raskaus ja painonnousu ja terv hoit valitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liikaa painoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liikaa painoa

Vieras
Mulla lähtömitat 167cm ja 57kg. Nyt toinen raskaus ja rv 21+3 paino on 63,2kg eli paino on noussut 6kg joka on terkkarin mielestä liian paljon ja painoa tulee tällä menolla hänen mukaansa se 20kg ja vauvasta mahdollisesti liian iso. Minusta tuntuu omituiselta, koska olen ihan normaalipainoisen näköinen ja edellisessä raskaudessa kiloja tuli tasan 8 jotka lähtivät hyvin imettäessä. En usko mitenkään tässäkään raskaudessa tulevan 20kg vaan itse luulen että paino on vaan alussa noussut enemmän ja eikö se ole sallittuakin kun lähtöpaino oli ihan ok? Nyt pitäisi kuulemma alkaa liikkua enemmän tai vähentää herkuttelua. Painoon kohdistuva arvostelu satuttaa vaikka tiedän että kaipa hän on omasta mielestään oikeassa. Mitä mieltä muut olette?

Terkkarit ei KOSKAAN ole tyytyväisiä odottajan painoon, joko sitä on tullut liikaa tai liian vähän!
Itsellä oli ihan sama tilanne kun odotin kuopusta, alussa tuli paljon ja lopussa ei oikeastaan yhtään, joten todellakaan sitä kahtakymmentä kiloa ei tullut.

Terkkarit kuitenkin tekevät vain työtään ja kyllähän toi painonnousu on reilu joten tietysti ehdottavat noudattamaan terveellistä ruokavaliota ja liikkumaan.

Oma järki käteen ja omaa hyvinvointia seuraten rauhallisin mielin eteenpäin :)

Onnea odotukseen ja turhat stressit pois! :flower:

Ei toi 6 kg kuulosta kovin paljolta mun korvaani, itellä nousi paino ensimmäisen raskauden aikana aika reilusti ja tasaisesti koko raskauden ajan, ja laski sitten synnytyksen jälkeen. Korkeintaan ehkä katsoisin, ettei tule "turhia" herkutteluja ihan kauheasti. Jos kovin helposti nousee, niin ehkä sokerirasitus vois olla hyvä tehdä, vaikkei varsinaisesti muita riskitekijöitä olisikaan?

Mulle nipotettiin siitä, kun YHDEN KERRAN painoa oli tullut viikossa enemmän kun 500 g (joka muistaakseni oli se "sallittu"?) Se ei merkinnyt mitään, että joskus ei tullut lainkaan, tuli paljon vähemmän tai jopa laski per viikko... kokonaisuudessaan tuli 8 kiloa, mutta tuo yhden viikon grammamääräinen ylitys oli liikaa =)

Mulla rv 36 ja painoa tullut tähän mennessä 14kg. Mun mielestä aika paljon. Terkka ei ole kertaakaan huomauttanut asiasta. Itse kun olen voivotellut asiaa, on hän sanonut että "keskity nyt vaan raskauteen, murehditaan liikakiloista synnytyksen jälkeen". Ihana ihminen =)

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mulla rv 36 ja painoa tullut tähän mennessä 14kg. Mun mielestä aika paljon. Terkka ei ole kertaakaan huomauttanut asiasta. Itse kun olen voivotellut asiaa, on hän sanonut että "keskity nyt vaan raskauteen, murehditaan liikakiloista synnytyksen jälkeen". Ihana ihminen =)

Peesi!
Samat alkumitat kun ap:lla. Nyt rvk 32 ja painoa tullut 10 kg. Omasta mielestä ihan JÄRKYTTÄVÄÄ, mutta terkkarit on päinvastoin koko ajan sanoneet, että ei huolta, hoikka olen normaalisti ja painoa kuuluukin tulla.

Että ei ne terkat aina valita...

Mulla tuli eka raskaudessa runsaasti painoa. SIihen aikaan tehtiin paperille vielä sellasta painokäyrää ja mulla se meni jossain taivaissa se käyrä. Yhdellä kertaa ku painoa oli tullu runsaasti ja käyrä olis pitäny piirtää jonnekki paperin yläosaan, niin terkka kysyi multa että piirtääkö hän sitä käyrää vai laittaako koko paperin roskiin. sanoin että laita roskiin vaan ja se laittoi eikä sen koommin piirrelly niitä painokäyriä :D 17kg tuli siinä raskaudessa yhteensä ja kaikista kiloista pääsin eroon tosi nopeasti, käytin parin viikon päästä synnytyksestä jo samoja housuja kuin ennen raskautta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kovajänis:
Riippunee paljolti siitä, onko ne kuusikin kiloa tullut hyvin lyhyessä ajassa vai koko raskauden ajalla tasaisesti, eli kertarytinällä vai hiljaksiin?

Kilot ovat tulleet seuraavasti eli lähtöpaino 57,2 rv 9+3, 60,2 rv 14+5 ja 63,2 rv 21+3

no mitäs sitten vaikka tulee 20kg? Mitä hittoa se terkkarille kuuluu.... itsekin tuli +25kg ja siitä 20kg oli jo lähtenyt pois parin viikon päästä synnytyksestä ja loput 5kg sitten vielä seuraavan kuukauden aikana. Enkä edes laihduttanut mitenkään. Sama toistui seuraavassa raskaudessa.
Aina ne terkkarit kyttää niitä raja-arvotaulukoitaan ja jaksaa natkutta....

No kyllä siihen ihan perusteet on, että sitä painoa seurataan ja siitä rutkutetaan. Ylipainoon on osoitettu liittyvän raskauden aikana diabetesta, pre-eklampsiaa ja suurentunut kohtu-, virtsatie- ja haavatulehdusten riski. Raskauden ennuste on tällöin huono: vastasyntyneet saavat Apgarin pisteitä tavallista vähemmän ja tarvitsevat muita useammin tehohoitoa. Suuren syntymäpainon sekä vaikean ulosauton riski kasvaa, ja keisarileikkauksia tehdään tavallista useammalle; jopa sikiönkuoleman riski kasvaa... +20kg raskauden aikana ei ole enää raskauden aiheuttamaa lihomista, vaan johtuu kyllä aika pitkälti äidin huonoista elämäntavoista.

Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
no mitäs sitten vaikka tulee 20kg? Mitä hittoa se terkkarille kuuluu.... itsekin tuli +25kg ja siitä 20kg oli jo lähtenyt pois parin viikon päästä synnytyksestä ja loput 5kg sitten vielä seuraavan kuukauden aikana. Enkä edes laihduttanut mitenkään. Sama toistui seuraavassa raskaudessa.

No kun kuulemma tuollainen painnonnousu sitten nostaa riskiä että lapsi olisi syntyessään liian iso. Tiedän kyllä itsekin ettei siihen pelkkä painnonnousu vaikuta vaan on oltava jonkinasteinen sokeriaineenvaihdunnan häiriö, eikös? Viime raskaudessa kun painoa tuli tuo +8kg niin lapsi painoi 3100g syntyessään rv 38+6. En usko että mikään jättiläinen automaattisesti tulisi vaikka nyt tulisikin vähän enemmän kiloja.

Itselleni tuli ekassa raskaudessa 24kg ja terkkarin arvostelu satutti oikeasti! Kaikkein pahimmalta tuntui, kun käski lisätä liikuntaa, ja minä itku kurkussa selitin että teen jo 6-8h päivässä fyysisesti raskasta työtä ja lenkkeilen pari tuntia päivässä koiran kanssa... Ruokavaliosta en enää keksinyt että mitä olisin voinut jättää pois, kun makeakaan ei maistunut ja rasvainen ruoka närästi. Pahimmillaan paino nousi 1,2kg viikossa. Turvotus ei muka voinut vaikuttaa painonnousuun! Lapsi painoi syntyessään 3,7kg, joten uhkailuista huolimatta ei mikään sokerivauva.

Onneksi tässä raskaudessa on eri terkkari... Ymmärrän kyllä huolen,jos on raskausdiabeteksen tai -myrkytyksen uhka, mutta ei kai tuo painon kyttääminen voi olla äidillekään hyväksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Sassykatti:
+20kg raskauden aikana ei ole enää raskauden aiheuttamaa lihomista, vaan johtuu kyllä aika pitkälti äidin huonoista elämäntavoista.

Mihis mä ne porkkanat ja tomaatit vaihan enää? Mun ruokavaliossa ei oo ollu th:nkaan mielestä mitään vikaa, silti paino nousee...

Alkuperäinen kirjoittaja Sassykatti:
No kyllä siihen ihan perusteet on, että sitä painoa seurataan ja siitä rutkutetaan. Ylipainoon on osoitettu liittyvän raskauden aikana diabetesta, pre-eklampsiaa ja suurentunut kohtu-, virtsatie- ja haavatulehdusten riski. Raskauden ennuste on tällöin huono: vastasyntyneet saavat Apgarin pisteitä tavallista vähemmän ja tarvitsevat muita useammin tehohoitoa. Suuren syntymäpainon sekä vaikean ulosauton riski kasvaa, ja keisarileikkauksia tehdään tavallista useammalle; jopa sikiönkuoleman riski kasvaa... +20kg raskauden aikana ei ole enää raskauden aiheuttamaa lihomista, vaan johtuu kyllä aika pitkälti äidin huonoista elämäntavoista.

No mutta mun mielestä tähän mennessä tullut painonnousu ei ennusta vielä 20kg painonnousua millään tavalla, koska esim viime raskaudessakin oli kuukausia jolloin paino oli ainoastaan tippunut. Ihmettelen siksikin ja olihan alkupainokin sellainen, että hieman varaa oli nousta mielestäni. Uuden neuvolan oppaan mukaan 10-16kg on täysin normaali painonnousu normaalipainoiselle odottajalle.

Mulla ainakin joka kerran tullut eniten painoa viikoilla 15-25 ja sitten tasaantunut. Eli vaikka alkussa nousuvauhti näyttää huimalta, niin lopputulos on normaalin rajoissa. Vauvat n 3500g painaneita

Kummaa saarnaamista aina! :kieh: Älä liian vakavasti ota, jos muuten syöt normaalisti.
Mulla tuli 22kg ja vauvan ollessa 3kk, olin jo takaisin lähtöpainossa. Niin ja vauva oli ihan normaalikokoinen 52cm ja 3790g. :)

Mä olen ihan kyllästynyt noihin terkkareihin. Täällä siis ihan normaali paino raskaudes alussa.
Alkuraskaudessa mulle yksi terv.hoitaja valitti että tullut liikaa painoa, sitten parin kuukauden päästä toinen terv.hoitaja sanoikin, että sulla ei ole juuri mitän ylimääräistä ja nyt kun taas sattui olemaan se sama terv.hoitaja joka alussa valitti painosta sanoikin että voi kun sulla on hyvin toi painonkehitys (nyt viikolle 30 mennessä tullut noin 6-7kg).. ja paino siis lisääntynyt ihan vähitellen ja tasaisesti.. että on näköjään myös terv.hoitajasta ja myös ihan päivästä kiinni onko sitä painoa tullut liikaa niiden mielestä vai ei. Että voisi lopettaa koko painon tarkkailun kun tuntuu olevan aika ristiriitaista kommentoitia neuvolasta.. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:

No kun kuulemma tuollainen painnonnousu sitten nostaa riskiä että lapsi olisi syntyessään liian iso. Tiedän kyllä itsekin ettei siihen pelkkä painnonnousu vaikuta vaan on oltava jonkinasteinen sokeriaineenvaihdunnan häiriö, eikös? Viime raskaudessa kun painoa tuli tuo +8kg niin lapsi painoi 3100g syntyessään rv 38+6. En usko että mikään jättiläinen automaattisesti tulisi vaikka nyt tulisikin vähän enemmän kiloja.

Mulla tuli eka raskaudessa 17kg, vauva painoi syntyessään 3800g. Toka raskaudessa painoa tuli 22kg ja vauvan paino oli 3500g. Kumpiki syntyi rv39. Eli ihan tavallisen painoisia vaikka painoa tuli runsaasti. Nyt mulla rv34+2 ja painoa tullu 11kg. saa nähdä minkä kokoinen vauva on syntyessään.

Mulla on niin kiva neuvolan terkkari ettei ole heristänyt sormea painolle. Ei tosin ole (vielä) ollut kai aihettakaan.. rv 21 menossa, nipin napin 2 kiloa tullut. Olen tosin lievästi ylipainoinen (raskauden alussa 165/70 ja nyt 72kg). Laihdutin ennen raskautumista kuusi kiloa, mutta lopetin laihdutuksen tietenkin siihen plussaukseen. :D Liikunnan suhteen "dieetti" on edelleen voimassa eli liikun tosi runsaasti kuten laihiksellakin mutta syön normaalisti plus herkkujakin päälle kun laihtua ei nyt saa.

Tavoite olisi pitää raskauskilot aika vähäisinä.

Neuvolan tädit eivät usein osaa kohdella äitejä/tilanteita yksilöinä, vaan tuijottavat vain niitä ohjeita ja käyriä.
Tottakai, jos jo valmiiksi on ylipainoa 50 kiloa, on vaarallista kerätä yhtään ylimääräistä raskausaikana. Mutta jos lähtötilanne on hoikka, voi kiloja hyvin tulla reilustikin lisää.