Ristiäistarjoiluista ja koristeluista kaivataan vastauksia & mielipiteitä! :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ristiäisiin tulossa ~12 henkilöä sisältäen papin. Ristiäiset pidetään kotona, ja kyseessä on tyttövauvan ristiäiset. Ristiäiset sijoittuvat kevätaikaan.

- Oletteko te tarjoiluita miettiessänne kyselleet vieraiksi tulevilta heidän allergioistaan tms.? Olisi kuitenkin kiva, että jokainen pystyisi syömään edes jotain... Mutta en myökään haluaisi kuulostaa kummalliselta alkaessani tivaamaan, mitä kukin pystyy/ei pysty syömään. :D

- Tulossa on myös vieraita hieman pitemmältä, matkaa ei kuitenkaan ole järin runsaasti. (130-200 kilometriä matkaa pisimmältä tulevilla vierailla.) Tarvitseeko minun tarjota välttämättä mitään varsinaista RUOKAA, mikäli kuitenkin tarjoan suolaisia riittävästi?

Tarjoilusta nyt ensin yleensä. Kysyn kohta lisää, mutta ensimmäiseksi "vinkiksi" annan, että haluaisin monipuolisen, riittävän tarjoilun, joka ei kuitenkaan ihan "yliampuvaksi" menisi.

- Suolaisesta tarjoilusta. Tähän mennessä olen saanut ideoitua vasta kaksi varmaa vaihtoehtoa (kertokaapa miltä kuulostaa) ja yhden häilyväisen. Varmat tarjottavat olisivat kylmäsavulohi voileipäkakku sekä juustoiset savupororullat. Vaikuttaisiko typerältä ajatukselta tarjota näiden ohella vielä esim. kinkkupiirakkaa? Mitä muuta suolaista näiden kanssa voisi tarjota?

- Makeista tarjoiluista. Perinteinen kermalla ja hillolla koristeltu täytekakku kuuluu minun ristiäismenu- ajatukseeni, mutta tokihan sitä muutakin haluaa tarjota. Tässäpä sitten niitä ajatuksia, joihin toivoisin kommentteja:
* Olisiko liikaa tarjota toinen täytekakku (tuota perinteistä pienempi) lisäksi, sellainen sokerimassalla koristeltu?
* Miltä suklaapiirakka kuulostaisi makeiden tarjottavien listalla?
* Kummat sopisivat paremmin ristiäisteemaan: makeat kermatäytteiset tuulihatut, vaiko muffinssit, jotka olisi päältä päin koristeltu kermalla?
* Mitä muuta makeaa voisi tarjota?

- Entäpä puolestaan sellainen "raikas" tarjottava? Tulisiko sitä olla? Mitä "raikasta" tai kevyempää voisi tarjota? Kuitenkin makea on aina makeaa, ja nuo suolaisetkin helposti tekevät menusta kovin raskaan... Kenties jotain jäistä ja raikasta, tai kenties jotain salaattia?

- Juomisista. Alkoholia en halua ristiäisissä tarjoilla, eikä sellainen kyllä sopisikaan, kun vieraita tulee kaukaa autoillakin. (Ja eikös ristiäisetiketti muutenkin vähän sellainen ole.) Juomisina ajattelin siis tarjoilla kahvia, teetä, mehua ja limsaa. Kahville ja teelle lisukkeina tietysti sokeria, kermaa, maitoa sekä hunajaa. Onko näissä tarpeeksi, vai pitäiskö jotain jättää pois/lisätä?

- Vielä ristiäiskoristeluista. Olen ajatellut laittaa kahvipöytään (toisin sanoen siihen pöytään, johon kaikki tarjottavat laitetaan esille) jonkinlaisen kukkakimpun. Mitä muita koristeita tähän pöytään voisi laittaa? Kastepöytään olen ajatellut laittaa niiden "tavallisten" lisäksi sellaisen "kranssin"/seppeleen siihen kastemaljan ympärille - tuleeko kastepöydässä olla vielä lisäksi kukkakimppu? Mitä muita ristiäiskoristeita voisi ajatella ristiäistaloon laitettavaksi?

Suuret kiitokset jokaiselle, joka viitsii vastata! Vinkkejä, mielipiteitä, ajatuksia kaivataan todella!

Joku ruokaisa salaatti (pasta-kinkkusalaatti esim) tyydyttää varmasti pitkänmatkalaisten nälän.
Itse tarjoilisin mielummin tuulihattuja.
Juomia on riittävästi.
Jotain pikkuleipiä, jos haluat enemmän makeaa...
Hedelmiä (hedelmäsalaatti) raikastamaan kokonaisuutta.
Koristelussa kannattaa muistaa, että "less is more", eli ei liikaa koristeita.
Mielestäni allergioista/rajoituksista kysyminen osoittaa sen, että emäntä haluaa huomioida kaikki vieraat! :) Voi vaikka kutsuun pistää "ilmoitathan mahdollisista ruoka-aineallergioista ja rajoituksista"

Hauskoja ristiäisten suunnitteluhetkiä!

Muutamia ajatuksia tuli mieleen:

minustakaan ei tarvitse ruokaa olla, kun on muuten hyvät suolaiset. Minä olen halunnut aina tarjota liha-, kala- ja kasvisvaihtoehdon. Eli noiden lisäksi tekisin jonkun kasvispiirakan kinkkupiirakan sijaan. Ja jos teet makeita tuulihattuja, laittaisin myös suolaisia tuulihattuja, koska ne ovat todella hyviä pikkusuolaisia.

Minusta kaksi kakkua sopii oikein hyvin, ja meneehän se suklaapiirakkakin siinä. Ja minusta vaikka mansikkarahkalla täytetyt tuulihatut ovat ihan raikkaita tarjottava.

Minä satsaisin koristelun suhteen kukkiin, kaikki muu on helposti sellaista tilpehööriä. Kranssi on ihana idea, ja korvaa kukkakimpun, eli toisia kukkia ei tarvitse siihen hankkia. Servietit voi tilata nimellä ja päivämäärällä, se on kiva lisä koristeluihin.

Mitä erityisruokavalioihin tulee, tietysti ne voi kysyä. Meillä tosin juhlissa oli vaan niin läheisiä, että tiesin itsekin heidän allergiansa (eli että niitä ei ole) ja erityisruokavalionsa.

Tuohon ruoka-aineallergiajuttuun ratkaisuksi tarjoisin sitä että yleisin eli laktoosi-intoranssi huomioitaisiin kaikissa tarjottavissa koska se on niin helppoa.

Ruokaa juurikaan kukaan ei varmasti odota ristiäisissä saavansa.Ellei se suvussa ole perinteenä tarjota koko ateriaa kaikissa kinkereissä.

Karjalanpiirakat ja munavoi on ainakin kaikissa meidän juhlissa tehneet todella hyvin kauppansa,muiden suolaisten ohella.

Jos kakkuna on kermakakku niin en muihin makeisiin yhdistäisi samaa.
Monipuolisuus kunniaan.Maailmasta läytyy niin ihania leivonnaisia että rohkesti valitsemaan jotakin muuta =)

kranssista tulee mulle aina mieleen sankarihaudoille laskettava kranssi... eikö kastemalja tsessään ole jo niin kaunis ettei se kaipaa mitään ympärilleen?

Olisiko sen suklaapiirakan voinut toteuttaa muffinsi muotoon?

Tuulihatut kuulosti hyvältä, esim juuri mansikkarahkatäytteellä, ja joku hedelmäinen mangoa vaikka. tuulihatuistahan voi tehdä vaikka joutsenia, googlettamalla löytynee.

Juomista, olisiko limun voinut vaihtaa viccyyn? vai onko paljon lapsivieraita, joulle limu maistuu?

Jotain pikkuleipiä kaipaisin lisäksi, esim kaksinkertaisia.

Meillä oli kanssa ristiäisissä pitkänmatkalaisia ja lapsia, joten meillä tarjottiin ruoka:

savumuikkuja, lihapullia, keitettyjä perunoita, kreikkalaista salaattia, tsatsikia, marinoituja kasviksia (helppo ja juhlava) + leivät + juomat (maito, piimä, kotikalja, mehu)

Jälkiruoaksi oli kakkukahvit (hedelmäkakku ja pikkuleipiä)

Meillä oli kukka-asetelma, mikä nostettiin kastepöydästä ruokapöytään (korkeus sellainen, että vastakkain istuvat näkivät toisensa). Lisäksi kahvipöytään lisättiin vaaleansininen paperirullakäärö, jossa olivat poikamme nimien tarkoitukset.
Tulostimme jokaiselle vieraalle kastevirret, niin ei tarvinnut huolehtia virsikirjoja.
Mukavaa suunnittelua :) !

Lautaset sain lähikoululta lainaan :)

Minusta tuo ruoka oli helpompi toteuttaa, kun pikkujuttujen näpertämiset vauvan kanssa.
Kannattaa ainakin harkita apujoukkoja.
Tai minä en ainakaan ole pitkäjänteisintä tyyppiä :laugh:

Yhteistyössä