Raskausmyrkytyksen oireet ei ole kaikki samanarvoisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kalamama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kalamama

Aktiivinen jäsen
17.02.2006
1 874
1
36
Laitan tämän kysymyksen tällekin puolelle..

Eli siis mulle on jäänyt nyt vähän sellainen olo että mitä vaan oireita voi olla, mutta jos pissa on puhdas niin raskausmyrkytystä ei ole?

Mulla ei ole pahat oireet vielä, turvotusta on hirveesti ja verenpaine eilen illalla 151/96, mutta kun ei ole näköhäiriöitä, ylävatsakipua ei (toistaiseksi) valkuaista pissassa niin mitään ei voi tehdä olon helpottamiseksi?

Väsyttää pienikin liikkuminen, on koko ajan sellainen olo että päänsärky alkaa, kädet kutisee ja kiristelee, tekstarin kirjoittaminenkin tuntuu hankalalta.. Kokemuksia?

edellisessä raskaudessa oli nää samat oireet mutta valkuaistakin sai olla pissassa viikon verran ennenkuin alettiin käynnistelemään synnytystä.

Mulla on ollut 4 myrkytystä; eriasteisia ja ei ne ihan pienillä oireilla ala mielellään käynnistelemään vaan seurailevat tilannetta melko kauan; jos se on mahdollista.Itsellä voi olla tosi kökkö olo, mutta jos katsovat ettei ole aiheellista, niin sitten ei ole.Kyllä ne sairaalassa tai polilla tietävät milloin on syytä käynnistellä =)
Mulla oli ekassa paineet 170/120 ja sain lääkityksen.Oli turvotusta, valkuaista pissassa ja käynnistettiin 38 ja risat.Toka käynnistettiin samoilla viikoilla...paineet oli alhasemmat, mutta yksi ainoa kohtuvihlaisu sai aikaan sen, että välittömästi synnyttämään.( olin osastolla seurannassa )
Kolmas meni ihan loppuun saakka,ei myrkytystä.Neljännessä ramppasin polilla useaan otteeseen ja viiminen käynti oli rv 38 ja risat ja polilta passitettiin suoraan synnytyssaliin.Paineet korkealla,turvotusta,munuaiset pettämässä.
Viidennessä rv 35+3 käynnistettiin,kun paineet korkealla,munuaiset pettämässä, valkuaista pissassa ja aivoihin tuli neurologisia oireita
:/ verenpainelääkityskin oli loppuraskaudessa.

No ei oo mikään ihan hirvittävän paha tuo sun painekaan vielä. Mut kyl mä oon kuullut että jotkut ovat saaneet verenpainelääkityksen lopuraskaudesta. Kai se niin menee että pelkkä paine ei vielä merkkaa raskausmyrkytystä.

Mut laitettiin neuvolasta päivystyksenä äitipolille koska oli paineet kohollaan, 1+ pissassa ja näin pilkkuja makuulla
No polilla kaikki olikin sitten jo normaalisti, ja sieltä sanottiin että vakavimpia oireita on vannemainen kipu ylävatsalla tai "sairas, hömelö olo". Ei siis sanottu mitään näköhäiriöistä, pääkivusta ,kutinoista tms :o

Mutta ne on olleet muutenkin polilla vähän sen oloisia että niin paljon asiakkaita jotka vain häiritsevät työntekoa.. :whistle:

Esikoisesta jouduin hieman pienemmillä paineilla vuodelepoon osastolle, pissa oli kahdella plussalla. Pari päivää siellä olin ja kun virtsaa kerättiin vrk-astiaan,niin todettiin ettei erity tarpeeksi ja synnytys käynnistettiin. Diagnoosiin tarvitaan kai useampi noista oireista, mullakin papereissa Pre-eklampsia eli ei varsinainen toksemia,joka jo vakavampi.

Neuvolassa kävin tänään, ja noiden mun kotimittaustulosten perusteella mulle varattiin äitipolilta maanantaiksi aika. Ihan tosissaan siis ottavat ihan verenpaineen, päänsäryn ja turvotuksen vaikka pissa onkin ollut puhdas. Hyvä näin, mieluummin liian varovainen kuin että antais vaan tilanteen kehittyä. Ja neuvon sain että pitää viikonloppuna heti mennä päivystykseen jos olo huononee, ei saa odottaa maanantain aikaa.

Mulla oli rv 20 alkaen kohonnut verenpaine (normaalisti ~60-70 ja kohosi 90:een) ja pikkuhiljaa alkoi esiintymään turvotusta. Sairaslomalle jäin raskauden puolessavälissä. Rv 30 alkaen alkoi valkuaista esiintyä satunnaisesti. Rv 35 minut otettiin osastolle ja virtsaa kerättiin, turvotus oli ihan järkyttävää, valkuainen oli aina ++/+++ ja alapaine huiteli 110:ssä. Raskaus käynnistettiin 38 viikolla. Päänsärkyä ja vatsakipua en kunnolla muista, mutta se, etten saanut poistua sängystä kun vessaan oli ihan riittävän ikävää. Ruokakin tuotiin nenän eteen. Sen jälkeen olen osannut ihan kiitettävästi pelätä verenpaineenmittausta ja kehittänyt hirveän paniikin. Kotona saan ihan suht hyviä lukemia, mutta neuvolassa rv 15 oli alapaine 100 :( , viimeksi oli sentään alapaine 80 rv 17...

Kertokaa kokemuksianne verenpainelääkkeistä?
Missä lukemissa sitä aletaan määrätä?
Vähän pelkään että tässäkin raskaudessa tulee oireita, kun alle 30-vuotiaanakin jäin sairaslomalle noin 30 viikolla kun paineet oli juuri siellä kielletyn rajalla 140-150/90-100 joka ainoalla mittauksella.
Siitä ei sitten enempää noussut, ja pissaan ei tullut valkuaista.
Mietin vaan nyt kun olen 42 vuotias, ennuste ei ainakaan parempi ole.

Mä en ole jotunut lääkkeitä käyttämään, levolla ja seurannalla ollaan menty. Nyt on pysyneet paineet aika maltillisina, alapaine korkeintaan 98 ja yläpaine 145. Toksemiakokeissa kävin maanantaina, olivat puhtaat, ja ens maanantaina samat kokeet uudestaan. Mulla jäi jännitysverenpaine esikoisen synnyttyä, ja sitä seurattiinkin toissa kesänä tiheään. Sitten sairaanhoitaja lopulta huomasi että saan kotona ihan eri arvoja kuin vastaanotolla, niinpä sain sitten "terveenpaperit".

Yhteistyössä