Riideltäisiinkö teillä tämmösestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ap, mitäs jos seuraavalla kerralla et lähde siihen riitelyyn mukaan. Jos mies valittaa sotkusta, sanot vaan että täytyi hoitaa lapsia, et ehtinyt. Ja piste. Jos jotain alkaa mukisemaan, ole vaikka vastaamatta mitenkään tai vaihda puheenaihetta johonkin neutraalimpaan aiheeseen.

Äh, ei auta :( Mä yritän olla mahdollisimman asiallinen ja keskustella, mutta mies on tosi paha suustaan silloin, kun sitä ärsyttää. Ja mä pahoitan sitten mieleni. Jos mies "haluaa" riidellä, se kulkee mun perässä valittamassa ja vaatii mun vastauksia ym. Se ei pääse noista ärsytyksistä yli, ennenkuin tilanne on ns. räjähtänyt käsiin.

Minä saattaisin riidellä, mutta mies ei riitelisi.

Heittäisin riitaan vielä senkin, että miten ****** saa auton pesuun menemään 2 päivää. Aiemmin homma on hoitunut parissa tunnissa. Eli missä oli ja mitä teki ja miksi sitä huonoa omaatuntoa pitää minulle kiukutella.

Kuule ap. Riitelette mitättömyyksistä, koska ootte molemmat yliväsyneitä. Ei sen kummempaa. Syyn yliväsynyt löytää ihan mistä tahansa.

Ottakaa rennosti ja nauttikaa toisistanne, muistakaa levätäkin välillä:)

No itseasiassa mä en ainakaan koe, että oltais yliväsyneitä, tai minä ainakaan (enkä kyllä keksi syytä, miksi tuo mieskään nyt yliväsyneeksi itseään olisi saanut). Me vaan riidellään aina, isommista ja näistä pienemmistäkin asioista. Riidat johtuu yleensä siitä, että kumpikaan ei koe, että toinen tekee tarpeeksi. Tää on niin syvältä, koska mä tahtoisin pystyä tekemään enemmän, mutta kahden pienen kotiäitinä arki on sitä lasten tarpeiden tyydyttämistä, ja niiden sotkujen siivoamista, siinä sivussa kun yrittää vielä ollakin lasten kanssa, ei paljon ylimääräistä ehdi.

Ne päivät, kun saan kunnolla siivottua, on aina lapsilta pois, silloin lapset menevät siinä sivussa just ja just. En halua, että tuollaisia päiviä on viikossa montaa. Mies taas ei huomaa, mikä työ lasten hoidossa on, mutta näkee, että kotona on paikat rempallaan, minulla kun usein jää asiat kesken, kun en malta tehdä loppuun jos lapset tarvitsee äitiään juuri sillä hetkellä. Ja sitten homma unohtuu.. Teen kyllä loppuun heti, kun sellainen hetki tulee, mutta mies ei sitä hetkeä jaksa odottaa, kun jo sanoo ja pam, riita taas!

Edelleen. Hellittäkää. Pingotatte liikaa!!

Pingottamisesta TULEE yliväsyneeksi ja stressaantuneeksi. Näin se vain on.

Mun lapsuudenkodissani kaikki oli aina tip top, ja mutsi + faija suoritti suorittamasta päästyään. Minä päätin, että meillä ei arkea suoriteta. niinpä esim. tänään lähdetään suursiivouksen sijasta koko perhe Suokkiin ravinteliin syömään ja maisemia ihastelemaan. Nauttimaan keväästä ja auringosta. Imuroin vähän, ja illalla (ehkä) siivoan vessat + kylppärin. Huomenna vaihdan lakanat.

En ota paineita kodin kunnossa pidosta (vaikka se pikkuhiljaa tekemisellä ihan okkunnossa pysyykin) eikä ota mies. Järkevämpää näin.

Vastaus kysymykseen: meillä ei riideltäisi tuollaisesta. Mies ei tekisi mitään numeroa asiasta, vaan nukkuisi joko ilman pussilakanaa (voi kauheeta) tai laittaisi sen itse. Kaikenlaisesta sitä riitoja syntyykin, täytyy olla jotain muutakin taustalla, väsymystä, kyllästymistä, jotain.

Ottakaapa joskus lomaa lapsista ja viettäkää vähän kahdenkeskistä aikaa, tekisi varmasti hyvää (itse kullekin).

Tsemppiä sulle ap, toivottavasti miehesi ymmärtää oman lapsellisuutensa.

Ap, mitäs jos seuraavalla kerralla et lähde siihen riitelyyn mukaan. Jos mies valittaa sotkusta, sanot vaan että täytyi hoitaa lapsia, et ehtinyt. Ja piste. Jos jotain alkaa mukisemaan, ole vaikka vastaamatta mitenkään tai vaihda puheenaihetta johonkin neutraalimpaan aiheeseen.

Äh, ei auta :( Mä yritän olla mahdollisimman asiallinen ja keskustella, mutta mies on tosi paha suustaan silloin, kun sitä ärsyttää. Ja mä pahoitan sitten mieleni. Jos mies "haluaa" riidellä, se kulkee mun perässä valittamassa ja vaatii mun vastauksia ym. Se ei pääse noista ärsytyksistä yli, ennenkuin tilanne on ns. räjähtänyt käsiin.

Siis vaatii mitä vastauksia? Eikö se nyt ole ihan selviö, että lapsen tarpeet menevät kotitöiden edelle. Eikö se riitä syyksi. Ja ei kai se jaksa koko päivää perässäs kulkea tivaamassa jos et tosiaan lähde "leikkiin" mukaan. Sitä paitsi ihmisillä on niin erilaiset siisteyskäsitykset, että tuollaiselle ukolle voisin sanoa hyvinkin, että siivoa itse jos jokin juttu ärsyttää.

Ootko muuten yrittänyt ottaa lapsia mukaan siivoukseen? Ainakin voisivat opetella omat jälkensä korjaamaan, senkin voi opettaa leikin varjolla. Lapset kyllä on ihan innolla yleensä esim. täyttämässä pesukonetta ja toimimassa äidin pikku apupoikina kaikenlaisessa kotityössä. Kyllä lastenkin kanssa voi hoitaa kotitöitä, tosin hitaampaa ja työläämpää se on jonkin verran.

No meillä toi ois joko nukkunut ilman pussilakanaa tyytyväisenä tai sitten osannut sen ihan itsekin laittaa. Mutta on sitä meilläkin riitoja saatu mitä ihmeellisimmistä asioista väsyneenä :)

Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
No meillä toi ois joko nukkunut ilman pussilakanaa tyytyväisenä tai sitten osannut sen ihan itsekin laittaa. Mutta on sitä meilläkin riitoja saatu mitä ihmeellisimmistä asioista väsyneenä :)

Peesi.

Tosin kun vähän rupesin miettimään että jos mies olisi näin tehnyt että mun peitossa ei olisi lakanaa ollut niin mä olisin räjähtänyt :D tai vaihtoehtoisesti ryöstänyt miehen peiton ja jättänyt sille omani jossa ei olisi lakanaa :D

Ap: ei kai nyt kysy ole siitä ettei miehesi osaisi laittaa sitä lakanaa? Vaan ihan siitä että hän oli väsynyt ja tympäsi ettei ollut lakanaa peitossa?

Alkuperäinen kirjoittaja vaimo:
Alkuperäinen kirjoittaja cothis:

Peesi.

Tosin kun vähän rupesin miettimään että jos mies olisi näin tehnyt että mun peitossa ei olisi lakanaa ollut niin mä olisin räjähtänyt :D tai vaihtoehtoisesti ryöstänyt miehen peiton ja jättänyt sille omani jossa ei olisi lakanaa :D

Ap: ei kai nyt kysy ole siitä ettei miehesi osaisi laittaa sitä lakanaa? Vaan ihan siitä että hän oli väsynyt ja tympäsi ettei ollut lakanaa peitossa?

Kyllä se lakanan osaa laittaa, eli suuttui siitä, etten ollut sitä lakanaa laittanut. Kun minä aloitin homman, olisi mun pitänyt se hoitaa myös loppuun. Mikä on kyllä ihan oikein, mutta kun mulla oli sen tuhat muuta tehtävää vielä (lapset nukkumaan, pyykit kuivumaan, lakanoiden silitys, olohuoneen pölyjen pyyhintä, siivousämpäreiden tyhjentäminen ja tavaroiden laittaminen kaappiin, omat iltapesut ym.), ne vaan unohtui hässäkässä. Kello oli jo paljon ja tuli kiire tehdä. Mies näki, että mulla on paljon työtä, mutta istui silti sohvalla ja katsoi telkkaria. Olihan mies ollut sitä autoa pesemässä koko päivän, mutta minun mielestäni olisi silti voinut jaksaa sen yhden lakanan laittaa, eikä odottaa hiljaa sängyssä, että minä menen nukkumaan ja laitan hänelle sen peiton.

Kyllähän lapset voi toki hoitaa nopeamminkin ja vähemmällä vaivalla, jos sen tekee vaan suorittamismenetelmällä. Minä haluan, että sen hetken, kun lapsi pyytää minut luokseen, OLEN siinä sen aikaa, mitä lapsi tarvitsee. Siksi meni niin pitkään ja se lakana jäi.

Ensinnäkin: Miten mies saa auton siivoukseen kulumaan 2 päivää, minun mies ihmettelee moista ja arvelee, ettei miehesi oikein osaa. Toisekseen, meillä mies vaihtaa lakanat ja siivoaa ihan sen auton pesun lisäksi. Meillä ei tule tappelua siitä, jos lakana puuttuu tai jos siivous ei valmistu ajoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ensinnäkin: Miten mies saa auton siivoukseen kulumaan 2 päivää, minun mies ihmettelee moista ja arvelee, ettei miehesi oikein osaa. Toisekseen, meillä mies vaihtaa lakanat ja siivoaa ihan sen auton pesun lisäksi. Meillä ei tule tappelua siitä, jos lakana puuttuu tai jos siivous ei valmistu ajoissa.

Olin tekemässä kotitöitä niin tämä vastaaminen vähän kestää.. En minä ole koskaan vahannut tai pessyt autoa, joten en tiedä, millainen homma siinä on. Kyllähän siinä auton kuivumisessakin menee jonkin verran aikaa jne. Siellä se nyt kumminkin torstain ja perjantain oli. Mua harmittaa tosi paljon, että me riidellään tälläisistä asioista, se on todella turhauttavaa ja stressaavaakin, kun kokoajan on tunne, ettei ole taaskaan tehnyt tarpeeksi tai tarpeeksi hyvin.

Mä tiedän, että olen melko laiskiainen toisinaan. Mutta siitä huolimatta hoidan ne hommat aina, mitkä täytyy. Yhdessä vaiheessa mun elämä oli melkoista suorittamista (silloin kun oli vain 1 lapsi), koti oli tiptop ja silitin kaikki pyykit ja joka paikka oli järjestyksessä, lapsi oli tietenkin hyvin hoidettu ja meillä oli paljon yhteistä aikaa. Nykyään tuntuu, etten saa mitään aikaiseksi (silitän kyllä pyykit ym. edelleen, mutta siivous.. tuntuu ettei se vaan edisty millään, kun pienempi lapsi sotkee sitä mukaa mitä saan siivottua). En tiedä johtuuko se siitä, että nyt meillä on 2 pientä lasta, ja sen myötä työtä on enemmän, vai enkö minä huomaa että olen laiskistunut entisestään. Yritän käydä lasten kanssa kerhoissa ym. ja se aika on aina pois kotona tehtävistä töistä. En vaan näköjään ehdi enää nykyään tehdä kodin siivousta muutamassa tunnissa, siihen tarvitaan koko päivä!

Mies olisi tosiaan voinut itse laittaa pussilakanan.
Mutta jos siivous menee myöhäiseen ja lapset vielä kipeitä olisin minäkin jo tuon pölyjen pyyhkimisen jättänyt toiseen päivään.

No siis ainahan jonku riidan saa kehitettyä, mutta harvoimpa se pääsyy riidassa olisi noin mitätön juttu. Jos tuollaisesta tulisi riita, olisi varmaan joku muu ärsytysasia päivällä jääny, mutta tulee esiin jossain peitossa.

Jos mikään muu ei mieltä rassaisi ja mies alkaisi tuommoiseen, mää luultavasti naurahtaisin ja sanoisin, että laita ite tai nuku ilman pussilakanaa, jos ei ite jaksa nyt laittaa. Mutta luultavasti mies ei ees huomaisi, että peitosta puuttuu pussilakana ja nukkuisi ihan tyytyväisenä vaikka pari viikkoa ilman pussilakanaa.

Ei varmasti riideltäisi! Tuskin olisin paria päivää pidempään katsellut niin avutonta miestä, joka ei pussilakanaa osaa laittaa tai kitisijää, joka puuttuvasta pussilakanasta mainitsisi osaamatta tehdä asialle mitään! :xmas:

... mikä tässä oikeasti mättää: riitely vai se, että auto ja omat tarpeet tuntuu olevan tärkeämpiä hänelle kuin perhe?

Enhän mä tiedä onko oikeasti noin, mutta vähän sellaisen kuvan tästä saa. Joskus niitä riitoja tulee, ja usein se viimeinen niitti, mikä riiidan laukaisee on ihan turhanpäiväinen. Väsyneitä kai olitte molemmat. Mielestäni vaan ei miehellä ollut aihetta tollasesta päreitä polttaa. Sinuna minä olisi polttanut jo monta kertaa, jos mies kotona ja yksin joutuu siivoomaan.

Väsyneenä riidellään ihan mistä vaan :( Mutta ehkä meilläkin mies olisi laittanut pussilakanan, mutta jo ennen sitä olisin varmaan aloittanut riidan siitä kun siivoan yksin :)

Voi kuule, munkin ukko on toisinaan tuollainen.. Siivouspäivän päätteeksi yleensä meidän peti viimeisenä laitetaan ja senkin muistan vasta nukkumaan mennessä. Mies jos on kerinnyt mennä ekaksi nukkumaan niin saattaapi nukkua sängyssä ilman lakanaa, pussilakanaa ym. voi, että se sapettaa joskus...... eipä se auta sit ku laittaa ainakin omalle puolelle.. :D

Kylläpäs taas arvostaa tota omaa miestä;) Olis kyllä tossatapauksessa ite laittanut lakanansa. Muutenkin 2 päivää auton kuurausta, just joo eipäs taida sun hommat miestäs kiinnostaa,vaikka kotihommathan on yhteisiä. Mulla mies tekee tosi raskasta duunia ja auttaa silti kotihommissa ja 4 lapsen hoidossa;)

Alkuperäinen kirjoittaja kuule ap...:
... mikä tässä oikeasti mättää: riitely vai se, että auto ja omat tarpeet tuntuu olevan tärkeämpiä hänelle kuin perhe?

Enhän mä tiedä onko oikeasti noin, mutta vähän sellaisen kuvan tästä saa. Joskus niitä riitoja tulee, ja usein se viimeinen niitti, mikä riiidan laukaisee on ihan turhanpäiväinen. Väsyneitä kai olitte molemmat. Mielestäni vaan ei miehellä ollut aihetta tollasesta päreitä polttaa. Sinuna minä olisi polttanut jo monta kertaa, jos mies kotona ja yksin joutuu siivoomaan.

Saiko tuosta sen kuvan, että minua haittaisi se, että mies on autoa laittanut 2 päivää putkeen? Ei minua se haittaa todellakaan, ei tippaakaan. Olen vain tyytyväinen, että auto on nyt puhdas sisältä ja ulkoa. Eikä minua haittaa sekään, että siivosin yksin. Kaikki oli vallan loistavasti, kunnes se perkeleen pussilakana jäi kiireessä laittamatta. En muistanut, en ehtinyt.

Noh, totta on se, että mies on varsin itsekäs joskus, juurikin tälläisistä jutuista. Minä laitan omissa arvojärjestyksissä lapset ekaksi, heidän tarpeet tulee ennen minun tai mieheni. Mies taas usein arjen asioissa laittaa omat tarpeensa edelle, muutamana esimerkkinä vaikkapa voisin kertoa, että meillä on vain yksi wc, jos mies on veskissä laittamassa vaikka hiuksiaan tai hampaitaan pesemässä, hän tasan tarkkaan laittaa ne loppuun, eikä päästä lastaan pissalle, joka oven takana saattaa olla koputtelemassa pidellen haarovälistään kiinni kun on kova hätä. Tai jos mies on nälkäinen, hän syö ensin ja antaa vasta sitten lapsille. Mutta älkää silti saako hänestä sellaista hirviöisä-kuvaa, hän on kuitenkin hellivä ja rakastava, mutta joskus ärsyttävän ajattelematon itsekäs (eihän se huonoa isää sentään tee?)!

Mä teen usein niin että laitan vaan itelleni tyynyliinan ja pussilakanan omiin petivaatteisiini,mies vaan nauraa kun tulee nukkuun että jaahas :D

Välillä ärsyttää kun toinen ei muka tee mitään.Mun mielestä sun miehes ois saanu pistää ite pussilakanansa.

Yhteistyössä