtaa johonkin toiseen valmisteeseen vai lopettaako kaikki lääkkeet kokonaan. Varmasti lääkäri sitten harkitsee sinun kohdallasi parhaimman vaihtoehdon, jos esim. täysin ilman lääkkeitä olo aiheuttaa kovinkin tuskaisen olon tms.

Kiitos vastauksista! Tuota Citalopramia olen lähinnä syönyt "varmuuden vuoksi" erään keväisen järkytyksen jälkeen (esim. ruokahalu katosi sen takia kokonaan, mutta palasi lääkityksen myötä nopeasti). Ko. lääke on sellainen, että sitä pitäisi lopettamisen yhteydessä vähentää pikkuhiljaa, mutta minä tyttö pistin kerrasta poikki... Voin hyvin, eli en kai sitten enää tarvinnutkaan niitä.

Nyt toivon täyspitkää odotusta ja tervettä vauvaa. Niin kuin me kaikki!

Kannattaa silti ehkä kysyä lääkärin neuvoa, lääkkeen äkillisestä lopettamisesta kun voi joskus aiheutua ongelmia. Raskausaikana kannattaa pitää pitää hyvää huolta terveydestä, myös mielenterveydestä. Hyvää odotusta sinulle!

Moikka!

Soita teratologiseen tietopalveluun niin saat paljon uusinta tutkimustietoa. Mullakin on käytössä tuo citalopram 20 mg 1x1 ja 25. rv menossa. Vuodenvaihteen jälkeen ajattelin pitää tauon ja aloittaa synnytyksen jälkeen uudestaan. Tauko siksi, ettei vauvalle tulisi vieroitusoireita, joita voivat olla mm. hengitysvaikeudet, itkuisuus, levottomuus ym. Mitään epämuodostumia lääkkeen ei ole todettu aiheuttavan ja sen käyttö raskauden aikana on sallittua ja jopa suotavaa jos ei pärjää ilman, joten haittaa et ole varmasti aiheuttanut. Tuo 20 mg on pieni annos, joten tuskin on haittaa siitäkään, että lopetit kerralla. Vaikeassa masennuksessa annos voi olla jopa 60 mg, jolloin on tärkeämpää vähentää käyttöä asteittain. Mukavaa odotusaikaa ja muista huolehtia myös itsestäsi!

Yhteistyössä