Riita aiheesta vauvan yksin kotiin jättäminen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Riita sai alkunsa miehen hidastelusta (istui koneella ja katseli sivusilmällä telkkaria) jonka seurauksena hän sitten meinasi myöhästyä töistään. En tiennyt, mihin aikaan miehen on töissään oltava (uusi työ, uusi vuoro) joten en tiennyt häntä hoputtaakaan. Yhtäkkiä mies sitten sanoi, että nyt on kyllä pidettävä kiirettä, jottei hän myöhästy. Olin että ok, ei mitään, itse olen valmis saman tien, puen vain vauvan.

Mies sitten ryhtyi tyrmistyneenä taivastelemaan, olenko nyt ihan tosissani ja alkoi purnaamaan, ettemmekö millään voisi jättää vauvaa kotiin - "Menee liikaa aikaa kun sen pukee ja se pitää vielä laittaa autoonkin, mä en nyt millään viitsis myöhästyä töistä."

Tiedän tasan tarkkaan, että vauvalle saa puvun päälle minuutissa, eikä siinä autoonlaittamisessakaan kauaa mene. Tämän sanoin miehelle. Sanoin myös, että vaikka hommassa menisikin aikansa, niin vauva lähtee mukaan - kotiin sitä ei todellakaan jätetä.

Mies ryhtyi irvailemaan, mahdanko kuvitella, että tänne iskee salaperäinen tulipalo ja polttaa koko paikan poroksi. Totesin, että asia on kyllä hyvin epätodennäköinen, mutta tästä huolimatta ikinä ei tiedä mitä voi tapahtua, ja muutenkin vauvan kotiin jättäminen on vastuutonta. Mies tietysti ryhtyi valittamaan tästäkin, ja keksi ilmeisesti mitä mahtavimman vertauksen: "Kyseessähän on sama asia, jos mä käyn tuossa terassilla tupakalla."

Ja siis kun ei todellakaan ole. Terassilla käy tupakalla parissa minuutissa ja on tarvittaessa heti valmis, jos jotakin ilmenee. Miehen työpaikalle ajaa rajoitusten mukaan reilun kymmenen minuuttia, sama aika menee myös takaisin tullessa - yhteensä siis se reilu parikymmentä minuuttia - ilman ruuhkia. Matkaa yhteen suuntaan pari kilometriä. Mutta kun ei. Ei se vaan voinut käsittää tätä asiaa - mies siis. Tokaisin sitten lopulta, että sopii herran toki soittaa taksi tai kävelläkin, sinne ei tarvitse ottaa vauvaa, koska silloin minä jään vauvan kanssa kotiin.

Mutta joo. Sanokaapa nyt arvon palstalaiset, miten itse olisitte tilanteessa toimineet ja kertokaa minulle järkeviä syitä, joilla voisin miehelle perustella, miksi vauvaa ei ehdottomasti voi jättää kotiin.

[QUOTE="myy";24855396]Sun mies on tosissaan?!? :O[/QUOTE]

Kyllä, vääntöä tästä asiasta hänen kanssaan on ollut ennenkin. Hänen mukaansa vauvan voi myös huoletta jättää autoon nukkumaan, kun itse käy kaupassa... minun mielestäni taas ei voi. Sillä vaikka epätodennäköistä olisikin, että mitään tapahtuisi sillä aikaa, on mun mielestäni vauvan paikka vanhempien luona, eikä missään autossa odottelemassa.

Pitäsköhän ilmottaa sun ukostas sossuun? Tulis lastensuojeluviranomaiset vähän jututtamaan. Kuka hullu edes ajattelee jättävänsä vauvan yksin kotiin?!? Ei oo kyllä sun miehelläs kaikki himassa, jos ei itte osaa mennä töihin ajoissa ja jättäis vielä oman (?) lapsensakin heitteille. Ja ikää miehellä varmaan just 18 vuotta?

Ei vauvaa voi yksin jättää. Kai nyt aikuinen mies osaa itse kattoa kellosta, moneltako töihin on lähdettävä. Miksi hän ei aja töhin itse autolla, pyörällä tai kävele sinne, jos matkaa on tosiaan 2km? Aika avuttomalta kuulostaa.

Tän on pakko olla provo? Niin sairaalta tää kuulostaa! Sun miehes ajatuksenjuoksussa on jotakin TODELLA pahasti vialla!

Näytä sille tää ketju. Saattais tulla järkiinsä.

Ei hyvänen aika. Kauhistelen tätä varmaan vielä vuodenkin päästä, sillä en oo ennen moista ajatusta kuullut.

Vauvaa ei jätetä yksin kotiin.
Minusta se on sellainen itsestäänselvä asia, jota en perustele mitenkään kenellekään.
Ja 20 minuuttia on pitkä aika pienen itkeä, hirveä ajatellekin sellaista.

Miehen tuollaisessa tilanteessa pitäisi minulle perustella ja turhaan saisi selittää. Mutta meillä tämäkin asia on sellainen, josta vallitsee laaja yksimielisyys.

Täällä palstalla on se joku slogan, että mistä tuollaisia miehiä kunnon nainen miehekseen löytää ja kuinka sen lapsensa isäksi valkkaa.

Ei vauvaa jätetä yksin kotiin, paitsi postilaatikolla käynnin ajaksi tms.

Miksi sua ja vauvaa tarvitaan mukaan jos mies menee töihin?

Tuota mieltä minäkin olen. Kumma kyllä, inttämisestäni huolimatta asia ei ole mennyt miehelle takaraivoon.

Niin ja tosiaan, vauvan kanssa tarvimme tuota autoa jonkin ajan päästä, joten se ei joutanut miehen matkaan töihin. Minun oli siis järkevintä viedä mies. (Tai mennä mukaan, ja ajaa ko. paikasta pois, miten vain.)

Miten olisi:

Lapsen laiminlyöntiä:

mm.

Psyykkisten perustarpeiden laiminlyönti (esimerkiksi lapsi jätetään yksin, rajattomuus, lapsi joutuu aikuisen rooliin, tunteettomuus)

Lapsen heitteillejättöä (Lapsen jättäminen täysin ikäkaudelleen sopimattomasti heitteille joko fyysisesti tai emotionaalisesti tai molemmilla tavoilla)

Alkuperäinen kirjoittaja NO VOI HYVÄÄ PÄIVÄÄ;24855421:
Pitäsköhän ilmottaa sun ukostas sossuun? Tulis lastensuojeluviranomaiset vähän jututtamaan. Kuka hullu edes ajattelee jättävänsä vauvan yksin kotiin?!? Ei oo kyllä sun miehelläs kaikki himassa, jos ei itte osaa mennä töihin ajoissa ja jättäis vielä oman (?) lapsensakin heitteille. Ja ikää miehellä varmaan just 18 vuotta?

Ei, ikää on kyllä enemmän... ei välillä uskoisi.

Ootko tosissasi? :O

Ei todellakaan jätetä pientä vauvaa/lasta yksin. Mitä vain voi sattua. Joo, kotona voi käydä jotain, mutta myös sä voit ajaa kolarin. Eikä muutenkaan. Mieti, mikä hätä pienellä on, kun huomaa, ettei kukaan vastaa itkuun jne.

Käsittämätöntä. Ei tämmöseen pitäs tarvita perusteluja. Siis tämä on itsestään selvä asia. Ei lapsia jätetä yksin!

Siis oikeestiko joku kuvittelee, että vauvan voi jättää melkein 30minuutiksi yksin kotiin? Herranjumala :O
Taitais ihan oikeestikin olla lastensuojelulla asiaa miehelles, jos niin tekisi. Eikä tosiaan voi verrata terassilla oloon.

Alkuperäinen kirjoittaja eikö;24855429:
se mies voi kävellä tai pyöräillä noin olematonta matkaa?

Ei, se on nimittäin viimeisen päälle laiska. Tokihan minä olisin voinut miehen käskeä kävelläkin (ja itse asiassa sitä ehdotinkin yhdessä vaiheessa) mutta jos mies nyt todella olisi lähtenyt kävelemään, niin siitä olisi taas noussut vuosisadan show pystyyn, ja sitä en olisi jaksanut noilla muutaman tunnin yöunosillani alkaa käymään läpi...

Mutta joo, mä olen itsekin sanonut miehelle, että voisi kyllä aivan hyvin kävelläkin töihin. Mies on kuitenkin eri mieltä, ja matka on hänen mielestään niin kamalan pitkä. Siis ihan totta, tästä meiltä menee suora pyörätie juuri miehen työpaikan lähelle (itse asiassa taitaa olla parikymmentä metriä ko. työpaikasta) ja aikaa kävelemiseen kuluu 15 minuuttia, mikäli kävelee normaalia tahtia (=hätäilemättä & hidastelemattakaan). Vähemmänkin, mikäli reippaammin kävelee.

Pyörää miehellä ei tällä hetkellä ole, minun pyörääni hän ei taas suostu käyttämään, koska "Voi v.... kun pitää töihin pyöräillä/kävellä".

Joo tuota, lapsi kun kasvaa pari vuotta niin taitaa mennä kypsyydessä miehestä ohi. Miksi ihmeessä olet tehnyt lapsen tuollaisen miehen kanssa, ihan oikeasti? Tiedän kyllä että jälkiviisastelu ei auta, mutta kamoon, äijä ei voi kävellä, pyöräillä, ei ajaa, mennä bussilla tai taksilla - kun on niin vaikeaa. Vaimon pitää viedä. Pitikö sinun viedä myös kun olit viimeisilläsi ja heti sairaalasta kotiin päästyäsi? Mitäs jos antaisit tuon aikuisen vauvan pois ja keskittyisit siihen lapseen?

Tän on pakko olla provo? Niin sairaalta tää kuulostaa! Sun miehes ajatuksenjuoksussa on jotakin TODELLA pahasti vialla!

Näytä sille tää ketju. Saattais tulla järkiinsä.

Ei hyvänen aika. Kauhistelen tätä varmaan vielä vuodenkin päästä, sillä en oo ennen moista ajatusta kuullut.

Juu, tiedän, kuulostaa uskomattomalta - ja sitä tämä on myös omasta mielestäni. Omaan mieleen kun ei todellakaan tulisi jättää vauvaa - tai muutenkaan pientä lasta - yksinään kotiin. Miehen mieleen näitä neronleimauksia kuitenkin jostain putkahtelee - eikä siis ole ensimmäinen kerta.

Koen, että vaikka kuinka miehelle jankutan asiasta, ei se mene ukolle kaaliin. Siksipä tänne kirjoitankin; purkautuakseni ja neuvoja saadakseni. Neuvoja siitä, miten esittää asia miehelle oikein ja mahdollisimman selkeästi ja ymmärrettävästi - tuntuu siis siltä, etten niin ole tähän mennessä onnistunut tekemään. Täytyy kokeilla ketjun näyttämistä sille.

Aiemmin ehdotin, että kysyy muiden vauvojen vanhemmilta, jättävätkö nämä vauvojaan kotiin ja vielä totesin, että varmaan eivät jätä. Siihen mies ei sanonut mitään, mutten usko, että kyselemäänkään menee.

Yhteistyössä