ROTINAT

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kolmen äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kolmen äippä

Vieras
pikku pikku muistutus taas ( tää on vanha kirjoitus tältä palstalta )

ÄIDIN hoitoa = o)

Onko nyt niin että vanhat kunnon ROTINAT on unohtuneet kokonaan ??
Minusta oli ainakin tosi ihanaa, kun oli juuri saanut tuplapoikani, tuttavani tuli kylään rotinoitten kera.
Eli ; ROTINAT tarkoittaa, että kun joku on juuri saanut vauvan, mennään kylään äitiä ja vauvaa katsomaan, viedään mukana suolaista piirasta ja makeaa kahvin kanssa syötävää.
Ettei tuoreen äidin tarvitse laittaa herkkuja itse, vaan saa levätä.
Sitten kun on kahviteltu ja kuulumiset vaihdettu, siivotaan pöytä ja tiskataan tiskit.Auttaahan voi tietysti vielä muissakin hommissa.
Koska usein äiti on väsynyt synnyttämisestä, vaikkei sitä ehkä myönnäkään.

Kun äiti saa tällaisen ""täyspalvelun"" eikä itse tarvitse väsyneenä vieraita kestitä, sitä kutsutaan ROTINOIKSI.
Ja se saa todella joka äidin onnelliseksi!!
Itse olen tämän kohtelun saanut ja itse sitä myös toteutan joka kerta, kun menemme kyläilemään uuden vauvan saaneille ihmisille.
Olen saanut pelkkää kiitosta ja hyvää mieltä tästä.
Silti, kun keskustelen odottavien/synnyttäneiden äitien kanssa, useimmat ei ole edes kuulleet tällaisesta!

Nyt hyvät naiset & miehet; Perinteet kunniaan ja rotinoita toteuttamaan !
Siitä saa todella hyvän mielen sekä itse, että ystäväperhe ja se kyllä muistetaan vielä vuosien kuluttua...

Ja vielä haluaisin lisätä tuohon, että jos joku on niin ihana, että aikoo rotinoita tuoda (tehdä? mikä olisi oikea sanamuoto?) niin KERTOISI siitä etukäteen. Ettei tarvitse äidin lähteä kauppaan ja leipoa ja laittaa ja sitten vieras tuokin pullaa (tms) mukanaan.

Ai että, kunpa saisi itse rotinoita sitten, kun sen aika koittaa:)

Joo, se varmaan riippuu alueesta missä päin asuu, että onko tuota perinnettä. Itse olen kyllä usein muistanut vauvaperhettä tuoreelle pullalla ja itsekin sain nauttia siitä esikoisen tehtyäni. Mutta joillekin tuntuu olevan ihan outo perinne, harmi.

Kyllä täällä Savossa ainakin rotinat tunnetaan, edesmennyt anoppini sen tiedon minulle saattoi lasteni syntymän myötä. Ehkä meillä nuoremmilla on tiettyä vieraskoreutta ettei iletä mennä heti kun äiti on kotiutunut vauvan kans.
En tiedä, mutta oikein mukavalta se tuntui kun joku vähän hemmotteli meitä.
Parin kuukauden päästä ois taas aihetta meillä rotinoihin, jospa tämä nykyinen anoppi kannattaisi myös tätä perinnettä...;)

Rotinat tunnetaan Itä-Suomessa hyvin, sillä se on karjalainen perinne.
Itse asun pääkaupunkiseudulla, mutta vanhempieni sukujuuret tuolta itä-Suomesta niin monet rotinat olen jo saanut, tosin tiskit tiskasi kone.
Juhannuksena sain koko piknikin pihallemme!!! (poika oli silloin kaksiviikoinen)

Asiasta viidenteen...pyhä yksinkertaisuus kysyy, ett mitä nää ""nosto, nousee"" yms. vastaukset oikein on?
Mä en oo niin kova nettisurffailija, että oisin oppinut läksyjäni tässä asiassa. Ihan mielenkiinnosta vain kyselen...

Nosto, eli tyhjä vastaus siksi, että hyvä juttu pysyy listan kärjessä, kun on ""uusia"" vastauksia, muuten se tippuu ketjussa seuraaville sivuille, jolloin sen helppo huomattavuus alenee.

Kyllä on kivaa kun joku muistuttaa tällaisesta, nimittäin siskoni kun tuli perheineen meidän esikoista katsoman niin sain täyden palvelun ja laittoivat minut ja tuoreen isin puoleksi tunniksi raikkaaseen talvi-iltaan käveleskelemään ja hoivasivat sen aikaa pinokaistamme! Olimme levänneitä ja pirteitä palattuamme ja kyynel silmässä siskoa kiittelin.

kirjotin jo tonne muuallekin, mutta tänne kans;
Eli voihan niitä kaupan valmiita pakkaspiirasiakin paistaa, jos ite ei osaa tai sitten vaikka siivoaa/tiskaa kaverilla.
VARMASTI kaikki apu on tarpeen.

Yhteistyössä