Riikaan lasten kanssa, kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mht
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mht

Vieras
Matkakuumetta pukkaa!!

Me ei olla vielä matkusteltu lasten kanssa ja olis kiva aloittaa jostain lyhyestä kaupunkilomasta. Olen tässä googlettanu ahkerasti, ja RIIKA vaikuttais sellaiselta mitä etsitään.

Oisko kellään kokemusta, millainen kaupunki Riika on pienten lasten (1- ja 3v)kanssa? Varsinkin omatoimimatkalla käyneiden kokemuksia kaipaisin, koska haluttas kulkea omilla, eli lasten, aikatauluilla.
Millaista siellä on maalis-/huhtikuussa, millainen sää? Tää äiti nauttis, jos pääsis ihailemaan kevään kukkaloistoa! :) :) :)
Haluttas lähteä sellaiselle hyvin rauhalliselle "oleskelu" lomalle; puistoissa kävelyä, vähän nähtävyyksiä, vähän shoppailua... Lapset on vielä niin pieniä ettei ne tarvii mitään erityistä tekemistä, joku leikkipuisto kun jostain löytyy niin ne on siihen tyytyväisiä. :)
Kuinka kauan olitte, mitä teitte, oliko aikaa sopivasti, kuinka paljon reissu suunnilleen maksoi?
Ehtiikö kolmessa päivässä nähdä mitään vai joko siinä ajassa tylsistyy, jos siis ihan vaan kävellen kiertelee ja kattelee?
Missä hotellissa/missä päin kaupunkia? Lentäen suoraan, vai Tallinnaan laivalla, autolla perille? Mitä kautta varasitte lennot/laivan/hotellin?
Miten rattaiden kanssa liikkuminen onnistuu, kannattaako ottaa tuplarattaita, mahtuuko niiden kanssa mihinkään sisälle?

Tässä nyt muuta kysymys, jotka pyörii mielessä. Kertoilkaas Riiassa käyneet kokemuksianne! Kiits. :)

Olen ollut Riiassa useita kertoja kahden alle 3-vuotiaan kanssa. Riiassa on käytännössä sama sää kuin Helsingissä, joten ei kannata olla ylioptimistinen ilmojen suhteen. Olin siellä pari vuotta sitten pääsiäisenä maalis-huhtikuun vaihteessa, oli ehkä noin 10 astetta lämpöä ja juuri samanlaista kuin Suomessa samaan aikaan. Yleisvaikutelma oli kolea ja kukkia edustivat siihen aikaan lähinnä pajunkissat. Kunnon kesän perässä kannattaa matkustaa vasta myöhemmin - olen todella nauttinut kaupungista sydänkesällä.

Tuplarattaat eivät mahdu kaupunkiin, etenkään sen hisseihin. Keskusta on keskiaikainen joten mukulakiviä ja portaita riittää. Jätin omani sovulla kotiin ja liikuin kaksien sateenvarjorattaiden kanssa. Lensimme Air Balticilla tai Finnairilla sen mukaan mikä oli edullisempi, lennot suoraan lentoyhtiön nettisaiteilta. Asumme aina Radi un Draugi -hotellissa, josta varaamme perhehuoneen tai sviitin. (Huone, jossa pyöreä seinä ja pieni parveke on meidän suosikkimme.) Niissä on kaksi huonetta, makuuhuone vanhemmille ja toinen huone jossa voi nukuttaa yhden tai molemmat lapset. Hotelli löytyy googlaamalla, siellä on ystävällinen hyvää englantia puhuva henkilökunta ja se sijaitsee vanhan kaupungin ytimessä. Sviitti kuulostaa kalliilta mutta on maksanut 70-80 euroa per yö - halvempaa kuin kahden hotellihuoneen hankkiminen ja lapsiperheelle paljon mukavampaa. Kannattaa kyllä myös selvittää kalustetun asunnon vuokraamista - niitä saa hyvin ja luotettavasti lähes kaikkialla ex-Neuvostoliiton alueella, itselläni erinomaisia lyhytaikaisen asunnon vuokraamisen kokemuksia esim. Venäjältä ja Ukrainasta. (Tässä esim eräs asunnonvälitysfirma, ei kokemuksia, mutta monista tuontyylisistä olen ennen löytänyt hyviä muutaman yön majoituksia: http://www.apartments-riga.com/ ) Niiden etu on keittiö, eli ei ole pelkästään ravintoloiden varassa.

Riika on käveltävän kokoinen kaupunki. Keskustassa joen varrella on puistojen nauha, joka on loistava paikka lapsille. Keskustassa olevan puiston sisällä (se joka on lähellä kukkatoria) on erinomainen lasten leikkipuisto, joka on omien lasteni suosikki käynnistä toiseen.

Kaupunki on täynnään toinen toistaan mukavampia ravintoloita, mielestäni Riiassa syö paremmin kuin Helsingissä. Lapsille tuodaan kaikissa aina värikynät, paperia, ilmapallo tms, eli olen ollut tyytyväinen. Olen nauttinut myös kaupungin monista kahvilaketjuista. CiliPica teki kelpoa noutopizzaa ja Rimi-supermarketeista on saanut täydennystä eväisiin.

Kaupunki on niin pieni, että olen aina ollut siellä vain 2-3 päivää kerrallaan. En suosittele kovin paljon pitempää oleilua, ellei tarkoitus ole kierrellä muuallakin lähialueilla.

Kiitos, kiitos vastauksestasi! =) Tuosta saikin jo hyvän käsityksen kaupungista! Meillä olisi mahdollisuus lähteä vain maalis tai huhtikuussa, ellei sitten odoteta syksyyn, mutta ehkä suunnitellaan matkaa sitten lähemmäs huhtikuun loppua. Sinänsä kolea sää ei haittaa -jos nyt ei ihan koko ajan sataisi, mutta olisi kiva, jos kaupungissa olisi jo vähän keväistä vihreyttä. :) Ja kiitos tuosta hotelli vinkistä, kuulostaa hyvälle, eikä hintakaan ole paha, koska mekin ajattelimme että kolmisen yötä olisi sopiva aika perillä.

Muilla lisää kokemuksia?

Kävin itse eroni aikaan Riiassa leepuuttamassa hermoja ja ihastuin "Vermanes därzs" nimiseen puistoon. Siellä oli silloin joku konsertti, mutta puiston etelälaidalla oli erikseen leikkipuisto. Sinne veisin ehdottomasti omat lapseni.

Riika on muutenkin mahtava kaupunki ja paikalliset todella mukavia. Perus järki kannattaa pitää mukana, taskuvarkaita on ja osa kaupoista tekee kaksoislaskutusta kortilla maksettaessa.

Oltiin kylläkin isompien lasten kanssa, mutta tässä aivan ihana hotelli (Radi um Draugi myös ihan kiva, mut tässä luksusta edullisesti, jos sattuu perhehuone olemaan vapaana):
http://www.booking.com/hotel/lv/viesturs.fi.html?aid=307415

Eläintarha on vähän kauempana, mutta hieno paikka sekin.

Yhteistyössä