röntgenhoitaja ei aluksi voinut pitää sylissä meidän tyttöä...

Alkuperäinen kirjoittaja Hippoliina:
[Mä olen käyny -90 luvulla melkein koko peruskoulun. Ikävä kyllä ei meille opetettu. Joten tätä ketjua kun olen lukenut, niin mä sain nyt vasta tietää, että se vaaraksi on. En ole ikinä tullut ajatelleeksi että vaarallista on, kuitenkin niin paljon ihmisiä kuvataan päivittäin.
Mutta nyt olen hieman viisaampi. :)

Mä oon käyny peruskoulun 80-luvulla ja kyllä meillä on opetettu röntgenin haitoista. Kas kun yks vuosikymmen välistä on jääny oppia paitsi.
Ettet vaan olis lintsannu niiltä tunneilta? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja kolme pientä porsasta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kaikenlaisia:
Tarkoitat, että lapsesi käden kuvaus on niin tärkeä asia, ettei ole väliä vaikka röntgenhoitaja saisi sen takia epämuodostuneita lapsia?

no hoitaja ei ollut raskaana.

No jos sillä hoitajalla oli vaikka kasvain epäiltynä tms...

niin en tiiä :/
mutta jos sillä joku tommonen on niin eikö se pitäs sillo pysytellä pois tommosesta työstä jos esim. kasvain estää nuo hommat :/

niitä hommia sitten saa tehdä? vain ja ainoastaan sellaiset henkilöt, jotka intopiukeena menee pitämään jonku valittajan kakaraa paikoillaan. Altistuen itse säteilylle. jep jep

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kaikenlaisia:
Tarkoitat, että lapsesi käden kuvaus on niin tärkeä asia, ettei ole väliä vaikka röntgenhoitaja saisi sen takia epämuodostuneita lapsia?

no hoitaja ei ollut raskaana.

No jos sillä hoitajalla oli vaikka kasvain epäiltynä tms...

niin en tiiä :/
mutta jos sillä joku tommonen on niin eikö se pitäs sillo pysytellä pois tommosesta työstä jos esim. kasvain estää nuo hommat :/

niitä hommia sitten saa tehdä? vain ja ainoastaan sellaiset henkilöt, jotka intopiukeena menee pitämään jonku valittajan kakaraa paikoillaan. Altistuen itse säteilylle. jep jep

kuten jo aikasemmin sanoin,meillä on lapsia :) :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja se oli siinä:
1. Ymmärrettävää on, että hoitajaa harmitti suostua pitäjäksi säteilyvaaran takia.
2. Ymmärrettävää on, että ap. harmitti, kun luuli hoitajan antavan huonoa palvelua.
3. Tapauksen hyöty: Kaikki tämän ketjun lukijat osaavat toimia vastaavissa tilanteissa varautumalla omalla "kiinni pitäjällä."

ehkä hiukan :/
mutta enpä tiennyt että nuiden säteilyvaarojen takia hän kieltäyty,sen takia ihmetytti et hlö tekee tollasta työtä ja vanhusten apuna ollaan mut ei lasten,lopultahan hän kuitenkin suostui ja kiitin häntä.
Hoitajat tekevät myös päätöksiä, jotka eivät olekaan ihan oikein. Ole kiitollinen siitä, että kyseinen hoitaja altisti itsensä ylimääräiselle säteilylle, vaikka hänen ei työnsä puolesta olisi sitä tarvinnut tehdä. Ei-kiireellisissä tilanteissa voidaan tutkimusta siirtää odottamaan sitä hetkeä, jolloin lapsella on joku kykenevä huoltaja pitämässä lasta paikoillaan. Kiireellisessä tilanteessa toki röntgenhoitajakin lasta - tai aikuista - pitää paikallaan. Röntgenhoitajille kuitenkin sallitaan vain tietty määrä säteilyä ja jokainen ylimääräinen säteilykerta on hoitajalta pois jonkun toisen, kiireellisemmän potilaan tutkimuksesta. Meiltä loppuisi tästä maasta alta aikayksikön röntgenhoitajat, jos jokainen hoitsu alkaisi olemaan kiinnipitäjänä ei-kiireellisissä tapauksissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
mutta enpä tiennyt että nuiden säteilyvaarojen takia hän kieltäyty,sen takia ihmetytti et hlö tekee tollasta työtä ja vanhusten apuna ollaan mut ei lasten,lopultahan hän kuitenkin suostui ja kiitin häntä.
Hoitajat tekevät myös päätöksiä, jotka eivät olekaan ihan oikein. Ole kiitollinen siitä, että kyseinen hoitaja altisti itsensä ylimääräiselle säteilylle, vaikka hänen ei työnsä puolesta olisi sitä tarvinnut tehdä. Ei-kiireellisissä tilanteissa voidaan tutkimusta siirtää odottamaan sitä hetkeä, jolloin lapsella on joku kykenevä huoltaja pitämässä lasta paikoillaan. Kiireellisessä tilanteessa toki röntgenhoitajakin lasta - tai aikuista - pitää paikallaan. Röntgenhoitajille kuitenkin sallitaan vain tietty määrä säteilyä ja jokainen ylimääräinen säteilykerta on hoitajalta pois jonkun toisen, kiireellisemmän potilaan tutkimuksesta. Meiltä loppuisi tästä maasta alta aikayksikön röntgenhoitajat, jos jokainen hoitsu alkaisi olemaan kiinnipitäjänä ei-kiireellisissä tapauksissa.

tätä EN TIENNYT että niillä on joku raja siinä et kuin paljon säteilyä sallitaan.

tätä EN TIENNYT että niillä on joku raja siinä et kuin paljon säteilyä sallitaan.

Sinun täytyy olla todella kiittämätön ja itsekäs ihminen.
Minulla ei olisi koskaan ollut kasvoja vaatia hoitajalta tuollaista.

Eikä mun mielestä sun tarvitsekaan tietää :) En itsekään tietäisi, ellen olisi työskennellyt vuosia röntgenosastolla.

Eikä mun mielestä sun tarvitsekaan tietää :) En itsekään tietäisi, ellen olisi työskennellyt vuosia röntgenosastolla.

aivan,mutta seuraavalla kerralla tiedän jos vastaava tulee eteen :)

Huoh, eikös lapsi käsineen ole nyt kuvattu ja sillä hyvä... mutta hienoa, että jaksoit asiasta tänne kirjoittaa ja loistavan kantasi terveydenhuollon työntekijöiden sädealtistukselle tuoda esille :hug:

On teitä kyllä koeteltu :hug: .hug: :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja rönkkari:
Huoh, eikös lapsi käsineen ole nyt kuvattu ja sillä hyvä... mutta hienoa, että jaksoit asiasta tänne kirjoittaa ja loistavan kantasi terveydenhuollon työntekijöiden sädealtistukselle tuoda esille :hug:

voi voi,kuka se siellä aukoo pikkusta päätään? :hug:

Lässyn lässyn läpäti lää vaan ittelles-ja koko naurettava-aiheiselle ketjullesi :laugh: :)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja peesi:
toisaalta en kyllä ymmärrä, että vanhusten takia vaarantavat oman terveyden, eikö nyt joku raja siihen hyysäykseenkin voisi olla?

Potilaan vointi ratkaisee...eli se, miten tärkeää on saada kuvat otettua.

Oho :o Potilaan vointi ratkaisee joutuuko hoitaja ottamaan säteilyannoksen?? Ei helvetti, luulisi että silloin jäisi ottamatta röntgenkuvat jos potilaasta ei saada kuvia ilman että hoitaja altistuisi.
Mä en haluaisi saada säteilyannosta en lapsen enkä vanhuksen takia.
Oman lapsen takia äitinä voin ottaa.

voi voi,kuka se siellä aukoo pikkusta päätään? :hug: [/quote
voi voi on ne varmaan siellä hoitsujen kahvihuoneessa sinua kommentoinut.

Alkuperäinen kirjoittaja vierain:

Lässyn lässyn läpäti lää vaan ittelles-ja koko naurettava-aiheiselle ketjullesi :laugh: :)

mutta oli kuitenkin pakko avata tää naurettava ketju :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

voi voi,kuka se siellä aukoo pikkusta päätään? :hug: [/quote
voi voi on ne varmaan siellä hoitsujen kahvihuoneessa sinua kommentoinut.

voi kommentoikoot,luulekko että se jotenki häirittee mua :)
kommentoinhan määki heitä/häntä täällä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Oho :o Potilaan vointi ratkaisee joutuuko hoitaja ottamaan säteilyannoksen?? Ei helvetti, luulisi että silloin jäisi ottamatta röntgenkuvat jos potilaasta ei saada kuvia ilman että hoitaja altistuisi.
Mä en haluaisi saada säteilyannosta en lapsen enkä vanhuksen takia.
Oman lapsen takia äitinä voin ottaa.
Kyllä, juurikin näin. Kokonaissäteilyannosta ei kuitenkaan saa ylittää. Eli siksi röntgenhoitajat ovat tarvittaessa kiinnipitäjiä sellaisissa tilanteissa, joissa potilaan voinnin kannalta heidän on pakko olla. Mutta ei sen takia, että tutkimuksella ei ole mikään kiire.

Yhteistyössä