Rehellinen mielipiteesi, mitä ajattelet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rafu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en pysty ymmärtämään niin rajoittunutta ajatusmaailmaa, että lapsiluku itsessään rajoittaisi kasvatuksen yksilöllisyyttä tmv?
Esimerkiksi meillä meni pienemmät lapset aina tuntia-paria aikaisemmin nukkumaan kuin isommat lapset, ja iltaisin sitten keskusteltiin vanhempien kanssa rauhassa asioista.
Tai vaikkapa jos äiti tai isä haki minut illalla harrastuksesta tai kaverin luota saatettiin poiketa matkalla vaikkapa kahvilla ja näin viettää kahden keskistä aikaa.
Suurperhe ei sulje pois yksilöllistä kasvatusta ja/tai vanhemman ja lapsen välistä kahdenkeskistä aikaa. Miten olisi edes mahdollista kasvattaa niin suurta laumaa ilman yksilöllisyyttä, kun heistä jokainen on omanlaisensa yksilö?
Mä en vaan koe tilanteessa mitään säälittävää, koen sen suurena rikkautena.

Onneksi jokaisella on vapaus valita mitä tekee elämällään eikä sinunkaan tarvitse lapsilaumaa tähän maailmaan synnytellä ja kasvattaa, mutta voisit yrittää hyväksyä ne jotka tekevät toisin kuin sinä olisit tehnyt ja lopettaa säälimisen, sitä tuskin moni kaipaa eikä sääli sitäpaitsi auta mitään. :)

Rehellistä mielipidettä otsikossa pyydettiin ja sen annoin, miellytti se tai ei;) Säälin jättisuurten perheiden lapsia samoin kuin säälin työnarkomaanien lapsia, koska molemmilla on vajausta yksillöllisestä huomiosta ns. normiperheiden lapsiin verrattuna. En tarkoita, että vanhempien pitää pyöriä lastensa ympärillä 24/7, mutta en myöskään voisi elää siten, että mulla olisi vain kerran viikossa mahdollisuus keskustella lapseni kanssa ilman ulkopuolisia korvia. Kaikkien vuorokaudessa on sama määrä tunteja ja on ihan puhdasta matematiikkaa, että lapsi saa vähemmän kahdenkeskistä aikaa vanhempiensa kanssa 15 -lapsisessa perheessä verrattuna 3-lapsiseen. Ehkä on vain omaa pienuuttani, etten käsitä, kuinka joku pystyy huomioimaan 15 lasta kunnolla ja pysymään kärryillä heidän elämässään.

Mun mielestä sellainen ihminen joka määrittää itsensä vahvasti lestadiolaisen taustan kautta ja kokee itsensä "etniseksi lestadiolaiseksi" ei ole päässyt irti lahkosta.

Samaa mieltä. Irti pääsemiseksi, katkenneista ihmisushteista toipumiseksi ja omaksi itsekseen tulemiseksi lestadiolaiskasvatuksen saanut, yhteisöstä irrottautunut nuori tarvitsee monesti pitempikestoista terapiaa tuekseen.

Ensin ajattelen että lestoja. Sitten jumalauta en mitenkään kestäisi itse. Sitten "se äiti on varmaan ollut raskaana koko ajan..." ja miettisin kyllä sitäkin, onkohan oma tahdostaan noin ison perheen äiti.

Minulla ei ole mitään sitä vastaan jos joku haluaa tehdä miljoona lasta, mutta en voi mitenkään uskoa että kaikki lestadiolaiset tuollaisia määriä haluaa, joukossa on väkisinkin ihmisiä, jotka on painostettu tuohon elämään, ja se käy kyllä sääliksi - suurperheen äitiä taas en automaattisesti sääli. Hulluja on kaikenlaisia :D.

Olen ite 11-lapsisesta vl-perheestä, ja tunnen useitaki suurperheitä. En kauhean läheisesti, mutta kuitenki. Minun kokemus siitä, että ei saa yksilöllistä huomiota, tukea ja rakkautta, ei ole mitenkään harvinaista...

Ei ole harvinaista, ei. Eivät kaikki lestadiolaiset ole sen lapsirkkaampia eikä kiinnostuneita lapsen kehittymisen tarpeista kuin muutkaan suomalaiset. Vain hara tavi perusluterilainen haluaa jättisuurta perhettä vastuulleen. Ei myöskään lestadioalisista suurin osa hankkisi niin paljoa lapsia aivan vain omasta halustaan ja siksi että rakastaa lapsia ja lasten kanssa elämistä.

On varmaa että ilman ehkäisykieltoa lestaperheet olisivat samankokoisia kuin normisuomalaisten perheet. Elikkä uskonnolla heidät velvoitetaan hankkimaan lapsia rajattomasti, taivaspaikan takeena.

lapsethan tästä eniten kärsivät, ne lapset, jotka putoavat heikompina suurperheen vauhdista. Lasten välinen keskinäinen kilpailu ja kateus vanhempien huomiosta on todella säälimätön.

Mielenkiintoista että niin moni ajattelee monilapsisen perheen olevan sitä uskonnollisesta vakaumuksesta.
Minä tunnen useampia isoja perheitä, mutta en yhtään sellaista joka olisi sitä koska ovat lestadiolaisia. Ehkä siksi tuo ei tule minulle mieleen ekana eikä tokanakaan?

:)

[QUOTE="UTELIAS";25807349]Tuli semmoinen mieleen, että onko Suomessa muita uskonlahkoja joissa ehkäisyä pidetään syntinä?[/QUOTE]

Katolilaisilla on periaatteessa kiellettyä käyttää ehkäisyvälineitä mutta heille paavi suosittelee ns. luonnollista ehkäisyä" eli kalenterin seuraamista. Myös kondomi on joissakin tapauksissa katolilaisilel sallittu. Ja useimmat katolilaiset käyttävät silti ihan normaalisti ehkäisymenetelmiä, sillä ehkäisystä ei seuraa mitään sanktioita 8ei eroteta seurakunnasta esim.). Italia on maailman katolillaisin maa mutta siellä on Euroopan matalin syntyvyys!

Ortodoksit eivät kiellä ehkäisyä eikä muut luterilaisuet suunnat, paitsi vanhoillislestadioaliset.

Luterilaisen kirkon ulkopuolinen lahko nimeltä Herran Kansa soimii jossain Savossa, hyvin pieni ryhmä. Heillä on myös "lisääntymispakko" kuten vanhoillislestadiolaisilla. Vanhoilllislestadiolaisten ehkäisykielto on ilmeisesti maailman ankarin.

Muslimeilla ei ole lähtökohtaisesti ehkäisykieltoa. Ei tiettävästi ainakaan Suomessa asuvilla muslimeilla. Ulkomailla joillakin äärimuslimiryhmillä saattaa olla naisia alistavia kieltoja, kuten talibaneilla.

Sitä voi ihimetellä, miksi miesjohtoinen liike pitää lisäntymispakkoa yllä yhä tänään lestadiolaisuudessa. Täytyyhän siihen jokin syy olla.

Mutta jos ehkäisy sallittaisiin, niin sen jälkeen kukaan uskovainen ei varmaan tekisi lapsia, kuka hullu nyt sellaista viitsisi...
olisiko se sitten parempi ? Entä Jumalan mielestä...?

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25807400:
Montakohan 18 lapsista perhettä löytyy jossa lapset on tehty pelkästä lapsirakkaudesta?

Minä tiedän pari 10+ lapsista perhettä jossa lapset on tehty vain lapsirakkaudesta ja lisää olisi toivottu, mutta elämä/biologia asettanut rajat.
18 lapseen tarvitsee jo melkoisesti onneakin...?

Alkuperäinen kirjoittaja Eräs vaan;25999557:
Mutta jos ehkäisy sallittaisiin, niin sen jälkeen kukaan uskovainen ei varmaan tekisi lapsia, kuka hullu nyt sellaista viitsisi...

Oho, tais sulta lipsahtaa totuus... että ei ne lestadiolaiset oikeasti haluaisi niin valtavia lapsimääräiä mutt apakosta tekevät.

Kun teilel se oma taivaspaikka on kallisarvoisempi kuin lasten hyvä lapsuus.

sääliksi kävisi. puolitutuissa on pari lestaperhettä joissa on 7-10 lasta, minusta on äärimmäisen surullista jos vajaa parivuotias jo menee johonkin piiloon että saa olla rauhassa. äitien mielestä suloista että niinkin pieni osaa hakea oman rauhansa, minusta ei.
Jokainen lapsi ei saa mitenkään tuomoisessa laumassa sitä huomiota mitä ihminen tarvitsee.
Äidillä on puutoksia kun kokoajan on raskaana tai imettää(muutaman tiedän testanneet vitamiinipitoisuutensa jne..)
mitä ukko tekee työkseen että koko lauma elää???
ruokalaskut..

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;26107648:
sääliksi kävisi. puolitutuissa on pari lestaperhettä joissa on 7-10 lasta, minusta on äärimmäisen surullista jos vajaa parivuotias jo menee johonkin piiloon että saa olla rauhassa. äitien mielestä suloista että niinkin pieni osaa hakea oman rauhansa, minusta ei.
Jokainen lapsi ei saa mitenkään tuomoisessa laumassa sitä huomiota mitä ihminen tarvitsee.
Äidillä on puutoksia kun kokoajan on raskaana tai imettää(muutaman tiedän testanneet vitamiinipitoisuutensa jne..)
mitä ukko tekee työkseen että koko lauma elää???
ruokalaskut..

Eihän ne kaikki 7-10 lasta ole yhtaikaa kaksivuotiaita!!! Ajattele nyt vähän mitä kirjoitat.

Alkuperäinen kirjoittaja Eräs vaan;25999557:

Parempi siis olisi että KUKAAN ei tee lapsia maailmaan vain noudattaakseen käskyjä!

No en ajattelisi mitään, enkä ole koskaan sen kummemmin pohtinut toisten, en edes lestad. lapsilukuja :) Jokainenhan itse kuitenkin lapsensa kasvattaa... näissä suurperheissä yleensäkin varmaan sisarukset ovat osittain vastuussa nuoremmista sisaruksistaan enemmän kuin perheissä joissa lapsia on vain 2-3..
Oii.. nyt täytyy pikkusen perua puheitaan.. tuli mieleen, että olenpas teininä joskus miettinyt kun kaverini naapurissa asui lestad.perhe jossa oli 20 lasta, että mihin ne kaikki lapset talossa mahtuu.. ja että kuinka iso ruokapöytä talosta löytyy... ja miten vanhemmat muistavat kaikkien lasten nimet ja syntymäajat :) .. mutta nuita mietin ihan positiivisessa mielessä ;) Kukin elää tyylillään ja tavallaan, pääasia että itse on onnellinen ja kantaa vastuunsa vanhempana ja kasvattajana ;)

[QUOTE="vieras";26119141] kun kaverini naapurissa asui lestad.perhe jossa oli 20 lasta, että mihin ne kaikki lapset talossa mahtuu.. ja että kuinka iso ruokapöytä talosta löytyy... ja miten vanhemmat muistavat kaikkien lasten nimet ja syntymäajat :) .. mutta nuita mietin ihan positiivisessa mielessä ;) Kukin elää tyylillään ja tavallaan, pääasia että itse on onnellinen ja kantaa vastuunsa vanhempana ja kasvattajana ;)[/QUOTE]

Entä isovanhemmat? Kun lapsenlapsia saattaa olla 140 kappaletta, miten vaari ja mummo jakaa vuodesa päivät niin että ehtivät ntaa aikaansa ja hoivaansa jokaiselle?

Yhteistyössä