Riita trampoliinista rivarinaapurin kanssa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voihuokaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hmmm. Oletkos nähnyt kiinalaisia lapsia? Ei paljon trampoliinilla hypitä. Istutaan nenä kiinni kirjassa 1-vuotiaasta, jos vanhemmilla rahaa, (kova kilpailu) tai ollaan töissä, jos ollaan köyhiä.

Niinhän se menee.

Mun pointti ei oikeastaan ollut kiinalaisten lasten käyttäytyminen (vaikka ovatkin oikein hyväkäytöksisiä) tai siinä onko heillä trampoliineja, vaan se että vain tämä suomalainen harva asumistapa mahdollistaa tämän minäminäminä-kulttuurin ja toisten kyttäämisen. Tiheämmin asutuissa maissa on vaan _pakko_ oppia elämään muiden kanssa, ottaen muut huomioon ja olemaan itse nurisematta ihan pienistä.

Ihan yhtä lailla mua häiritsee kun naapurissa soi musiikki ja kuului äänet kun mies ja poika ottavat aurinkoa ja keskustelevat. Ei tulisi kuitenkaan mieleenikään valittaa. Meiän lapset hyppii trampoliinilla ja toisellakan naapurilla ei ole aihetta valittaa, kun heidänkin likkansa siinä käy hyppimässä. Jos on halunnu rivitaloasumiaen, valitettavasti voi joutua kuuntelee sellaista mistä ei ehkä pidä. Ja Se trampoliini ei ole vaarallinen kunhan on selvät säännöt ja yksi lapsi hyppii kerrallaan ????????

niin turhaan tänne kirjoitat, nää palstamammat on sitä mieltä, että lasten kuuluu istua sisällä pelaamassa pelikonsolilla ja tietsikalla, ja jos ulos menevät, niin toki pitää olla kännykkä, että voi sielläkin pelata ja löhötä lihomassa. anna sä ap vaan lasten hyppiä trampalla se on tervettä touhua ja siirrä se terassillesi, jos se siihen mahtuu jos ei saa olla siinä missä nyt on

Kannattaa muuttaa jonnekkin syrjäseudulle jos ei kestä elämisen ääntä.
Silti jos olisin ap niin ottaisin naapurit huomioon siten että antaisin lasten hyppiä vain muutaman tunnin päivässä, ei aamusta iltaan.

[QUOTE="JOO";29866362]Kannattaa muuttaa jonnekkin syrjäseudulle jos ei kestä elämisen ääntä.
Silti jos olisin ap niin ottaisin naapurit huomioon siten että antaisin lasten hyppiä vain muutaman tunnin päivässä, ei aamusta iltaan.[/QUOTE]2-4 tuntia ei oo koko päivä

[QUOTE="aapee";29864328]Edelleen pohdin, pitäisikö sitten minun teipata lasteni suut ilmastointiteipillä silloin, kun ei eivät ole trampalla? Kun heistä todellakin lähtee ääntä esim terassilla jalkapalloa pelatessaan... Trampalla ovat minusta hiljaisempia.[/QUOTE]

Älä valhetele, todellakaan mitään tuollaista pohdi.
Sitäpaitsi vattuako täällä kinaat, jos mieli tekee väitellä niin väittele sen naapuris kanssa.

Minusta trampoliini tuossa tilanteessa ihan ok, mutta lapset ja heidän kasvattajansa ovat kyllä välillä sellaisia tapauksia ettei tosikaan...
Leikkiä saa ja leikistä saa tulla ääniä, mutta jotkut vaan metelöivät ihan***vetisti, väliin miettii että käskeekö ne (yleensä itsekin ylettömän äänekkäät) vanhemmat oikein tarkoituksella kiljumaan.

Asun rivitalon keskellä. Vasemmalla 2:ssa naapurissa on trampoliinit, oikealla seuraavassa. 3 trampoliinin vankina. 1. trampoliinissa hyppii 10-14 vuotiaat ja "fuck", "ass", "fucking shit", "I fucking kick your ass and balls" kaikuu tauotta sen pari tuntia mitä siellä hypitään. Useimmiten seuraavassa lähinaapurissa aloittaa rytmissä juuri sen jälkeen 2-4 kpl 4-7 vuotiaat hyppimisen ja sanoja ei erota mutta tauotonta korkeataajuista kiljuntaa jälleen. Sitten joka toinen päivä sattuu ja kiljutaan ja itketään, kunnes äiti vielä tulee ja huutaa ja komentaa. Päivästä toiseen.
Oikealla puollella vanhempi n. 15 v. äänetön pomppija, joka pomppii yksin ja hiljaa, tekee hienoja voltteja ja harjoittelee. Ihailen taitoa, ei ole hetkessä tullut.

Tuo pomppiminen ottaa voimille ja kuluttaa energiaa. On hirveän hyvä, jos lapsilla on joku keino edes nostaa sykettä päivittäin ja kuluttaa energiaa ja tulla fyysisesti terveemmiksi. Joku voi siitä taidosta saada elantoakin joku päivä kun vakavoituu treeniin, toki aika harva.
Mutta tuo meteli, kiroilu ja ennen kaikkea korkeataajuinen kiljuminen pitkäaikaisesti käy hermoille jos vain on ääniherkkä ja haluaisi istua takapihalla itse rentoutumassa iltapäivällä töitten jälkeen ja niitä jatkaen kun se on mahdollista.
Yksilöllisiä asioita tuo ääniherkkyyskin, mutta henkilökohtaisesti voi "ajaa" pois takapihalta kun stressaantuu itse niin paljon, ettei lehteen, puheluun tai musiikkiin voi keskittyä kun ei omia ajatuksiaan kuule saatikka puhelua.

Kaikki etsimäni trampoliiniaiheiset keskustelut pyörivät tämän asian ympärillä ja keskustelu lähtee rönsyilemään ja syytellään toinen toistaan ja ohi aiheen ja syyllistetään milloin lapsia, milloin vanhempia. Itse en missään nimessä halua tätä asiaa korostaa vaan kyse on omasta ongelmastani ja asumismuodon valinnasta. Olen itse tyytyväinen, jos joku asia saa lapset pysymään pois tietokonepelin äärestä ja liikkumaan tavalla tai toisella koska olen terveydenhuollon ammattilainen ja lasten fyysisestä terveysdestä huolissani.

Oma ratkaisu:

Kun omaa rauhaa kuitenkin haluaisi ystävyydessä naapureiden kanssa ja mahdollisuuden nauttia takapihalla auringossa rauhassa kirjasta, musiikista tai keskustella puhelimessa ystävän kanssa, keksin hyvän keinon, jolla ongelma on ratkennut, eikä minun ole tarvinnut valittaa kellekään, ei rajoittaa naapurin lasten iloa eikä puhua vanhempien kanssa trampoliinilla hyppimisestä.
Jännää vain miten rivien välistä voi lukea eli naapurien naamasta nähdä, että minä olenkin yht'äkkiä se "mulkku" (lue, eli minun täytyisi kuunnella sitä meteliä vapaaehtoisesti ollakseni hyvä naapuri), jotta naapurisopu olisi kohdillaan. Eli minun häiritsemätön toimintani koetaan ilmeisesti "vittuiluna". Vaikka sanaakaan en ole sanonut ja aina moikannut ja hymyillyt haluamatta häiritä itse ketään tai puuttua kenenkään muun toimintaan.

Teknisiä ratkaisuja on, joten hankin omaa rauhaani tuomaan laadukkaat aktiiviset kuulonsuojaimet, joita käytän myös työssäni. Emännän puhe kuuluu tarvittaessa läpi, musiikin ja puhelimen saa hienosti kytkettyä, mikrofoni on suun edessä ja voit kulkea aamutakissa hymyillen omassa äänimaailmassasi vaikka kuinka paljon naapurissa kiljuttaisiin. Rauhallinen ja hyvä olo grillatessa. Kaikki näkyy mutta vain olennainen kuuluu.

Ja sen seurauksena sitten se naapuritrampoliinien kiljuminenkin ja huuto on vähentynyt.

Jotta ei tästä lähtisi mitään kovin ala-arvoista sivuraiteille menevää keskusteluketjua, halusin tuoda vain esiin sen, että kaipasin rauhaa muuttamatta metsän korpeen ja näin sen sain toteutettua niin, että olen itse tyytyväinen. Teknologia on hieno asia.

Suosittelen.

Jos asuu rivitalossa tai kerrostalossa, niin on vaan totuttava niihin tavallisiin elämisen ääniin. Ja mun mielestä lasten leikkiminen on tavallista elämöintiä. Kyllä muakin ärsyttää kun naapuri polttaa tupakkaa parvekkeella, ja se savu tulee meillekin sisälle jos pitää parvekkeen ovea tai ikkunaa auki. En vaan voi tehdä asialle mitään, koska tupakan polttaminen omalla parvekkeellaan on sallittua. Onneksi tosin kohta pääsemme rakentamaan omaa taloa, jossa ei naapureita aivan lähekkäin.

Naapurit ei pitäisi joutua kärsimään lasten trampoliini ym.leikeistä! Voi vain kuvitella miten ärsyttävä olisi jos ei voisi istua rauhassa omalla pihalla naapurin lasten takia!
Jotain hyötyä niistä peleistäkin on, lapset ovat ainakin hiljaisia eikä häiritsee muita.

Kielletään ne lapset joka paikasta..pistetään ne yksin asumaan jonnekkin korpeen, missä ei ole muita kun ne pomppivat ja rääkyvät kakarat..sinne vain kaikki yli 1vuotiaat! Ne ovat ihan liian meluisia, liian haisevia, liian äänekkäitä, liian eläväisiä, liian pomppivaisia, liian paljon muiden elämää häiritseviä, liian kovaa METELIÄ PITÄVIÄ! Minne osoitteeseen ne lähetetään? Samalla kielletään mopot, koirat, moottorisahat, ruohonleikkurit, moottoripyörät, trimmerit, ja ne vietävät trampoliinit, radiot, puhumiset, laulamiset, juhlimiset. AAAAH, mikä hiljaisuus!!

Siis OIKEASTI??? En voi uskoa, että täällä ollaan noin lapsikielteisiä! Ikinä ei ole tullut mieleeni valittaa lasten leikkien äänistä. Joo, ja naapurissa on trampoliini. Lapset saa leikkiä ja pitää leikkiä ja liikkua!

Et toope ajattele että estät naapurilta kokonaan pihan käytön. Naapurisi haluaisi myös
Käyttää omaa pihaansa mutta ei voi kun trampoliini paukkuu tuntikausia.

Et toope ajattele että estät naapurilta kokonaan pihan käytön. Naapurisi haluaisi myös
Käyttää omaa pihaansa mutta ei voi kun trampoliini paukkuu tuntikausia.
Ihanko todella siitä trampoliinista tulee niin kova ääni? :unsure:

Jos ääni vastaa vaikka ruohonleikkuria, on selvä ettei se ole kohtuullista. Jos se vastaa halonhakkuuta, asia ei ole niin yksiselitteinen. Lasten naurut ja riemunkiljahdukset kuuluvat elämään. Kirkuminen ja suora huuto ei. Hankalia juttuja.

Yhteistyössä