Raskaus ja "kielletyt herkut"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Odottaja

Vieras
Paljonkos olette esim joulun aikoihin syöneet ei suositeltuja ruokia/elintarvikkeita raskaana ollessanne?
Onko niillä merkitystä enemmän/vähemmän raskauden loppupuolella?

jos tarkoitat nyt esim. maksaa, salmiakkia, lakritsia jne joiden runsas syöminen saattaa aiheuttaa vauvalle kehityshäiriön, tai itsellesi verenpaineen nousua tms niin ei sillä väliä missä vaiheessa niitä syö, tietysti loppuraskaudesta tuon verenpaineen nousu on herkemmässä.

jos taas tarkoitat kraavialohta tai muuta ruokaa, joka voi aiheuttaa listeriaa, ei ole väliä kuinka runsaasti tai vähän sitä syö tai missä vaiheessa, kun sitä ei vaan voi tietää missä murusessa se pöpö piilee ja se tauti sitten tulee jos tullakseen, noissa pitäis olla tiukkana eikä mutustella elintarvikkeita joista sen voi herkemmin saada.

olen vältellyt koko raskausajan. tosin vahingossa kuopusta odottaessani tuli syötyä miehen työpaikan pikkujouluissa jotain kalaa, en sillon edes muistanut että niissä voi olla jotain vaaraa..
vasta ruoan jälkeen muistin että olisi ehkä pitänyt jättää väliin. :whistle:

Kyllä oli helppoa ja yksinkertaista odottaa vauvaa 80-luvulla... muuta en vältellyt kuin sipsien syöntiä suolaisuuden takia, muuten syötiin mitä lystättiin, eikä mistään tullut varoituksen sanoja. Ja huom: kaikki lapseni ovat terveitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vanhus:
Kyllä oli helppoa ja yksinkertaista odottaa vauvaa 80-luvulla... muuta en vältellyt kuin sipsien syöntiä suolaisuuden takia, muuten syötiin mitä lystättiin, eikä mistään tullut varoituksen sanoja. Ja huom: kaikki lapseni ovat terveitä.

Valitettavasti kaikilla muilla ei välttämättä ole käynyt yhtä hyvä tuuri.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Kaikkea voi sattua raskauden aikana, voi johtua syömisistä, mutta myös muusta. Tuuria on ollut matkassa myös jokaisella ystävälläni, jotka ovat yhtä vanhoja kuin itsekin olen ja saivat lapsensa silloin joskus. Terveitä muksuja äitiensä syömisistä riippumatta.

Kaikkea voi sattua raskauden aikana, voi johtua syömisistä, mutta myös muusta. Tuuria on ollut matkassa myös jokaisella ystävälläni, jotka ovat yhtä vanhoja kuin itsekin olen ja saivat lapsensa silloin joskus. Terveitä muksuja äitiensä syömisistä riippumatta.

No sorry vaan, en silti ymmärrä, että miksi joitain tiettyjä ruokia ei pysty välttämään raskausaikana. Ja miksi niitä ei halua välttää, koska ei niitä turhaan ole riskielintarvikkeiksi ole määritelty. Kaikkea voi tottakai sattua, mutta sitä suuremmalla todennäköisyydellä, mitä välinpitämättömämpi on tekemistensä suhteen. Ja enne kaikkea, miksi vielä kehuskella sillä, että on syönyt kaikkea. SE, kun tuntuu olevan lähes yleinen asenne täällä palstalla. :(

No sorry vaan, en silti ymmärrä, että miksi joitain tiettyjä ruokia ei pysty välttämään raskausaikana. Ja miksi niitä ei halua välttää, koska ei niitä turhaan ole riskielintarvikkeiksi ole määritelty. Kaikkea voi tottakai sattua, mutta sitä suuremmalla todennäköisyydellä, mitä välinpitämättömämpi on tekemistensä suhteen. Ja enne kaikkea, miksi vielä kehuskella sillä, että on syönyt kaikkea. SE, kun tuntuu olevan lähes yleinen asenne täällä palstalla. :(

Ei ollut tarkoitus kehuskella, totesin vain, että silloin tuli syötyä kaikenlaista. Ajat ja tavat oli erilaisia. Minähän olen vanhus, kuten nimimerkki kertoo...

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Mä olen syönyt kaikkea tässä ja viime raskaudessa. Kohtuudella esim. maksaa.

Sitähän saa syödä ihan neuvolan ohjeidenkin mukaan =)

Mun tarvii myöntää etten mä edes muista mitä kaikkea ei saisi syödä. Ja ne ohjeetkin taitaa koko ajan vähän vaihdella...

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Mä olen syönyt kaikkea tässä ja viime raskaudessa. Kohtuudella esim. maksaa.

Sitähän saa syödä ihan neuvolan ohjeidenkin mukaan =)

Mun tarvii myöntää etten mä edes muista mitä kaikkea ei saisi syödä. Ja ne ohjeetkin taitaa koko ajan vähän vaihdella...

Niin vaihtelee, eri neuvoloissakin annetaan eri ohjeita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos tarkoitat nyt esim. maksaa, salmiakkia, lakritsia jne joiden runsas syöminen saattaa aiheuttaa vauvalle kehityshäiriön, tai itsellesi verenpaineen nousua tms niin ei sillä väliä missä vaiheessa niitä syö, tietysti loppuraskaudesta tuon verenpaineen nousu on herkemmässä.

jos taas tarkoitat kraavialohta tai muuta ruokaa, joka voi aiheuttaa listeriaa, ei ole väliä kuinka runsaasti tai vähän sitä syö tai missä vaiheessa, kun sitä ei vaan voi tietää missä murusessa se pöpö piilee ja se tauti sitten tulee jos tullakseen, noissa pitäis olla tiukkana eikä mutustella elintarvikkeita joista sen voi herkemmin saada.

mä vetelin salmiakkia kaksinkäsin et mun verenpaine olis noussu.

Ja eikös vakuumipakattu graavilohi ollu pannassa?

Mua on kanssa vuosia jo ärsyttänyt tällä palstalla joidenkin ohjeet, että kaikkea voi syödä kohtuudella tai itse söin kaikkea ja lapseni ovat terveitä. Tai ei ennen vanhaankaan edes tiedetty mistään ruoka-aineiden vaaroista.

Jos listaa haluaa noudattaa kaikkea ei voi syödä kohtuudella, kuten tuossa on mainittukin.

Jos listaa ei noudata niin silloin riskit kohtukuolemalle, epämuodostumille jne. kasvaa. Listeriaraskauksia on Suomessa alle 10 vuodessa, joka on tosi vähän, mutta kukaan tuskin haluaa olla edes se yksi niistä muutamasta. Toksotapauksia on taas muistaakseni n. 100-200. Kyse siis on riskien kasvusta eikä mistään absoluuttisesta totuudesta.

Ennen vanhaan tehtiin toisin. Lapsikuolleisuus ja kohtukuolleisuus oli suurempi. Johtunee monen eri tekijän summasta. Toisaalta taas rehuun alettiin lisäämään a-vitamiinia 80-luvulla, josta esim. maksan rajoitus johtuu. Pakkausmenetelmien muuttuminen taas nostaa esim. listeriariskiä. Myös makeutusaineiden käyttö on kasvanut huomattavasti. Markkinoille tullut uusia tuotteita joiden riskeistä ei ole vielä tietoa (esim. energiajuomat jne...)

Itse noudatin listaa parhaani mukaan. Mulle se ei aiheuttanut stressiä eikä vaikeuksia.

Yhteistyössä