Reilu 2v. nukkumisesta vielä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oliivipuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Oliivipuu

Jäsen
31.07.2004
304
0
16
Miten teidän reilu 2v. lapset nukkuvat? Päikkärit ja yöunet? Ja mihin aikaan käydään unille?

Musta kun tuntuu että meidän neiti nukkuu niin vähän :whistle: Unille käydään n. klo 21.30 ja herätään klo 5-6. Eli yöunien pituus vaihtelee 8-9h. Päiväunet on aivan selvästi vielä tarpeen, niistä ei oikein voisi vähentää, kun nytkin saa herätellä hereille välillä oikein urakalla. Päikkärien pituus on 1-1,5h yleensä mutta nukkuisi siis kauemminkin.

Ja ei se mitään, oltais ihan tyytyväisiä jos nukkuisikin 9h yössä ja rauhallisesti mutta kun ei! Heräilee normaalisti 1-3krt yössä joskus jopa enemmän ja silloin yleensä hereilläkin kauemmin kuin puoli tuntia. :/ Hitsi vieköön, miten sitä sitten jaksaa olla kun vauva syntyy, jos tyty nukkuu vielä yhtä huonosti...?! :o Kertokaa mulle että tämä katkonaisuus on ohimenevää ja unen tarve lisääntyisi... :wave: ;)

Meidän ukko 2v1kk menee illalla nukkumaan noin klo 22-23 ja herää aamulla klo 8-9.30

Päikkärit nukkuu(milloin nukkuu) noin 1-3h...

Aijuu ja lisään että pikku kaveri nukkuu yöt heräämättä.
Heräili aineskin kerran yössä 1v8kk ikäiseks asti,mutta nyt ONNEKSI nukkuu yöt suht hiljaa =)

Jaa vielä lisään :D .Huomannut olen että meidän jätkällä aineskin unen tarve lisääntynyt!!!Joskus,harvoina kertoina,ja kun päikkäreitä ei ole nukkunut,nukkuu kellon ympäri..

..nyt ei muuta :D :D :D

Meidän pikkumies menee nukkumaan illalla noin klo. 20-20.30,aamulla herätään n. 6.30-7 aikoihin..yöt nukkuu yleensä ilman heräilyjä.Päikkärit ovat suunnilleen klo.12-13.30..toisinaan nukkuu 14:sta asti :) Niin ja ikää pojulla on 2v. :)

Meidän 1v,11kk tyttö ei ole vielä hoidossa joten menee nukkumaan n.klo.21 ja herää aamulla n.8-8.30.Päiväunille mennään n.14.00 ja nukutaan n.2t.On aina ollut hyvä nukkumaan eikä öisin ole herätty aikoihin paitsi jos on kipeänä.Tarpeeksi virikkeitä,ulkoilua sekä säännölliset rytmit unien ja ruokailujen kanssa varmasti auttavat nukkumisessa.Kun lapsella on hyvä ja turvallinen olo, heijastuu se kaikkeen muuhun myös.Tämä on minun mielipide eikä välttämättä oikea kaikkien mielestä.
=) =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.09.2005 klo 01:10 onnellinen nukkuja kirjoitti:
Meidän 1v,11kk tyttö ei ole vielä hoidossa joten menee nukkumaan n.klo.21 ja herää aamulla n.8-8.30.Päiväunille mennään n.14.00 ja nukutaan n.2t.On aina ollut hyvä nukkumaan eikä öisin ole herätty aikoihin paitsi jos on kipeänä.Tarpeeksi virikkeitä,ulkoilua sekä säännölliset rytmit unien ja ruokailujen kanssa varmasti auttavat nukkumisessa.Kun lapsella on hyvä ja turvallinen olo, heijastuu se kaikkeen muuhun myös.Tämä on minun mielipide eikä välttämättä oikea kaikkien mielestä.
=) =)

Ainakaan meillä ei pitäisi olla kiinni etteikö olisi tarpeeksi virikkeitä kun on päivät hoidossa. Tosin en ole varma paljonko ulkoilevat, sen myös olen huomannut vaikuttavan unien tasaisuuteen/pituuteen jonkin verran. Ja meillä on mielestäni riittävän säännöllinen päivärytmi+rauhallinen ja turvallinen kotiympäristö joten niissä ei kyllä ole parantamisen varaa. Tyty on herkkä tarkkailija kuin äitinsäkin, joten osaan ottaa sen asian huomioon arjessa. Serkkupoikansa oli myös huono nukkuja pienenä johonkin 3v. asti vaikka rauhallinen ja turvallinen kotiympäristö. Taitaa olla sukuvika tämä huonosti nukkuminen... :whistle: ;)

käsitinkö oikein että herätät päikkäreiltä?

tuon ikäisen unentarve on vielä likemmäs 13 tuntia ja usein on niin että jos lapsi nukkuu päivällä huoniosti ja vähän on hän yölläkinlevoton.

eli mä kyllä kokeilisin ja antaisin nukkua päivällä niin kauan kun nukkuu.. tai ehkä en yli 3h mutta ainakin pidempään kuin puolitoista tuntia. se voi olla että yöunikin paranee kun nukkuu päivälläkin tarpeeksi =)

meillä esim kohta kolmevuotias nukkuu noin 2,5-3h päivisin ja 9h öisin eikä pahemmin heräile yölläkään kuin korkeintaan joskus vessaan.

eli anna nukkua päivisin pidempään jos on selvästi vielä unentarpeessa! ja ota huomioon että se rytmin mukautuminen saattaa viedä viikon pari. eli jos ekat pitkät päikkärit tekee sen että ei käy illalla kunnolla nukkumaan niin se ei vielä tarkoita että nukkui päivällä liikaa, vaan lapsi hakee sitä rytmiä.

uskon että unihäiriöt ja heräilyt ei johdu niistä virikkeiden puutteista tai turvattoimasta ympäristöstä vaan enenpi siitä että väsynyt lapsi ei nukkuessakaan rauhoitu tarpeeksi. eli kun lapsi nukkuu vuorokaudessa tarpeeksi niin hän ei turhia heräile öisinkään..

liika väsymys tejkee sen ettyä vaikka lapsi nukahtaa niin hän näkee levottomia unia ja hänen elimistönsä ei rauhoitu vaan saatttaa olla levottomat jalat hja lapsi säpsähtelee hereille pienestäkin..

tsemppiä vaan.. kyllä se siitä =)

Meillä 2,2 v poika ja puolivuotias tyttö. meillä pojalla aina ollut myöhäinen rytmi meidän omien töiden takia (meillä maalaistalo sekä lisäksi koneurakointia). Nukkumaan mennään 22-23 ja kuuluisi nukkua aamu 8.30-9, jos nukkuu normaalisti eli n 10 h yössä.

Päikkäreitä nukkuu 2-3 h enkä todellakaan herättele kesken unien vaan mieluummin vien uudelleen nukkumaan jos on nukkunut esim. tunnin päikkäreitä. Joskus nukahtaa uudelleen, joskus ei. Jos nukkuu liian vähän päikkäreitä, pyrin laittamaan myös illalla ennemmin nukkumaan. Jos on liian väsynyt nukkuu huonosti myös yöllä. Vaikka meillä onkin kärsitty kauan siitä että poika heräilee huutamaan joka ikinen yö ts. nukkuu huonommin kuin siskonsa tällä hetkellä. Meillä on kyllä sitäkin että kaipailee isäänsä yöllä kun isukki ollut niin paljon töissä viimeiset puoli vuotta ja olen jo tottunut siihen että poika varmistaa että ollaan paikalla kun herää yöllä. Nukutaan kaikki samassa huoneessa.

Kesällä kun poika siirtyi nukkumaan matalaan sänkyyn, hän teki sitä että heräili 5-7 välis ja joskus meni 2 tuntiakin kun sai uudelleen nukkumaan. Mutta se kuului siihen uuden sängyn muutokseen ja nyt nukkuu kyllä selvästi pitempään. Ja nyt heräs päikkäreiltä...

Kiitos taas vastaajille! Niin voihan se olla että päivällä pitäisi nukkua pidempään, mutta...Ensinnäkin hoidossa ei ole mahdollista nukkua kuin 1,5h joten kun vkl:na olen antanut nukkua pidempään, on heti lyhentänyt yöunien pituutta. Kinkkinen juttu. :/ Olen tosiaan testannut sitä pidemmänkin ajan että vkl:sin nukkuisi pidempään, samoin myös loma-aikoina, mutta edelleenkin herää aikaiseen, ellei peräti aikaisemminkin! Kesällä tosiaan heräsi jo klo 5... :whistle:

Olen tosiaan neuvoton näiden unihommien kanssa. :\| Ei nyt ole aivan niin paha tapaus kuin serkkupoikansa, mutta riittävän paha meille, kun me vanhemmat kärsitään jatkuvasta unenpuutteesta. Se rassaa jo meidänkin suhdetta. Tai lähinnä sitä ettei meillä ole juuri lainkaan yhteistä aikaa päivittäin (siis edes tuntia kaksistaan). Kun sekin lyhyt aika menee iltapesuun yms. kun on pakko mennä heti unille kun tyty on saatu pehkuun...Kyllä tässä on yritetty järjestää ylimääräinen hössötys pois ja yksinkertaistettu monia asioita että saatais paremmin nukuttua. Mm. hankittu patja tytyn huoneen lattialle, että tyty nukahtaisi yöllä herättyään helpommin kun jompi kumpi vanhemmista on vieressä nukkumassa. Nämä järjestelyt on kieltämättä helpottaneet osaltaan, muttei täysin ratkaisseet ongelmaa.

Meillä on vakiintuneet tietyt iltarutiinit, joihin kuuluu myös iltasatu, joka luetaan vuoteen reunalla istuen.. Tai ei lueta, vaan seltaan kirja ja kerrotaan kuvista, ei jaksa kuunnella pitkiä sepostuksia.
Ja sitten ne kaikki kirjan hahmot käy nukkumaan. Tämä on tärkeää: kaikki autot ja nallet ja ne satukirjatkin käy nukkumaan, kaikii muutkin perheenjäsenet käy nukkumaan, - siis nämä käydään ja luetellaan läpi - ja sitten ipana itse.
Opittiin kyllä kerrasta että tuo nukkumaan menijoiden luettelo on tehtävä, muuten valvottaa yöllä, on ikään kuin jäänyt kesken joku asia, esim. se että kirjan sankarit ei nuku, mutta hänen pitäisi..

Kelloon katsotaan että menee ajoissa, jotta jaksaa herätä ajoissa päiväkotiin, mutta muuten itse illan tilanteet menee rauhallisesti.

Yöt on suhteellisen rauhallisia. Tässä välissä oli muutama yö, jolloin huusi ja juoksutti. Se loppui siihen, kun mies (hänellä on parempi auktoriteetti ja jostain syystä uskoo miehen sanaa paremmin) komensi että nyt loppuu, enää ei huudeta, suu kiinnim nyt nuku! Kuulostaa julmalta, mutta kun emme mekään jaksaneet juosta puolen tunnin välein sängyn vieressä... ja tuohon, kun ollaan nyt läpikäyty että KAIKKI MENEE NUKKUMAAN.

Lapsi nukkuu omassa huoneessaan ja vuoteessaan, emme jää hänen huoneeseensa patjalle tsm. Lapsi myös nukahtaa itsekeen, eli emme nukuta. Muuta vaihtoehtoa ei olla koskaan annettukaan.
Ehkä tässä on yksi selkeyttävä juttu.

Meillä 2 vuotias juuri päivähoidon aloittanut menee siis ennen klo 20 vuoteeseen. Iltarutiinit alkaa siis jo klo 19 jälkeen. Näin siksi, että hakee unta niin pitkään. Jos menee myöhemmin, hakee unta ("pelaa" vuoteessa) ihan yhtä pitkään joten nukahtaa liian myöhään. Aamulla on kuitenkin päiväkotiin lähtö ja aikainen herätys. Päiväkodissa on touhua ja ulkoilua ja päiväunet sen max 2h, mitä siellä nyt ennättää nukkua.

Meillä 2v. 8 kk Käy nukkumaan 20.00 (suunnilleen) ja herää 07.00-08-00. Nukkuu puolentunnin- tunnin päiväunet puoliltapäivin.
Nukkuu yöt hyvin, eikä aina nukahda päiväunille vaan lepää vain.
Ei yleensä heräile öisin, joskus kömpii aamuyöstä isoon sänkyyn.

Mulla ei oo valitettavasti mitään hyviä vinkkejä nukuttamiseen. :ashamed:

Yhteistyössä