raskausajan diabetes

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olivia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

olivia

Vieras
mulla todettiin raskausajan diabetes. mittailin sit 6 päivää 4 kertaa päivässä niitä verensokeriarvoja. yks arvo ylitty vaan niin en saanu lähetettä tayssiin. nyt mun ei tarvi mitata arvoja ollenkaan. onko muita samassa tilanteessa olevia?

nälkä ois kova mut tuntuu et ei uskalla syä niin paljon ku maha vetäs ja tarve on ku ei tiä yhtään mitä ne arvot on...

Mulla ei ihan oo sama tilanne mutt näin mulla: Mä sain neuvolast reilu viikko sitten mittarin ja pitää mittailla 4kertaa/vrk ja 4vrk/vko. Seuraava neuvola käynti on 11.5. niin sitte ne katsoo ne luvut kun on tarvinnu pitää kirjaa niist. Ja ohjeis oli ett laskettuun aikaan asti mittaillaan eli 7.7. asti. Mulle sanottiin että se mittari on mun eikä sitä tarvii palauttaa... Nyt on kyl noi arvot olleet sen verran alhaal että veikkaan ettei mitään lisähoitoo tarttis aloittaa, ainakaan toivottavasti. Enempää en oikein osaa sua nyt auttaa/kannustaa.

Etkö saanut mittaria mukaan tai siis oletko palauttanut sen jo? Minkälaisia arvoja sait sokerirasituksessa? Paljonko sinulla on nyt raskausviikkoja?

Minulla on raskausajan diabetes, joka on jo insuliinihoitoinen. Ei minullakaan tuon seurantajakson aikana ollut korkeita sokereita, mutta paheni raskauden edetessä. Muutamassa viikossa mentiin ruokavaliohoidosta kasvavaan insuliiniannokseen.

Itse olen kyllä ottanut vakavasti tuon asian ja kehoitan muitakin. Jos ne sokerit ovat noustakseen, ne nousevat ja vieläpä huolimatta siitä, että syötkö "salaa" vai et. Missään tapauksessa ei saa pitää mitään "herkkupäiviä".

Jos sinulla sokeriarvot ovat korkealla, ne saattavat olla korkeita riippumatta siitä, syötkö ohjeiden mukaan tai et. Noilla sokeriarvoilla on taipumus nousta raskauden edetessä.

Mulla oli samallalailla kun ap:lla eli mittari vähän aikaa lainassa ja kun arvot pysy kurissa niin käskettiin jatkaa samaanmalliin. Eli syömisohjeet olin saanut jo aiemmin, joita noudatin kun mittailin. Ilmeisesti sullekin on annettu ohjeet.
Ei mulla kyllä nälkä vaivannut vaan paremminkin päinvastoin. Kannaattaa vaan syodä niitä terveellisiä ruokia niissä ohjeissa niin nälän pitäs kyllä pysyä loitolla.

Minä kyllä vähän vielä ihmettelisin tuota, että seuranta lopetetaan "kesken". Sehän on ihan älytöntä, koska se sokerin sietokyky oikeasti heikkenee raskauden edetessä. Kyllä sitä ruokavaliohoitoistakin pitäisi seurata päivittäin, koska saattaa muuttua insuliinihoitoiseksi.

mulla oli se tunti litkun jälkeen arvo 10,3 (10 oli raja)

nyt mulla on viikkoja 32+ jotain. palautin sen mittarin takas ku ei tartte seurata enää. en saanu sen kummempia ruokaohjeita, mitä nyt juteltiin. kasviksia pitäs lisätä enempi ruokavalioon.

taidan pyytää sen mittarin takas niin saan mielenrauhan...

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Minä kyllä vähän vielä ihmettelisin tuota, että seuranta lopetetaan "kesken". Sehän on ihan älytöntä, koska se sokerin sietokyky oikeasti heikkenee raskauden edetessä. Kyllä sitä ruokavaliohoitoistakin pitäisi seurata päivittäin, koska saattaa muuttua insuliinihoitoiseksi.

Täysin samaa ihmettelen! :o
Kyllä mulla seurattiin loppuun saakka vauvan kasvua tihennetysti.

Olen myös mitannut kotona sokeriarvoja ja neuvolan täti sanoi että jos enemmän kuin kaksi arvoa on koholla niin sitten laitetaan lähete äitiyspolille. Noh, osaako kukaan sanoa mitä siellä äitiyspolilla tapahtuu ja kauanko siellä joutuu olemaan??

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Olen myös mitannut kotona sokeriarvoja ja neuvolan täti sanoi että jos enemmän kuin kaksi arvoa on koholla niin sitten laitetaan lähete äitiyspolille. Noh, osaako kukaan sanoa mitä siellä äitiyspolilla tapahtuu ja kauanko siellä joutuu olemaan??

Luultavasti käyt juttelemassa diabeteshoitajan kanssa. Ja sitten on lääkäri, joka ultraa: katsoo vauvan kook ja että kaikki on ok. Pelkkä käynti siis.

Yhteistyössä