Riitelyä anopin kanssa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Julia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Julia"

Vieras
Anoppi on ehkä kovapäisimpiä ihmisiä joita tunnen. Olen sanonut sille todella useasti eri äänenpainoilla että,nyt se meidän lapselle herkkujen syöttäminen loppuu.Ei mitn tietoa kohtuudesta.
Eilen mies meni kaupungille lapsemme 4 vee kanssa ja sit sen jälkeen oli vienyt lapsemme äidilleen,joka asuu melkein naapurissa. No sit lapsi kerkesi olla puoli tuntia ja kun menin hakemaan niin jo oli pillumehu,karkkipussi ja pääsiäismuna nokan edessä.ja just samaisen viikon keskiviikkona lapsella oli hamppi ja lääkäri painotti että sitä herkkujen syöntiä pitää rajoittaa. Lapsi on tosi paljon anopin kanssa tekemisissä ja hän ei taida antaa kunnon ruokaa olleskaan vaan herkkuja.
Limppareita,karkkia yms... ja lapsi saa koko ajan napostella siellä.

No sit eilen vielä illalla antoi donitseja,joita lapsi oli jo kerennyt ruveta pupeltamaan,mummi ja lapsi meni sivummalle herkuttelemaan.... Lapsi ei ollut suostunut kunnon ruokaa syömään koko päivänä kun sai aamulla mummiltaan jo niin hyvät herkut.
Sit sanoin anopille että,nyt riittää se herkkujen antaminen ja sanoin miten rasittavaa ettei se yhtään piittää minun ohjeistuksesta saati hammaslääkärin. Aiheesta olen sanonut sen about 30 kertaa kun anoppi koko ajan vaan aamusta iltaa mättää herkkuja nenän eteen.
Ihmettelin että,miten sen on niin vaikea tajuta ja että lapsen parasta tässä pitäisi ajatella niin anoppi ei edes katsonut minuun että olisi voitu keskustella,hän rupesi vaan keskustelemaan ihan muista poikansa kanssa.

Oli niin loukkaantunut olo,tekisi mieli olla sit silleen et lapsi ei mene yksin sinne hoitoon. Lapsella yksi reijän alku,ja mummi antaa vaan herkkuja ja monesti välipalana ja kunnon ruoan sijasta....

Mitä teen?anoppi haluaisi joka päivä hoitaa lasta...

Meillä sama. ei kiinnosta lasten paras yhtään. tosin en ota stressiä kun asutaan kaukana. Onhan ne herkut halvempia ja helpompia mummolle kuin tehdä kunnollista ruokaa kunnollisista aineista.

Rasittava ämmä, mutta valitettavasti tuo on aika yleistä.
Et yksinkertaisesti jätä lasta kaksin hänen kanssaan, ei tuossa muu auta. Sitten jos anoppi valittaa, ettei näe lapsenlastaan tarpeeksi, niin sanot hänelle ihan vain asiallisesti, että et voi luottaa anoppiin tässä ruoka-asiassa, joten lasta ei voi jättää hänelle.

Meillä sama. ei kiinnosta lasten paras yhtään. tosin en ota stressiä kun asutaan kaukana. Onhan ne herkut halvempia ja helpompia mummolle kuin tehdä kunnollista ruokaa kunnollisista aineista.

Meillä melkein naapurissa.Lapsi ei kotona malttanut syödä aamiaista joten oli varmasti mummin luona jo nälkä,niin mitä antaakaan välipalaksi kinder,karkkipussi ja pillimehu. Olisi tehnyt leivät ja antanut lasin piimää....
Mutta ei . Yleensä jos ollaan siellä lapselle tulee nälkä kysyn voinko tehdä voileivän ja antaa juomista....Anoppi helpommin antas pullan ja pillimehun.Olen lopeen kyllästynyt ja sit vielä kun anoppi haluisi joka ilta lapsemme leikkimään sinne,mutta mitenkäs haluat antaa kun nuo ruoat ovat tuota luokkaa?! Joka ilta saisi napostella karkkia ja joka päivä on saanut pääsiäismunan.

Saisko sitä anoppia muuttamaan herkkunsa vaikka marjoiksi tai hedelmiksi? Jos ei muuta hyvää niin tulispa muutakin kuin pelkkää sokeria, väriaineita ja muita lisäaineita.

Alkuperäinen kirjoittaja juöl;23400442:
Meillä melkein naapurissa.Lapsi ei kotona malttanut syödä aamiaista joten oli varmasti mummin luona jo nälkä,niin mitä antaakaan välipalaksi kinder,karkkipussi ja pillimehu. Olisi tehnyt leivät ja antanut lasin piimää....
Mutta ei . Yleensä jos ollaan siellä lapselle tulee nälkä kysyn voinko tehdä voileivän ja antaa juomista....Anoppi helpommin antas pullan ja pillimehun.Olen lopeen kyllästynyt ja sit vielä kun anoppi haluisi joka ilta lapsemme leikkimään sinne,mutta mitenkäs haluat antaa kun nuo ruoat ovat tuota luokkaa?! Joka ilta saisi napostella karkkia ja joka päivä on saanut pääsiäismunan.

lähti ennen aikojaan siis olen ap :) mutta tämä asia on ollut todella iso päänvaiva ja lapsi kotonakaan huolisi enää kunnon ruokaa,aina kyselee niitä herkkuja kun mummin luotakin saa..
Tuntu pahalta että eilen anoppi ylimielisesti sivutti kun häntä asiasta "muistutin" sanoin että nyt loppuu tuo touhu.. Niin ei mitään,ei katsetta edes...olin ihan ilmaa

[QUOTE="Julia";23400395]No sit lapsi kerkesi olla puoli tuntia ja kun menin hakemaan niin jo oli pillumehu,karkkipussi ja pääsiäismuna nokan edessä.[/QUOTE]

Pillumehu :laugh: pillumehut ja munatkin nokan edessä :laugh:

Kerro anopille, että lapsi saa korkeintaan syödä VIIKOSSA makeisia ikä x 10g määrän eli tässä teidän tapauksessa se olisi 40g. Sitten kerrot, että lapsi ei saa vierailla yksinään mummulassa, koska sinun ohjeita ei kuunnella.

ärsyttävä anoppi. täysin välinpitämätön lapsen ravinnon/hampaiden suhteen. varmaan valittaa sulle, kun lapsella on reikä hampaassa.

anna lapselle eväät mukaan mummolaan ja sano et ne pitää olla syötynä haettaessa.

Jos lapsi ei kerran kotona malta syödä aamupalaa, niin älä ainakaan vie mummolle ennen kuin on sen aamupalan malttanut syödä? Ylipäätään älä vie lasta mummolle kuin yhtenä tai kahtena päivänä viikossa ja silloinkin just ruokailun jälkeen. Mummolle voi sanoa suoraan että lapsi saa tulla vaikka joka päivä, sitten kun on päästy sopimukseen karkkipäivästä joka pitää mummolassakin.

Luulisi sen menevän mummollekin ymmärrykseen pikkuhiljaa, jos tosiaan sitten pidät asiasta kiinni. Mutta vastuu se on sinullakin, ja on oltava johdonmukainen ja kestettävä lapsenkin kiukku kun ei pääse mummolle herkuttelemaan yhtä usein kuin ennen...

[QUOTE="kiki";23400445]Saisko sitä anoppia muuttamaan herkkunsa vaikka marjoiksi tai hedelmiksi? Jos ei muuta hyvää niin tulispa muutakin kuin pelkkää sokeria, väriaineita ja muita lisäaineita.[/QUOTE]

Olen sanonut että,antaisi omenalohkoja,pähkinöitä,marjoja yms... Mutta sillä on aina ne samat,limppari,kaupan pullapussi,suklaamunat,lakut yms... Lisäksi ostaa lapselle ana pringlesejä.
Olen muutenkin sitä mieltä et nuo ei ole mitn 4 vuotiaan ruokia,ainakaan noin usein ja sääännöllisesti.

Tässä ei ole valitettavasti enää muuta tehtävää kuin että olen heidän tapaamisissaan mukana. Purkan ottamisetkin unohtuu aina ja se että sitä napostelua on koko ajan,ei esim että herkut kerralla.

Kumpa olisi toisin ja voisin luottaa häneen...mutta en ymmärrä miksei välitä...Tosin mies kertoi että kun oli lapsi äitinsä oli ihan samanlainen kuin nyt...

Pillumehu :laugh: pillumehut ja munatkin nokan edessä :laugh:

No minunsta ne ei ole kasvavan lapsen ravintoa,ainoastaan juuri karkkipäivän herkkuja. :)
Pointti oli se että olen monta kerttaa sanonut että,herkkujen syöntiä on rajattava ja annettava ravitsevaa ruokaa. Niin asia ei mene perille ... Kiva että täällä monet ymmärtää. Jos anoppi asuu naapurissa ja olisi joka päivä herkkuja antamassa niin en usko että se sinustakaan kivaa olisi...ellet ole niitä jotka itse pupeltaa herkkuja koko ajan :)

Meillä sama juttu, mutta pahempana. 1,5.v. tyttö ja syö mitä tahansa ja milloin tahansa. Kotona (ja tarhassa) tarkat ruoka-ajat ja ei mitään ylimääräistä. Silloin tällöin saa jotain herkkua. Anoppi antaisi ruokaa kokoajan "no kun sillä on nälkä, kun se haluaa" Olen miljoona kertaa yrittänyt selittää, että ymmärrätkö, kun se on jo valmiiksi yläkäyrillä painossa, että sille EI SAA ANTAA MITÄÄN YLIMÄÄRÄISTÄ. Tyttö siis voi syödä niin paljon, että "oksentaa". Eli ruoka maistuu ja ongelmaa ei ole, mutta ongelma tulee silloin, kun ruokamäärää ei rajoiteta.
En halua ylipainoista lasta ja liikummekin 2 tuntia päivässä vähintään.

Vaikka anoppi on kuinka ihana, mutta se, että annetaan pullaa, karkkia "ja vähän vaan tota ja tota ja tota ja tota" on ihan uskomatonta. Viimeksi oli miehen mukana 1 yön ja silloinkin puklaili kotiin tullessa, kun anoppi oli salaa antanut naposteltavaa, kun mies ei nähnyt.
Sanoinkin, että mietin haluanko tytön tulevan kesällä hoitoon pariksi päiväksi. En tiedä miten muuten esittäisin asian. Anoppi on hyvää tarkoittava, mutta mutta.. En tiedä. Ahdistaa.

Ainiin ja pako lisätä: Mies sanoi asiasta niin anoppi on sitä mieltä, että heillä heidän tavoillaan. En ihmettele, miksi neuvola on laittanut mieheni 3kk ikäisenä vauvana dietille....banaania oli tuputettu kokoajan.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Julia";23400529]No minunsta ne ei ole kasvavan lapsen ravintoa,ainoastaan juuri karkkipäivän herkkuja. :)
Pointti oli se että olen monta kerttaa sanonut että,herkkujen syöntiä on rajattava ja annettava ravitsevaa ruokaa. Niin asia ei mene perille ... Kiva että täällä monet ymmärtää. Jos anoppi asuu naapurissa ja olisi joka päivä herkkuja antamassa niin en usko että se sinustakaan kivaa olisi...ellet ole niitä jotka itse pupeltaa herkkuja koko ajan :)[/QUOTE]

Et nyt vissiin tainnut tajuta tuota kirjoitusvirhettäsi... Kirjoitit siis PILLUmehu, sitä naureskelin

Meillä sama juttu, mutta pahempana. 1,5.v. tyttö ja syö mitä tahansa ja milloin tahansa. Kotona (ja tarhassa) tarkat ruoka-ajat ja ei mitään ylimääräistä. Silloin tällöin saa jotain herkkua. Anoppi antaisi ruokaa kokoajan "no kun sillä on nälkä, kun se haluaa" Olen miljoona kertaa yrittänyt selittää, että ymmärrätkö, kun se on jo valmiiksi yläkäyrillä painossa, että sille EI SAA ANTAA MITÄÄN YLIMÄÄRÄISTÄ. Tyttö siis voi syödä niin paljon, että "oksentaa". Eli ruoka maistuu ja ongelmaa ei ole, mutta ongelma tulee silloin, kun ruokamäärää ei rajoiteta.
En halua ylipainoista lasta ja liikummekin 2 tuntia päivässä vähintään.

Vaikka anoppi on kuinka ihana, mutta se, että annetaan pullaa, karkkia "ja vähän vaan tota ja tota ja tota ja tota" on ihan uskomatonta. Viimeksi oli miehen mukana 1 yön ja silloinkin puklaili kotiin tullessa, kun anoppi oli salaa antanut naposteltavaa, kun mies ei nähnyt.
Sanoinkin, että mietin haluanko tytön tulevan kesällä hoitoon pariksi päiväksi. En tiedä miten muuten esittäisin asian. Aoppi on hyvää tarkoittava, mutta mutta.. En tiedä. Ahdistaa.

Pystyn ymmärtämään ihan täysin ja meilläkin tuo ongelma että,usein salassa ja äitille ei saa kertoa...yms.. Mulla on voimat mennyt tähän sirkukseen,onko niin vaikeaa tehdä esim leipä kuin antaa kaupan pulla ja aina se pillimehu...?! Täälläkin se meno että lapsi saisi pupeltaa koko ajan. Olen omin silmin nähnyt ja ollut se pahis sitten kun ottanut herkut pois...Ymmärtäisin ehkä jos lapsi näkisi mummia esim kerta viikkoon,mutta joka päivä samat eväät...Lisäksi lapsi on tosi ylivilkas ja ruokavalioon pitäisi kiinnittää tarkempaa huomiota,sokerilatauksen jälkeen vaan riehuu.

Kyllä isovanhempien pitäisi vetää samaa köyttä ja pitää kiinni säännöistä,jotka on kuitenkin lapsen parhaaksi.

Helppo ratkaisu, kerrot anopillesi ongelman ja sanot ettet anna lastasi hänelle hoitoon, ennenkuin hän ymmärtää kunnioittaa sinua ja sinun toiveitasi. Tässä tilanteessa kun anoppi tekee tietoisesti sinun, lapsen äidin, tahtoa vastaan, on turha lähteä miettimään anopin tunteita, ei hänkään mieti sinun.

Meillä lapsi tuskin tulee olemaan anopin ja apen hoidossa ennen kuin täyttää suunnilleen 5, heihin ei voi luottaa.

Ensin syödään vatsa täyteen ja lautanen tyhjäksi ja sitten vasta kyläillään. Voi olla, että nelivuotiaalla menee aluksi yksi kyläilykerta välistä kun ei ehdikään "syömiskiireidensä" takia. Herkkujen jälkeen xylitolia.

Ensi kerralla anoppi mukaan hammaslääkäriin ja oikein väännät keskustelun aiheesta 'makeat ja ylimääräiset välipalat'. Käynnin jälkeen oikein surkuttelet miten kamalaa mahtaa pienelle olla hampaan paikkaus, että pitäisiköhän mummun olla mukana (luulen, että mummu ei halua olla paikalla kunlasta paikataan. Harva vanha ihminen haluaa olla, huonojen kokemustensa takia)

[QUOTE="vieras";23400597]http://www.kaleva.fi/uutiset/jo-parivuotiailla-rikkinaiset-hampaat-nayta-kommentit/866988[/QUOTE]

Kiitos tästä en avannut vielä tuota,mutta voisin tulostaa anopille. Ja meillä lapsella mene 2 etuhammasta päällekkäin niin siellä on reikä,sinne jää kaikki tohnä ja siksi juuri laitan siihen hammastahnaakin joskus topspuikolla kun se voi korjata noita reijän alkuja.
Mutta siis en ymmärrä että taaperoikäiselle juotetaan limsoja ja tyyliin joka päivä. Se herkkujen syönti on ihan uskomatonta,ihan kuin olisi synttärit joka päivä .