Rehellinen mielipiteesi, mitä ajattelet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rafu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ahah, no siellä päiväkotiryhmässähän ne lapset taitavat olla suurinpiirtein samanikäisiä keskenään?
Tajuaakohan täällä monikaan, että kun suurperheen nuorimmaiset syntyy niin vanhimmat ovat jo pesästä lentäneet?
Hässäkkää varmasti on ainakin tietyissä tilanteissa, mutta huomiotahan suurperheen lapsi voi saada jopa enemmän ja useammalta ihmiseltä.

Mä en tajua mitä te säälitte? Ja jos säälitään, niin miksi säälitään vain äitiä ja lapsia? Miksi kukaan ei sääli isää jolla on aika todella iso vastuu ja liuta elätettäviä?

No eipä hässäkkä olennaisesti vähene, vaikka samanikäisten lasten sijaan samassa tilassa on vaikkapa kahdeksan 0–12-vuotiasta lasta. Ihan sama siinä vaiheessa, kuinka monta lasta on jo omillaan. Sisaruksilta saatu huomio ei korvaa vanhemmilta saatua huomiota, eikä sisarusten homma ole kasvattaa pienempiään. Kasvattajiksi he kuitenkin joutuvat, koska aikuisella on vain 2 silmää, korvaa ja kättä. En siis puhu perushoidosta, sitä nyt pystyy antamaan alakoululainenkin.

Isää en sääli, koska se ei synnytä tai ole raskaana. Jos sikiää kerran vuodessa, pitää sit maata kuten petaa ja painaa vaan sitä duunia elättääkseen kaikki.

Oisin järkyttyny ja tuskin saisin sanaa suustani. Jälkeenpäin päivittelisin, että mitenhän äiti jaksaa tollasta katrasta paimentaa. Voi varmaan vähän kroppaki vinkua armoa ja ennen kaikkea kohtu. Tuskin kovin paljoa lapset vanhemmiltaan huomiota saa, järjetöntä touhua ei voi muuta sanoa.

[QUOTE="jenni";25698225]No eipä hässäkkä olennaisesti vähene, vaikka samanikäisten lasten sijaan samassa tilassa on vaikkapa kahdeksan 0–12-vuotiasta lasta. Ihan sama siinä vaiheessa, kuinka monta lasta on jo omillaan. Sisaruksilta saatu huomio ei korvaa vanhemmilta saatua huomiota, eikä sisarusten homma ole kasvattaa pienempiään. Kasvattajiksi he kuitenkin joutuvat, koska aikuisella on vain 2 silmää, korvaa ja kättä. En siis puhu perushoidosta, sitä nyt pystyy antamaan alakoululainenkin.

Isää en sääli, koska se ei synnytä tai ole raskaana. Jos sikiää kerran vuodessa, pitää sit maata kuten petaa ja painaa vaan sitä duunia elättääkseen kaikki.[/QUOTE]

Onko sulla kokemustakin suurperheen äitinä olemisesta tai suurperheen kasvattina olemisesta? :)

Minulla on -olen itseasiassa 11lapsisen perheen esikoinen- enkä ole kokenut ikinä, että meillä olisi jotain ylimääräistä hässäkkää.
Tietysti lapset keksivät kaikenlaista ja välillä voi vaikka koko talo olla yhtä majaa ja korvia raastavia riemun kiljahduksia, mutta aina pystyi menemään omaan huoneeseen jos halusi olla rauhassa.
En koe joutuneeni kasvattamaan pienempiä sisaruksiani, vanhempani hoitivat kyllä kasvatuspuolen ja hyvin sen hoitivatkin.

Mä en pysty ymmärtämään niin rajoittunutta ajatusmaailmaa, että lapsiluku itsessään rajoittaisi kasvatuksen yksilöllisyyttä tmv?
Esimerkiksi meillä meni pienemmät lapset aina tuntia-paria aikaisemmin nukkumaan kuin isommat lapset, ja iltaisin sitten keskusteltiin vanhempien kanssa rauhassa asioista.
Tai vaikkapa jos äiti tai isä haki minut illalla harrastuksesta tai kaverin luota saatettiin poiketa matkalla vaikkapa kahvilla ja näin viettää kahden keskistä aikaa.
Suurperhe ei sulje pois yksilöllistä kasvatusta ja/tai vanhemman ja lapsen välistä kahdenkeskistä aikaa. Miten olisi edes mahdollista kasvattaa niin suurta laumaa ilman yksilöllisyyttä, kun heistä jokainen on omanlaisensa yksilö?
Mä en vaan koe tilanteessa mitään säälittävää, koen sen suurena rikkautena.

Onneksi jokaisella on vapaus valita mitä tekee elämällään eikä sinunkaan tarvitse lapsilaumaa tähän maailmaan synnytellä ja kasvattaa, mutta voisit yrittää hyväksyä ne jotka tekevät toisin kuin sinä olisit tehnyt ja lopettaa säälimisen, sitä tuskin moni kaipaa eikä sääli sitäpaitsi auta mitään. :)

Viimeksi muokattu:
Luultavasti ajattelisin: miksi? Siis miksi 18, eikö vähempi olisi riittänyt? Ymmärrän joidenkin ihmisten kaipuun suurperheeseen, mutta eikö 10 lastakin olisi jo ihan riittävästi? Ja tietysti tulisi mieleeni, että lestadiolaisista on kysymys.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Jos ei olisi kyseessä uusperhe, järkyttyisin. Vaikka olisikin, voisin järkyttyä.
Jos perheessä on 18 lasta, vanhemmat eivät pysty hoitamaan vanhemmille kuuluvia tehtäviään itse. Sitten he pakottavat omia lapsiaan hoitamaan pienempiä sisaruksiaan, musta se on väärin.
Yleensä vielä näissä lestaperheissä, tytöt joutuvat tekemään kotitöitä ja hoitamaan sisaruksiaan. Pojat eivät tosiaan joudu hoitamaan pikkulapsia.

Mä ajattelisin heti, että ovat lestadiolaisia.

Sit mä ajattelisin, että jos jokainen niistä lapsista tekee myös 19 lasta, niin sillä äidillä on joskus 361 lapsenlasta :)

[QUOTE="Usko";25720839]Mä ajattelisin heti, että ovat lestadiolaisia.

Sit mä ajattelisin, että jos jokainen niistä lapsista tekee myös 19 lasta, niin sillä äidillä on joskus 361 lapsenlasta :)[/QUOTE]

Eikun sori, niitä olikin 18 eli 324 lapsenlasta. No, ei niidenkään nimiä kyllä muistais..

Kommentoin tähän jo eilen, mutta jäin miettimään asiaa uusiksi kommenttini jälkeenkin.
Kirjoitin tuntevani "pientä kaihoa" koska oma lapsilukuni jäi pienemmäksi kuin toivoin.
Nyt kun enemmän miettinyt niin korjana kaihon "kevyeksi kenttäkateudeksi".
Luulen että olisin ollut hyvä 18 lapsen äiti.
Ehkä parempikin kuin 8 (9) lapsen äitinä.

:)

[QUOTE="Usko";25720855]Eikun sori, niitä olikin 18 eli 324 lapsenlasta. No, ei niidenkään nimiä kyllä muistais..[/QUOTE]
Vuoden miltei jokaisena päivänä pitäisi ostaa synttärilahja jollekin lapsenlapselle. Ja sitten 324 joululahjaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25720890:
Vuoden miltei jokaisena päivänä pitäisi ostaa synttärilahja jollekin lapsenlapselle. Ja sitten 324 joululahjaa :D

Tuossa määrässä olis jo pakko olla useita samannimisiä ja samana päivänä syntyneitäkin. Hauska ajatusleikki :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25719055:
Luultavasti ajattelisin: miksi? Siis miksi 18, eikö vähempi olisi riittänyt? Ymmärrän joidenkin ihmisten kaipuun suurperheeseen, mutta eikö 10 lastakin olisi jo ihan riittävästi? Ja tietysti tulisi mieleeni, että lestadiolaisista on kysymys.

Sama, tuo miksi tuli minullakin ensin mieleen.
Minun olisi varmaankin myös vaikea ymmärtää vastausta siihen kysymykseen, oli se mikä tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25720890:

Helsingin Sanomissa haastateltiin yhtä lestadiolaispariskuntaa jolla oli 14 lasta ja nämä olivat saaneet (siihen haastatteluhetkeen mennessä) kaikkiaan 105 lasta. Isovanhemmat olivat hankkineet jokaiselle lapsenlapselle oman joululahjan silloin, kun lastenlapsia oli ollut vasta 60, mutta eivät enää sen jälkeen.

Olen kasvanut Pohjois-Pohjanmaalla kunnassa, jossa on erittäin runsaasti lestadiolaisperheitä, joten en ajattelisi mitään. Olen ihan tottunut sellaisiin perhekokoihin. Luokallani oli useitakin lapsia, joiden perheissä oli yli 15 lasta. Yhdessä perheessä oli 22 lasta.

Lapsiraukat...
Tulis mieleen että ovatkohan saaneet riittävästi aikaa vanhemmilta, ja tukea omaksi itsekseen, vai ovatko olleet vain osa laumaa. Ovatko olleet toivottuja, vai pelkkiä "jumalan lahjoja". Ovatko oikeasti rakastettuja.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä