raskausajan sokerit ja syöminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Onko muita joilla paastosokeri korkealla raskaana? Miten olette muuttaneet ruokavaliota? Olen yrittänyt syödä terveellisemmin, useammin ja vähemmän. Mutta kun olis koko ajan nälkä. Voiko tuohon sokeriarvoon (siis paastosokeriin) ylipäätään vaikuttaa kovinkaan paljon ruokavaliolla, kun kuitenkin suht terveellisesti olen aina syönyt.

Minulla oli esikoista odottaessa nimenomaan paastoarvo inasen koholla, muut arvot normaalit. Asia korjautui kun vaihdoin iltapalan (luonnonjogurttia ja mysliä) kaurapuuroksi. Maitotuotteet sisältävät verensokeria kohottavaa maitosokeria, joten niiden käyttöä kannattaa rajoittaa.

Olen yrittänyt jogurtteja ja liikaa maidon saantia vältellä. Ostin soijajogurttiakin tavallisen jogurtin tilalle.

Mutta miten siihen paastosokeriin ylipäätään voi millään syömisellä vaikuttaa, kun kuitenkin muut arvot ok. Eli insuliini toimii. Eikai ne sokerit ja laktoosit jää pitkiksi ajoiksi sinne verenkiertoon lillumaan.

Joillakin se vilja juurikin nostaa sokereita. Maito sinänsä myös, mutta moni vetää partaäijäjogurttia paljon koska se tekee olon kylläiseksi, muttei nosta sokereita. Illalla saattaa toimia myös se että syö tarpeeksi hiilareita niin että sokerit nousee (ei tietty rajan yli), jotta verensokeri pysyy pitkään tasaisena. Ettei aamulla kun sokerit hiipuu, käy niin että keho alkaa vapauttaa lisää. Sitä kutsutaan muistaakseni aamunkoittoilmiöksi ja siihen voi auttaa se ettei pidä niin pitkää paastoa yöllä vaan haukkaa jotakin siinä välissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;27238607:
Joillakin se vilja juurikin nostaa sokereita. Maito sinänsä myös, mutta moni vetää partaäijäjogurttia paljon koska se tekee olon kylläiseksi, muttei nosta sokereita. Illalla saattaa toimia myös se että syö tarpeeksi hiilareita niin että sokerit nousee (ei tietty rajan yli), jotta verensokeri pysyy pitkään tasaisena. Ettei aamulla kun sokerit hiipuu, käy niin että keho alkaa vapauttaa lisää. Sitä kutsutaan muistaakseni aamunkoittoilmiöksi ja siihen voi auttaa se ettei pidä niin pitkää paastoa yöllä vaan haukkaa jotakin siinä välissä.

Tämän minä totesin oman rdn aikana. Jos tulee liian pitkä paasto, niin sokerit on korkeammalla aamulla.

Juu, lue tuosta aamunkoittoilmiöstä ja kokeile. Rd on siitä hankala, että se on vaan testattava itselle mikä sopii. Mulla toimi hiilarien vähentäminen parhaiten. Olin melkein karppiruokavaliolla, mut söin kyllä esim. ruisleipää ja näkkäriä. Näkkäri nosti mulla vähiten sokereita leivistä. Aamun arvot ovat hankalimmat hallita ruokavaliolla käsittääkseni. Mä jouduin ottamaan ruokavalion lisäksi lopulta myös iltainsuliinin. Vauva kuitenkin oli syntyessään ihan normaalin kokoinen ja hyvinvoiva kaikinpuolin. :)

Mulla hankalin ruoka-aine oli ruisleipä ja myslit. Edes pasta, peruna, maito tai sokerimehu ei nostanut tunnin arvoa yli kuuteen. Mutta aamun reissumiessiivun jälkeen ei olisi luvan kanssa syöty oikeastaan mitään ennen iltapalaa.

Melko karpilla ruokavaliolla pistelin menemään, tosin marjoja ja hedelmiä meni tosi paljon. Jos olisin noudattanut niitä ohjeita mitä tavallisille diabeetikoille jaellaan, olisin varmasti joutunut insuliinille. Sairaalaruoka synnärillä oli pahinta. Sinne olis pitänyt mennä kaupan kautta. Tai olla hätävaraksi ainakin pussi pähkinöitä mukana.

Mutta kun rasvojakin pitäis kuulemma vältellä ja keventää, joten ihan karppaustakaan ei oikein voi kokeilla. Lihaa siis ei sais liikaa, eikä voita leivälle vaan mieluummin sipaisu jotain kevytmargariinia. Ja kalaruoat hyviä sekä paljon kasviksia. Näin mulle on ohjeistettu.

Rasva ei nosta verensokeria, sen vaan sanon. Sitten taas hiilari kuin hiilari muuttuu kropassa sokeriksi. Tämän voit itse testata laittamalla esim. palan ruisleipää suuhusi ja odottamalla. Jonkin päästä se alkaa maistua makealta.

Mutta kun rasvojakin pitäis kuulemma vältellä ja keventää, joten ihan karppaustakaan ei oikein voi kokeilla. Lihaa siis ei sais liikaa, eikä voita leivälle vaan mieluummin sipaisu jotain kevytmargariinia. Ja kalaruoat hyviä sekä paljon kasviksia. Näin mulle on ohjeistettu.

Niin... Lääkäreissäkin on eroja. Kuka sua on neuvonut? Mulle neuvolassa lääkäri sanoi suoraan, että hän ei saa karppaamista suositella, mutta kyllähän sä itsekin näet mittarista mitä sokereille tapahtuu kun syöt hiilareita tai kun et syö. ;) Äitiyspolin diabeteshoitaja oli myös ihan ammattitaitoinen. Noi neuvolan th:t nyt on välillä ihan mitä sattuu. Neuvoo virallisterveelliseen, kun ei muutakaan osaa. Totuus on, että kukaan ei voi sulle antaa kuin suosituksia ja vinkkejä. Mittari vaan kovaan käyttöön ja testaat mikä sopii just sulle. Ja rd on siitä kiva, että kun sen keksit on tilanne taas muuttunut. ;) Muista myös nauttia raskaudesta! <3

Rasva ei nosta verensokeria, sen vaan sanon. Sitten taas hiilari kuin hiilari muuttuu kropassa sokeriksi. Tämän voit itse testata laittamalla esim. palan ruisleipää suuhusi ja odottamalla. Jonkin päästä se alkaa maistua makealta.

Sitä ohjettä mä itsekin vähän ihmettelin, että kun käskettiin keventää ja vältellä rasvoja. Olen kuitenkin ihan normaalipainoinen. Mutta olen nyt sitten vaihtanut kevyttuotteisiin aika monessa, en tiedä sitten onko sillä mitään vaikutusta.

Sitä ohjettä mä itsekin vähän ihmettelin, että kun käskettiin keventää ja vältellä rasvoja. Olen kuitenkin ihan normaalipainoinen. Mutta olen nyt sitten vaihtanut kevyttuotteisiin aika monessa, en tiedä sitten onko sillä mitään vaikutusta.

Kokeile ja katsele, miten voit. Jos olosi huononee tai sokereissa on häikkää, vaihda täysrasvaisiin tuotteisiin ja vähennä hiilareista. Jos olosi on hyvä, mitäpä sitä muuttamaan tyyliä.

Raskausaikana pitäisi syödä terveellisesti, eli ei todellakaan mitään kevyttuotteita. Ihminen tarvitsee rasvaa, sekä äiti että vauva.

Ja mä en söis soijatuotteita (väärin valmistettuja) raskaana ollessani.

Yhteistyössä