Rinnoista,mikä on normaalia ja mikä ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyhmä,joka haluaa tietää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyhmä,joka haluaa tietää

Vieras
Onko teillä kellään kokemusta rintasyövästä tai vaihtoehtoisesti osaatteko kertoa mikä on "normaali" rinta?

Hävettää tunnustaa,että olen reilusti yli parikymppinen nainen ja en paljoakaan tiedä rinnoista ja koskaan ei rintojani ole lääkäri tutkinut.

Nyt mieltä rassaa se,että kuuluuko terveessä rinnassa tuntua kyhmyjä? Eli kun tutkii omia rintojaan,niin tuntuuko esim.syöpäkasvaimet käteen jo kevyellä kosketuksella vai pitääkö rintoja kokeilla hieman ronskimmin ottein? Ovatko kasvaimet heti siinä ihonalla vai hieman syvemmällä rinnassa? Kun itselläni ei kevyeen kosketukseen tunnu mitään,mutta enempi painettaessa kädellä tai sormilla rintaa,tuntuu toisessa rinnassa herneenkokoinen kova patti ja rinnan alapuolella isompi patti. Itselleni rintojen tutkiminen on haastavaa,koska rintani ovat suurehkot. Kummassakin rinnassa tuntuu välillä pistävää kipua ja samanlaista kipua tuntuu kainaloissa. Lisäksi muutama päivä sitten oikeassa käsivarressani kainalonpuolella tuntui pieni,kova patti joka kylläkin hävisi.

Muuten olen kaiketi terve,ellei väsymystä oteta huomioon ja anemiaa ja typeryyttä

Mutta jos joku voisi valistaa typerää aikuista rinnoista,nolottaa oma tyhmyys.

Tällä parikymppisellä naisella on vasemmalla kainalon ja rinnan välisellä alueella sellainen "rasvakerääntymä" :D Siis rintaliivit puristaneet niin paljon nuorempana, että siihen on jäänyt sellanen "läskipallo". Ja olen käynyt lääkärissä ja näyte otettu, tulos ei mitään vikaa. Voishan ton poistaa(imeä) pois, mutta ei se menoa haittaa :D Näkyy välillä jos on kireä korsetti päällä, muttei muuten.

Kiitos järkeville vastauksille! :)

Mutta noi pari idioottia ois voinut jättää vastaamatta,jos kerta heidän älykkyys on noin alhainen.

Kysyin tätä ihan oikeasti,sillä itse olen elänyt ilman äitiä ja naisenmallia,joka olisi joskus aikoinaan neuvonut ja opastanut naisena elämisestä... Teinivuosista on selvitty kavereiden ja kouluterkan neuvojen avulla.Aikuisena on itse tietoa etsitty,jos on jotain naiseuteen liittyvää ongelmaa eteen tullut ja nyt on.
Suvustani tiedän sen verran,että suvun naisillani on usealla ollut rintasyöpä,joten ensimmäisenä luonnollisesti mieleeni "pateista" tulee syöpä.Mutta onko rinnoissa luonnostaan mitään patteja sisällä,liittyen sitten aikanaan imettämiseen ja maidontuotantoon?

Ja todellakin anteeksi,kun olen näin tyhmä ja en tiedä mitään :)

Sukurasitusta kun on, niin rintojen säännöllinen tutkituttaminen lääkärillä ei suinkaan ole hätävarjelun liioittelua, vaikka oletkin vielä varsin nuori nainen. Syöpä tahtoo olla ikääntyneiden sairaus, koska sen kehittymiseen menee joskus vuosikymmeniä. Jotkut kasvaimet ovat aivan ihon pinnassa, toiset syvemmällä.

Voi olla kaikenlaisia patteja, kuukautiskierron jossakin vaiheessa enemmän. Ja nuorella rintakudos on tiiviimpää muutenkin. Jos itselle on tyypillistä, että rintakudos on epäsäännöllinen, niin tutkiminen on tarkempaa, koska uusia muutoksia ei erota niin helposti kaikkien myhkyröiden keskeltä.

Kun käy gynekologilla, niin hän voi kertoa niistä enemmän, kun tutkii. Saattaa olla hyvä tarkastaa paremminkin, esim. ultraäänellä.

Yhteistyössä