raskaus ja kilpirauhasen vajaatoiminta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiusi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiusi

Vieras
Te jotka olette olleet tai olette parhaillaan raskaana ja teillä on kilpirauhasen vajaatoiminta, niin oletteko käyneet kontrolleissa useimmin ja onko lääkitystänne muutettu tms?

Mulla on kilpparin vajaatoiminta,mutta en ole raskaana. Sen tiedän että neuvolasta sitten ohjaavat niihin kontrolleihin. Monelta joudutaan muuttamaan lääkitystä ja tosiaan kontrolleja otetaan useasti raskauden aikana.

Mulla Thyroxin lääkitystä nostettiin 25% kun tulin raskaaksi... Kontrolleissa kävin vain kerran, silloin kilppariarvo oli OK. Diabeteksen vuoksi olin muutenkin erityisseurannassa, joten kilpparijutut hoidettiin siinä samalla.

kokemusta kahdesta raskaudesta. Ekassa arvot heitteli eika rajusti ja niitä kontrolloitiin varmaan 6-8 kertaa raskausaikana ja annosta jouduttiin muuttamaan usein. Aika synnytyksen jälkeen oli todella hankalaa. Ennen kuin lapsi täytti vuoden, olin ollut sekä liika- että vajaatoiminnalla, arvot oli otettu ainakin 10 kertaa ja yhtä kertaa lukuunottamatta annosta oli muutettu joka kerta. Sit se hiljalleen tasaantui. Toka raskaus ollutkin sit ihan erilainen. Alun "automaattinen" nosto eli mulla 0,025mg riitti tuonne 30. viikolle asti ja silloin nostettiin hieman lisää. Arvot on olleet hoitotasolla ja vointi hyvä. Kokeissa olen käynyt 4kertaa. Synnytän kohta ja kieltämättä tuo synnytyksen jälkeinen vointi jännittää eniten.

Joka raskaudessa ekan kolmanneksen aikana otettu kokeet ja ollut ihan ok. Neuvolassa sanoivat että ei tarvi enempää tarkkailla. Eikä kyllä ole mitään ongelmia ollut. Kerran vuoteen käyn verikokeissa. Tais olla että ekassa raskaudessa 7v sitten annosta lisättiin hieman ja se sitten jäi päälle, eli puolikas tabletti päivässä, paitsi 2xviikossa yks tabletti, outo annostus, mut sillä on menty monta vuotta.

Yhteistyössä