Ristiriitaiset fiilikset, irtisanoutuako vaiko eikö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Matilda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Matilda

Vieras
Mulla on niin pirun ristiriitaiset fiilikset, että mun pää hajoaa kohta :(

Mä en siis viihdy nykyisessä työssäni enää yhtään. Työilmapiiri on painostava esimiesten suunnalta, koko ajan vaan pitäisi tehdä enemmän ja enemmän, vaikka henkilökohtaisesti en pysty enää enempään. Olen kotona aina nykyään huonolla tuulella, kun työ stressaa ihan hirveästi. Töissä olen monesti itku kurkussa.

Irtisanoutuisin heti, jos saisin uuden työpaikan. Mutta kun ne ovat tällä seudulla ihan tosissaan kiven alla. Sairaslomaa voisi tietysti mennä vonkumaan, mutta kun ei se mitään ratkaise. En mä yhtään sen enempään pystyisi sen sairaslomankaan jälkeen.

Mun mieskin on ihan tavallinen työntekijä, eikä meidän tulot päätä huimaa. Mutta toimeen ollaan tultu, vaikka asuntolainaakin on. Vaan jos joudun työkkärin kolmen kuukauden karenssiin.. huokaus.. en tiedä millä silloin pärjättäisiin.

Kun vaakakupissa on työ joka itkettää ja vetää mielen matalaksi tai heikko talous.. Mä en tiedä mitä tehdä.

Mitä te muut vastaavassa tilanteessa olleet olette päätyneet tekemään??

Hakisin ensiksi sitä sairaslomaa.

Se huonopuoli itse irtisanoutumisessa on että kun/jos ilmottaudut työttömäksi työnhakijaksi tässä tilanteessa pätkähtää 3kk karenssi. Sitäkin kannattaa miettiä.

Eli huomenna työterveyteen ja sairaslomaa että hetken saat levätä. Ehkäpä sieltä keksivät mitä jatkossa.

tingi ennemmin taloudesta kun anna työn masentaa totaalisesti. näin mä tekisin. ( enkä siis tarkoita nyt mitään perus maanantai ketutusta)

kämpästä ja rahasta on huonosti lohtua burnoutin syövereissä.

Olen mä yrittänyt laskea paperille, että miten me pärjättäisiin kolme kuukautta, jos irtisanoutuisin. Eihän se mahdotonta ole, vaikkei miehenkään tulot ole kuin reilut 2000 euroa ennen veroja, verojen jälkeen siis reippaasti alle. Ainahan sitä voi pankin kanssa neuvotella lainanmaksun jäädyttämistä muutamaksi kuukaudeksi. Nytkään ei kyllä mitään ylimääräisiä ostella, vaatteetkin lapsille tulee serkuilta jne jne. Mutta voisihan sitä laittaa joulupukille toiveen, että laittaa meille vaikka lahjakortteja ruokakauppaan :)

Toi sairasloma.. se ei vaan ajatuksena tunnu hyvältä. Vaikka saisinkin sitä kautta aikaa etsiä uutta työpaikkaa, niin ei vaan pysty.

Olen itsekin pohtinut, että kyllä kai sitä jokusen kuukauden seisoo vaikka aidanseipäänä. Niitä hanttihommia siis. Pelottaa vaan se ajatus, että kun ne työt on täällä kerta kiven alla, että pian siitä hanttihommasta tulee työura.. Mutta sepä se kai todellinen ainut ratkaisu tähän tilanteeseen on.

Minulla on sama tilanne ja olen päättänyt toistaiseksi kitua työssäni. Tämä sen vuoksi, että miehen työ on vaakalaudalla tämän maailman taloustilanteen vuoksi. Pahimmassa tapauksessa olisimme molemmat työttömänä. Yrityksen perustaminenkin on käynyt mielessä.

Olisko sulla mahdollista käydä työterveydenhuollossa juttelemassa jonkun kanssa asiasta? Ootko sanonu pomolle, et sulla on liikaa töitä? Ku et noita työoloja pysty muuttamaan niin pystyisitkö ite asennoitumaan toisella tavalla? Eli vaikka pomo vaatii enemmän, mut tiedät, ette pysty ja teet parhaas, niin se riittää? Että on tärkeämpiä asioita ku työ ja pomo? Siis näin sulle tietenki on, mut voisitko jättää sen pomon kommentit omaan arvoon?

Oon ite ollu vähän samanlaisessa tilanteessa ja tällassia asioita miettiny. En sanois itteäni sun tilanteessa irti, mutta jutteluapu/sairasloma vois olla paikallaan. Ja eihän sitä tiedä, voihan sulla olla vaikka ongelmia kilpirauhasessa ja siks oot väsyny. Toiki selviäis lääkärissä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minulla on sama tilanne ja olen päättänyt toistaiseksi kitua työssäni. Tämä sen vuoksi, että miehen työ on vaakalaudalla tämän maailman taloustilanteen vuoksi. Pahimmassa tapauksessa olisimme molemmat työttömänä. Yrityksen perustaminenkin on käynyt mielessä.

Musta vaan tuntuu, että mä olen jo kitumiseni kitunut. Keväästä asti on jo ollut yhtä kidutusta ja nyt vaan tuntuu, että enää en enempää jaksa :(

Mä olen kans niin täynnä mun työpaikkaa. Ja se on pieni yritys, joten itse pomon(omistajan) kans joutuu olemaan koko ajan tekemisissä. Soittelevat vapaa päivinäki asioita jotka ehtii odottaa siihen ku tulen taas töihin. Sairaslomista (joita mulla on ollu 6päivää 3vuoden aikana) tulee aina hirveä sota ja pomo epäilee joka kerta ettei ole riittävää syytä. Työkokemusvuosi lisät tuli nyt mulle ja sen takia mun pitäisi tehdä vielä enemmän, koska palkkaki nousi. Vaikka olen siihenki asti tehny enemmän ku ykskään muu siellä.

Mä olen jo melkein valmis ottamaan sen 3kuukauden karenssin...

Mä sanouduin irti vakituisesta työstä kolme vuotta sitten kun alko totaalisesti levitä pää paikan kamalan ilmapiirin ja esimiehen simputuksen takia.Pätkätöitä olen sen jälkeen tehnyt ja nyt hoitovapaalla ja kohta taas äitiyslomalla.
Ollaan oltu tarkkana taloudenpidossa, eikä kauheesti ylimääräsiä osteltu.Lapsille tarvittavat ja ite sit vähemmällä, mut kertaakaan en ole katunut!! Se on niin kamala tunne kun ajaa työpaikalle ja mielummin ajais rekan alle kun menis töihin.Sitä ei toivo kenellekään!
Tsemppiä kovasti,päätös on varmasti vaikea kun perhe on kuitenkin elätettävä. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja jotain ajatuksia:
Olisko sulla mahdollista käydä työterveydenhuollossa juttelemassa jonkun kanssa asiasta? Ootko sanonu pomolle, et sulla on liikaa töitä? Ku et noita työoloja pysty muuttamaan niin pystyisitkö ite asennoitumaan toisella tavalla? Eli vaikka pomo vaatii enemmän, mut tiedät, ette pysty ja teet parhaas, niin se riittää? Että on tärkeämpiä asioita ku työ ja pomo? Siis näin sulle tietenki on, mut voisitko jättää sen pomon kommentit omaan arvoon?

Oon ite ollu vähän samanlaisessa tilanteessa ja tällassia asioita miettiny. En sanois itteäni sun tilanteessa irti, mutta jutteluapu/sairasloma vois olla paikallaan. Ja eihän sitä tiedä, voihan sulla olla vaikka ongelmia kilpirauhasessa ja siks oot väsyny. Toiki selviäis lääkärissä.

No siis tilanne on oikeasti se, että juttelemalla tilanne ei parane. Meiltä juuri irtisanottiin pari työntekijää, kun eivät saaneet tarpeeksi aikaan. Siis firman mielestä. Meidän alalla ei oikein auttaisi sairastaakaan, sitä ei varsinkaan hyvällä katsota. Vaikkei se lain mukaan niin saisi mennäkään.

Kyse on siis oikeasti siitä, että yrityksen ilmapiiri on sellainen, että mä en vaan pysty siellä enää työskentelemään. En vaikka kuinka olisin sairaslomilla voimia hakemassa.

Vaan nyt kun noita omia tekstejäni luin, niin aikahan selvä toi mun ratkaisu on..

Mulle kuitenkin perhe on maailman tärkein ja jos mä työn takia olen kotonakin ihan kamala noita-akka.. Lomilla on mukavaa ja viikonloppuna, mutta ahdistus alkaa pukata sunnuntai-iltana.. Niin eihän siinä mitään järkeä ole.

Kiitos että sain selventää päätäni. Eiköhän me joku tapa keksitä selvitä karenssiajan ylitse.

Alkuperäinen kirjoittaja Matilda:
Alkuperäinen kirjoittaja jotain ajatuksia:

No siis tilanne on oikeasti se, että juttelemalla tilanne ei parane. Meiltä juuri irtisanottiin pari työntekijää, kun eivät saaneet tarpeeksi aikaan. Siis firman mielestä. Meidän alalla ei oikein auttaisi sairastaakaan, sitä ei varsinkaan hyvällä katsota. Vaikkei se lain mukaan niin saisi mennäkään.

Kyse on siis oikeasti siitä, että yrityksen ilmapiiri on sellainen, että mä en vaan pysty siellä enää työskentelemään. En vaikka kuinka olisin sairaslomilla voimia hakemassa.

Ok. Jos tilanne on toi, niin sit pois töistä. Mut tiedäthän, et sairaslomalla ei voi irtisanoa? Jos siis oot joka tapauksessa lähdössä firmasta, niin eikö sulle oo taloudellisesti järkevämpää olla se aika sairaslomalla, kun etit muuta duunia, joko niitä hanttihommia tai sitten oikeita töitä? Ei olis sitä karenssia vaan saisit siltä ajalta jotain palkkaa. Helpottais, kun ei tarttis panikoida sen työpaikan saannin kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Musta vaan tuntuu, että mä olen jo kitumiseni kitunut. Keväästä asti on jo ollut yhtä kidutusta ja nyt vaan tuntuu, että enää en enempää jaksa :(

Täällä myös kohtalotoveri :(
Etsin töitä mutta en tiedä miten edes ottavat hakemukset tosissaan kun mulla on jo työpaikka .
Jokainen päivä on pakkopullaa. Työkaverit on ihan persiistä ja pomo samaten. Pomo purkaa oman kiukunsa ja turhautuneisuutensa alaisiin ja työkavereiden työmoraali on aika nollassa :(

En tiedä miten kauan itse enää jaksan

Alkuperäinen kirjoittaja joku :
Miten pitkä työhistoria sulla on? Oletko ollut 10 vuotta työelämässä? Ja viimeisen työnantajan palveluksessa vähintään 13 kk?

Voisitko hakea vuorotteluvapaata?

Miten se lasketaan? Jos äitiys- ja hoitovapaita ei lasketa, niin sitten en ole kymmentä vuotta ollut. Olin melkein kuusi vuotta kotiäitinä.

Sinuna irtisanoutuisin jo senkin takia, että itsesi pitäis siinä vaakakupilla laittaa ylimmäksi. Ei sitä työtä pidä tehdä,jos ei siinä viihdy. Varmasti löydät mielekkäämpää työtä myöhemmin. Sanot itsesi irti ja hoidat itsesi kuntoon ja etsit uuden mukavamman työn. Varmasti siinä talous notkuu,mutta kyllä kaiken saa järjestymään.

Alkuperäinen kirjoittaja joku :
Miten pitkä työhistoria sulla on? Oletko ollut 10 vuotta työelämässä? Ja viimeisen työnantajan palveluksessa vähintään 13 kk?

Voisitko hakea vuorotteluvapaata?

Miten se lasketaan? Jos äitiys- ja hoitovapaita ei lasketa, niin sitten en ole kymmentä vuotta ollut. Olin melkein kuusi vuotta kotiäitinä.

Tulipa hankala kysymys... :/ Tuollaisen löysin: http://www.tyj.fi/default.asp?id=90 Työkkärin sivuilla on myös asiaa, eli työvoimatoimistosta voinee kysyä neuvoa, jos tuntuu siltä.

Vuorotteluvapaan edellytyksenä oleva kymmenen vuoden työssäoloaika todistetaan työrekisteriotteella. Työeläkkeen laskutapa muuttui 1.1.2007, joten sitä vanhemmat työt lasketaan tehdyn työajan mukaan, mutta 1.1.2007 lukein työhistoria kertyy niin, että verrataan vuosituloja tyel-peruseläkkeen rajaan.

Työhistoriaan luetaan

palkkatyö
pakollinen yrittäjävakuutettu työ yrittäjänä
lähetettynä työntekijänä tehty työ
sopimusmaassa tehty työ 31.12.2007 asti, vuoden 2008 alusta ei enää lueta
Työhistoria karttuu myös silloin, jos työsuhteen jatkuessa työnteko ja palkanmaksu ovat yhtäjaksoisesti keskeytyneenä enintään vuoden ajan (esim. äitiysloma, varusmiespalvelu)

Työhistoria-ajasta enintään neljännes voi olla ns. työntekoon rinnastettavaa aikaa. Tällaisia aikoja ovat äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahakaudet taikka erityishoitorahakaudet edellyttäen, ettei kyseinen aika ole jo kerryttänyt eläkettä. Myös hoitovapaalla sekä varusmies- ja siviilipalveluksessa oloaika on työntekoon rinnastettavaa aikaa.

Vuorotteluvapaan edellytyksenä on myös, että hakija on ollut vähintään 13 kuukautta palvelussuhteessa samaan työnantajaan. Tähän palvelussuhdeaikaan voidaan kymmenen vuoden työssäoloaikaedellytyksestä poiketen lukea rinnasteiseksi ajaksi vain sairaudesta tai tapaturmasta johtuva poissaolo.

Työrekisteriotteen työssäoloajasta saa Eläketurvakeskuksesta tai kuntien ja valtion palveluksessa olevien osalta Kuntien Eläkevakuutuksesta tai Valtiokonttorista. Työhistoriatiedot on hyvä selvittää heti aluksi, koska työ- ja elinkeinotoimisto voi antaa vuorotteluvapaata koskevan lausunnon ja hakija aloittaa vuorotteluvapaan, ennen kuin työttömyyskassa tutkii vuorottelukorvauksen maksamisen edellytykset. Jos tällöin ilmenee, että työssäoloaika ei riitä, ei myöskään etuutta makseta.

Yhteistyössä