Riitääkö teidän mielestänne...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja EntinenOdottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

EntinenOdottaja

Vieras
taaperollemme 1v3kk yksi lämmin ateria päivässä kun syö näin:

Aamulla iso annos puuroa+purkillinen siihen hedelmäsosetta
Iso pullo maitoa

Lämmin ateria + leivän palasia, juustonpalasia useesti
Vettä ruokajuomana

Iso pullo maitoa ennen nukkumaan menoa

Välipalana jogurtti tai hedelmä
Iso pullo maitoa

Illalla taas tosi iso annos puuroa ja purkillinen hedelmä tai marjasos.
Iso pullo maitoa taas ennen nukkumaan menoa

Ja saattaa syödä välillä pieniä välipaloja esim, piirakkaa tai pullaa, juustonpalasia tai muuta....

:whistle: Meneekö se liian yksipuoliseksi jos melkein tuolla puurolla jo täyttää sen mahan, kun syöpi puuroa niin hyvin!! :whistle:
Lämmin ateria on monesti iso purkki pilttiä, mutta pyrimme kotiruokaan...

ja vielä jos sais vinkkejä noihin välipaloihin sekä myös lämpimiin ruokiin, meinaa loppua välillä mielikuvitus, mitä tuon ikäiselle voi antaa... :whistle: =) KIITTI!

Meillä menee aika lailla samoin kuin teillä:

-aamulla maitoa+ leipä pala
-lämminruoka +maitoa
-välipala (jugurtti +leipä)+maitoa
-lämminruoka +maitoa
-puuro +maitoa

Itse tosin annan 2x lämpimän aterian, mutta pääasiahan on, että kasvaa.

meillä oli ja jossain vaiheessaq tuollainen ruokalista mutta siinä kävi niin että kuukauden päästä ei poju enää suostunut puuroa syömään..

olisko mahdollista että aamupala olis vaikka jugurttia ja iltapala puuroa.. ja melkein kyllä sanoisin että kaksi lämmintä ruokaa olisi kyllä ihan hyvä olla vielä tuon ikäisellä kun kuluttaa kasbvamiseen niin paljon..

mun ehdotus

aamupala jugurttia ja leipää ja hedelmää yms

päiväruoka esim edellispäivältä lämmitettyä tai vaikka sitten valmispurkki yms
ja maito ennen unia jos on ollut tapa

iltapäivällä se pääateria mitä muukin perhe syö

välipala hedelmiä kasviksia leipää yms vast

ja iltapala.

eli tuo toinen ruoka voisi olla tosiaan edelliseltä päivältä jäänyttä tai jotain muuta helppoa ja nopeaa mutta kuitenkin lämmin ruoka.. ja sen toisen puuron vaihtaisin muuhun ettei heti tule mitta puuroa täys ja illalla se puuro minusta kivempi kun pitää nälän kunnolla pois.

lapselle olisi sikälikin kaksi ateriaa parempi kun ei tule sitten närkittyuä kaikkea semmoista mikä ei välttämättä ole kuitenkaan niin hyvä..

mutta sinä itse tiedät mikä lapsellesi sopii ja mikä teillä toimii.. oli vaan tämmöinen tää mun ehdotus.

Varmaan määrällisesti riittää, mutta ehkä parempi masun kannalta olis jos antaisit vähän tasaisemmin ruokaa, tyyliin
-aamupalaksi puuroannos (kohtuullisen kokoinen)
-ennen unia lämmin ruoka
-unien jälkeen välipala (hedelmä, jogurtti, leipä, marjoja tm.)
-lämmin ruoka
-ennen unia kohtuullinen puuroannos (ei varmaan söisikään niin isoa annosta, jos lämpimästä ruuasta vain muutama tunti)

Tuon ikäisellehän voit antaa samoja ruokia kuin mitä itse syötte, joten kaikki vaihtoehdot vaan peliin (ellei ole allergioita siis)! Toki lapset erilaisia ja jollekin toi ei sovi, mut noin meillä. Ei ole masu liian täys unille mennessä ja kaikki ateriat maittaa. Ja monipuolisesti tulee syötyä.

Hei
Annatkohan liikaa tuon ikäiselle maitoa? söisi varmaan paremmin, jos ei olisi pullollista maitoa aina kyytipojaksi. suosittelisin nimittäin kyllä kahta lämmintä ateriaa, mutta puuroa ei välttämättä kannata jättää pois. Pidä se! Minun mielipide on, että kun on tottunut syömään aamuin illoin puuroa, se on hyvä ja terveellinen tapa, josta voi pitää kiinni pitkälle kouluikään.

Meillä syödään

7.00 iso lautasellinen puuroa+maitoa nokkamukista
10.30 purkillinen 1v tai 8kk ruokaa tai itse tehtyä esim makaronilaatikkoa, keittoa, kiusausta, kanaa+riisiä jne +nokkamukista maitoa
14 välipala: useimmiten viiliä, banaania, porkkanaraastetta tai vastaava+maitoa nokkamukista
16 lämmin ateria
18 iso lautasellinen puuroa
19 200ml maitoa tuttipullosta

Minun kokemukseni on se, että noin vuoden ikäinen syö uskomattoman paljon. Ja jatkuva tankkaus pitää huolen siitä, ettei virta lopu. meillä poika alkoi syödä selvästi paremmin kuin tuttipullosta luovuttiin muuten kuin ennen nukkumaanmenoa. Söi eikä täyttänyt vatsaa maidolla.

Meillä ainakin tuntuu välillä riittävän mainiosti. Ikää kohta 1,5-vuotta.
Tässä meidän ruokajärjestys:

Aamupala:
Puuro+maito tai leipää ja jogurttia+maito

Aamupäivä:
Lämmin ruoka+maito ja tarv. leipää lisäksi
Välipala:
Jogurtti, usein jää välipala kokonaan väliin

Iltapäivä:
Lämmin ruoka+maito

Iltapala:
Puuro+maito tai leipää ja jogurttia+maito

Olen kyllä huomannut, että on kausia kun saatetaan pärjätä jopa pelkällä aamupalalla. Esim. tänäkin aamuna söi leipää ja jogurtin niin eipä kelvannut ruoka ollenkaan. Katsotaan taas iltapäivästä uudestaan.

En enää jaksa stressata siitä syökö vaiko ei. Kyllä ne lapset syövät kun on nälkä. Meille sanottiin myös neuvolassa, että 1-2 ikävuoden aikoihin ei tule kun 2-3kiloa lisää painoa, että johan sekin sanoo jo jotain. Ei aina tarvitse syödä yhtä hyvin ja paastopäiviä ainakin meillä lähes joka toinen päivä.

Mulle neuvolassa sanottiin et pitäs syödä aamupuuro,sitten lounas:Perunaa ja jotain lihaa/kalaa/kanaa..Sitten välipala esim. jukurttia ja leipää..Sitte päivällinen jossa perunaa ja jotain lihaa/kalaa/kanaa Ja sitten vielä iltapuuro..Joka ateriaan pitäs laittaa kasviksia/hedelmiä/marjoja.
5-6dl pitäs juoda maitoa tai syödä muita maitotaloustuotteita päivässä.
Ja joka ruokailun välissä pitäs olla taukoa 3-4 tuntia jotta vatsa saa välillä levätä ja hampaat säästyisivät turhilta happohyökkäyksiltä :wave:
nii ja 1,3vuotis neuvolassa sain nuo ohjeet =)

Uusimmat

Yhteistyössä