repeämät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elomamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

elomamma

Jäsen
13.06.2004
71
0
6
Mites teillä, joilla ed. synnytyksessä tullu pahoja repeämiä 2.tai3.asteen, voiko seur. synnyttää norm. alakautta????
Mulla kauttaaltaan revennyt ja kätilö sano että tehdään sitte synnytystapa arvio, vähän pelottaa(eikä aivan vähäkään) seuraava synnytys, että miten käy.... :ashamed:

Saanko sen verran urkkia että missä asennossa synnytit, mitä kivunlievityksiä sait ja tekikö kätilö mitään estääkseen repeämät, esim. lämpimällä kostealla pyyhkeellä painelu välilihaan, tai välilihan öljyäminen tms.?

Mulla ainakin repes vaikka ensin leikattiin välilihaa. Kun toi imukuppi nyt sattu runnoon niin pahasti. Ei niitä repeämiäina voi estää :/ Vaikka kätilö tekis mitä.

Mulla repes "reijästä reikään" eli aikas pahasti,mutta onneksi ei sulkija lihas vahingoittunut! Nukutettiin synnytyksen jälkeen ja vietiin leikkaus saliin tikattavaksi.
Ei leikannut ollenkaan,mutta tiedä sitten olisiko se auttanutkaan ettei olis niin pahasti revennyt? Luin jostain jolla oli revennyt samanlailla kun mulla että todennäköisesti repeis yhtä pahasti koska kudos on nyt heikompaa ja mulla olis riskinä nyt että myös sulkijalihas vahingoittuis eli synnytys tavasta varmaan kannattais keskustella vaikka haluisinkin synnyttää alakautta kun ei jäänyt kammoakaan ja vaikka repeämä olikin paha ni olin jo seuraavana päivänä jalkeilla :)

Mutta tämä on siis vain luettua tietoa...pitäis varmaan jutella lääkärin kanssa asiasta.

Saako muuten sairaalasta oman synnytys kertomuksen jos pyytää??
En käynyt synnytystä läpi kätilön kanssa vaikka kysyivätkin,mutta nyt jälkeenpäin harmittaa ja synnytyksestä on yli vuosi aikaa ja uusi lapsi harkinnassa jossain vaiheessa =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.01.2005 klo 13:40 Murmeli kirjoitti:
Saako muuten sairaalasta oman synnytys kertomuksen jos pyytää??
En käynyt synnytystä läpi kätilön kanssa vaikka kysyivätkin,mutta nyt jälkeenpäin harmittaa ja synnytyksestä on yli vuosi aikaa ja uusi lapsi harkinnassa jossain vaiheessa =)

meille ainakin tuli automaattisesti postissa jonkin ajan kuluttua se synnytyskertomus eli kai sen saa sitten pyytämälläkin. Täytyyhän sairaalan joka tapauksessa säilyttää ne.

Mulla leikattiin väliliha imukupin takia, mutta sen lisäks vielä repesin. Leikkaushaava ommeltiin mutta repeämää ei, se ei siis ollu varmaankaan niin paha.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2005 klo 23:40 utelias kirjoitti:
Saanko sen verran urkkia että missä asennossa synnytit, mitä kivunlievityksiä sait ja tekikö kätilö mitään estääkseen repeämät, esim. lämpimällä kostealla pyyhkeellä painelu välilihaan, tai välilihan öljyäminen tms.?
Saa udella... :)
Synnytin puolimakuulta, välilihaa leikattiin, repesi myös leikkauskohdasta lisää.....
Tarkoitin, että kun repeämät ovat pahoja, niin voiko vielä synnyttää alakautta??? Koska arpikudos ei jousta, aiheuttaako tämä sen että repeää enemmän vai..... Minulla repesi sisältä koko emätin kauttaaltaan ja luonnostaan ei paikat pehmene(siis ei jousta)josta syystä myös repesin ja jos koko emätin on täynnä arpikudosta, joka ei jousta, niin mitäs sitten..... :\| Jos seuraavan synnytän alakautta repeänkö enemmän vai leikataanko????? :x
Jopas tuli sepostus.... :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.01.2005 klo 10:51 mirakatti kirjoitti:
Mulla ainakin repes vaikka ensin leikattiin välilihaa. Kun toi imukuppi nyt sattu runnoon niin pahasti. Ei niitä repeämiäina voi estää :/ Vaikka kätilö tekis mitä.

Oon kyllä tuosta hieman eri mieltä. Eri asia on tietekin imukuppi tms. joka varmasti repii paikat, mutta esim. veden on todettu pehmentävän kudoksia niin paljon että se vähentää repeämiä. Ja välilihan öljyäminen tai painelu lämpimillä kosteilla kääreillä tehoaa samalla lailla.

Jos taas kudokset ei jostain syystä jousta niin se nyt on asia erikseen, mutta yleensä ottaen repeämiin voi vaikuttaa. Lisäksi jos perehtyy tuohon synnytysasentoon niin makuuasennossa ja puoli-istuvassa asennossa repeämät ovat todennäköisimpiä. Niissä vauvan pää painaa ikävästi välilihaa ja estää sitä kunnolla venymästä.

Eräs ystäväni kertoi miten selinmakuulla alkoi tuntua että vauva tulee peräaukosta ylös. Hänellä ei ollut mitään puudutusta, joten tunsi selvästi minne suuntaan lapsi oli työntymässä. Kun asentoa muutettiin pystymmäksi alkoi olo helpottua. Tiedä vaikka ois häntäluukin ruhjoutunut jos ois selinmakuulla jatkant ponnistamista.

Pystyasennossa synnytyskanava on lisäksi laajemmin auki kuin makuuasennossa. Ja painovoiman vaikutuskin tulee paremmin hyödynnettyä tässä asennossa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2005 klo 13:27 tatti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.01.2005 klo 10:51 mirakatti kirjoitti:

Oon kyllä tuosta hieman eri mieltä. Eri asia on tietekin imukuppi tms. joka varmasti repii paikat, mutta esim. veden on todettu pehmentävän kudoksia niin paljon että se vähentää repeämiä. Ja välilihan öljyäminen tai painelu lämpimillä kosteilla kääreillä tehoaa samalla lailla.

Jos taas kudokset ei jostain syystä jousta niin se nyt on asia erikseen, mutta yleensä ottaen repeämiin voi vaikuttaa. Lisäksi jos perehtyy tuohon synnytysasentoon niin makuuasennossa ja puoli-istuvassa asennossa repeämät ovat todennäköisimpiä. Niissä vauvan pää painaa ikävästi välilihaa ja estää sitä kunnolla venymästä.

Eräs ystäväni kertoi miten selinmakuulla alkoi tuntua että vauva tulee peräaukosta ylös. Hänellä ei ollut mitään puudutusta, joten tunsi selvästi minne suuntaan lapsi oli työntymässä. Kun asentoa muutettiin pystymmäksi alkoi olo helpottua. Tiedä vaikka ois häntäluukin ruhjoutunut jos ois selinmakuulla jatkant ponnistamista.

Pystyasennossa synnytyskanava on lisäksi laajemmin auki kuin makuuasennossa. Ja painovoiman vaikutuskin tulee paremmin hyödynnettyä tässä asennossa.

Mähän sanoin ettei niitä AINA voi estää. Käsittääkseni sanoit itse ihan samaa? Eli ollaan samaa mieltä? :)

Palstalla oli muutes aikaisemmin joku ketju jossa ihmiset kerto repeilleensä vaikka oli hierottu öljyllä ja kätilö käyttäny liinoja :/

Yhteistyössä