raskausmyrkytyksen kokeneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kylmä nakki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kylmä nakki

Aktiivinen jäsen
07.07.2006
16 967
11
38
te joilla on ollut raskausmyrkytys, mitä oireita oli ja millä viikoilla? käynnistettiinkö synnytys ja millä tavalla? ja saakohan nykyään raskausmyrkytyksen jälkeen vauvaa vierihoitoon jos kaikki on OK?

Viikolla 31 jouduin sairaalaan, itsellä ei mitään oireita mutta neuvolassa mittasivat korkean verenpaineen ja valkuaista virtsassa. Synnytys käynnistettiin vko 35, oksitosiini tipalla ja kalvojen puhkasulla. Meijän poika oli niin pieni että joutu vauvateholle kahex viikox, välillä meni jopa päiviä etten nähny vauvaa ollenkaan. Olin ite niin huonossa kunnossa etten päässy kattomaan....

mulla oli raskausmyrkytys -94.En muista millä viikoilla todettiin mutta äippäpolilla sai juosta jatkuvasti ja sitten kun verenpaine nous kunnolla otettiin sisään sairaalaan.Seuraavana päivänä käynnistys 39+4 ja poika synty samana yönä.Käynnistys tehtiin jollain kapseleilla (hyvä muisti mulla) Ainakin sillon muksun sai vierihoitoon mitä nyt välillä poika kävi valohoidos.

Mä olen "sairastanut" raskausmyrkytyksen kahdessa raskaudessa. Mitään erikoisia tuntemuksia mulla ei ollut, vaan myrkytys huomattiin neuvolassa, kun pissaan tuli proteiinia ja verenpaine nousi. Ekassa raskaudessa nuo alkoivat n. vkolla 35-36 ja tokassa 34-35. Molemmat synnytykset käynnistettiin vkolla 38, siihen aikaan oli tapana laittaa geelit kohdunsuulle, eli se oli käynnistystapana. Mulla vauvat olivat ihan normaalisti vierihoidossa, paitsi silloin, kun olivat sinivalohoidossa. Eiköhän vierihoito ole nykyisinkin tavoitteena, jos kaikki on hyvin :)

Mulla se kohtaus alkoi kovalla päänsäryllä eli siinä vaiheessa jo tiesin ettei kaikki ole kunnossa. Verenpaineet olivat jo olleet kuukauden koholla ja valkuiaista myös. Sitten kun tulivat mittaamaan paineet mun kädessä ei ollut tuntoa.
Siinä vaiheessa kutsuivat lastenlääkärin paikalle, kun se tuli en saanut puhuttua kuin sanoja sieltä toisen täältä. Oli siis aikas paha tilanne, se oli menoa sitten kiireelliseen sektioon. Vauvat syntyivät hyväkuntoisina. Vierihoitoon sain vauvat heti kun itse pystyin leikkauksen jälkeen hoitamaan ja olihan ne tietty siinä vierellä mutta toiset hoiti:(

mulla raskausmyrkytys todettiin rv 25+ ja sektio tehtiin rv26+5. Verenpaineet nous ja valkuaista oli virtsassa. Viimisenä yönä alko hirveä ylävatsakipu ja kaikki veriarvot oli päin prinkkalaa. Turvotusta oli n. 20kg.

Luulisi, jos raskausmyrkytys tulee vasta loppuviikoilla, on hyvä mahdollisuus saada vauva vierihoitoon. Kunhan myrkytys ei ole aiheuttanut vauvalle mitään, esim. istukkahan yleensä ilmeisesti menee aika huonoon kuntoon?

Alkuperäinen kirjoittaja Venla-05:
mulla raskausmyrkytys todettiin rv 25+ ja sektio tehtiin rv26+5. Verenpaineet nous ja valkuaista oli virtsassa. Viimisenä yönä alko hirveä ylävatsakipu ja kaikki veriarvot oli päin prinkkalaa. Turvotusta oli n. 20kg.

Luulisi, jos raskausmyrkytys tulee vasta loppuviikoilla, on hyvä mahdollisuus saada vauva vierihoitoon. Kunhan myrkytys ei ole aiheuttanut vauvalle mitään, esim. istukkahan yleensä ilmeisesti menee aika huonoon kuntoon?

selvisikö vauvasi kun syntyi niin pienenä?

minulla raskausmyrkytys oireet kahdessa raskaudessa. Pissassa proteiinija ja verenpaineet koholla. Itse en olossani mitään huomannut, neuvolassa tämä huomattiin. Esikoinen käynnistettiin kalvojen puhkasulla ja oksitosiinitipalla laskettunapäivänä. Vauvan sain vierihoitoon heti kun sokeriarvot olivat hänellä kohdallaan. sairaalassa viikon makasin juduin keräämään jokakerta pissaa vessassa käydessäni ja paineita seurattiin tasasin välein.

Kuopuksen odotus päätyi kans käynnistykseen raskausmyrkytys oireiden takia toisin lievemmät kuin esikoisen aikana. Pissassa proteiinia sekä paineet koholla. Käynnistettiin viikkoa ennen laskettua kohdunsuulle laitettavalla kapselilla joka oli tosi pieni ja tehokas. Kupus kävi kans seurannassa sokeriarvojen takia mutta sain heti samana päivänä vierihoitoon. Taas olin viikon sairaalassa paineita seurattiin ja pissaa kerättiin.

Rv27 jäin kiinni neuvolassa korkeasta verenpaineesta. Mitään kummallisempia tuntemuksia ei ollut, vaan ehkä pienoista päänsärkyä. Sitten ilmestyi valkuaista virtsaan ja jouduin vuodeosastolle pakkolepoon rv29. Suunniteltu sektio tehtiin rv 36+2, koska lääkkeilläkään ei saatu verenpaineita tarpeeksi alas. Tyttö painoi 2505g ja oli 44cm pitkä. Sai parhaat pisteet eikä tarvinnut mitään erikoishoitoja. Kotiin päästiin 4 vrk leikkauksesta.
Toisessa raskaudessa ei ollut raskausmyrkytystä.

Minulla takana 2 raskausmyrkytystä.

Ekassa verenpaineet kohos ja valkuaista pissassa. Mitään erikoista en huomannut olossani. Yhtenä päivänä tunsin oloni heikoksi. Tiesin jo verenpaineiden heittelevän. Kun oli viikonloppu kävin terkassa verenpainetta mittauttamassa. Kun oli kovasti koholla, ottivat pissanäytteenkin, jossa 3 plussaa. Käskivät mennä suoraan synnärille, sinne meninkin, enkä palannut kuin 2,5 viikon päästä vauvan kanssa. Aluksi makasin 6 pv, sitten tehtiin sektio, kun valkuaiset nousi taivaisiin. Viikkoja oli jotain 37. Sain lapsen heti vierihoitoon, vaikka itse sitä en voinut hoitaa sektiokipujen takia. Meillä oli perhehuone, mies lapsen hoiti, minä vain imetin.

Neljännen lapsen odotuksessa taas verenpaineet kohos ja valkuaista jonkin verran. Oloni vaihteli päivittäin. Välillä olin kotona lepohoidossa, välillä sairaalassa. Kerrankin pääsin just sairaalasta, kotimatka oli liian rankka, vaikka tulin autolla 3 km. Kotona meni sahalaitaa näkökentässä. Soitin sairaalaan, mutta ei tarvinnut mennä sinne takas, kun just olin lähtenyt ja kaikki vauvalla oli ok. Silloin ongelma oli tromposyytit, jotka meni niin alas, etten saanut mitään äkäsempiä puudutteita. Vain kohdunkaulapuudutus ja ilokaasua. Tämä synnytys käynnistettiin tipalla ja vedenpäästöllä viikolla 36. Taas sain lapseni heti vierihoitoon. Kunnes lapsella todettiin sivuäänisydämessä, hän joutui toiseen sairaalaan, kun löytyi vakavempaa. Minä vielä yhden yön jouduin olemaan omassa sairaalassa raskausmyrkytyksen takia.

Yhteistyössä