ristiäiset, nimenantojuhla, siunajaiset...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön

Vieras
Osaisiko kukaan neuvoa tällaisessa tilanteessa..? Ajateltiin mieheni kans, että ei haluttaisi kastaa tulevaa lastamme. Toisaalta molemmat kuulumme kirkkoon (mieheni on lapsena kastettu, minua ei). Teen sijaisuuksia seurakunnan lapsityön puolella aina silloin tällöin, joten periaatteessa minun täytyy kuulua kirkkoon voidakseni pitää työpaikkani. Eli voiko lapsen jättää kastamatta, vaikka vanhemmat kuuluvatkin kirkkoon?

Niin ja kysymys on niinpäin, että olemme molemmat uskossa, joten lapsikasteesta luopuminen ei liity siihen, että haluaisimme pitää lapsemme kristinuskon ulkopuolella. Ajatuksena olisi pitää lapselle nimenantojuhla sekä siunajaiset, jossa lapsi saisi myös siunauksen tulevaa elämäntaivaltansa varten.. Lapsi saisi itse sitten myöhemmin päättää haluaako kasteelle.

Eikö teillä ole kummeja vai miksi? kasteessahan lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi, minusta on kyllä hölmöä jättää kastamatta. mitä, jos lapselle sattuu jotain, onko hänelle hautapaikkaa

Meidän lapselle pidettiin vain nimenantojuhla, jossa isovanhemmat siunasivat. Meillä mies ateisti ja minä uskon omalla tavallani, joka on kuitenkin kirkon opeista poikkeava, joten olen eronnut kirkosta.

Tuohon kummiasiaan: meillä on 4 "kummia" jotka ottivat tehtävän nimiäisissä vastaan. =)

Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Eikö teillä ole kummeja vai miksi? kasteessahan lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi, minusta on kyllä hölmöä jättää kastamatta. mitä, jos lapselle sattuu jotain, onko hänelle hautapaikkaa

Joo ei, Suomessa ei haudata kirkkoon kuulumattomia. Jonnekin ojanpohjalle joutuvat, raukat.

Alkuperäinen kirjoittaja ?????:

Joo ei, Suomessa ei haudata kirkkoon kuulumattomia. Jonnekin ojanpohjalle joutuvat, raukat.

no voi, että oot nero. Hautapaikka pitää ostaa, jos ei ole kirkonjäsen. sinulle vähän sivistystä;)

Samalle hautausmaalle haudataan ainakin täällä sekä kirkon jäsenet että kirkkoon kuulumattomat. Typerää kuulua kirkkoon vain hautapaikan takia...

no voi, että oot nero. Hautapaikka pitää ostaa, jos ei ole kirkonjäsen. sinulle vähän sivistystä;)

Täällä maksaa hautapaikka yhtä paljon sekä kirkon jäsenelle että kirkkoon kuulumattomalle.

Alkuperäinen kirjoittaja km:

Samalle hautausmaalle haudataan ainakin täällä sekä kirkon jäsenet että kirkkoon kuulumattomat. Typerää kuulua kirkkoon vain hautapaikan takia...

niin niin, mutta eikö hautapaikka pidä ostaa, jollei kuulu. Ja tuo oli ESIMERKKI, miten hyötyy...on paljon muitakin syitä kuulua kirkkoon, kuin hautapaikka.

Alkuperäinen kirjoittaja km:

Täällä maksaa hautapaikka yhtä paljon sekä kirkon jäsenelle että kirkkoon kuulumattomalle.

ai no sitten sorry.

minun äiti erosi kirkosta, kun olin lapsi. samalla eroaa myös lapset automaattisesti.

ei pidä paikkaansa. jos lapsi on kastettu kirkkoon niin siellä pysyy kunnes itse eroaa. sitä, että saako äiti erota ja "erottaa" samalla lapsensakin kirkosta niin en tiedä.

mä en ymmärrä ap:n juttua, miksei pidä ristiäisiä, jos kuitenkin "siunataan" kirkkoon??? miten se eroaa siitä? miksei samantien pidä ristiäisiä?

Alkuperäinen kirjoittaja ts:
minun äiti erosi kirkosta, kun olin lapsi. samalla eroaa myös lapset automaattisesti.

ei pidä paikkaansa. jos lapsi on kastettu kirkkoon niin siellä pysyy kunnes itse eroaa. sitä, että saako äiti erota ja "erottaa" samalla lapsensakin kirkosta niin en tiedä.

mä en ymmärrä ap:n juttua, miksei pidä ristiäisiä, jos kuitenkin "siunataan" kirkkoon??? miten se eroaa siitä? miksei samantien pidä ristiäisiä?

Pitää paikkaansa.

Ensiksikin, onko ap puhunu täällä jotain? Ite en ainakaan oo huomannu.. Ite en ole ap, vaan miukatti. En vaan jaksanu kirjautua, ku tää kännykän netti ei oo ihan nii yksinkertainen ja nopea, mitä normi netti..

Toiseksi, oonko sanonut että halutaan lasta kirkon jäseneksi? Jos kirkko ei muutu, niin erotaan myös me kirkosta. Tää nykyinen malli alkaa olee jo aika sairas siellä. Just myös sen takia, että monet kuuluu kirkkoon vaan sen takia, koska siitä on hyötyä. Eli toisin sanottuna se mikä on raamatullinen seurakunnan malli ja tarkoitus, on suurimmalta osalta täysin hukassa.. Joo no ei tästä sen enempää. Tarkoitus ei ollut ees kysellä ihmisten mielipiteitä asiasta, vaan todellakin halusin vain tietää, voiko lapsi kuulua pelkästään väestörekisteriin, jos vanhemmat kuuluvat ev. lut. kirkkoon?